1 PŘEDNÁŠKA 7 – části kapitol 6 a 13 v Hiscock, P. 2008. Archaeology of Ancient Australia. London: Routledge.  Co je to skalní umění?  Jak se dá skalní umění klasifikovat?  Příklady různých druhů skalních maleb a rytin  Jak se datuje stáří skalního umění?  Skalní rytiny na poloostrově Burrup 2 John Mulvaney: “Aboriginal rock art is the pictorial record of Australia’s human past – the encrypted beliefs of hundreds of generations of people, the images of their spiritual and earthly world, their material possessions, and their sense of personal and group identity – fragments of prehistory located in place”. „Skalní umění domorodců je obrazový záznam australské minulosti – zakódované náboženské systémy stovek generací, vyobrazení jejich duchovního a světského života, jejich osobní věci, a jejich chápání osobní a skupinové identity – útržky prehistorie lokalizované na specifických místech“. 3 Rentgenová malba, národní park Kakadu, Arnhémská země Předkové (ancestral beings) Člověku podobná bytost, Viktorie Lightning Brothers („bratři blesku“) Tjabuinji a Jagtjadbulla Tasmánský tygr (Thylacine) „The Climbing Man“, poloostrov Burrup 4  Dva hlavní způsoby: 1. Vyťukávání (pecking) rytin 2. Aplikace pigmentu nebo včelího vosku Hematit – krevel (Fe2O3) - červený Siderit – ocelek (FeCO3) – žlutý Goethit (FeO(OH)) – žlutý nebo hnědý Limonit – hnědel (FeO(OH).nH2O) - žlutý nebo hnědý 5  Vyobrazování skutečného předmětu.  Nejčastěji to jsou ruce, ale můžou být vyobrazeny i zvířata, rostliny nebo artefakty  Tradiční chování domorodců v Arnhémské zemi – obrys ruky je chápaný jako ceremoniální podpis – přesně řečeno tedy nejde o umění, ale o ceremoniální ztotožnění s místem. 6 Abstraktní a naturalistický styl 7 Bradshaw styl, Kimberley, cca. 17,000 BP Early Man, Cape York, cca. 13 000 BP Koonalda Cave, Nullarbor Plain, >20 000 BP Skalní umění na skalní desce ze zříceného stropu, Carpenter’s Gap, 42 kya 8  Dynamická fáze (Dynamic phase) - mezi 10-20,000 BP – lidé jsou často vyobrazeni s oštěpy se zpětnými háčky, bumerangy, sekyrami a taškami  Dynamické postavy často mají oblečení a ozdoby – nápažníky (arm bands) a propracované ozdobné pokrývky hlavy (headdresses). 9  Lidé nebo nadpřirozené bytosti, které vypadají jako lidé?  Je možné, že tyto malby vyobrazují zbraně a oblečení, které se používaly v pleistocénu, ale nedochovaly se do současnosti  Malby stylu Dynamic vyobrazují rozmanitou a propracovanou materiální kulturu (v porovnání s historickou kulturou) 10  Změny ve skalním umění zaznamenávají změny v materiální kultuře:  Bumerangy vyobrazené v dynamických malbách se v Arnhémské zemi nepoužívaly recentně  Ideologie a společenský život jsou také vyobrazeny – oblečení a pokrývky hlavy – často velkých rozměrů a propracované 11  Neexistující bytosti také bývají vyobrazeny  Dynamické umění – část-člověk & část-zvíře  Nazvané ‘therianthropes’ C. Chippindalem  Jsou vyobrazeni, jak sledují lidi, běží s nimi, & někdy je napadají a zabíjí. 12  Je možné, že theriantropové (proměněný člověk do zvířete) reprezentují stvořitelské bytosti a síly  Podle Chippindala theriantropové představují vyobrazení halucinací při změněném stavu vědomí (altered state of consciousness) 13 Vyobrazení tvůrčích bytostí, kteří stvořili krajinu a její obyvatele v době „Dreamtime“ (tj. v době stvoření světa) 14  Známky oděvu v pleistocenním skalním umění v severní Austrálii  Většinou vypadá jako ozdobný oděv  Pleistocenní Tasmánci vyráběli oblečení během LGM  Oblečení bylo nutné, když teploty klesly pod jistou hranici (zvláště když se vezme v úvahu wind chill)  V holocénu lidé pravděpodobně přestali používat oblečení  Některé technologie (kostěné hroty a škrabadla na opracování kůží) také mizí na konci LGM 15  Malba Evropana na koni – pravděpodobně německý průzkumník Ludwig Leichhardt, který byl prvním Evropanem v této oblasti v roce 1845.  Leichhardt záhadně zmizel z celou výpravou na pozdější expedici napříč kontinentem v roce 1848. 17 Malba velkého nelétavého ptáka. Nemůže to být pštros emu – stavba hlavy. Je to Genyornis. Problém: Genyornis vyhynul před 40 000 lety. EmuGenyornis 18  Chronologické změny v rentgenových malbách v této části Austrálie odráží doložené změny v prostředí  Ryby byly často malovány na místech, která byla blízko pobřeží, klokani byli často malováni na vnitrozemských místech. 19  Malby se také ale často lišily od místa k místu nezávisle na vzdálenosti od pobřeží a prostředí – tyto vzory se měnily i z jiných důvodů.  Teritorialita a skupinová identita je v australských studiích skalních maleb velmi často spojována s regionálními rozdíly ve skalním umění.  Ve skutečnosti je ale velmi obtížné tyto spojitosti ověřit.  Umělecká činnost je motivována různými náboženskými i světskými záměry, umělecká díla jsou často jsou koncipovaná aby záměrně vyvolávala obskurní významy a interpretace a jsou zakořeněny v daném sociálním kontextu. Změny v sociálním kontextu můžou také zapříčinit změny ve skalním umění.  Ve skutečnosti je obtížné najít spojitost mezi diverzitou skalních maleb a příslušností tvůrců k jednotlivým skupinám a velikostí jejich území. 20  Ve většině případech se archeologický materiál, včetně skalního umění, zachová jen krátkou dobu. V příhodných podmínkách se může zachovat stovky nebo i tisíce let.  Co se týče zachovalosti tak průměrně vždy převažují mladší lokality než starší – např. malý počet dochovaných lokalit z časného holocénu v porovnání s pozdním holocénem.  Během prehistorie nacházeli australští domorodci zbytky starších kultur a to mohlo ovlivnit jejich uměleckou tvorbu a ideologii. Tento jev se nazývá „echo principle“, nebo-li „princip ozvěny“.  Například na místo, kde se už vyskytovali malby mohli nakreslit jiné (signalizující změny v ideologii a společenských praktikách). Nebo mohli kopírovat vzory, které našli – v tomto případě, ale nemusela existovat kontinuita v kulturních významech a okopírované vzory mohli být vnímány úplně jinak. 21  Malby mají často organické části (umělec míchá barvu se slinami nebo lidskou krví), což znamená, že můžou být datovány radiokarbonovou metodou.  V jednom případě bylo minimální stáří několika skalních maleb změřeno metodou OSL. Byla změřena zrnka křemene ze zkamenělého vosího hnízda, které překrývalo malby.  Pro OSL měření byla zkamenělá vosí hnízda odstraněna v noci pomocí červeného světla. Malby nebyly poškozeny. Výsledek: > 17 000 let. 22  Absolutní datovací metoda využívaná v archeologii k datování sedimentů.  Princip metody OSL spočívá v tom, že elektrony, které se uvolňují během rozpadu přirozeně se vyskytujících radioaktivních izotopů, jsou zachyceny v defektech krystalických mřížek minerálů. Počet těchto elektronů představuje OSL signál, který je možné změřit v laboratoři.  Čím delší doba uplynula, tím více je elektronů zachycených v krystalických mřížkách a tím silnější OSL signál.  OSL metoda měří sílu OSL signálu, z čehož se vypočítá doba, která uplynula od okamžiku, kdy zrnko minerálu (většinou křemene) bylo vystaveno dennímu světlu. Z tohoto důvodu vzorek musí být odebrán a dopraven do laboratoře v absolutní tmě – vystavení dennímu světlu vzorek znovu ´vynuluje´ a tím pro další analýzu znehodnotí.  OSL měří věk uložení vrstvy (tj. geologické stáří), které se ale nemusí rovnat stáří lidského osídlení. 23