SPOLEČENSKÝ ŽIVOT V HOLOCÉNU • KOSMOLOGIE - OBRAZOTVORNOST DUHOVÉHO HADA (RAINBOW SERPENT) • POHŘEBIŠTĚ ROONKA FLAT • SPOLEČENSKÉ ZMĚNY V 18.-19. STOLETÍ: PŘÍPADOVÁ STUDIE PRAVÉ NEŠTOVICE • „VÁLKY O HISTORII“ (HISTORY WARS) • DATA O ŽIVOTĚ DNEŠNÍCH DOMORODCŮ Přednáška 8 1 DUHOVÝ HAD A KOSMOLOGIE PŘEDNÁŠKA 8 – část kapitoly 1 (str. 12-17) a část kapitoly 13 (str. 256-267) v Hiscock, P. 2008. Archaeology of Ancient Australia. London: Routledge. • Duhoví hadi (Rainbow serpents) – mytologické bytosti, které podle kosmologie severoaustralských domorodců stvořily zemi. • Tyto bytosti nadále žijí v tůních a manifestují se v přírodě ve formě duhy nebo krystalu. • Bývali často vyobrazováni složení z částí, což vyjadřovalo jejich tvůrčí (generative) a přetvářející (transformative) schopnosti. 2 Nejstarší vyobrazení duhového hada v Arnhemské zemi pochází z časného holocénu. Byly kresleny v období určeným antropology jako „fáze jam“ protože mnoho maleb z té doby vyobrazuje jamy nebo na ně nepřímo poukazuje. Jam – základní potravina podobná bramboře. Starší „dynamické“ malby, které pochází z pozdního pleistocénu také vyobrazují hady, ale nepodobají se duhovým hadům z období časného holocénu. Kosmologie související s duhovými hady nemusí být stará 10 000 let jako samotný motiv – přisvojení starších vzorců maleb v kombinaci s novými významy podle nové ideologie je ve skalním umění celkem běžný jev. V pozdější fázi skalního umění (posledních 4000 let) byly malby často malovány v „rentgenovém“ stylu. POHŘEBIŠTĚ ROONKA FLAT Roonka Flat je pohřebiště, které bylo využíváno po dobu 10 000 let. Poskytuje záznam nejenom o měnících se pohřebních zvyklostech, ale také o společenských a ekonomických aktivitách v období Holocénu. Antropolog Graeme Pretty tu v letech 1972-1984 vykopal několik set hrobů čítajících 216 skeletů. Velká variabilita v pohřebních zvyklostech: těla byla pohřbena na boku s rukama a nohama staženýma ke hrudi, v natažené poloze i ve svislé poloze v hlubokých šachtách. Někteří dospělí byli pohřbeni s kojenci nebo s malými dětmi. Těla tlela v otevřených hrobech. Posmrtné manipulace s těly byly běžné. Tento symbolismus neumíme vysvětlit. Některá těla byla pohřbena s artefakty, ozdobami, kousky barviva nebo kousky jídla. 4 • Nejzajímavější součást hrobové výbavy - čelenka s vroubkovanými klokaními řezáky spletená nebo zašitá do dvou vrstev z hrobu č. 108. Sekundárnímí procesy v hrobě se tato čelenka stmelila s lebkou. Série kostěných špendlíků na hrudi tohoto jedince naznačovala, že byl pohřben oblečen nebo v rubáši. • Ve stejném hrobě (č. 108) byl skelet kojence, který měl na hrudi lebku ptáka, u nohou barvivo a podél těla ještěří obratle. • Ve starší fázi 2 jsou pohřbeni jenom muži. • V mladší fázi 3 jsou pohřbeni muži i ženy, poměr je téměř 1:1. • Někteří antropologové používají tyto nálezy k rekonstrukcím společenského života: • Graeme Pretty: rozdíly ve způsobech pohřbívání jsou zapříčiněné rozdíly ve společenském postavení pohřbených jedinců. Kojenci a malé děti jsou oběti, které byly pohřbené s vysoce postavenými jedinci. Změny mezi fázemi 2 a 3 poukazují na restrukturalizaci společenských vztahů a ideologie. • Harry Lourandos: chronologické změny jsou následkem zvětšujících společenských rozdílů v mladších dobách. 5 • Donald Pate: komplexnější život v pozdním holocénu způsobený větší tendencí k usedlému způsobu života (sedentism), meziskupinovou konkurencí a pevnějším systémem teritoriálních hranic. • Existence stratifikovaných sociálních struktur byla testována analýzami chemického složení kostí a patologií. Nic nenapovídá tomu, že mezi jedinci byly rozdíly ve stravě nebo životním stylu. • Kojenci a malé děti nemusely být oběti, ale mohly umřít v jinou dobu a do hrobu mohly být přidány později (hroby zůstávaly odkryté a těla v nich tlela na vzduchu). 6 • Je předpoklad, že Roonka Flat je formální pohřebiště, správný? • Jiné vysvětlení – Littleton & Allen (2007): Roonka Flat a ostatní pohřebiště v jihovýchodní Austrálii (např. Coobool Creek, Kow Swamp, Robinvale, Snaggy Bend, Lake Victoria, Swanport, atd.) nebyly využívány jedinou skupinou, která na tomto místě sídlila dlouhou dobu. • Lidé byli na Roonka Flat pohřbíváni po dobu 10 000 let – průměrně tu byl pohřben pouze jeden člověk za dvě nebo tři generace. Mezi jednotlivými pohřby mohlo uplynout i několik set let. • Tito autoři tvrdí, že malé skupiny lovců-sběračů neměli ideologii, která by je připoutávala ke specifickým územím, ale pohybovali se flexibilně v různých částech krajiny. • Některé z rozdílů mezi pohřby pravděpodobně pocházejí z toho, že tuto lokalitu využívaly různé skupiny, které mohly být motivovány k pohřbívání na tomto místě už i tím, že tam našly staré hroby (echo principle = princip ozvěny). • Lidé nepřizpůsobovali své chování jenom společenskému a přírodnímu prostředí, ale byli také ovlivněni archeologickým materiálem, který ve svém prostředí našli. 7 PRAVÉ NEŠTOVICE •Infekční nemoc způsobena virem Variola. Tento druh neštovic (také se používá název černé neštovice) byl po tisíciletí velmi obávaná a velmi nakažlivá nemoc. Přibl. 30-35% nakažených lidí zemřelo. •Britové zaznamenali epidemii pravých neštovic mezi domorodci v roce 1789 v okolí Sydney. Od Britů se ale nenakazili, protože nikdo z Britů tuto nemoc neměl. •Pravé neštovice se rozšířili v australských domorodeckých populacích ze severu, kde se lidé nakazili od Makasanů, kteří navštěvovali severní pobřeží přibl. od roku 1720 a z domorodci obchodovali. Fakt, že epidemie dorazila do Sydney krátce po osídlení bělochy, byla náhoda. •V mnoha částech světa kolonizovaných Evropany tato nemoc neměla žádnou historii takže lidé postrádali imunitu. V Austrálii způsobila šokující počet usmrcení. Odhadem zemřelo v 18. stoleti 80% australských domorodců. 8 • U severoamerických Indiánů je zaznamenaná úmrtnost 60-98%. • Virus Variola se dostane do těla dýchacími cestami při přímém nebo nepřímém kontaktu s infikovaným člověkem. Příznaky se objeví 1-3 týdny po nakažení – mezitím infikovaní lidé často nakazí ostatní lidi. •První příznaky jsou velmi vysoké horečky, potom bolesti svalů, křeče, zvracení a blouznění. Později se utvoří bolestivé vředy, které se potom zvětší a horečka se zvýší. Mnoho lidí v tomto stádiu nemoci podlehne. •Lidé, kteří přežijí a nakonec se uzdraví mají často trvalé následky jako je slepota a problémy s dýchacími cestami. V lidech, kteří přežijou se vředy zahojí, ale nechají za sebou výrazné jizvy, které zůstanou až do smrti. •Evropští usedlíci a průzkumníci často v 19. století potkávali domorodce s těmito jizvami takže z těchto záznamů víme, že epidemie prošla Austrálií ještě než se tam objevili první Evropané. 9 •Lidé starší než 45 let a děti mladší než 4 roky této nemoci podléhají častěji než ostatní segmenty populace. I mezi mladými lidmi, kteří přežívají častěji, úmrtnost žen je vyšší než úmrtnost mužů a úmrtnost těhotných žen je vyšší než úmrtnost žen, které těhotné nejsou. •Epidemie pravých neštovic měla dalekosáhlé následky na společenské a ekonomické aspekty domorodeckých společností a také na jejich kosmologii. •Tyto rozdíly v úmrtnosti zhoršovaly v domorodých skupinách následky epidemie tím, že vznikly mocenské, statusové a vědomostní nerovnováhy. •Pravděpodobný sled událostí ve společnosti následujících po epidemii pravých neštovic byl sestaven historikem Dickem Kimberem. •Smrt více žen než mužů způsobila nerovnováhu v poměru pohlaví a mnoho mužů zůstalo bez žen. Tím následovaly častější bitvy mezi muži a nájezdy na sousední kmeny. •Následně vznikla nová společenská pravidla, která vyžadovala od mužů, kteří ženu měli, půjčování jejich žen ostatním mužům. 10 • Toto pravidlo bylo zaznamenáno Evropany na konci 19. století, je pravděpodobné, že vzniklo až po epidemii, kdy byl drasticky snížen počet žen. • Nedostatek žen odstartoval i další politické změny: 1. Rozšíření černé magie 2. Rozvoj obchodu s perletí pro mužskou milostnou magii (men´s love magic) 3. Změny v získávání potravy a využívání krajiny 4. Změny v ideologii ZÁVĚR: Domorodé společnosti byly výrazně přetvořeny následkem epidemie pravých neštovic, ještě než je zaznamenali Evropané. • Jiné nemoci jako jsou tuberkulóza, chřipka a pohlavní nemoce (syfilis, kapavka) také způsobili chaos v domorodých společnostech. • Epidemie domorodou společnost nezničily – existují důkazy, že domorodci se novým podmínkám rychle přizpůsobili. 11 ZÁKLADNÍ FAKTA O AUSTRALSKÝCH DOMORODCÍCH • Z původních 250-300 jazyků, které existovaly před příchodem Evropanů, jich zbývá méně než 200, ale pravděpodobně jich přežije jenom 20. • Většina domorodců dnes mluví domorodou angličtinou (tzv. „Australian Aboriginal English“). • 517 000 domorodců (2.5% australské populace). Před 10 lety – cca. 280 000 domor. • Věkový medián je 21 let (celoaustralský věkový medián je 37 let). • Vážné zdravotní a ekonomické potíže dnešních domorodců, zvláště zdravotní stav, vzdělání, nezaměstnanost, chudoba a kriminalita. 12 Zdravotní problém Porovnání s celoaustralskou populací Oběhový systém 2-10X Selhání ledvin 2-3X Nakažlivé nemoci 10-70X Cukrovka 3-4X Náhlé úmrtí kojence (SIDS) 2-3X Mentální nemoci 2-5X Zrak 2X Nádory 60% více úmrtí Dýchací obtíže 3-4X 13 Války o historii („The History Wars“) • Název probíhající veřejné diskuze o tom jak interpretovat historii britské kolonizace Austrálie. • Tři základní postoje: 1. Konflikty mezi domorodci a kolonizátory nebyly moc časté a úřady měly k domorodcům lidský přístup. 2. Britové byli imperialisté, kteří domorodce vykořisťovali, špatně s nimi zacházeli a ukradli jim jejich zemi. Konflikty byly časté. 3. Pravda je zřejmě někde mezi těmito dvěma stanovisky. 14