Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Rasa, rasismus a antropologie Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Rasa, rasismus a antropologie 1. Pojem rasa a rasismus 2. Eugenika 3. Německá antropologie ve 20. a 40. letech 20. století 4. Nacistická antropologie Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Rasa a rasismus  snaha klasifikovat lidský rod na rasy na základě geografického rozšíření a fenotypových znaků (barva pleti, struktura vlasů, tvar lebky, proporce těla)  snaha vědců diferencovat lidstvo na rasy (plemena) vedla k budování rasové ideologie Samuel George Morton (1799-1851)  aplikace rasových rozdílů při výzkumu populací  sbíral a měřil lebky z celého světa – testování hypotézy hierarchie ras na objektivním základě  velikost mozkovny souvisí s inteligencí  polygenismus  nejdokonalejší rasou je bílá (kavkazká), nejnižší je černá rasa  Crania Americana (1839) Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Rasa a rasismus Franz Boas (1858-1942)  kritika rasové klasifikace a boj proti rasismu  snaha překonat deskriptivní charakter tradičních výzkumů morfologie, variability a funkcí lidského organizmu a přejít od pouhého popisu etnik a ras k objasnění zákonitostí vzniku a modifikací fyzických typů pod vlivem měnícího se prostředí  výzkum přistěhovalců do USA Taxonomie lidských ras  „čistá rasa“ neexistuje, rasa je pouhou statistickou abstrakcí populací, ve které se určitý fyzický znak vyskytuje nejčastěji  snaha tyto znaky klasifikovat  J. Deniker – 29 lidských ras podle struktury vlasů; B. Dixon – indexy tělesných proporcí, E. A. Hooton (1887-1954) – smíšené rasy odvozené z hlavních, stanovení relevantních kriterií pro třídění lidských ras  selektivní tlaky ovlivňující genovou výbavu – Carlton S. Coon Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Rasa a rasismus  rasa jako přísně biologický pojem  taxonomická jednotka sloužící k označení vnitrodruhové populace, která se od ostatních populací téhož druhu liší svým geografickým rozšířením a sdílenými biologickými znaky zděděnými po společných předcích  klasické rozdělení lidské populace: Černé (negroidní) rasy původně rozšířené v oblastech tropické Afriky na jih od Sahary Bílé (europoidní, kavkazské) rasy původně rozšířené v mírném pásu Evropy a rozhraní východní Evropy a západní Asie Žluté (mongoloidní) rasy původně rozšířené ve východní, střední a jihovýchodní subtropické Asii Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Rasa a rasismus  klasická typologie nepostihuje biologickou rozmanitost lidských populací  malé rasy, rasové typy  amalgamace – smývání rasových rozdílů  problémy s klasifikaci (gradienty, smývání rozdílů)  genetické pozadí některých klasifikačních znaků, které spolu nesouvisí  molekulární genetika (mt Eva, Adam Y) Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Rasa a rasismus  rozdíly mezi lidmi jsou větší uvnitř ras než mezi nimi  pojem rasa nebyl nikdy čistě biologickou kategorií  snaha spojovat jednotlivé rasy s určitými sociálními, intelektuálními a kulturními charakteristikami  rasismus – pokus prokázat nadřazenost jedné rasy nad druhou  klasickým příkladem je spojení rasy a inteligence  rasismus vychází z etnocentrického výkladu světa, který se rozděluje na kategorie „MY“ a „ONI“  fixace vytvořeného sociokulturního řádu, který „cizinci“ svým příchodem a přítomnosti mohou narušit  „cizinec“ je člověk bez minulosti, nemá status a nevyznává „idoly kmene“  různé způsoby řešení tohoto konfliktu – separace, odsun, genocida Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Rasa a rasismus  rasa jako biosociální znak a jako kulturní konstrukce  „zvýznamnění“ určitých hodnoticích vlastností, které pak fungují jako znaky  znak vystupuje jako něco, co v lidské komunikaci stojí místo něčeho jiného; znakem může být barva pleti, pohlaví, věk  důležitý je vždy kulturní kontext, ve kterém se určitý znak používá  lidé ve vztahu k morfologicky odlišným skupinám lidí, které se tradičně označují jako rasy, jednají na základě významů, jež jim připisují  významy připisované cizím rasám se konstituují v procesu sociální interakce  chceme-li pochopit, jak se z rasy stává kulturní konstrukce působící jako hodnotící kategorie, musíme provést interpretaci znaků, které jsou rase v konkrétním sociokulturním kontextu připisovány Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Eugenika  směr genetiky, který usiluje o zlepšení dědičných vlastností člověka řízenou cestou spočívající ve zmnožení kladných a redukci záporných vloh člověka  recepce podnětů raného sociálního darwinismu v atmosféře úzkosti z biologického a intelektuálního úpadku lidstva spojeného s industrializací a urbanizací  hnutí ve Velké Británii, USA, Francii, Německu, Švédsku, Austrálii ad. Velká Británie - Francis Galton (1822-1911)  zakladatel moderní eugeniky  pozitivní a negativní eugenika  1907 založena eugenická společnost Spojené státy americké – Charles Davenport (1866-1944)  1910 založená eugenická společnost  1907-1933 schváleny ve 29 státech zákony podle eugenického programu  16 000 lidí sterilizováno  „inspirace“ německých eugeniků Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Německá antropologie ve 20. - 40. letech 20. století  směry z přelomu 19. a 20. století  uvažování o člověku z pohledu biologie  antropologie jako čistě přírodní věda Rudolf Martin (1864-1925)  vliv na badání člověka  cílem je rozlišit, charakterizovat a vyšetřit geografickou distribuci všech forem hominidů s ohledem na jejich fyzické charakteristiky  Rassenkunde  rasa jako čistě fyzický koncept anatomické odlišnosti  pozornost soustředí pouze na rozdíly empiricky měřitelné pomocí metrických metod Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Německá antropologie ve 20. - 40. letech 20. století Rasová hygiena (Rassenhygiene)  německá varianta eugeniky  cílem je šlechtit člověka k předem stanovenému ideálu  striktní dědičnost znaků, které měly být selektovány za účelem dosažení určitého ideálního genotypu  jiné pojetí darwinismu v Německu – antimodernistické tendence, ochrana před modernitou spojená s civilizací, která představuje odklon od přirozeného řádu, počátek úpadku, krize a degenerace  negativní vliv měst a života ve městě na „zdraví“ tělesné a psychické – lidé ve městech chřadnou a „změšťují se“  spojení s antisemitismem – Židé jako „národ civilizace“  Emil Kraepelin (1856-1926) – díky degeneraci lidé ztrácejí přirozené instinkty  Otto Ammon (1842-1916) – nadaní lidé mají ve městech málo potomků, nadaní lidé se mísí se spodinou – úpadek a degenerace; Sozialanthropologie Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Německá antropologie ve 20. - 40. letech 20. století Rasová hygiena (Rassenhygiene)  rozšíření darwinismu spojeno s Ernstem Haecklem (1834-1919), který vnesl do německé formy Darwinova učení „evoluční pesimismus“ spojený s celkovou vizi úpadku a degenerace  vizi celkového úpadku a degenerace aplikoval na přírodní i společenské jevy (sociální darwinismus)  umělý výběr, šlechtění domácích zvířat a množení civilizovaného lidstva představuje odklon od zákona života (Lebensgesetz), od principu přírodního výběru coby výhradního zdroje evolučního pokroku Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Německá antropologie ve 20. - 40. letech 20. století Rasová hygiena (Rassenhygiene) Wilhelm Schallmayer (1857-1919)  jako první používal principy rasové hygieny  přírodní selekce je narušována medicínskými zásahy, které jsou vůči přirozenému výběru velice necitelné a uzdravují jednotlivce, namísto uzdravování lidského druhu  hygiena jako ozdravující odvětví medicíny  Über die drohende körperliche Entartung der Kulturmenschheit (1891) Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Alfred Ploetz (1860-1940)  zakladatel rasové hygieny  snaha o exaktní diagnózu generativního úpadku a vytvoření náležité terapie pro zabránění úpadku  genetický výzkum  1905 Gesellschaft für Rassenbiologie  rasa:  Systemrasse – rasa ve smyslu J. F. Blumenbacha (kavkazská, mongoloidní, africká atd.)  Vitalrasse – skupina lidí s určitými charakteristikami žijících na určitém území v určitém čase  rasová hygiena odkazuje na vitální rasu a jedná se původně o medicínskou záležitost  „čistota rasy“ je s rasovou hygienou spojená až s rasovou ideologií ve Třetí říši  Die Tüchtigkeit unserer Rasse und der Schutz der Schwachen (1895) Německá antropologie ve 20. - 40. letech 20. století Rasová hygiena (Rassenhygiene) Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Německá antropologie ve 20. - 40. letech 20. století Rasová hygiena (Rassenhygiene)  myšlenkový kontext rasové hygieny se vyznačuje strachem ze ztráty přirozenosti a autenticity, jejímž důsledkem má být degenerace až zánik  tento strach spojený s darwinismem umožnil depersonifikaci pohledu na člověka a spolu s ostatními rysy myšlení dalo vznik nadindividuálnímu smýšlení, ve kterém jedinec a hodnota sebeurčení neznamená nic, resp. jen prostředek k blahobytu celku a celkového domněle přirozeného řádu  objektivně existující zákony života (Lebensgesetz) se stávají měřítkem pro přehodnocení všech hodnot  rasová hygiena se tak orientuje spíše negativně eugenicky, tzn. že se pokouší o zastavení úpadku skrze vyloučení těch, kteří úpadek reprezentují nebo přímo způsobují  úpadek a degenerace se šíří skrze zdegenerované jedince, kteří se „geneticky“ podílejí na celkové populaci  v tomto smyslu je zušlechťování zbytečné a je nutné nalézt příčiny a jevy, kterými se degenerace přenáší z jedné generace na druhou, a eliminovat je  součástí antropologie se stává populační biologie a genetika Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Německá antropologie ve 20. - 40. letech 20. století Pojetí rasy  německá rasová antropologie nebyla s rasovou hygienou spojená  spojení rasové hygieny s rasovou ideologií vzniklo náhodně a „společenské ozdravování“ se bez rasové ideologie zcela obejde  rasová hygiena představuje snahu o ozdravení společnosti, poněkud se lišící od eugeniky, avšak nestojí na jakékoliv rasové ideologii  rasová hygiena jako aplikovaná antropologie  dva různé směry pojetí rasy v antropologii  tradiční blumenbachovský přístup  geneticko-genealogický přístup Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Německá antropologie ve 20. - 40. letech 20. století Tradiční pojetí rasy  otázky existence různých lidských typů, jejich vzniku, vývoje a charakteristik  tradiční metody antropometrie, měření tělesných proporcí a snaha zjistit odchylky a specifika jednotlivých ras Egon von Eickstedt (1892-1965)  antropometrie  rasa jako reálně existující jednotka, typus, který se neproměňuje a dědí se jako celek  tvorba rasových systémů na základě měření a kategorizace tělesných a duševních znaků  evropská rasa je vyspělejší a ostatní rasy a podrasy jsou do určité míry primitivní  Rassenkunde und Rassengeschichte der Menschheit (1934) Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Německá antropologie ve 20. - 40. letech 20. století Fischerovské pojetí rasy  genetické postupy při studiu rasy  snaha odhalit odlišnosti ras a jejich odlišný evoluční vývoj v minulosti na základě studia genotypů jednotlivých ras a genealogického zkoumání skupin v rámci jedné rasy  Ottokar Lorenz (1832-1904) – sledování člověka v jeho osobních rodinných a rodových vztazích, podléhající ve svých fyzických, duševních a společenských vlastnostech změnám  1900 znovuobjevení Mendlových zákonů a nové pojetí genealogických výzkumů rasy  vliv rasové hygieny, prezentace hodnotných rodů  špatný vliv křížení mezi hodnotnými a nebezpečnými rodovými liniemi Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Eugen Fischer (1874-1967)  systematické zkoumání dědičnosti rasových znaků  aplikace mendelovských principů při výzkumu  rasy jako skupiny, jejichž znaky se dědí jako celky („Form an sich“), ale které se samy jako takové nedědí  mezi rasami dochází ke křížení, ale nevzniká rasa nová, nýbrž populace míšenců, tj. součet jedinců teoreticky náležejících určitou mírou k té či oné rase  členění ras a míšenců je sekundární, estetickou záležitostí a neodráží přirozené členění lidských skupin  rasa jako taková neexistuje, v ideální situaci jde vždy jen o soubor určitých znaků  v praxi proto nelze sestavit řebříček ras a hodnotit jejich kvality  jeho teze vycházejí ze srovnání domestikovaných zvířat a lidí  jeho teze o rase plně odpovídaly teoriím rasové hygieny  Die Rehobother Bastards und das Bastardierungsproblem beim Menschen (1913), Menschliche Erblichkeitslehre und Rassenhygiene (s E. Baur, F. Lenz, 1921) Německá antropologie ve 20. - 40. letech 20. století Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Německá antropologie ve 20. - 40. letech 20. století Walter Scheidt (1895-1976)  genealogický výzkum sociálních jednotek sestávajících z určitých genealogicky spřízněných osob  zjištění souvislostí pozorovatelných vlastností pokrevně spřízněných lidí se stupněm jejich příbuznosti nebo způsobem života  výzkum opírající se o církevní matriky:  členění rodiny – zjištění příbuznosti zkoumaných osob  statistika příbuznosti a vztahů  přírodovědný popis osob  přírodovědný popis způsobu života osob  dějiny rodiny, jejích příslušníků a jejich způsobu života  rasověhygienický přístup při hledání škodlivých znaků  snaha získat výzkumem informace o evoluční výhodnosti určitého znaku  rasa jako dynamická a neustále se měnící jednotka, která je dokonale přizpůsobena svému prostředí  rasová antropologie jako výzkum selekce, dějin adaptací Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Nacistická antropologie  aplikace antropologických poznatků o rase a myšlenek rasové hygieny v ideologickém a politickém systému  30. a 40. léta 20. století, Německo  sociokulturní a mentální schopnosti určité populace jsou přímým důsledkem její rasové příslušnosti  árijská rasa zaujímá nadřazené postavení v rámci rasové hierarchie  antisemitismus a rasová degenerace Západu, kterou může odvrátit pouze radikální politická akce  snaha radikálně rekonstruovat lidskou společnost  rasová hygiena, antropologický výzkum a vliv vulgárního (lidového) rasismu rozšířený mezi lidmi ve společnosti Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Nacistická antropologie  rasová antropologie nebyla jednotná (podstata rasy, čistota, míšení apod.)  neexistovala ostrá hranice mezi nejednotnou vědeckou antropologií a populárními rasovými teoriemi  v rámci nacistického systému se mnoho vědců podílelo na výzkumech, které se staly základem pro segregační a sterilizační zákony  mnoho antropologů se stalo členy NSDAP a SS a podíleli se na formování vědeckého života ve Třetí říši  Hans Friedrich Karl Günther, Alfred Rosenberg, Eugen Fischer, Otmar von Verschuer, Josef Mengele Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Nacistická antropologie Aktion T4  plán eliminace postižených jedinců vycházejících z myšlenek rasové hygieny  1939-1941, 200-250 tis. jedinců  euthanasie dětí a dospělých Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Nacistická antropologie Hans Friedrich Karl Günther (1891-1968)  „rasový papež“  autor populárně rasových publikací  výzkum postavený na rasové klasifikaci, kde nejdokonalejší rasou je rasa nordická (árijská)  Rassenkunde des deutschen Volkes (1922) Alfred Rosenberg (1893-1946)  v historii lidské civilizace měli vždy vedoucí roli vysocí, světlovlasí a modroocí árijci, kteří se objevovali již ve starém Egyptě, na Blízkém východě a v římské říši, aby árijskou civilizaci zbavovaly méněcenných ras  Der Mythus des XX. Jahrhunderts (1930) Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Otmar Freiherr von Verschuer (1896-1969)  genetik a rasový hygienik  výzkum dvojčat a genetického pozadí nemocí  ředitel Kaiser-Wilhelm-Institut für Anthropologie, menschliche Erblehre, und Eugenik a Institut für Erbbiologie und Rassenhygiene  spolupracovník Josefa Mengele Nacistická antropologie Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Josef Mengele (1911-1979)  antropolog a lékař, člen SS  člen posudkové komise o „dědičném zatížení“  spolupracovník Otmara von Verschuer  od roku 1943 vedoucí lékař cikánského tábora v Auschwitz – Birkenau  antropologické a lékařské výzkumy – dvojčata, liliputáni, Cikáni/Romové, noma, heterochromia iridis, krevní testy ad. Nacistická antropologie Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Nacistická antropologie Josef Mengele (1911-1979)