• • •Z3090 •HUMÁNNÍ GEOGRAFIE • •Cvičení 7 • • •5. listopad 2012 GRAVITAČNÍ MODEL V GEOGRAFII DOPRAVY •Autor: Dr. Jean-Paul Rodrigue •Vychází z Newtonova gravitačního zákona •Metoda hodnocení prostorových interakcí –Intenzita vztahů mezi dvěma objekty •Interakce mezi dvěma středisky je přímo úměrná jejich velikosti a nepřímo úměrná vzdálenosti mezi nimi •Využití: dopravní společnosti –tvorba rozvrhů leteckých linek, vyšší efektivita Image33 GRAVITAČNÍ MODEL •Vzorec pro výpočet : • •Tij – masa obyvatel, která se přepraví mezi dvěma místy za rok • (počet pravděpodobných cestujících na trase za rok) •k = 0,00001 •Pi – počet obyvatel daného města kontinentu 1 •Pj – počet obyvatel daného města kontinentu 2 •dij – vzdálenost mezi jednotlivými městy • •Koeficient emitivity λ • potenciál města generovat pohyb (např. vyšší příjmy) •Koeficient atraktivity α • potenciál města přitahovat pohyby (např. nabídka služeb) •Koeficient efektivity β = 1,34 • čím rychlejší nebo intenzivnější spojení, tím nižší index (např. dálnice vs. okresní silnice) •k = 0,00001 • • KOEFICIENT λ A α Urban population (2000) Lambda Alpha Europe 545,000,000 1.00 1.00 North America 239,000,000 1.08 1.08 Oceania 21,000,000 1.07 1.07 Latin America 391,000,000 1.01 1.01 Africa 295,000,000 0.91 0.91 Asia 1,352,000,000 0.99 0.99 1,08 • Pouze mezikontinentální doprava – nutná úprava koeficientů (!) gravitybasemap Zadání cvičení č.7 •Zahrajete si ve dvojicích na poradce letecké společnosti. •Každá dvojice – mezikontinentální vazba (např. Evropa – Asie) •Na každém kontinentu 4 libovolná minimálně milionová města –www.xist.org •Změřit vzdálenost mezi městy –http://cs.thetimenow.com/distance-calculator.php •Výsledkem tabulky s počty obyvatel středisek a jejich vzdálenostmi • • • • • •závěr – interpretace zjištění, diskuse vhodnosti zvolených koeficientů… • Zadání cvičení č.7 •Pro každou vazbu vypočítat Tij - vyjde počet pravděpodobných cestujících za rok •Hodnota koeficientů λ („emitivita“), α („atraktivita“) •Hodnotu Tij přepočíst na den •Kolik je potřeba letů pro naplnění poptávky v jednom pracovním dni? •Průměrná velikost letadla 280 osob •Výsledky srovnat s reálnou situací –www.flightstats.com (airports – departures and arrivals – by route - hide codeshares) •Závěr – interpretace zjištění, diskuse vhodnosti zvolených koeficientů… • Ukázka Peking Tokio Jakarta Kábul Kapské město 12929,69 14708,57 9474,13 9224,38 Káhira 7553,79 9576,07 8975,69 3576,98 Nairobi 9204,85 11248,46 7776,16 5185,36 Rabat 9959,92 11530,08 12566,53 6806,92 Tab. 2. Vzdálenost (v km) mezi jednotlivými městy. Počet obyvatel Kapské město 3 433 504 Káhira 15 907 000 Nairobi 2 750 561 Rabat 1 721 765 Peking 17 480 601 Tokio 31 480 498 Jakarta 3 043 589 Kábul 8 540 306 Tab. 1. Počet obyvatel ve vybraných městech v Africe a Asii. Peking Tokio Jakarta Kábul Kapské město 405 610 302 1 105 Káhira 3 363 4 382 1 313 1 622 Nairobi 522 715 322 199 Rabat 307 451 110 90 Tab. 3 Počet obyvatel, který se přepraví mezi jednotlivými městy za rok. Ukázka Města Tij/365 Počet letů podle modelu Počet letů ve skutečnosti Kapské město - Peking 1,1 0 0 Kapské město -Tokio Kapské město - Jakarta Kapské město - Kábul Káhira - Peking Káhira - Tokio Káhira - Jakarta Káhira - Kábul Nairobi - Peking Nairobi - Tokio Nairobi - Jakarta Nairobi - Kábul Rabat - Peking Rabat - Tokio Rabat - Jakarta Rabat – Kábul Tab. 4. Počet přímých letů mezi městy podle modelu a ve skutečnosti v běžném pracovním dni. Na příkladu měst Kapské město – Peking vidíte, že model odpovídá realitě a společnosti by se zde nevyplatilo zavádět přímý let.