Požadavky ke zkoušce: . Písemná příprava na vyučování . Prezentace (obrázek s popisem) . Alternativní test: A, B, 10 otázek . Protokol z laboratorního cvičení . Příprava na jednodenní terénní exkurzi . Pracovní list (k exkurzi) . Biologická aktualita: text s obrázky na libovolné téma Didaktika biologie www.is.muni.cz You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) seznam středoškolských učebnic biologie seznam literatury, v níž najdete náměty pro přípravu materiálů ke zkoušce - učebnice didaktiky biologie - testy a testování (teoretické učebnice) - testy z biologie - didaktické časopisy www.is.muni.cz You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Didaktika biologie odpovídá na otázky JAK, CO a KDE učit. Zahrnuje: 1. rozvržení učiva biologie střední školy podle platných předpisů (CO ?) 2. procesuální stránku vyučování biologii, jejíž součástí jsou * didaktické zásady (JAK ?) * pojmotvorný proces, základní vyučovací postupy (JAK ?) * vyučovací metody (JAK ?) * formy vyučování (KDE ?) (Dvořák a kol. 1982) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Nezastupitelnost pedagoga?! (ilustrace převzata z publikace Pasch a kol. 1998) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Specifika výuky biologie:  využívání originálního objektu a náhražek originálních objektů  používání speciálních přístrojů  práce se speciální literaturou  sezónním princip  regionální princip  manuální dovednosti Tato specifika musí respektovat vyučovací zásady (názornost) vyučovací metody (pozorování a pokus) vyučovací formy (laboratorní cvičení, terénní cvičení, exkurze, odborné přednášky) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Národní program rozvoje vzdělávání v ČR zakotvený v zákoně č. 561/2004 Sb. (zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, tzv. "školský zákon") stanoví systém kurikulárních dokumentů na dvou úrovních státní: Národní program vzdělávání (NPV), formuluje požadavky na vzdělání (Bílá kniha) http://aplikace.msmt.cz/pdf/bilakniha.pdf Rámcové vzdělávací programy (RVP), vymezují rámce vzdělávání v jednotlivých etapách školní: školní vzdělávací programy (ŠVP), vytváří každá škola podle zásad stanovených v RVP You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) http://www.vuppraha.cz/ ? ? ? ? You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Rámcový vzdělávací program (RVP) - klade důraz na klíčové kompetence, provázanost znalostí, uplatnění vědomostí v praxi - vychází z koncepce celoživotního učení - formuluje požadovanou úroveň vzdělávání - podporuje pedagogickou autonomii škol a profesní zodpovědnost každého učitele ??? You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Rámcový vzdělávací program (RVP) - klade důraz na klíčové kompetence, provázanost znalostí, uplatnění vědomostí v praxi - vychází z koncepce celoživotního učení - formuluje požadovanou úroveň vzdělávání - podporuje pedagogickou autonomii škol a profesní zodpovědnost každého učitele otevřený dokument (změny podle potřeb společnosti, zkušeností učitelů a měnících se potřeb a zájmů žáků) biologie je součástí vzdělávací oblasti Člověk a příroda You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Biologie (stanovuje učivo a očekávané výstupy v tématických celcích) • obecná biologie • biologie virů • biologie bakterií • biologie protist • biologie hub • biologie rostlin • biologie živočichů • biologie člověka • ekologie You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) * pilotní ověřování na 16 gymnáziích v ČR: 16. 9. 2005 – 30. 6. 2007 • konečná úprava a schválení: prázdniny 2007 • v září 2007 zaslán na všechna gymnázia, která musí připravit školní vzdělávací programy (ŠVP) • od 1. 9. 2009 výuka podle nových školních vzdělávacích programů Rámcové vzdělávací programy pro gymnázia – časový harmonogram (původní) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Seznam pilotních škol Biskupské gymnázium, Žďár nad Sázavou Biskupské gymnázium, Otrava – Zábřeh Gymnázium L. Jaroše, Holešov Gymnázium Rumburk Letohradské soukromé gymnázium,Letohrad Gymnázium Jana Opletala, Litovel Gymnázium Cheb Gymnázium F.X. Šaldy, Liberec Gymnázium a SOŠ Hostinné Gymnázium olympijských nadějí, České Budějovice Gymnázium a SOŠ Rokycany Gymnázium Příbram Gymnázium Slovanské náměstí 7, Brno Gymnázium třída Kapitána Jaroše 14, Brno Gymnázium Jana Keplera 2, Praha 6 Gymnázium Oty Pavla, Praha 5 You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) www.jaroska.cz You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Časová dotace You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Obsah Realizuje se obsah vzdělávacího oboru Přírodopis, Biologie, dále část obsahu Geologie, část oboru Výchova ke zdraví, dále část oboru Člověk a svět práce – okruhu Práce s laboratorní technikou. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Obsah Realizují se tématické okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova, Environmentální výchova a Multikulturní výchova. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Forma V 5. a 6. ročníku je jedna hodina za dva týdny vyčleněna na laboratorní cvičení, třída se dělí na skupiny. Pro výuku je k dispozici odborná učebna a laboratoř. Na předměty navazují volitelné předměty Cvičení z biologie, Biologie 2 a Biologický seminář. Žáci si dále mohou zvolit předmět Molekulární biologie a Cvičení z biologie a chemie. Maturitní zkoušku lze skládat v rámci profilové části. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Cíle Ve vyučování biologii mají žáci získat představu o podstatě života, o jeho rozmanitosti, seznámí se se základy evoluce a základy biologického systému. Důraz je kladen na molekulovou a biochemickou podstatu a na problémy související s ochranou životního prostředí. Žák je veden k tomu, aby zejména - se orientoval v základních formách živé a neživé přírody, - chránil přírodu a životní prostřední, - chápal důsledky lidských činností na všechny formy živé a neživé přírody díky molekulové podstatě dějů, - při provádění laboratorních cvičení účinně spolupracoval ve skupině. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Cíle Výchovné a vzdělávací strategie Učitel vede žáky k užívání vhodné literatury (atlasů, klíčů, …) – kompetence k učení Učitel vede žáky, aby kvalitně prezentovali své znalosti – kompetence komunikativní Učitel dbá na bezpečnost práce v laboratoři, vede žáky k zodpovědnosti za své zdraví i zdraví ostatních, zdůrazňuje zásady předlékařské pomoci v případě úrazu – kompetence občanské Žáci mohou zpracovat projekt s biologickou tématikou – na konci 4. ročníku v rámci projektového týdne, v průběhu 7. ročníku řeší projektový úkol jako završení studia přírodovědných předmětů. Téma zpracují a vlastní výsledky prezentují a obhajují – kompetence komunikativní, kompetence k řešení problémů Důraz na mezipředmětové vztahy – kompetence k učení, kompetence k řešení problémů You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Nová maturita – od roku 2012 You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Nová maturita – od roku 2012 max. 2 nepovinné zkoušky (stanoví ředitel) max. 3 nepovinné zkoušky: další cizí jazyk, matematika, informatika, občanský a společenskovědní základ, biologie, fyzika, chemie, dějepis, zeměpis, dějiny umění Profilová část (školní) 2–3 povinné zkoušky (stanoví ředitel) Společná část (státní) 3 zkoušky český jazyk a literatura cizí jazyk matematika nebo občanský a společenskovědní základ nebo informatika You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) http://www.novamaturita.cz You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Znalost s porozuměním Žák dovede: - používat správnou terminologii, symboly a značení - definovat základní biologické pojmy - popsat jev, objekt, systém podle skutečnosti, modelu, nákresu - vysvětlit základní biologické zákony, definice a teorie - orientovat se v přirozených systémech organismů a posuzovat fylogenetické vztahy - poznat a pojmenovat charakteristické představitele taxonů podle uvedených charakteristik You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Aplikace znalostí a řešení problémů Žák dovede: - aplikovat teoretické biologické poznatky při řešení konkrétních životních situací nebo při řešení problémových úloh - posoudit důsledky určitého jevu nebo lidské činnosti z ekologického, ekonomického nebo zdravotního hlediska - využívat při řešení biologických problémů poznatků z dalších oborů, především z chemie, fyziky, zeměpisu a z matematiky - využívat biologické znalosti pro pochopení moderních technologií - zdůvodnit význam nových biologických poznatků pro společnost – zdravotnictví, šlechtitelství, různá průmyslová odvětví a další aplikované obory You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Práce s informacemi Žák dovede: - vyhledat, vybrat, uspořádat a prezentovat informace z různých zdrojů (text, graf, tabulka) - klasifikovat a kategorizovat biologické objekty a jevy podle rozlišovacích znaků - vybírat z nadbytku biologických informací podstatné - převést informace z jedné formy do druhé a naopak (text, graf, tabulka) - pracovat s určovacími klíči přírodnin - určit na základě obrázků, mikrofotografií či schémat daný organismus či jeho část - vyhodnotit údaje v tabulkách a grafech a vyvodit závěry - zapsat, tabelárně a graficky zpracovat a synteticky vyhodnotit empirické údaje získané při řešení biologických úloh You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Zkouška se koná formou didaktického testu. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Zkouška se koná formou didaktického testu. Procentuální zastoupení jednotlivých oborů v testu: Obecná biologie, viry, prokaryotní organismy 10-20% Biologie rostlin a biologie hub 15-25% Biologie živočichů 15-25% Biologie člověka 20-30% Genetika 10-20% Ekologie a ochrana životního prostředí 5-15% You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Zkouška se koná formou didaktického testu. Procentuální zastoupení jednotlivých oborů v testu: Obecná biologie, viry, prokaryotní organismy 10-20% Biologie rostlin a biologie hub 15-25% Biologie živočichů 15-25% Biologie člověka 20-30% Genetika 10-20% Ekologie a ochrana životního prostředí 5-15% Při řešení testu není možno používat žádných pomůcek. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Literatura: Balada J. a kol.: Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚP Praha, 2007. Doležalová O. a kol.: Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na gymnáziích. VÚP Praha, 2007. Dvořák F. a kol.: Základy didaktiky biologie. Skripta UJEP Brno, 1982. Pasch M., Gardner T. G., Sparks-Langerová G., Starková A. J., Moodyová Ch. D.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál Praha, 1998. Školní vzdělávací program. Osmileté všeobecné studium. Gymnázium Brno, třída Kapitána Jaroše 14. (platnost od 1. 9. 2006) http://www.vuppraha.cz/ You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com)