Inovace a rozšíření výuky zaměřené na problematiku životního prostředí na PřF MU (CZ.1.07/2.2.00/15.0213) spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Příčiny environmentální krize Řešení env. krize – env. etika I Environmentální krize → patologický vztah člověka ke (svému) životnímu prostředí - nesoulad mezi stupňujícími se hmotnými požadavky lidí a postupně vyčerpávanými a ničenými zdroji Podoby environmentální krize - vyšší frekvence lokálních konfliktů - války o přírodní zdroje - neschopnost řešit katastrofy jako záplavy, zemětřesení atd. Příčiny environmentální krize Environmentální krize → patologický vztah člověka ke (svému) životnímu prostředí - nesoulad mezi stupňujícími se hmotnými požadavky lidí a postupně vyčerpávanými a ničenými zdroji Podoby environmentální krize - vyšší frekvence lokálních konfliktů - války o přírodní zdroje - neschopnost řešit katastrofy jako záplavy, zemětřesení atd. Příčiny environmentální krize • Orientace na malou sociální skupinu zájem o dopad na přírodu či jinou společnost? • Orientace na krátký časový horizont - maximálně jednotky let • Význam smyslových zážitků - zprostředkovaná informace postrádá kvalitu • Jednoduché lineární myšlení x složitost environmentálních problémů • Selektivní uchovávání zážitků - na co rádi vzpomínáme? Fylogenetické určení chování Chování člověka určeno I) Intuicí – fylogenetický i typicky lidský základ II) Rozumem • Transgrese = opak reprodukčních pudových aktivit člověka - přesah aktuálního bytí člověka, dává další smysl lidskému životu - hodnotou je i samotný výkon těchto činností - dosažení cíle nevede k ukojení potřeby, ale stimuluje novou Transgrese k: věcem, lidem a společnosti, k sobě, k symbolům - příčina nebo možnost řešení environmentální krize? Typicky lidský základ chování Řešení environmentální krize Environmentální krize → patologický vztah člověka ke (svému) životnímu prostředí „Teprve na základě převahy myšlení a moci tím umožněné technické civilizace se jedna forma života, člověk, dostala do situace, kdy ohrožuje všechny ostatní (a tím také sebe)“ (Jonas, 1997) „Žijeme ve světě umělých věcí, v betonových kobkách vybavených výplody lidského umu, které nemají jiný smysl a hodnotu, než aby sloužili člověku. Strom si roste sám, veverka žije vlastním životem, avšak stůl, lampa, psací stroj, remoska, to všechno by bylo jen haraburdí, kdyby tomu nedával smysl a hodnotu lidský zájem. Samozřejmě, absolutně vzato, je to zcela iluzorní, avšak čistě zkušenostně není divu, že člověk obklopený věcmi jen k jeho službám získává dojem, že on je zdrojem všeho smyslu a vší hodnoty. V jeho umělém minisvětě tomu totiž tak je“ (Kohák, 2002) Usměrnění vývoje společnosti ? Environmentální etika Environmentální ekonomie Koncepce trvale udržitelného vývoje Environmentální legislativa Hodnotové postoje jednotlivců Env. etika legitimizuje změny vedoucí ke zlepšení vztahu člověka k ŽP Etika - soubor pravidel, jak by se měl člověk chovat ve vztahu k bližním - dobré/špatné? - měli/neměli nějak chovat? - nutno se rozhodnout → zde pomáhá etika - naznačuje, jakým chováním se dobereme optimálního výsledku Morálka - oblast lidského jednání pozorovatelná z hlediska etických hodnot (rozlišování dobra a zla atd.) - etika domýšlí důsledky morálního chování Problém – záleží výhradně na našem rozhodnutí, zda se budeme chovat dle toho, co jsme si rozumově definovali jako dobré! Svět hodnot X svět faktů - etika se zabývá světem hodnot (má být) x věda se zabývá světem faktů (je) - svět faktů – popisný (auto je modré, kopl jsem do dveří, ag=9,83 m/s2 atd.) - svět hodnot – otázky typu „měl jsem to udělat“ či „jak se nesmíme chovat“ - hodnota – koncepce žádoucího; čeho si ceníme Kdo nám řekne, co „má být“, jaké jednání „je správné“? - Autorita (dogma) – např. Bible, vládce, rodiče... - Konvence – např. zákony, tradice... - jak se ale rozhodnout, není-li autorita? - Zlaté pravidlo – „Nečiň jiným to, co nechceš aby oni činili tobě“ - Kategorický imperativ (Immanuel Kant) – „Jednej tak, aby se vzorec tvého chování mohl stát všeobecným vzorem (zákonem)“ Potřebujeme vůbec etiku? - do určitého období nebyla potřeba Kmenová společnost - otázka hodnot a pravdy se vůbec neřešila – vše dané - etika jako hledání odpovědí na otázky správnosti → zbytečné - co šaman pravil, tak to bylo → zcela jiný styl uvažování, než známe dnes - proč se netázali po správnosti? Konec kmenové společnosti - kontakt s jinými společnostmi – konec světa samozřejmých hodnot - zjištění, že hodnotový svět je různý Vznik etiky – při vymanění se z bezproblémového světa mýtů Vznik env. etiky – při vymanění se z bezproblémového vztahu s přírodou Zlé/Zlo (v mravním významu) - kritéria pro hodnocení, „jak špatné něco je“? - úmysl - dopad - aktivní/pasivní - blízkost dotčených osob - seřaďme, co je nejhorší a co méně: nezastavit u havárie x obelhat člověka x nezaplatit daně Zlé/Zlo (v mravním významu) - kritéria pro hodnocení, „jak špatné něco je“? - úmysl - dopad - aktivní/pasivní - blízkost dotčených osob - seřaďme, co je nejhorší a co méně: nezastavit u havárie x obelhat člověka x nezaplatit daně - hodnocení špatnosti závisí na okolnostech - kontext hodnotu činu absolutizuje Moralizování - vynášení hodnotového soudu bez znalosti/zvážení kontextu Dobro/Dobré (v mravním významu) - otázky po dobru/dobrém jsou ústředními otázkami etiky Co je „dobré“? - např. „dobré je to, co je slastné“ ≠ „vše slastné, je dobré“ - Hedonizmus – dobré je dosahování slasti - např. „dobré je to, co je užitečné“ ≠ „vše, co je užitečné, je dobré“ - Utilitarizums – dobré je to, co je užitečné pro největší počet lidí → dobro nelze empiricko-popisně definovat (jedná se o jednoduchý pojem) → dobro lze plně postihnout jen naší intuicí (Intuitivizmus) - pokud tedy lze dobro postihnout pouze naší intuicí, lze pak s pojmem dobra/dobrého v praxi (např. diskuzi) smysluplně operovat? - ano, pokud si ho definujeme (= rezignace na plný význam pojmu dobrý) Možnosti definování dobrého - konvencí - dogmatem Logika etické argumentace - charakteristický typ argumentace v oblasti etiky → reálných situacích života - tvrdíme-li: „to se má udělat či tak se má chovat“ → svět hodnot - logicky správně nelze odvodit imperativní (tj. co bychom měli dělat) závěry ze souboru výhradně deskriptivních předpokladů (= holá fakta) - za podmínek, že tento soubor předpokladů obsahuje alespoň jeden předpoklad imperativní → logicky lze imperativní závěr odvodit - vlastní morálního usuzování musí obsahovat 3 kategorie: 1) imperativní předpoklad 2) deskriptivní předpoklad 3) imperativní závěr (důsledek) př.: ad 1) Živé organizmy nesmíme zabíjet (= hodnota života) ad 2) Mouchy jsou živé organizmy ad 3) Mouchy nesmíme zabíjet (= ctíme hodnotu života) - praktické rozhodování → mnoho imperativních předpokladů - v diskuzích často není imperativní předpoklad zmíněn, avšak ho lze často automaticky předpokládat Environmentální etika etika - soubor pravidel, jak by se měl člověk chovat ve vztahu k bližním env. etika - soubor pravidel, jak by se měl člověk chovat k životnímu prostředí Potřebujeme environmentální etiku? ANO - vztah člověka k ŽP zproblematizovaný - odcizení + 3 faktory – jsme početní, mocní a nároční Vývoj odcizování člověka životnímu prostředí (přírodě) I. lovecko-sběračský vztah - lovec - sběrač život nemanipuluje, žije s údivem a s bázní, a přijímá, co mu „matka“ příroda poskytuje - člověk prožívá pocit vlastní malosti a nekonečné moci přírody II. pastevecko-zemědělský vztah - zemědělec už není jen pasivním příjemcem z nevyzpytatelné přírody. Zůstává ale na přírodě zjevně závislý. - příroda partnerem = spolupráce. Závislost míšena s prvkem péče. III. řemeslnicko-trhovecký vztah - závislost městského člověka na přítoku pitné vody či odvozu odpadu - izolační vrstva dělby práce brání vědomí přímé závislosti Odcizení člověka ŽP (přírodě) IV. vztah výrobců - konzumentů - neuznává vlastní dobro přírody, jen nekonečný nárok konzumenta na konečný svět → environm. krize - představa, že jediným smyslem života (takřka morální povinností občana) je hromadit a spotřebovávat stále více hmotného majetku - povědomí přírody jako primárního zdroje veškerého materiálního zabezpečení je již velmi potlačeno Konzumerizmus - životní postoj, který předpokládá: 1) smyslem všeho lidského konání je stupňování hmotné spotřební úrovně 2) hlavním smyslem státu je umožnit toto stupňování 3) vzestup spotřeby automaticky vyřeší všechny problémy, společenské i osobní, a zaručí blíže nedefinované „štěstí“ http://nemejc.blog.idnes.cz/c/31361/Jak-je-to-s-tou-konzumni-spolecnosti.html