Půdní ekotoxikologie

Organizační pokyny

Výuka předmětu probíhá každý týden. První lekce je v pondělí 23/9/2013 v 8 hod, ale bude tam domluven jiný termín. Výuka první lekce je v učebně RCX1 v nové budově A29 Centra pro výzkum toxických látek v prostředí. Místo dalších lekcí bude domluveno na první lekci.

V září 2013 jsou odkazované prezentace staršími verzemi z roku 2012, budou ale postupně během semestru nahrazovány aktualizovanými verzemi s cca týdenním předstihem - sledujte proto tuto osnovu pravidelně a handouty na přednášky si případně tiskněte až těsně před lekcí.

Osnova kurzu

         

Konzultační hodiny

  1. Půda v ohrožení. Definice a význam půdy. Půdní kvalita a zdraví: definice, indikátory. Ohrožení půdy a její degradace. Ochrana půd v ČR a ve světě: politika, strategie a legislativa.
  2. Půdní ekotoxikologie – úvod, koncepce a specifika. Definice a oblast zájmu. Koncepce a metodické přístupy. Koncepce půdních biotestů. Standardní půdní biotesty. Bioindikace v půdním prostředí. Půdní mikrokosmy. Role půdní ekotoxikologie v ochraně půd.
  3. Základy pedologie. Definice, oblast zájmu a půdní organizace. Průzkumy a monitoring půd. Fyzikálně-chemické vlastnosti půd (půdní textura a struktura, půdní reakce a sorpční komplex, půdní organická hmota a další). Půdotvorný proces. Klasifikace půd.
  4. Půdní kontaminanty, jejich osud a biodostupnost v půdě. Půdní kontaminanty. Osud a biodostupnost - úvod, koncepce, definice. Faktory a procesy biodostupnosti.   Metody hodnocení biodostupnosti.
  5. Oživení půdy. Intenzita oživení půdy. Funkce půdní bioty. Soil food web. Skladba půdního oživení. Atlas půdní bioty.
  6. Ekotoxikologie půdních mikroorganismů. Úvod, mikroorganismy v půdě. Koncepce a význam ekotoxikologie půdních mikroorganismů. Odběry půdních mikroorganismů. Kvantifikace půdních mikroorganismů jako ekotoxikologický endpoint. Aktivity půdních mikroorganismů jako ekotoxikologický endpoint. Diverzita půdních mikroorganismů v ekotoxikologii. Kombinace přístupů.
  7. Ekotoxikologie půdních bezobratlých. Žížaly – biologie, ekologie, akutní testy, reprodukční test, únikový test, další studie, příklady, terénní sledování, hodnocení rizik. Roupice  – biologie, ekologie, testy a terénní sledování. Chvostoskoci  – biologie, ekologie, testy a terénní sledování. Roztoči  – testy a terénní sledování mikročlenovců. Stejnonožci. Další členovci, prospěšní členovci, hodnocení rizik pesticidů. Hlístice – biologie a ekologie, testy a terénní sledování. Plži.
  8. Ekotoxikologie suchozemských rostlin. Koncepce. Standardní testy. Postupy vybraných testů.
 
  • každý čtvrtek 14:00 - 16:00 nebo individuálně po e-mailové domluvě 

Kontakt na vyučujícího

Doc. RNDr. Jakub Hofman, Ph.D.

Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí


Hlavní formou výuky je přednáška doprovázená prezentací v MS Powerpoint (ve studijní osnově převedeny do PDF). Koncepce přednášení klade větší důraz na porozumění principům, zákonitostem a souvislostem než na prosté memorování faktů. Studenti jsou dotazováni na aktuálně probírané téma, případně jsou prováděny malé ověřovací testy. Studenti jsou podporováni, aby sami kladli dotazy a byli v interakci s vyučujícím. Forma výuky je oživena e-learningovou podobou kurzu v is.muni.cz. K vybraným tématům je provedena diskuse se studenty.

Návštěva přednášek není povinná, ale silně doporučená pro porozumnění probíraným tématům. Během výuky jsou studenti ústně dotazování na již probrané učivo. Závěrečné hodnocení (na konci semestru) je provedno formou písemné zkoušky. Nejedná se o test jedné volby, ale o 30-50 otázek, z nichž řada vyžaduje popis, vysvětlení či schéma dotazovaného problému. Celkový součet bodů je 100%. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 20%.

Lze silně doporučit paralelní zapsání laboratorních cvičení ke kurzu - Bi7533c.

K využití je také diskusní forum kurzu: