Architektura 20.-21. století Secese Moderna Kubismus Funkcionalismus Socialistický realismus Postmoderna Neofunkcionalismus Hi-tech Minimalismus Organická architektura Prezentovaná hodnocení částečně odpovídají názorům většinové architektonické obce, jsou však subjektivně zabarveny. Nelze jinak, jde o umění, ne vědu. M. Culek Pozn.: Téměř všechna fota pocházejí z webových stránek věnujících se architektuře. Secese =„odstoupení“ (od historizujících slohů): 90. léta 19. stol. - 1914 Styl mírně dekadentní poživačné společnosti (už dlouho nebyla ve stř. Evropě válka), cíleně jiný, nově vytvořený pro užívání si života. Nešlo o velké myšlenky. To neznamená, že nemá něco do sebe, že není pěkný. A bydlí se v tom skvěle. Secese: její forma zv. květinový styl Měšťanské domy, lázně. Na venkově v redukované formě některá nádraží, hospody, radnice. Secese _Obecní dům, Praha Secese _Praha_ Hl. nádraží „Lidová“ secese s valašským tvaroslovím. Architekt Dušan Jurkovič. Nejde však o lidovou architekturu, ale umělý pokus vytvořit domácí, slovanskou architekturu, slovanskou secesi. Dnes velmi ceněno, neb nemá v Evropě moc obdoby. Pustevny na Radhošti, 1897 – 1905. Nejcennější soubor staveb je v Luhačovicích (1902 -1910). „Lidová secese“ Ke svému překvapení jsem objevil i skutečnou „lidovou secesi“. Dle rozhovoru s majitelem stavěl jeho děd – zedník, co to okoukal v Praze. Jde však jen o fasádu, celý dům je postaven z žulových kamenů vysbíraných na poli. Zvlášť pikantní je kombinace výklenku pro svatého a secesních oken. To se přímo příčilo secesi. Sedlčansko. Moderna: od r. 1905 • J a n K o t ě r a • O t t o W a g n e r Koťerova vila v Praze 1908 - 1909 Moderna: Jaroměř 1909 • J. Gočár Kubismus 1910 – 1914 (-1925) • Praha Kubismus _ vila Rondokubismus – 20. léta 20. stol. Jen chvilko -vý zách- věv, jen pár staveb Moderna 20. let 20. stol. • Sv. Václav _Praha_ • Josip Plečnik • Opět jiná snaha o něco jiného, co tu ještě nebylo. Moderna • Ostrava _ radnice • 1929-1932 Funkcionalismus – zrál v hlavách švýc. architekta Le Corbusiéra a něm. architekta Mies van der Rohe v první pol. 20. let 20. stol., určitě od r. 1923. Jedna z prvních staveb - Villa Savoye u města Poissy, Francie. Návrh: Le Corbusiér 1928, stavba 1928 - 31. První monumentální stavba funkcionalismu u nás – Veletržní palác v Praze. J.Fuchs, O. Tyl. Stavba 1925-28 ! Tedy dříve než Corbusiérova vila. Ve své době nejmohutnější funkcionalistická stavba na světě. Interiér. Dnes Nár. galerie Malá dvorana. Prý obdivoval i Le Corbusiér Foto: Jan Prosek Funkcionalismus Snad netřeba představovat. Mies van der Rohe. Návrh 1928. Stavba 1928 – 1930. • U nás jen styl pro bohaté a vládní budovy, hotely, v Brně i koleje pro studenty. Hl. ve městech a na jejich atraktivních předměstích. Nicméně i na venkově v náznacích prvorepublikových „suburbií“ – např. vila na Vranově u Brna. Stavby i ledaskde po jihomoravských maloměstech (nemocnice v Kyjově). Dnes velmi ceněno, v té době byla naše architektura na evropské úrovni. Funkcionalismus, jeho odnož: Konstruktivismus – zdůrazňuje, jak stavba vznikla, konstrukční prvky viditelné, nic „neskrývá“. Dodnes živé. A kdeže toto je? Baťa, Zlín. 30. léta 20. stol. SORELA • Cože? • Nu ano: socialistický „realismus“. Ve skutečnosti je to jakýsi socialistický návrat k renesanci – ovšem sovětského střihu, odkud tento styl byl k nám vnucován. Ukazoval dominanci a „věčnost“ vlády komunistů – proto takový bytelný. Schválen politbyrem KSSS v r. 1932 jako povinný oficiální směr. Nicméně – některé stavby příjemné k bydlení (na svou dobu) a dnes zajímavé, dokonce chráněné jako památky. Téměř výhradně „poctivé“ cihlové stavby, žádné panely. Je to východoevropský unikát, nemá ve světě obdobu. Urbanismus myslel na lidi – školky, obchody v dosahu, atd. • Následně vysmíváno, dnes už ani ne. Dozvuky na ulici Botanická – zákl. škola, domy naproti. • Foto: býv. hotel Moskva v Praze Ostrava - Poruba • Tento styl je výhradně městský. Česká verze sorely – dekor vychází ze středoevropské renesance Novější verze sorely – částečný návrat k jednoduchosti moderny. Opět Poruba – ta je v tom stylu postavena téměř celá. Paneláková sídliště jsou vlastně jakýmsi návratem k funkcionalismu – ovšem zdegradovanému. Tentokrát pro „široké lidové masy“. Stavba odkudkoliv z většího města. U nás od r. 1963. Ojedinělé stavby moderny Corbusiérovského střihu z doby kolem r. 1968. Kostel v Senetářově na Blanensku • Obě fota JIVA, Pano. . POSTMODERNA • V architektuře se tak dnes označují všechny, často i rozdílné směry, které mají jen jednoho společného jmenovatele – odloučení od klasické moderny. • Vzniká jako reakce, v architektuře na strohou modernu. Dochází k členění ploch holých fasád kvádrových staveb. Začíná v Z. Evropě a USA poč. 60. let. 20. stol. • Postmoderna se často obrací pro inspiraci do historie, ale zcela jinak, než např. pseudoslohy v 19. století. Znovu se do architektury dostávají symetrie, antikizující sloup, obloukové okno, dekorace a podobně. Vzniká postmoderna retrospektivní – zatímco postmoderna progresivní se snaží využívat tvarosloví i techniky soudobé, ale zcela odlišné od klasické moderny (dle Wikipedie). Francouzská postmoderna konstruktivisticky laděná, leč velmi pohledná. 70. léta 20. stol. Forum v Paříži Brutalismus – styl hrubého betonu, masivních staveb, často bezohledných k okolí. Lepší verze českého brutalismu – hotel Intercontinental v Praze Bezohledný socialistický „brutalismus“ stavěl jakési masivní pevnosti, kterými mj. ničil náměstí historických měst. Obchodní dům v Jihlavě. Brutalismus v omezené míře pronikal i na venkov – kulturní domy, správní budovy JZD. Tvrdý výboj konstruktivismu v Paříži (r. 1971-7) Ten zde přešel ve styl high-tech (tj. styl „vysoké technologie“ Georges Pompidou Centre Asi největší a nejznámější high-tech v ČR: Žižkovský vysílač v Praze. 1985 – 1992. „Kulomet do nebe“. Prý druhá nejošklivější stavba v Evropě. Až tak ..? Lezoucí miminka D. Černého jsou pokusem stavbu zlidštit – ty jsou až z poč. nového tisíciletí High-tech stále ještě frčí – u nás ale nemnoho. Neofunkcionalismus V ČR po r. 1989 velký návrat v architektuře k prvorepublikovému funkcionalismu. Ale tak se v omezené míře děje i jinde v oblasti euro-americké civilizace. Používání nových materiálů, ale také dřeva – to teď „frčí“. Extrémní odnoží, odmítající i barevná členění ploch je minimalismus (viz dále). Neofunkcionalistická budova generálního konzulátu ČR v Mnichově. J. Pleskot, 2000 - 2002 Minimalismus – snaha vše co nejvíc zjednodušit na 4 zdi a velká okna. Vyznačuje se u nás tvorbou šedých krabic. Tento sen stále ještě sní většina našich architektů. Staví se to všude, kde se investor nechá přesvědčit, že je to pěkné, účelné a moderní, vlastně úžasné... Tedy na venkově mezi tradiční zástavbou, obchodní domy v historických městech, „vily“ zbohatlých lidí na předměstích, atd. Prostředí a příroda se cíleně ignorují. Interiér • Obrazy na stěny se věšet ale nesmějí, byl by to prohřešek Minimalistické „vily“, uváděné našimi architekty v seznamu „slavných vil“. Jak vidno, dá se v tom stylu postavit i kostel, i když prohřešky tu pravda jsou …. Protipól strohému funkcionalismu a minimalismu: organická architektura Ač téměř nepoužívá pravé úhly, její hlavní charakteristika je vycházení z přírody a navazování na ni. Vyvíjela se od 30. let 20. stol. Zakladatel: Frank Lloyd Wright (USA) Guggenheimovo muzeum (Bilbao, Španělsko, r. 1997) Vila Fallingwater v Pensylvánii. Jedna z prvních staveb organické architektury (1936). Frank Lloyd Wright. Guggenhaimovo muzeum v New Yorku. 1957. Frank Lloyd Wright Opera v Sydney – tvarem organická architektura, detaily a materiálem jasný brutalismus • Kdo nezná, doučí se. • V zemích Perského zálivu se mohutně stavělo a staví. • Architektura honosná a nebojí si i moderního dekoru. To se ale musí umět. • Dnes již klasika … • 7 hvězdičkový hotel Auditorio di Tenerife, Tenerife, Španělsko 1997-2003 • Asi znáte. Pro minimalisty nesnesitelné. Organická architektura: obchodní centrum v Birminghamu Jan Kaplický Org. architektura u nás zatím v plenkách Návrh obchodního centra Edison v Brně na Kolišti