ŠKOLNÍ PORADENSTVÍ Poradenský a podpůrný systém. Školní psychologie Oblast poradenství ¨Poradenský systém v ČR je založen na dvou pilířích 1)Činnost školních poradenských pracovníků na školách je někdy označována termínem „školní poradenské pracoviště“, ¤nejedná se však o samostatnou organizační formu nebo o jednotku v rámci školy, která má nebo by měla mít právní subjektivitu. ¤Školní poradenské pracoviště je v základní formě tvořeno činností školního metodika prevence a výchovného poradce. ¤V rozšířené verzi školního poradenského pracoviště je činnost metodika prevence a výchovného poradce, kterého musí mít každá škola, doplněna také činností školního speciálního pedagoga anebo školního psychologa. Některé školy dokonce zaměstnávají oba školní poradenské specialisty (školního psychologa a speciálního pedagoga), a to buď z vlastních zdrojů, nebo z různých grantů a dotací EU. ¨2) Druhým pilířem poradenského systému ve školství jsou tzv. školská poradenská zařízení. Tvoří je pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra. Tato zařízení zajišťují činnosti a služby pro děti, žáky, studenty a jejich zákonné zástupce, školy a školská zařízení. ¨Řadíme sem poradny a centra: ¤speciálně pedagogické ¤pedagogicko-psychologické ¤preventivně-výchovné ¤informační ¤diagnostické ¤poradenské ¤metodické nnapomáhají při volbě vhodných vzdělávacích postupů ¨ ¨Spolupracují s orgány sociálně právní ochrany, zdravotnickými zařízeními, soudy aj. ¨ ¨zdroj: MŠMT. Oblast poradenství. Dostupné z www http://www.msmt.cz/socialni-programy/oblast-poradenstvi Teoretický rámec ¨Vzdělávání jako nástroj změny ¤Koncept rovných příležitostí (equal educational opportunity) vychází ze snahy vyrovnávat podmínky pro vzdělávání (různé sociální složení třídy, různá kognitivní úroveň x stejní učitelé) a poskytovat stejnou péči. ¤Současně se škola snaží dosahovat tzv. „funkčního minima“ žáků a vyrovnávat jejich dosahované výsledky. ¤Klíčovou figurou v tomto procesu integrace je učitel. ¤Plní roli zprostředkovatele v procesu učení, rozlišuje odlišnosti v průběhu vzdělávání u jednotlivých žáků při zachování kvality procesu vzdělávání. ¤Umí pracovat se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. ¤Umí komunikovat s rodiči těchto žáků. ¤Umí pracovat s odbornými doporučeními pro práci se žákem, zavádí je do praxe - vytvoření IVP. ¤Dokáže využívat podpůrné poradenské služby (asistenti, ŠP, ŠSP, PPP, SPC…). ¤Zvládá práci s předsudky. ¨Zdroj Zapletalová, 2010 Poradenství a diagnostika ¨Otázka zadavatele ¤Učitel, rodič, pediatr, OPD… ¤Jedna z etických otázek ¨Informace o symptomech a jejich možných spouštěčích ¨Model žáka (představa o fungování žáka) ¨Nabídnutý problém a jeho vztah k reálným obtížím ¨Diagnostická otázka ¨Vlastní proces hodnocení ¨Závěry a doporučení (kdo je uživatelem) Řada otázek a problémových okruhů ¨Podle věku a typu obtíží ¤Předškolní věk nZdravotní (somatické, psychiatrické…) nADD, ADHD ¤Vstup do školy nPřipravenost na vstup do školy ¤První ročníky studia nSPU… ¤Základní škola nIndividuální poradenství nSkupinové poradenství nKariérní poradenství… ¤Střední škola nIndividuální poradenství nSkupinové poradenství nKariérní poradenství… ¤Vysoká škola nIndividuální poradenství nSkupinové poradenství nKariérní poradenství… n ¨Podle zdavatele ¤Pedagogové nDidaktické testy nTesty schopností a studijních předpokladů ¤Psychologové nPsychologické testy n n(…) Literatura ¨HRABAL, Vladimír ml a Vladimír st HRABAL. Diagnostika :pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. ¨Urbánek, Tomáš; Denglerová, Denisa; Širůček, Jan. Psychometrika. Praha: Portál 2011. ¨ Vztah mezi pedagogickou a školní psychologií ¨Pedagogická psychologie – angl. Educational Psychology a školní psychologie – angl. School Psychology) ¨Pomezí dvou vědních oborů: pedagogiky a psychologie. ¨Americká psychologická asociace (APA, 2012a) definuje v rámci rozdělení svých divizí pedagogickou psychologii jako výzkumný a aplikační obor zabývající se otázkami vzdělávání a výuky lidí všech věkových kategorií v závislosti na jejich psychologických charakteristikách. Školní psychologie ¨je definována především svým užším spektrem zájmu soustředěným na školní prostředí, děti a rodiny, na aplikaci psychologických poznatků v těchto prostředích a na podporu vzniku vhodné legislativy pro daná školní prostředí a věkové skupiny (APA, 2012). ¨Americká asociace školních psychologů také zdůrazňuje primárně aplikační charakter školní psychologie, disciplíny, která pomáhá dětem a mládeži školně, emočně, sociálně a behaviorálně uspět. ¨Školní psychologové pomáhají vytvořit bezpečné, zdravé a pomáhající vzdělávací prostředí, které posiluje vazby mezi domovem, školou a komunitou (NASP, 2012). ¨Školní psychologie je tedy aplikovaným oborem, který do praxe přejímá poznatky mimo jiné z pedagogicko – psychologického výzkumu. Současná pedagogická a školní psychologie pokrývá široké spektrum témat: např. sociální a osobnostní vývoj žáků, kognitivní, sociální a afektivní motivy a aspekty učení, prostředí vzdělávacího zařízení a třídy, metody hodnocení žáků, učební proces a strategie, speciální vzdělávací nároky a interpersonální rozdíly mezi žáky, zvládání školní zátěže aj. (Čáp, Mareš, 2001; Fontana, 2010; Seifert, 2011). ŠP jako odborná kvalifikace ¨Školní psycholog musí být absolventem akreditovaného magisterského studijního programu psychologie, ¨Může absolvovat i rozšiřující (celoživotní) studium pro školní psychology (u nás akreditováno na PedF UK Praha a FF UP Olomouc). ¨Po ukončení studia působí školní psycholog jako psycholog ve školním zařízení, resp. především v základních, středních a speciálních školách. ¨Jedna ze čtyř základních specializací v minimálních požadavcích na studium psychologie v EU („EROPSY“) ŠP literatura ¨Časopisy ¨School Psychology International (http://spi.sagepub.com/content/by/year ), ¨Journal of School Psychology (http://www.journals.elsevier.com/journal-of-school-psychology/ ), ¨Psychology in the Schools (http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002/(ISSN)1520-6807;jsessionid=5BD6C033D26C7339CBD65511 1BFACDC0.d01t03 ), ¨School Psychology Quarterly (http://www.apa.org/pubs/journals/spq/index.aspx ). ¨V České republice vycházejí odborné články z oblasti školní a pedagogické psychologie především v časopisech Pedagogika a Československá psychologie. ¨ ¨K dalšímu studiu ¨APA. (2012a). Educational Psychology. (online). Retrieved on 23/11/2012 from http://www.apadiv15.org ¨APA. (2012b). School Psychology. (online). Retrieved on 23/11/2012 from http://www.apa.org/about/division/div16.aspx ¨Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál. ¨Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. ¨NASP. (2012). What is a School Psychologist? (online). Retrieved on 23/11/2012 from http://www.nasponline.org/about_sp/whatis.aspx ¨Seifert, K. (2011). Educational Psychology. Houston, Texas: Connexions, Rice University. Retrieved on 20/11/2012 from http://cnx.org/content/col11302/1.2/ ¨