RNDr. Jaroslav Veverka Poznámka k některým didaktickým předmětům učitelského studia fyziky Je zcela pochopitelné, že v rámci projektu Investice do rozvoje vzdělávání v části Vzdělávání budoucích středoškolských učitelů přírodních věd, matematiky a informatiky se věnuje velká pozornost nově zaváděným předmětům. Domnívám se, že by si jistou pozornost zasloužily i tradiční předměty a rád bych se o některých z nich zmínil. Jde zejména o časové zařazení do výuky, obsahovou náplň, hodinovou dotaci a didakticko- metodický přístup k výuce některých didaktických předmětů nabízených studentům magisterského studia učitelství fyziky na přírodovědecké fakultě MU v Brně. Jde o předměty, které jsem měl možnost poznat, a mluvit o nich s kolegy i se studenty. · Didaktika fyziky 1 a 2 · Didaktický seminář 1 a 2 · Praktikum školních pokusů 1, 2 a 3 · Fyzikálně pedagogický seminář 1 a 2 Současný stav Didaktika fyziky 1 a zejména Didaktika fyziky 2 by měla být návodem jak učit. Při současném časovém zařazení do výuky nemohou studenti získaných poznatků plně využít ani v Didaktickém semináři, ani v Praktiku školních pokusů, ani při násleších v rámci Fyzikálně pedagogického semináře. Obsahem Didaktického semináře jsou vystoupení studentů na daná témata středoškolské fyziky simulující vzorové středoškolské hodiny za přítomnosti středoškolských studentů. Předvést vzorovou hodinu fyziky (s částečným časovým, tedy i obsahovým omezením), je náročný úkol pro zkušeného pedagoga, natož pro studenta. Před takovými vystoupeními by měl student získat hodně poznatků, zejména v Didaktice fyziky (hlavně v Didaktice fyziky 2, nazývané někdy konkrétní didaktikou), v Praktiku školních pokusů (metodika demonstračních experimentů – příprava, zařazení do výuky, vlastní provedení, zhodnocení) i ve Fyzikálně pedagogickém semináři v části náslechy v hodinách fyziky vybraných učitelů středních škol. Tyto disciplíny ovšem probíhají paralelně s Didaktickým seminářem, v horším případě teprve následně. Možná náprava by měla být organizační (administrativní) záležitostí. Praktikum školních pokusů umožňuje studentům seznámit se s celou řadou experimentů a zkusit si je. Otázkou je, zda jde o stěžejní demonstrační experimenty středoškolské fyziky a zda je dán dostatečný návod k jejich přípravě, zařazení do výuky, vlastního provedení a zhodnocení. Součástí Fyzikálně pedagogického semináře jsou náslechy v hodinách vybraných učitelů fyziky na některých brněnských školách. Studenti často nevědí předem, co bude vyučující probírat, co bude obsahem hodiny. Nemohou se tedy patřičně připravit. Také rozbor po hodině s vyučujícím a vedoucím semináře je někdy uspěchaný (třeba jen o přestávce mezi hodinami). Doporučení * Didaktickému semináři by měli předcházet zejména Didaktika fyziky 1 a hlavně Didaktika fyziky 2 se cvičením, Praktikum školních pokusů, snad i několik náslechů v hodinách fyziky zkušených učitelů na školách v rámci Fyzikálně pedagogického semináře. * Didaktický seminář by měl být rozvrhově zařazen tak, aby probíhal ve vybavené posluchárně, v níž by si vystupující studenti mohli hodinu před výstupem nachystat pomůcky a vyzkoušet demonstrační experimenty (s možností přístupu k pomůckám včetně metodického poradenství). * Praktikum školních pokusů by se mělo zaměřit na systematickou přípravu studentů demonstrovat středoškolské experimenty, bez nichž se středoškolská výuka fyziky nemůže obejít. Studenti by měli být seznámeni s metodikou jejich přípravy, zařazení do výuky a hlavně provedení (v návaznosti na odpovídající část Didaktiky fyziky). Praktikum školních pokusů při relativně slušné hodinové dotaci by se mělo stát výchovou k cílenému zařazování demonstračních experimentů v téměř všech vyučovacích hodinách, jako neoddělitelná součást výuky středoškolské fyziky. * Součástí Fyzikálně pedagogického semináře jsou i náslechy v hodinách vybraných učitelů fyziky na školách. Studenti by měli předem (alespoň týden) vědět téma a obsah vyučovací hodiny. Před každým náslechem (alespoň čtvrt hodiny) by měli mít možnost rozhovoru s vyučujícím, který by je seznámil s cílem vyučovací hodiny a se zařazenými experimenty. Po náslechu by studenti měli mít možnost diskutovat s vyučujícím o průběhu hodiny (nejen v 5 minutách o přestávce) a s vedoucím semináře. * Ve všech didaktických předmětech, hlavně v Didaktice fyziky 2 a ve cvičení v rámci Didaktiky fyziky 2, by se mělo přihlédnout k nově koncipované Státní závěrečné zkoušce z didaktiky fyziky, zejména její písemné části: vypracování podrobného rozboru přípravy na jednu vyučovací hodinu středoškolské fyziky, – řešení středoškolských úloh se slovním fyzikálním výkladem. Jsem hluboce přesvědčen, že realizací doporučení by se posílil kredit studia učitelství fyziky. [INS: :INS] [INS: Fyzika z pohledu středoškolského učitele 1, Didaktika fyziky 1, Didaktika fyziky 2, Didaktický seminář z fyziky 1 :INS] [INS: , :INS] [INS: Didaktický seminář z fyziky 2 :INS] [INS: :INS] [INS: Ústav fyzikální elektroniky - Fyzikální sekce - Přírodovědecká fakulta :INS] [INS: :INS] [INS: :INS] [INS: Je zcela pochopitelné, že v rámci projektu Investice do rozvoje vzdělávání v části Vzdělávání budoucích středoškolských učitelů přírodních věd, matematiky a informatiky se věnuje velká pozornost nově zaváděným předmětům. :INS] [INS: :INS] [INS: Věnujme větší pozornost didaktickým předmětům pro studenty magisterského studia učitelství fyziky na Přírodovědecké fakultě MU v Brně, říká v tomto článku RNDr. Jaroslav Veverka, který přichází s konkrétními návrhy na zlepšení situace. :INS]