Laboratorní praktikum z půdní ekotoxikologie Doc. RNDr. Jakub Hofman, Ph.D., Mgr. Jana Vašíčková Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí Masarykova Univerzita, Přírodovědecká fakulta Brno, Česká Republika 2012 Laboratorní praktikum půdní ekotoxikologie 2 Obsah 1 CÍLE PRAKTIKA ............................................................................................................................ 3 2 BEZPEČNOST PRÁCE V LABORATOŘI ..................................................................................... 4 3 MATERIÁL A POMŮCKY .............................................................................................................. 5 4 ORGANIZACE CVIČENÍ ................................................................................................................ 6 5 PŘÍPRAVA ARTIFICIÁLNÍ PŮDY, PŘÍDAVEK TESTOVANÝCH LÁTEK ................................... 7 5.1 OVĚŘENÍ PH............................................................................................................................. 7 5.2 MĚŘENÍ WHCMAX A OVLHČENÍ PŮDY ........................................................................................... 8 5.3 PŘÍDAVEK KONTAMINANTŮ DO PŮDY .......................................................................................... 8 6 CHOV A TEST S ŽÍŽALOU EISENIA FETIDA .............................................................................. 9 6.1 ZALOŽENÍ CHOVU...................................................................................................................... 9 6.2 POSTUP TESTU......................................................................................................................... 9 7 CHOV A TEST S ROUPICÍ ENCHYTRAEUS CRYPTICUS........................................................ 11 7.1 ZALOŽENÍ CHOVU.................................................................................................................... 11 7.2 POSTUP TESTU....................................................................................................................... 11 7.3 VYHODNOCENÍ TESTU – ZPŮSOB Č.1........................................................................................ 12 7.4 VYHODNOCENÍ TESTU – ZPŮSOB Č.2........................................................................................ 12 8 CHOV A TEST S CHVOSTOSKOKEM FOLSOMIA CANDIDA................................................. 13 8.1 ZALOŽENÍ CHOVU.................................................................................................................... 13 8.2 POSTUP TESTU....................................................................................................................... 13 9 TEST INHIBICE KOŘENE SALÁTU LACTUCA SATIVA.......................................................... 15 9.1 PŘEDKLÍČENÍ SEMÍNEK............................................................................................................ 15 9.2 POSTUP TESTU....................................................................................................................... 15 10 CHOV A TEST S HLÍSTICÍ CAENORHABDITIS ELEGANS...................................................... 16 10.1 ZALOŽENÍ CHOVU.................................................................................................................... 16 10.2 POSTUP TESTU....................................................................................................................... 16 11 VYHODNOCENÍ ZÍSKANÝCH VÝSLEDKŮ, KŘIVKY DÁVKA-ODPOVĚĎ ............................... 17 Laboratorní praktikum půdní ekotoxikologie 3 1 Cíle praktika Cílem tohoto praktika je naučit vás postupy pěti půdních ekotoxikologických testů, které se dnes stávají nenahraditelné při hodnocení chemických látek, pesticidů, hnojiv, odpadů, kalů, kontaminovaných půd a sedimentů. Postupy, s nimiž se seznámíte, vychází z následujících standardů a reflektují dosavadní zkušenosti výzkumníků centra RECETOX s nimi. ISO 11268-1 (1993): Soil quality. Effects of pollutants on earthworms (Eisenia fetida) Part 1: Determination of acute toxicity using artificial soil substrate. International Organization for Standardization, Geneve, Switzerland. ISO 11268-2 (1998): Soil quality. Effects of pollutants on earthworms (Eisenia fetida) Part 2: Determination of effects on reproduction. International Organization for Standardization, Geneve, Switzerland. OECD Test No. 222 (2004): Earthworm reproduction test (Eisenia fetida/andrei). OECD Guidelines for the Testing of Chemicals. Organisation for Economic Cooperation and Development, Paris, France. ISO 11267 (1999): Soil quality. Inhibition of reproduction of Collembola Folsomia candida) by soil pollutants. International Organization for Standardization, Geneve, Switzerland. ISO 16387 (2004): Soil quality. Effects of pollutants on Enchytraeidae (Enchytraeus sp.) - Determination of effects on reproduction and survival. International Organization for Standardization, Geneve, Switzerland. OECD Test No. 220 (2004): Enchytraeid reproduction test. OECD Guidelines for the Testing of Chemicals. Organisation for Economic Cooperation and Development, Paris, France. ISO 11269-1 (1993): Soil quality: Determination of the effects of pollutants on soil flora – Method for the measurement of inhibition of root growth. International Organization for Standardization, Geneve, Switzerland. ASTM Standard E 2172-01 (2001): Standard guide for conducting laboratory soil toxicity with the nematode Caenorhabditis elegans. Annual Book of ASTM Standards 11:1606 - 1616. Prostudujte si všechny návody a také pokyny k bezpečné práci v laboratořích před započetím vlastního praktika. Materiál a metody si projděte, ale nemusíte jim věnovat příliš pozornost, vše pro vás bude v laboratořích nachystáno. Během praktika si dělejte poznámky a zapisujte zejména všechny detaily k prováděným postupům a výsledkům. Kdykoliv něco nevíte, zeptejte se vyučujících a pamatujte na úsloví „dvakrát měř a jednou řež“. Některé části uvidíte pouze demonstrativně, avšak hlavní část – vlastní testy toxicity - budete po zaškolení do jednotlivých metod provádět samostatně. Na konci cvičení odevzdáte protokoly z celého cvičení, na základě nichž a na základě vaší docházky do praktik dostanete zápočet. Protokoly odevzdá každá skupina (ne jednotlivci) pro všechny prováděné testy. Protokol musí obsahovat: 1) název, seznam studentů ve skupině, krátkou úvodní část, 2) stručný popis postupu, kde dát důraz zejména na rozdíly oproti postupům v těchto návodech, 3) všechny výsledky skupiny přehledně uspořádané do tabulek, 4) zpracované výsledky (skupiny, či případně i výsledky ostatních skupin) – průměry, SD, RSD, grafy dávka-odpověď, odhad NOEC, LOEC, LC50 a EC50, 5) Interpretace výsledků, možné příčiny chyb, odchylek, závěr. Laboratorní praktikum půdní ekotoxikologie 4 2 Bezpečnost práce v laboratoři Následující pokyny nenahrazují pokyny závazné v rámci Univerzity a Fakulty (http://www.rect.muni.cz/nso/, zejména část věnovaná BOZP a chemickým látkám), jste povinni si je prostudovat a dodržovat je. V laboratoři se smíte pohybovat pouze, jste-li oblečeni v laboratorním oděvu (tj. plášť a při delším pobytu i laboratorní kalhoty a košile). S půdou, chovnými substráty a chemickými látkami pracujte pouze v pryžových rukavicích. Do laboratoře si nenoste oblečení ani zavazadla, nechte je k tomu určené šatně. V laboratoři nesmíte konzumovat jídlo, pít nápoje a kouřit. Před započetím prací v laboratořích budete seznámeni, kde jsou prostředky první pomoci a hasicí přístroje. Tato místa si zapamatujte. Před vlastní manipulací s chemickými látkami a kontaminovanou půdou budete upozorněni vyučujícím na případná rizika, způsob manipulace a osobní ochrany zdraví. I přesto si můžete prostudovat bezpečnostní pokyny k těmto látkám v některé z internetových databází (např. http://www.sci.muni.cz/php/eurochemnet/; www.atsdr.cdc.gov; www.inchem.org; www.tera.org/iter; www.piskac.cz/ETD; extoxnet.orst.edu; toxnet.nlm.nih.gov) Se všemi chemikáliemi nakládejte tak jak to uvádí pokyny na etiketách látek plus pokyny vyučujícího a údaje získané z toxikologických databází. Studentky v jiném stavu nesmí navštěvovat praktika. Při pipetování využívejte mikropipet či skleněných pipet s násadci a nikdy nepipetuje ústy. Odpady ze cvičení obsahující chemické látky likvidujte způsobem dle pokynů vyučujícího. Nikdy je nevylévejte do výlevky a neodhazuje do koše. Kontaminovanou půdu ukládejte do určených nádob. Co nejdříve po práci umyjte veškeré používané sklo náležitým způsobem (např. detergent lázeň, horká voda, destilovaná voda, sušárna) a vraťte je na své místo. Plasty dle pokynů vyučujícího buď vyhazujte do odpadů, nebo umývejte. Stejně tak další materiál a pomůcky po práci vracejte na své místo. Při úrazu jste povinni jej nahlásit vyučujícímu. S přístroji zacházejte opatrně a podobně také se sklem - vždy lépe pomalu a promyšleně, než rychle a bez uvážení. Při práci s potenciálními patogenními mikroorganismy (E. coli v kultuře hlístic a hnůj v chovech žížal - tetanus) věnujte zvýšenou pozornost své ochraně formou rukavic a mytí rukou po práci. Při rozsypání nebo rozlití škodlivé látky ihned informujte vyučujícího a okamžitě zajistěte její zneškodnění. Při potřísnění kůže žíravými látkami co nejdřív začněte oplachovat postižené místo dostatkem teplé vody (asi 30 - 35º C) po dobu 10 – 15 min. Informujte vyučujícího. Při zasažení očí chemickými látkami, zejména žíravými, vyplachujte oči 10 – 15 min proudem vody či fyziologického roztoku. V laboratoři jsou k dispozici oční sprchy pro tento případ nehody. Informujte vyučujícího. Při náhodném požití chemikálií vyvolejte zvracení, vypijte dostatečné množství vody a opět vyvolejte zvracení (nesmí se použít při požití žíravin či tenzidů). Následně užijte aktivní uhlí z lékárničky – použijte desetinásobek předpokládaného požitého množství chemikálie. Informujte vyučujícího. Laboratorní praktikum půdní ekotoxikologie 5 3 Materiál a pomůcky vysušená rašelina (zahradnická tř. 1, vrchovištní, pH 3,5 – 5,0, Agro CS) - defaunizovaná kaolinový jíl s obsahem kaolinitu minimálně 30% (Sigma - Aldrich, Kat. č. 18672) křemenný písek s minimálně 50% zrn 0,05 - 0,2 mm (Filtrační písky s.r.o., Chlum) hnůj kravský suchý granulovaný (Agro CS) či suchý nekontaminovaný koňský hnůj zahradní substrát (Agro CS) - defaunizovaný vhodné nádoby na přípravu a uchování artificiální půdy válečky s fritou vespod na WHC; fotografická miska destilovaná voda; CaCO3; roztok 1M KCl na měření pH a pufry CdCl2; nerezové mísy a lžíce na kontaminaci půd; sklenice na kontaminované půdy plastové boxy na chovy žížal (10 - 20 litrů); krabičky s víčky na testy s žížalami a na chovy roupic (500 – 700 ml); plastové petriho misky Ø 10 cm a 8 cm; skleničky s víčky na testy s roupicemi a chvostoskoky (cca 150 ml); plastové zkušební nádoby s víčky na testy s rostlinami (plocha minimálně 150 cm2 , výška minimálně 5 cm) háček z mikrobiologické kličky; agar (Roth); vločky mleté; Bengálská červeň; etanol; bílá akrylová barva sádra, aktivní uhlí, sušené kvasnice, exhaustor, štěteček, miska s mřížkou na vyhodnocování testu s chvostoskoky LB médium: 10 g trypton + 5 g yeast extrakt + 10 g NaCl + 1 ml 1M NaOH doplnit vodou do 1 litru a autoklávovat NGM agar: 3 g NaCl + 17 g bactoagar + 2,5 g bactopeptone + 1 ml cholesterol (5 mg/ml EtOH) + 975 ml H2O a autoklávovat; následně přidat sterilní roztok solí: 1 ml 1M CaCl2 + 1 ml 1M MgSO4 + 25 ml 1M KH2PO4 Kultura E. coli OP 50 kónické zkumavky plastové 50 a 15 ml; platinový drátek; koloidní roztok Ludox© sada mikropipet různých objemů; váhy s váživostí do několika kg; přesné analytické váhy; pH metr; vrtačka s míchadlem; třepačky; inkubační místnost; termostat; sušárna; binokulární mikroskop; autokláv; flow box; sušárna; kahan běžné laboratorní sklo - odměrné baňky, válce a kádinky různých objemů; nálevky; uzavíratelné sklenice různých objemů; porcelánové pohárky, různě velké Petriho misky, mikrobiologická hokejka filtrační papíry archy a kruhové výseče; laboratorní papírové ubrousky běžné laboratorní pomůcky – lžičky, kopistky, pinzety, váženky, alobal, potravinářská fólie, parafilm, špičky na pipety; pasteurky; fixy, lepící páska, nůžky, střičky s vodou a lihem pryžové rukavice – latexové a vinylové; respirátory Laboratorní praktikum půdní ekotoxikologie 6 4 Organizace cvičení Filosofií praktika je maximálně samostatná práce studentů. Z povahy a délky jednotlivých metod vyplývá, že cvičení nemůže probíhat jako pravidelná týdenní výuka. Studentům je vyučujícím předvedena péče o chovy, za asistence si vlastní chovy hned na začátku semestru založí a poté se celý semestr o modelové organismy starají sami. Kontaminovaná půda je připravena vyučujícím, avšak studentům je demonstrativně předvedena jak příprava artificiální půdy, tak metodika kontaminace půd. Co se týká testů, jsou studentům demonstrovány všechny klíčové kroky postupů v několikahodinových blocích na začátku semestru a poté již studenti provedou samostatně všechny testy s připravenou kontaminovanou půdou. Vyučující pouze kontroluje stěžejní kroky a je během celého semestru k dispozici při problémech či dotazech. Na konci semestru je hromadný blok věnovaný vyhodnocení získaných výsledků včetně představení statistických postupů. Průběh praktika lze tedy shrnout do rámcového plánu: Eisenia fetida Enchytraeus crypticus Folsomia candida Lactuca sativa Caenorhabditis elegans Blok1 Příprava artificiální půdy a příprava kontaminované půdy (začátek semestru) o ukázka rašeliny, písku a jílu o ukázka artificiální půdy suché a mokré, ukázka standardní půdy LUFA 2.2 o ukázka měření WHC a pH o ukázka přídavku toxické látky do artificiální půdy (Cd jako CdCl2) Založení chovu (začátek semestru) o ukázka a pokyny k péči o chovy o ukázka substrátů a jejich přípravy o ukázka manipulace s organismy o studenti si zakládají svůj chov a pečují o něj během semestru není není Předvedení důležitých kroků z postupů testů (začátek semestru) Bloky2,3,4,5,6 manipulace s žížalami vážení žížal založení testu co kontrolovat během testu hledání žížal a vážení manipulace s roupicemi založení testu co kontrolovat během testu barvení, Ludox, fotografování manipulace s chvostoskoky založení testu co kontrolovat během testu flotační metoda fotografování založení semínek na naklíčení založení testů podmínky testu ukončení testu měření délky kořínků vyhodnocení výsledků apod. manipulace s hlísticemi založení testu Ludox extrakce počítání pod mikroskopem Samostatnáčást Realizace testů (nutno začít do poloviny semestru), studenti sami: o navažují připravenou kontaminovanou půdu do nádob na test o přidávají organismy (žížaly nejprve i zváží) a potravu o během testu kontrolují potravu a úbytek vlhkosti o do testů s E. fetida a E. crypticus nasazují organismy přímo z chovu, u testu s F. candida je potřeba počítat s cca 20 dny před testem na synchronizaci o po 28 dnech od založení testů vyhodnocují mortalitu a reprodukci E. crypticus a F. candida, po 14 dnech váhové změny a mortalitu u E. fetida o někdy během semestru provádí test s rostlinami Lactuca sativa není Blok7 Vyhodnocení výsledků u PC (konec semestru) křivky dávka odpověď, modely a vyhodnocení NOEC, LOEC, LC a EC 50/10 Laboratorní praktikum půdní ekotoxikologie 7 5 Příprava artificiální půdy, přídavek testovaných látek Artificiální půda dle OECD a ISO norem má složení: 10% vysušená rašelina přesátá a homogenizovaná přes 2 mm síto, 20% kaolinový jíl s obsahem kaolinitu minimálně 30% a 70% křemenný písek s minimálně 50% zrn 0,05 - 0,2 mm. CaCO3 se přidává tak, aby výsledné pH (KCl) bylo 6 ± 0,5. Většinou v množství kolem 0,5%. • Připravte 20 kg této půdy tak, že do vhodné nádoby (objem 20 – 40 litrů) navažte 14 kg písku, 4 kg jílu a 2 kg rašeliny. • Všechny komponenty za sucha důkladně promíchejte, nejlépe vrtačkou s míchací násadou. • K jednomu kilogramu směsi přidejte 4 g CaCO3, zamíchejte, ovlhčete destilovanou vodou na 50% WHC (jak zjistit WHC půdy viz níže) a opět důkladně promíchejte. • Ovlhčenou půdu nechte do druhého dne ustát a změřte pH půdy postupem níže. • Pokud je pH nižší než 5,5, přidejte k tomuto kilogramu další 1 g CaCO3, důkladně zamíchejte, nechte do druhého dne ustát a opět změřte pH. • Pokud pH stále nevyhovuje, přidejte další 2 g a opakujte postup. • Zjištěný přídavek dostačující na doladění pH(KCl) mezi 5,5 a 6,5 použijte pro celou várku půdy. • Ve výjimečných případech je pH s 0,4 % CaCO3 vyšší než 6,5 a pak nezbývá než postup s jedním kilogramem opakovat a přidat tentokrát méně CaCO3, např. pouze 3 g. 5.1 Ověření pH • Do kónické zkumavky s objemem 50 ml přidejte 5 ml půdy a doplňte na 30 ml roztokem 1M KCl. • Suspenzi důkladně třepte po dobu 5 minut. • Vzorek nechte stát nejméně 2 hodiny a dle návodu pH metru měřte pH suspenze po důkladném protřepání. • U pH metru je také kontaktní elektroda přímo na měření pH vzorku půdy. Můžete změřit pH dostatečně vlhké půdy pomocí této elektrody. Pozor na to, že hodnoty pH měřené kontaktní elektrodou jsou o 0,5 – 1 jednotku pH vyšší. Laboratorní praktikum půdní ekotoxikologie 8 5.2 Měření WHCmax a ovlhčení půdy Maximální vodní kapilární kapacita půdy (MVK či WHCmax dle angl. Maximum Water Holding Capacity) je stav, kdy je půda schopna v přirozeném uložení udržet v kapilárních pórech největší množství vody. Vyjadřuje se v jednotkách objemu vody na gram suché zeminy. Při takovémto nasycení se vzduch nachází jen v nekapilárních pórech, tedy zemina obsahuje největší množství vody hygroskopické, obalové a kapilární. Procentuální vyjádření WHC znamená kolik procent nasycení půdy vodou - maximální WHCmax (100% WHC) - je požadováno. • Padesát g suché artificiální půdy umístěte do předem zváženého a vysušeného válečku s fritou vespod, zeminu poklepte, aby sesedla. • Válec umístěte do nádoby s vodou tak, aby hladina vody byla asi ve výšce sloupce vzorku. • Ve vodní lázni válec ponechte 3 hodiny, poté jej přemístěte na misku s pískem (s tkaninou na povrchu). • Miska s pískem a vzorky musí být přikryta, aby se zabránilo vysoušení vzorků. • Po 3 h zvažte váleček i s půdou. Vážení opakujte po 30 min, a pokud se tato 2 vážení liší, nechte váleček další hodinu na misce s pískem. • Vzorek se i s válečkem po zvážení vysušte do konstantní hmotnosti při 105 ± 5 °C a opět zvažte. WHCmax vypočtěte dle vztahu: WHCmax (ml.g-1 ) = (Mvz – Mk – 50) / 50, kde Mvz je hmotnost nasycené zeminy i s válcem (g) a Mk je hmotnost válce (g). • Vlhkost artificiální půdy do testů je ideální cca 50 % WHC. • Vzhledem k tomu, že výchozí artificiální půda je zcela suchá směs stačí WHCmax podělit dvěmi a vynásobit množstvím ovlhčované půdy v gramech a víte, kolik destilované vody musíte přidat. 5.3 Přídavek kontaminantů do půdy Testovaná látka rozpustná ve vodě (v tomto případě kadmium jako CdCl2 . 2H2O) se přidává do půdy suché jako roztok ve vodě potřebné pro ovlhčení půdy na požadované procento WHC. Vyučující připraví roztoky o požadované koncentraci a aplikujte je do suché půdy. Následně půdu s roztoky důkladně promíchá. Připraveno je 2 kg čerstvé váhy pro každou z 8 koncentrací – 32, 63, 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000 mg Cd/kgsuš. Dostatečné množství nekontaminované artificiální půdy je ovlhčeno na požadované procento WHC destilovanou vodou a slouží jako kontrola. Každá skupina studentů testuje dvě koncentrace a kontrolu, vše ve třech opakování pro každý test. Na konci cvičení si skupiny navzájem vymění výsledky. Laboratorní praktikum půdní ekotoxikologie 9 6 Chov a test s žížalou Eisenia fetida 6.1 Založení chovu • Navažte cca 1 kg zahradního substrátu, 0,8 kg hnoje, 0,2 kg rašeliny a 20 g CaCO3 do plastového boxu na chovy žížal. • Suchou směs pořádně promíchejte a vodovodní vodou ovlhčete na cca 80% WHC a důkladně promíchejte. • WHCmax není třeba měřit - optimální vlhkost poznáte „pěstní zkouškou“ tak, že stlačíte-li ovlhčený substrát v pěsti, mají se na povrchu vytlačit malé kapičky, ale voda nesmí vytékat. • Do druhého dne nechte připravený substrát ustálit. • Změřte pH (postupem stejným jako v kapitole 5). Pokud je pH(KCl) v rozmezí 5,5 – 7, lze přidat žížaly. Pokud je pH jiné, je potřeba ho upravit pomocí CaCO3 (zvýší pH) či přídavkem rašeliny (sníží pH). • Z jiných chovů přidejte dostatečné množství (min 50) dospělých i juvenilních žížal. • Půdu v boxu přikryjte vlhkým papírem a z alobalu vyrobte víko na box s několika otvory pro přístup vzduchu. • Chov umístěte do vhodných podmínek – inkubační místnost s teplotou 20 ± 2 °C. • Každý týden zkontrolujte vlhkost substrátu, ručně substrát prokypřete a na povrch přidejte ovlhčený hnůj jako potravu. Každý týden zapisujte stav chovů. Není potřeba pro účely cvičení: • Věkově synchronizovanou kulturu lze založit tak, že do čerstvého substrátu přidáte dospělé žížaly a po 4 týdnech, kdy nakladou kokony, je zase odstraníte. • Nová populace je po minimálně 2 měsících k použití do testu. • Aklimatizaci lze provést tak, že potřebný počet vhodných žížal (viz níže) dáte do boxu s cca 5 kg artificiální půdy s přídavkem cca 50 g hnoje. 6.2 Postup testu • Do skleněných nádob navažte 500 g půdy na každou koncentraci a opakování. • Na povrch půdy dejte cca 2 g kukuřičného šrotu a zahrabejte do horní vrstvy půdy. • Pro test použijte tři opakování na každou koncentraci i kontrolu. Laboratorní praktikum půdní ekotoxikologie 10 • Krabičky označte nejen koncentrací ale i číslem opakování. • Do testovacích krabiček přidejte 10 dospělců žížal E. fetida z chovu – měli by mít vyvinutý opasek, stáří min 2 měsíce a váhu 300 - 600 mg. • Postupujte tak, že žížaly opatrně vyhledejte v chovu, opláchněte je v běžné vodě na velké Petriho misce a poté 10 vhodných žížal jemně osušte na papírovém ubrousku, zvažte s přesností na 3 desetinná místa a umístěte do krabičky s testovanou půdou. • Navážku žížal na začátku testu zapište. Krabičky zavřete víčky s pár otvory, celé zvažte a váhu poznamenejte. • Poté je umístěte do inkubační místnosti do 20 ± 2 °C. • Každý týden zvažte každou krabičku, poté ji otevřete, odstraňte případnou plíseň a přidejte 2 g kukuřičného šrotu. Doplňte úbytek vody (rozdíl váhy celé krabičky nyní a před týdnem). • Po 14 dnech vyhodnoťte mortalitu a váhový úbytek žížal. • Půdu z krabičky vysypte na hliníkový podnos a opatrně prohledejte. • Zaznamenejte počet kokonů a přežívajících žížal (= pouze žížaly reagující na mechanický stimul). • Přežívající žížaly opláchněte v obyčejné vodě na velké Petriho misce, jemně osušte na papírovém ubrousku a zvažte s přesností na 3 desetinná místa. Váhu zapište. Laboratorní praktikum půdní ekotoxikologie 11 7 Chov a test s roupicí Enchytraeus crypticus 7.1 Založení chovu Roupice druhu Enchytraeus crypticus chováme na 1% agaru v plastových Petriho miskách (před založením testu jsou roupice přemísťovány pro aklimatizaci do artificiální půdy). • Roupice přeneste háčkem ze původního chovu na nově připravený agar. • Misky uchovávejte v termostatu nebo v klimatizované inkubační místnosti při 18 ± 2 °C. • Každý týden roupice zkontrolujte a přidejte špetku potravy na povrch agaru. 7.2 Postup testu • Do každé testovací skleničky navažte 20 g půdy a přimíchejte potravu - pomleté autoklávované ovesné vločky. • Na daný objem půdy stačí malá kopistka ovesných vloček. Potravu vmíchejte do půdy. • Před založením testu byly roupice aklimatizovány v artificiální půdě. Naberte část artificiální půdy kovovou lžičku a přeneste ji do skleněné Petriho misky naplněné vodou. • Artificiální půdu jemně rozmíchejte ve vodě a pomocí háčku vyberte dospělé roupice (velcí červíci s opaskem - bílá ztluštěnina ve střední části jejich těla). • Do každé skleničky dejte 10 dospělců. • Poté skleničky uzavřete a zvažte (hmotnost zaznamenejte na nádobku či do laboratorního deníku). • Skleničky umístěte do inkubační místnosti do 18 ± 2 °C. • Každý týden do skleniček přidejte špetku namletých vloček. Pokud jsou patrné zbytky předchozí potravy, musí být nejprve odstraněny háčkem. • Po 28 dnech expozice ukončete test. • Do každé testovací nádoby přidejte 5 ml etanolu a vodovodní vodu tak, aby dosahovala cca 3 cm nad povrch půdy. • Poté přidejte 200 – 300 µl roztoku Bengálské červeně (0,01 g v 1 ml etanolu). • Skleničky zavřete víčky a směs několik vteřin protřepejte. Skleničky se vzniklou suspenzí nechte do druhého dne stát při laboratorní teplotě. Laboratorní praktikum půdní ekotoxikologie 12 Další den vyhodnoťte počet roupic v testovacích skleničkách. Po obarvení jsou dospělé roupice červené, jednoznačně větší než velké množství přítomných juvenilů a mají viditelný opasek. Všechny nalezené roupice jsou považovány za přeživší, mrtvé organismy se rychle rozkládají. 7.3 Vyhodnocení testu – způsob č.1 • Nachystejte si velkou skleněnou Petriho misku, do které slijte trochu obarvené tekutiny ze skleničky. • Na dně jsou vidět obarvené roupice. Pomocí plastového kapátka nabírejte roupice, dávejte je bokem a zaznamenávejte jejich počet. • Po odebrání všech roupic přilijte další část suspenze ze testovací skleničky. Zvlášť hodnoťte počet přežívajících dospělců, kteří byli na začátku nasazeni do testu, a počet narozených mláďat – poznáte je dle velikosti. 7.4 Vyhodnocení testu – způsob č.2 • Do skleničky si vymačkejte trochu bílé akrylové barvy (velikosti oříšku) a přilijte vodu • Míchejte tak dlouho, dokud nevznikne mléčně bílý roztok. • Do 400 ml kádinky si nalijte koloidní roztok Ludox© , přilijte část (30 ml) bílého roztoku a opět pečlivě zamíchejte. • Do plastové misky přilijte obsah skleniček s obarvenými roupicemi a poté přilijte asi 50 ml bíle obarveného Ludoxu. • Mírně s plastovou nádobou pohybujte, aby se promíchaly vrstvy Ludoxu s obsahem skleničky s roupicemi. • Položte misku na stůl a nechte chviličku ustát. Při správném promíchání dojde k vynesení obarvených roupic na povrch. • Přeneste misku do fotografické komory a povrch vodní hladiny s roupicemi vyfotografujte. • Natavení fotoaparátu: po zapnutí nastavte focení na auto (zelený nápis shora), v přední části aparátu zmáčkněte tlačítko pro makro (symbol kytičky) a fotografování bez blesku (symbol přeškrtnutého blesku) • Na fotkách spočítejte počet dospělců a juvenilů. Laboratorní praktikum půdní ekotoxikologie 13 8 Chov a test s chvostoskokem Folsomia candida 8.1 Založení chovu Kultura F. candida se chová v plastových krabičkách nebo na Petriho miskách. • Smíchejte sádru a aktivní uhlí v poměru cca 9 :1. • Tento prášek nasypte do misek zhruba do 1 cm vrstvy. • Následně opatrně přidávejte destilovanou vodu až do úplné saturace. • Nechte připravené misky několik hodin zaschnout. • Do substrátu vytvořte ostrým předmětem několik rýh (pro kladení vajíček). • Optimální vlhkost poznáte tak, že černý substrát je lehce matný ne lesklý a po pokapání vodou se tato pomalu vsakuje. • Doprostřed misky přidejte špetku sušených kvasnic (droždí) a pokapte destilovanou vodou. • Ze starších chovů přidejte na misku pomocí exhaustoru cca 40 středně velkých chvostoskoků. • Misku dobře uzavřete a popište. • Chov uchovávejte při 20 ± 2 °C. • Chov je nutné kvůli pevně uzavřeným nádobám větrat minimálně dvakrát týdně, kdy také kontrolujte vlhkost substrátu a přidávejte špetku kvasnic ovlhčených kapkou vody. • Do testů se používají 10 - 12 dní staří juvenilní chvostoskoci. • Tuto synchronní kulturu připravte tak, že 10 dospělých chvostoskoků dáte do nové misky se substrátem a poté co nakladou vajíčka (cca 2 dny, ale zkontrolujte mikroskopem – vajíčka jsou malé kuličky v otvorech v substrátu) je odstraňte. • Počkejte na vylíhnutí vajíček a poté, co se objeví první juvenilové, odpočítejte 10 – 12 dní. 8.2 Postup testu • Do skleněných nádobek na test navažte po 30 g půdy. • Na povrch půdy dejte špetku kvasnic. • Ze synchronizovaného chovu pomocí exhaustoru odeberte 10 juvenilů – dávejte zejména pozor na správný počet – a vyklepte je do testovací nádobky s půdou. • Nádobky uzavřete a poté zvažte. Laboratorní praktikum půdní ekotoxikologie 14 • Nádoby umístěte do temna a teploty 20 ± 2 °C. • Každý týden nádoby zvažte a porovnejte váhu s původní. V případě úbytku doplňte vodu. • Každý týden taky dosypte špetičku kvasic. • Po 28 dnech vyhodnoťte mortalitu a reprodukci pomocí flotační metody. • Do testovací nádobky nalijte vodu z kohoutku a opatrně promíchejte do rovnoměrné suspenze pomocí štětečku. • Poté beze zbytku přelijte suspensi do počítací nádoby (zbytky půdy můžete vypláchnout několikerým vymytím vodou). • K suspenzi kápněte pár kapek inkoustu a opět opatrně zamíchejte štětečkem. • Počítací misku vložte do fotografické komory a vyfoťte vodní hladinu digitálním fotoaparátem. • Natavení fotoaparátu: po zapnutí nastavte focení na auto (zelený nápis shora), v přední části aparátu zmáčkněte tlačítko pro makro (symbol kytičky) a fotografování bez blesku (symbol přeškrtnutého blesku) • Na fotkách spočítejte počet dospělců a juvenilů. Laboratorní praktikum půdní ekotoxikologie 15 9 Test inhibice kořene salátu Lactuca sativa 9.1 Předklíčení semínek • Před zahájením testu se musí nechat semínka předklíčit. • Na dno velkých skleněných Petriho misek položte vatu nebo filtrační papír a ovlhčete tak, aby v misce nestála voda. • Rovnoměrně rozprostřete semínka na povrchu a přikryjte misku víčkem. • Nechte semínka klíčit při laboratorní teplotě po dobu 24-48 hodin. • Do testu vybírejte pouze semínka s kořínkem velikosti maximálně 2 mm. 9.2 Postup testu • Do plastových krabiček navažte 300 g půdy • Dovlhčete půdu tak, aby výsledná vlhkost odpovídala 60 % WHC • Povrch půdy v krabičkách trochu uhlaďte a skleněnou tyčinkou si vytvořte pravoúhlou síť jamek např. 3 x 5 bodů. • Do vytvořených jamek pinzetou rovnoměrně rozmístěte po 15 předklíčených semenech salátu. • Semena saďtě kořínkem vždy dolů, jemně přitlačtě k substrátu. Pozor, semínka půdou nezakrývejte. • Misky se zasazenými semínky přikryjte víčkem a ponechejte v termostatu po dobu 120 ± 2 h při 24°C. • Po uplynutí této doby vyndejte misky z termostatu a změřte délku kořínků salátu. • Každou rostlinku opatrně vyndejte nejlépe pomocí lžičky, při vytahování rostlinek ze substrátu buďte opatrní, kořínky jsou velmi jemné a hrozí přetržení. • Délku všech kořínků si zaznamenejte a z výsledků vypočítejte výslednou inhibici růstu kořene. Laboratorní praktikum půdní ekotoxikologie 16 10 Chov a test s hlísticí Caenorhabditis elegans 10.1Založení chovu • Hlístice C. elegans chováme na 2-3 mm NGM agaru s nárůstem E. coli (OP50) v Petriho miskách při teplotě 18 ± 2 °C. • Nad plamenem ožehněte platinový drátek a ze starého chovu přeneste několik jedinců na novou misku získanou od vyučujícího. Hlístice nabírejte pod binokulárním mikroskopem. • Jednou týdně chov kontrolujte pod binokulárním mikroskopem, kontaminované misky zrušte. • Jedenkrát za měsíc kultury přesaďte na čerstvý agar. • Před vlastními testy populaci synchronizujte. • Vyberte gravidní jedince (pod binokulárem jsou patrná vajíčka uvnitř těla jedince) na novou misku, po nakladení vajíček (nejpozději druhý den) dospělce odstraňte a vajíčka nechte inkubovat v termostatu při 20 °C. • Z vajíček se vylíhnou dospělci po 3 - 4 dnech. 10.2Postup testu • Do 40 mm Petriho mističek navažte 2,3 g půd a ovlhčete 1,5 ml destilované vody. • Poté pomocí platinového drátku přeneste 10 synchronizovaných jedinců do půdy na mističce. • Inkubujte mističky v termostatu při 20 °C po dobu 3 dnů. • Po skončení expozice izolujte hlístice pomocí koloidního roztoku Ludox© . • Půdu z mističky beze zbytku opláchněte do 50 ml centrifugační zkumavky velmi pečlivě tak, aby žádná část půdy nezůstala na mističkách. • Celkem na toto použijte maximálně 30 - 40 ml Ludoxu© . • Zkumavky uzavřete uzávěrem, protřepáním vytvořte suspensi a centrifugujte při 2000 rpm cca 3 min. • Poté supernatant slijte do velké Petriho misky a pod binokulárním mikroskopem počítejte hlístice. • Jedinci, kteří jsou vyextrahováni, jsou započítáni jako živí, mrtví jedinci se v půdě rychle rozloží. Laboratorní praktikum půdní ekotoxikologie 17 11 Vyhodnocení získaných výsledků, křivky dávka-odpověď Výstupem většiny ekotoxikologických testů jsou parametry LOEC (lowest observed effect concentration = nejnižší z testovaných koncentrací, která už způsobila statisticky významný efekt), NOEC (no observed effect concentration = nejvyšší z testovaných koncentrací, která ještě nezpůsobila žádný statisticky významný efekt), LC10 a LC50 (koncentrace při níž je pozorována mortalita 10% či 50%), EC10 a EC50 (koncentrace při níž je pozorována inhibice reprodukce nebo růstu oproti kontrole 10% či 50%). Koncentrace u těchto parametrů se vyjadřují jako nominální (= množství látky původně nadávkované do půdy) koncentrace v mg/kgsuš. Následující odstavce popisují jak postupovat s výsledky půdního testu ekotoxicity. • Vytvořte ze získaných dat přehlednou tabulku, kde sloupce zleva doprava jsou jednotlivé koncentrace včetně kontroly (v podstatě koncentrace 0 mg/kg). • Řádky jsou jednotlivá opakování (v našem případě 3 řádky). • U mortality zapište tzv. survival (= přežívání) počet živých organismů na konci testu. Důvodem je, že v této podobě parametr s narůstající koncentrací klesá, stejně jako u reprodukce. • U reprodukce zapište počet juvenilů na konci testu. • V programu MS Excel vypočítejte průměrnou hodnotu, směrodatnou odchylku (SD) a relativní směrodatnou odchylku (RSD, tj. koeficient variance, CV, SD dělená průměrem v procentech) pro každou koncentraci pro oba parametry. • Výsledky vyneste do grafu, kde na ose X jsou koncentrace a na ose Y průměrná hodnota parametru s chybovými úsečkami. • Z těchto grafů odhadněte okometricky jaké budou asi hodnoty parametrů NOEC, LOEC, LC50 a EC50. • Upravte data pro statistickou analýzu. • V případě programu GraphPad Prism stačí tabulku otočit tak, že řádky jsou koncentrace a sloupečky výsledky jednotlivých opakování. • Takto data importujte do statistického programu např. Statistica for Windows nebo GraphPad Prism. • V případě programu Statistica for Windows tak, že první sloupec obsahuje koncentrace, druhý kód koncentrace (kontrola = 1, první koncentrace = 2, druhá = 3 atd.), třetí číslo opakování, čtvrtý a pátý výsledné hodnoty přežívání a reprodukce. Jednotlivá opakování jsou tedy psána pod sebou a první a druhý sloupec vlastně fungují jako kódovací. Vložte za první sloupec ještě jeden sloupec, do nějž vypočítejte přirozené logaritmy koncentrací. • V programu Statistica for Windows v modulu ANOVA zjistěte, zda je celkově významný efekt koncentrací na výsledný parametr (tj. zda ANOVA vychází s P < 0,05). • Ověřte, zda je v jednotlivých koncentracích homogenní rozptyl např. Levenovým testem (musí vyjít s P > 0,05). • Následně proveďte test vzájemných kontrastů (např. Dunnetův test) mezi koncentracemi a první koncentrace, která se liší významně (P < 0,05) od předchozí je LOEC a ona předchozí je NOEC. • Pro určení LC50 použijte probitovou regresi. • Data vyjádřete tak, že v prvním sloupci budete mít přirozený logaritmus koncentrace, v druhém sloupci jedničku či nulu (jako přežili / nepřežili) a ve třetím kolika procent Laboratorní praktikum půdní ekotoxikologie 18 organismů se přežili / nepřežili u dané koncentrace týká. Pro každou koncentraci jsou tedy uvedeny dvě čísla, kolik procent přežilo (např. 20 ze 30 = 67 v řádku s jedničkou) a kolik procent nepřežilo (např. 10 ze 30 = 33 v řádku s nulou). • Data importujte do statistického softwaru např. Statistica for Windows. • V modulu nelineární regrese zvolte probitovou regresi a proveďte ji. Zde je nutno modelovat jen souměrnou část křivky, začněte až od NOEC/LOEC koncentrací. • Výsledek regrese potom v Excelu vložte do modelu a namodelujte regresní křivku. • Hodnotu EC50 vypočítejte na stejných datech jako byly připraveny pro ANOVA v modulu nelineární regrese, logistická regrese. • Do zadání pro rovnici zadejte vztah: Y = c / (1 + exp(-1 * b * (Log(X) – Log(a)))), kde Y je sloupec s výsledným parametrem a X je sloupec s nelogaritmovanou koncentrací a a, b, c jsou parametry křivky. • Pro model použijte metodu nejmenších čtverců a Levenberg-Mardquardt algoritmus. Zde musíte přibližně nastavit hodnoty parametrů - c (počáteční hodnota křivky kontrola, strop dat), b (sklon - většinou -1 až -3), a (odhadovaná 50% inhibice). • Výsledky modelu vložte do MS Excel a modelujte regresní křivku. • Hodnota a je přímo EC50 včetně 95% intervalů spolehlivosti.