The seeg cathedral Thomase Heatherwicka Adam Vašíček, učo: 207 384 Londýnské architektonické a designové studio uskutečňuje mimořádné a neobyčejné projekty. Prakticky každou ze svých prací udivuje veřejnost. Architekt a designer Thomas Heatherwick hovořil o svém díle v rámci konference TED 2011. Architektonické a designové studio založil Thomas Heatherwick již v roce 1994 a projekty jeho studia můžeme zařadit do několika různých odvětví užitého umění: architektury, designu, ale také například sochařství nebo světelných instalací. Všechny návrhy a jejich realizace se od podobných projektů odlišují jiným nazírání na řešení předloženého problému, pro nějž je příznačný odklon od tradičního přístupu ke skutečnosti. Hearherwick začíná přednášku rychlými ukázkami některých svých prací. Seznamuje diváky s budovou nemocnice Guy's Hospital v Londýně, interiérem obchodu La Maison Unique v New Yorku nebo budovou studia pro umělce. Dále zmíněný návrhář představuje světelné sochy a instalace ̶ například Bleigiessen, sochu vytvořenou z tisíců skleněných koulí a ocelových drátů, nebo instalaci Autumn Instrusion, kterou vytvořil u příležitosti konání London Fashion Week v roce 1997 a kterou odvážně zasahuje do architektury domu z konce 19. století. U dalších konceptů se Heatherwick pozastavuje a lehce je přiblížuje v několika větách. Své povídání vždy ilustruje na projekčním plátně. Hovoří o práci na konstrukci autobusů pro londýnskou hromadnou dopravu, jehož ústředním designovým prvkem je částečně otevřený prostor dvoupatrových autobusů, podobně jak jej známe např. z koncepce tramvají v San Francisku. Autor se baví překračováním hranic zaběhlého pojetí různých staveb nebo předmětů denního užití. Zřejmé je to i v případě zvedacího, tzv. Rolovacího mostu. Ten se na rozdíl od ostatních aktivních mostů nevyklápí, ale „roluje“ a postupně zvedá z jedné strany na druhou až nakonec vytvoří jakési klubko či vajíčko, uzavřenou místnost bez dveří. Během přednášky můžete shlédnout další projekty tohoto architekta, stěžejní část přednášky je ale věnována britskému pavilonu na výstavě Expo 2010 v čínském Shanghai. Seed Cathedral, jak se budova jmenuje, sklidila během expozice největší zájem veřejnosti mezi ostatními 230 pavilony, které loňské Expo hostilo. Seed Cathedral je muzeálním zpřítomněním projektu Milennium Seedbank, za kterým stojí Royal Botanical Gardens at Kew. Pomocí tohoto projektu se snaží zmíněná britská společnost uchovat existující formy rostlin pro budoucí generace. Podobně jako zkameněl pravěký komár v jantaru, Thomas Heatherwick nechal zatavit více než 66.000 semínek rostlin do jakýchsi skleněných tyčí, které protínají povrch budovy Semenné katedrály a přinášejí do útrob této budovy paprsky denního světla (v noci LED osvětlení umístěné uvnitř těchto tyčí), čímž pro návštěvníky vytváří jedinečnou atmosféru. Jak je možné vidět na obrázku, britský pavilon je klubkem podobným ježkovi. Genia loci exteriéru stavby dodává okolní vítr. Jednotlivá optická vlákna protínající krychlovou konstrukci katedrály totiž nejsou ve stěnách pevně uchycena a mohou se pohybovat. Heatherwick zmiňuje zajímavý poznatek, který neočekával a v případě Seed Cathedral jej pozoruje: „...finální věc vypadá více jako počítačový render, než-li samotný počítačový render.“ A je třeba dodat, že má skutečně pravdu. Dílo tohoto britského designera je z mnoha pohledů netradiční a obdivuhodné, což je dobrý předpoklad pro zajímavou přednášku. Účastník konference TED, která se honosí podtitulem „Myšlenky, které stojí za to šířit“, by ani nečekal nic jiného než zajímavý obsah. Dramaturgickým zařazením vystoupení Heatherwicka organizátoři akce nešlápli vedle. V sedmnáctiminutové přednášce Building Seed Cathedral ale bohužel není dost prostoru na obsažení tak zajímavého tématu. Přednášející v rychlosti představuje několik minulých projektů, přičemž o Semenné katedrále hovoří v internetovém záznamu ani ne poloviční dobu. Jelikož Heatherwick má vynikající prezentační schopnosti, nenudí posluchače a vtahuje je do zmiňované problematiky. Jak jsem zmínil již dříve, Heatherwickův přednes je doprovázen ilustracemi na projekčním plátně v podobě kvalitních fotogragfií, náčrtů a videa. V tomto směru autor využil všechna pozitiva moderních technologií. Vzhledem k obsáhlosti tematiky, zajímavosti jednotlivých projektů i prezenčním schopnostem Heatherwicka bych uvítal přednášku mnohem delší, od věci by nebyl ani cyklus přednášek. Zdroje použité literatury * TED.com [online]. 2011 [cit. 2011-06-06]. Thomas Heatherwick: Building the Seed Cathedral. Dostupné z WWW: . * Heatherwick Studio [online]. 2011 [cit. 2011-06-06]. Dostupné z WWW: . * BBC News [online]. 9. 3. 2010 [cit. 2011-06-06]. Inside World Expo 'Seed Cathedral'. Dostupné z WWW: .