Vzdělávání budoucích středoškolských učitelů přírodních věd a informatiky CZ.1.07/2.2.00/15.0201 Zápis ze schůze Odborné rady Termín: 19. května 2011, začátek v 13.00 hod, konec v 15,15 hod. Místo konání: Zasedací místnost ÚMS, PřF MU, Kotlářská 2, Brno Přítomni: viz prezenční listina Program: 1. Zahájení 2. Zapojení e-techniků a externistů do přípravy nových předmětů a inovací 3. Monitorovací zpráva 4. Klíčová aktivita 3 (Předměty SPPZ) 5. Stav inovovaných a nových předmětů 6. Nové předměty a jejich nabídka studentům 7. Praxe studentů na školách 8. Klíčová aktivita 5 (Marketing) 9. Veřejné zakázky 10. Videozáznamy a videokamery 11. Různé 1. Zahájení. Prof. Došlá zahájila schůzi odborné rady a představila program dnešní schůze. 2. Zapojení e-techniků a externistů do přípravy nových předmětů a inovací Při přípravě výukových materiálů je možné využít e-techniků Bc. Chaláse a Bc. Kohúta (kl. 6081, etech@fi.muni.cz). E-technik proškolí učitele (příp. i jeho studenta DP, který připravuje odpovědníky apod.) a ten bude inovovat zpravidla dva předměty – jeden inovovaný v rámci projektu a druhý mimo projekt (ten se vykáže v projektu e-techniků). 3. Monitorovací zpráva Mgr. Liška informoval, že v červenci se bude odevzdávat další monitorovací zpráva a to za období leden-červen. Do začátku července je tak třeba mít v pořádku všechny administrativní podklady včetně pracovních výkazů a výukových materiálů v ISu (viz bod 5 níže). 4. Klíčová aktivita 3 - Předměty SPPZ Doc. Munzar informoval o stavu inovací předmětů SPPZ. V rámci prvního šestiměsíčního cyklu byly inovovány dva předměty: Obecná a alternativní didaktika (dr. Hališka, dr. Hromádka) a Psychologie osobnosti (doc. Lazarová). V jarním semestru byla zahájena výuka nového předmětu Komunikační trénink pro učitele (Mgr. Přibyla). V rámci druhého cyklu byla zahájena inovace tří předmětů: Speciální pedagogika (dr. Pitnerová), Školní pedagogika (dr. Švaříček) a Pedagogická komunikace (dr. Šeďová). V budoucnu bude pravděpodobně inovován ještě jeden předmět psychologického zaměření. Většinou byla zahájena spolupráce s novými lidmi a tato spolupráce je zatím kladně hodnocena. Většina vyučujících povinných předmětů se také podílí na tvorbě otázek ke SZZ a ukázkových otázek pro studenty. Doc. Munzar na pozici manažera pro klíčovou aktivitu 3 končí, jelikož již zdárně ukončil všechna jednání a přípravy inovací předmětů SPPZ. Prof. Došlá poděkovala doc. Munzarovi za práci na projektu. Jediným restem zůstávají práce na předmětu Učitel a provoz školy, kde byl stanoven termín na vytvoření první verze učebního textu na únor 2012 (dr. Krupka, dr. Herman). 5. Stav inovovaných a nových předmětů Učební materiály inovovaných a nových předmětů jsou postupně ukládány v ISu (Předmět M0002 Projekt Učitelství). Předměty, u kterých proběhla inovace, musí mít do 20. června 2011 vystavené výukové materiály v ISu. Byl zdůrazněn fakt, že materiály musí být v pořádku i po formální stránce (logolink atd.), informace rozesílal Mgr. Liška v minulosti. Podklady je možno nalézt v ISu (M0002->Studijní materiály->Organizační pokyny). U nových předmětů, které se již učí nebo se budou učit na podzim 2011, odborná rada doporučuje uložení učebních materiálů v ISu (pracovní verzi nebo část plánovaných materiálů) nejpozději do 28. června 2011. Odborná rada zkontroluje učební materiály na svém červnovém zasedání. 6. Nové předměty a jejich nabídka studentům Odborná rada diskutovala možnosti nabízení a propagování nových (případně i inovovaných) předmětů. Pokud se předmět vyučuje již na podzim 2011, měli by o něm být studenti informování už teď, jelikož registrace začíná 6.6.2011. U předmětů je nutné naplňovat monitorovací indikátory, navíc některé by mohly sloužit také jako propagace fakulty a přírodních věd (Globální problémy lidstva, Klimatické změny, Matematika kolem nás). Za těmito účely bylo navrženo několik strategií, jak zvýšit šance na úspěch daných předmětů při zápisu: a) Informovat dostatečně studenty o existenci (Informovat minimálně na vývěsce v ISu – modrá zpráva, proděkan doc. Bochníček navrhl i možnost inzerce hromadným emailem) b) Vhodně zvolit způsob ukončení (zápočet) a kreditovou hodnotu. c) Poutavě napsat anotaci, cíle předmětu a další informace v ISu. d) Důležité je i umístění předmětu v rozvrhu (volit úterý, středa, čtvrtek, ideálně odpolední hodiny, „nezabíjet“ předmět umístěním do rozvrhu na pondělí ráno, pátek odpoledne), mít na mysli, že se jedná o volitelné předměty a reflektovat to v požadavcích na rozvrh. Některé předměty, které jsou vhodné pro nabídnutí pro studenty ostatních oborů (fakult), umístit do speciální registrační šablony Předměty nabízené všem studentům MU. 7. Praxe studentů na školách Mgr. Liška informoval o průběhu administrace praxí, kterou zajišťoval osobně při jednotlivých schůzkách se středoškolskými učiteli. Tato praxe se osvědčila, učitelé spokojeni, méně chyb než při zajištění samotnými studenty, je potřeba vyladit některé detaily (pokyny studentům, odevzdání a zpracování protokolů, vyplňování timesheetů). Návrhy na změny zpracuje a předloží Mgr. Liška do září 2011. 8. Klíčová aktivita 5 – Marketing Návrh činností předložila Mgr. Kobíková. Odborná rada souhlasí s následujícími činnostmi: a) Interview se středoškolskými učiteli (zajistí Mgr. Kobíková a redakce MUNI). Seznam respondentů byl vytvořen členy odborné rady, další jména dodají z účastníků seminářů pro středoškolské učitelé dr. Herber a dr. Mareček. Realizace v období červen-září. b) Rozhovory s učiteli VŠ o konkrétních nových (inovovaných) zajímavých předmětech, které budou na stránkách www.ucitseucit.cz c) Rozhovory s inspirativními studenty (již proběhl s Bc. Šárkou Obrdlíkovou o jejích zkušenostech s pobytem a výukou matematiky v Norsku na střední škole, další návrh např. Bc. Lucie Škodová – stáž v Německu). Další návrhy jsou vítány. Realizace průběžná, uveřejnění na webu ucitseucit. d) Na web projektu budou doplněny motivující texty o jednotlivých oborech a studiu učitelství, inspiraci možno nalézt například na www.naturtech.cz. Tento úkol se týká všech členů odborné rady, kteří tak ještě neučinili, případně libovolného zájemce z řad dalších lidí na projektu. e) Na webu budou nové rubriky Kouzlo přírodních věd a Umění učit obsahující články a recenze popularizačních přednášek (www.ted.com). K tomuto tématu mohou přispět i studenti, buď dobrovolně a nebo úkolem, například náhradní plnění apod. Některá zajímavá témata pošle Mgr. Kobíková členům odborné rady. f) Bude připraven propagační leták pro veletrh Gaudeamus a pro střední školy. Jeho cílem je propagace studia učitelství a informace o všech možnostech, které poskytuje. Leták má zaujmout a motivat, zdůraznění pozitiv studia (široké uplatnění, rozvoj soft skills atd.) g) Další činnosti: Rozhovor pro Televizi Brno (Vlna z Brna), pravděpodobně doc. Fuchs/prof. Došlá a Mgr. Kobíková. Ve spolupráci s RMU rozhovor s některým středoškolským ředitelem, který je absolventem PřF, pro časopis Absolvent – odborná rada doporučila rozhovor s dr. Krupkou a dr. Hermanem. 9. Veřejné zakázky Mgr. Liška upozornil, že u některých položek, na které mají být vyhlášeny VZ dochází ke zpoždění v čerpání prostředků, jelikož zatím nebyly vzneseny žádné požadavky. Jedná se zejména o následující: a) Literatura (Geografie – 140 000 Kč, Chemie 20 000 Kč) b) Vybavení fyzikální laboratoře (404 750 Kč) c) Vybavení chemické laboratoře (155 000 Kč) d) Software (Matematika – 91 900 Kč) Přítomni byli požádání o nápravu, jelikož pokud by došlo k čerpání v pozdějších fázích projektu, mohlo být dojít k neuznání některých těchto nákladů. Doc. Bochníček upozorní dr. Konečného a dr. Navrátila, kteří inovují dané předměty na fyzice, dr. Mareček připraví podklady za chem. laboratoř, Mgr. Petr Liška zajistí zbylé položky. 10. Videozáznamy a videokamery Doc. Bochníček informoval, že při jakémkoliv natáčení musí být zajištěn písemný souhlas natáčených lidí, na SŠ souhlas ještě rodičů u žáků pod 17 let. Pokud je to výuková pomůcka tak souhlas rodičů není nutný. Možnost konkludentního souhlasu. Vyjádření právníka Mgr. Slováka má doc. Bochníček. Půjčování kamer je možné jak u zaměstnanců, tak u studentů (protokol). 11. Různé Termín další schůze odborné rady byl stanoven na 29.6. 2011 v 13.00 hod. v zasedací místnosti ÚMS. V říjnu 2011 proběhne další workshop projektu. Zapsala: prof. Z. Došlá V Brně 30.5.2011