Etnografické procesy a změny v posledním tisíciletí 1 PŘEDNÁŠKA 9 – část kapitoly 1 (str. 2-8) a kapitola 14 v Hiscock, P. 2008. Archaeology of Ancient Australia. London: Routledge. ÚVOD • Detekování kulturních změn v recentních vs. starších lokalitách • Případové studie: Ngarrabullgan, Badu Island, Anadara kupy, Makasani • Používání historických záznamů archeology • Etnografie vs. archeologie • Opakovaný závěr různých studií zmíněných v předchozích přednáškách: domorodé společnosti se v různých směrech měnily a tyto změny byly často poměrně rychlé. • Ve starších dobách jsou rychlé změny méně znatelné, nebo nejsou zaznamenané vůbec – platí tu obecné pravidlo, že čím je lokalita starší, tím je menší pravděpodobnost, že se zachová. • Chronologické zařazení starších lokalit je také složitější, protože statistická chyba je většinou větší než u mladších dat. • Chronologické nejasnosti a nezachování archeologického materiálu jsou častější než na recentních lokalitách, zvláště těch utvořených v posledním tisíciletí. • Na australských lokalitách z posledního tisíciletí je rychlost a rozsah změn týkajících se způsobů života domorodců často možné zkoumat, protože zachovalost je poměrně dobrá a statistická chyba radiokarbonových dat je menší (než u starších dat). 3 • Např. velké kupy mušlí mlžů rodu Anadara v severní Austrálii – tyto kupy byly tvořeny přibližně po dobu 2000 let a poslední byly tvořeny zhruba před 600 lety. • Dnešní nebo historičtí domorodci už neznají původ těchto kup a dnešní mytologická vysvětlení už nejsou napojená na původní souvislosti, ve kterých byly vytvořeny předchozími domorodci. • V domorodých společnostech jsou ekonomika, kosmologie a společenský život mnohostranně propojeny. Změna v jedné z těchto kulturních domén často způsobí změny v ostatních. 4 NGARRABULLGAN Stolová hora rozlohy 18x6 km. Místní domorodci – Djungan věří, že tato hora je místo nebezpečí. Na hoře žijí dva zlí duchové: Mooramully a Eekoo. Mooramully žije ve vodních tůních a topí lidi. Eekoo byl přítomen při stvoření hory a dodnes se potuluje po vrcholu. Domorodci se na horu odváží zřídkakdy a duchy včas informují o svém příchodu a svých úmyslech. • 5 Bruno David: Byla tato hora vždy vnímána jako místo nebezpečí? Známky dlouhodobého osídlení na různých lokalitách na vrcholu hory. Na všech zkoumaných lokalitách osídlení skončilo před 500-700 lety. Po skončení osídlení domorodci navštěvovali tuto lokalitu jen krátce a málokdy. Opuštění této hory bylo podnětem k novému způsobu využívání krajiny a k vzniku nové mytologie, kde hora byla vnímána jako místo nebezpečí. 6 • Důvody pro opuštění hory jsou neznámé. Žádné změny v místním prostředí v této době nejsou zaznamenané. • Možné důvody jsou redefinice místního světa, která nebyla zapříčiněna klimatickou změnou, nebo vyhynutí vačnatců na hoře – hlavní zdroj potravy. • Bez ohledu na to, jaký k tomu byl důvod, se změnou osídlení přišla i změna v kosmologii. 7 • Některé z novodobých změn v kosmologii nebyly spojené se změnami ve využívání zdrojů nebo využívání krajiny. • Např. na ostrově Badu Island v Torresově úžině jsou seskupení velkých mušlí tritonek (trumpet shell), které byly využívány v historickém období při rituálech. • Většina mušlí je mladší než 400 let, což by mohlo znamenat, že související rituály a ideologie jsou téhož stáří. • Bruno David: tyto rituály se vyvinuly jako následek psychologického traumatu po setkání se španělskými námořníky v roce 1606. • 8 • V mnoha studiích je dávána najevo propojenost ideologické a ekonomické sféry. Např. – na Ngarrabullgan se ideologie změnila v přibl. stejné době jako ekonomika. • ´Remembered landscape´ je často krátkodobá. V Milingimbi (Arnhémská země) se místní ekonomika založená na intenzívním využívání sladkovodních živočichů – hlavně želv – vyvinula teprve před přibl. 800 lety. • Na lokalitách Garnawala a Yiwarlalay byly změny ve stylu maleb a vzorců před 800 lety a potom znovu před 400 lety. Ve stejné době se změnila ideologie a společenská pravidla. • Ostrov Groote Eylandt – kupy mušlí na pobřeží mladší než 350 let. Jeskyně ve vnitrozemí ostrova byly osídleny před 1000-2000 lety. • Během posledního tisíciletí lidé přeorientovali své činnosti na pobřeží a jeskyně ve vnitrozemí už skoro nenavštěvovali. • • • 9 Celkový závěr těchto studií: Když se využívání prostředí změnilo, společenské vnímání lovcůsběračů bylo změněno takovým způsobem, aby začlenilo nové prostředí a nové přírodní zdroje. Během tohoto procesu se dříve užívané znalosti krajiny a ekonomické a společenské praktiky ztratily nebo byly reinterpretovány. 10 Anadara mounds (kupy mušlí) • Vyskytují se ve 3000 km pásu podél tropického pobřeží severní Austrálie • Největší jsou až 100 m dlouhé a 10 m vysoké • Převažuje druh Anadara granosa • Doba vytváření kup 3000-600 let BP • Nová ideologie místních domorodců zaznamenaná v 19. století nás neinformuje o vzniku těchto kup, ani o ideologii, která k tomu vedla. • Po příchodu misionářů do této oblasti místní lidé začali věřit, že vznik těchto kup je následek světové záplavy, která je popsaná v bibli. 11 Pobyt Makasanů na severním pobřeží Austrálie • Kolem roku 1720 AD flotily makasanských člunů (prau) z Makasaru (Ujung Pandang na indonézském ostrově Sulawesi) začaly navštěvovat některé části severoaustralského pobřeží. • Bydleli s domorodci, sbírali trepangy (mořské okurky), které vařili a sušili a na konci doby dešťů odváželi zpátky do Makasaru, kde je prodávali jako lahůdku na čínský trh. • Životní styl australských domorodců se výrazně změnil po kontaktech s Makasany. • Kovové sekyry, rybí háčky a harpuny výrazně změnily styl lovu. • Skupiny domorodců se zvětšily a zůstávaly déle na jednom místě (tj. nižší sídelní mobilita). • Společenské změny také následovaly. • Změny se neodehrály pouze v severní Austrálii: nákaza pravými neštovicemi pravděpodobně ovlivnila celý kontinent. 12 ZÁVĚRY • Společenské a ekonomické změny v australských společnostech v posledním tisíciletí byly spuštěny různými faktory. Například v severní Austrálii v 18. století byly spuštěny kulturním kontaktem s makasanskými obchodníky. Na hoře Ngarrabullgan a na severním pobřeží (po zastavení intenzivního využívání Anadara mušlí), obojí před 600-800 lety, pokud víme kulturním kontaktem způsobeno nebylo a změny pravděpodobně nastaly z enviromentálního nebo společenského podnětu. • Ekonomika a životní styl jsou tak propojeny, že často není možné zjistit, co dalo podnět čemu – z archeologického záznamu pouze víme, že změny se děly v různých sférách téměř ve stejnou dobu. • Z uvedených případových studií je zřejmé, že domorodé společnosti prošly významnými transformacemi a historicky známé společnosti se nemusely podobat společnostem prehistorickým. Z tohoto důvodu jsou archeologické výzkumy spolehlivějším způsobem jak zkoumat vývoj těchto společností. Je to také důvod, proč se při interpretacích prehistorických společností mít na pozoru před nekritickým užíváním etnografických informací. 13 • Společnosti, které existovaly v historické době a jsou etnograficky zaznamenány, představují jenom zlomek celkové kulturní rozmanitosti, která existovala v průběhu celé prehistorie. 14