Inovace a rozšíření výuky zaměřené na problematiku životního prostředí na PřF MU (CZ.1.07/2.2.00/15.0213) spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Environmentální ekonomie Environmentální ekonomie Vzrůstající počet vědců se s poukazem na současné trendy produkce a spotřeby obává, že všechny snahy pro vyřešení udržitelnosti života jsou liché, dokud bude převládat ekonomický systém založený na předpokladu trvalého růstu. Pokud to myslíme s udržitelností života vážně, pak musíme především změnit současný ekonomický systém. To je ovšem, ekonomické kacířství... Special report: How our economy is killing the Earth (NewScientist) 2008 Liberální ekonomie I - výchozí myšlenka - volný trh - schopen samoregulace - na trhu setkání nabídky s poptávkou, které „neviditelná ruka trhu“ dokáže při změně ceny či množství statků vrátit do rovnováhy - množství x cena - dáno poptávkou - vychází z užitku dané věci - hospodářský liberalizmus (laisser-faire) - požadavek nevměšování se státu do ekonomiky - posvátnost soukromého majetku - volný trh je ale nereálný model! - produktivita (ekonomický růst) pozitivním a žádaným jevem - proč? Liberální ekonomie II Volný (čistý, dokonalý) trh předpokládá - velký počet stejně silných kupujících a prodávajících - účastníci trhu disponují dokonalou informací, bez časového posunu - kupující a prodávající si konkurují a neuzavírají mezi sebou koluze - spotřebitelé maximalizují užitek, výrobci maximalizují zisky - producent/konzument platí skutečné náklady - ty odráží konečná cena Deformace trhu - neúplné informace - transakční náklady (dlouhý řetězec obchodníků) - umělá stimulace poptávky - reklama - tendence k eliminaci konkurence - vznik monopolů - pokřivení cen – cena neodpovídá hodnotě statku (viz dále) Současná tržní ekonomika Výhrady environmentalistů - spočívá na trvalém růstu lidských potřeb - trh řízen pozitivní zpětnou vazbou → posilováno růstem poptávky (reklama) - problém ceny = míry vzácnosti - lze ocenit vše? → cena lidského života, čisté vody…? - environmentální X ekonomická vzácnost existuje nadbytečné v přírodě? Volný trh nedokáže řešit - veřejné statky a problém externalit - únosnost spotřeby statků pro Zemi - hranice mezi uspokojováním potřeb a nenasytností - neekonomické problémy - nezaměstnanost, sociální dopady, environmentální dopady Spravedlivý obchod – Fair Trade - alternativa ke konv. mezinárodnímu obchodu - důraz na sociální a ekologický rozměr výroby a obchodu - cíl: udržitelný rozvoj výrobců převážně zemí "Jihu" - Afriky, Latinské Ameriky a jižní a jihovýchodní Asie - poskytování férových obchodních podmínek - v Evropě asi 3 000 Fair Trade obchůdků - celkový maloobchodní obrat prodeje 2 miliardy euro (2006) - asi 70 % tvoří potraviny (nejvíce káva, dále kakao, banány, čaj), 30 % řemeslné výrobky - Fair Trade káva - 2-3 % kávového trhu Evropy - největší tržní podíl - 50 % banánů ve Švýcarsku http://domaci.ihned.cz/c1-48235030-obchodnici-neveri-ze-by-cesi-kupovali-ferove-banany-a-tak-nejsou Fair trade - principy Zapojeným výrobcům poskytuje - odpovídající a stabilní ceny za produkty - možnost předfinancování (až do 50 % objednávky) - neúročené nebo nízce úročené investiční úvěry - dlouhodobé obchodní partnerství a jistotu odběru - investice ze společného fondu do místní infrastruktury,projektů v oblasti sociálního rozvoje a ochrany ŽP - poradenství (marketing, managementu, ekologické zemědělství, atd.) Zaměstnancům nabízí - sociální zabezpečení a pracovní podmínky v souladu s ILO Spotřebitelům nabízí - kvalitní výrobky (bio?) za odpovídající cenu - garanci původu zboží - možnost volby Fair trade – realita - náklady na certifikaci (opakovanou) vysoké – ne každý na to má - opakované osobní kontroly komisařů - někdy garantované příliš nízké výkupní ceny (x kvalita) - jistota garantovaných cen a odběru, a pocit soběstačnosti však velice důležité, farmáři většinou spokojeni Problém veřejných statků - veřejné statky – kolektivní spotřební statky, jejichž spotřeba kterýmkoliv jedincem nesnižuje úroveň spotřeby jiného jedince - vyznačují se nekonkurenčností a nevylučitelností ze spotřeby - při působení aktivní poptávky a neomezeném přístupu dochází v naprosté většině případů k jejich zneužívání až drancování - to platí zvláště pro globální veřejné statky, jejichž užívání není regulováno legislativou na národní úrovni Tragédie občiny „The Tragedy of the Commons“ Garrett Hardin, Science (1968) - dvě možná vyústění: - Somálské - Tyranské Cena x vzácnost Míra vzácnosti je v ekonomii vyjádřena cenou → cena - nejdůležitějším informačním zdrojem v ekonomii → odpovídá skutečná cena vzácnosti statku? – NE! 3 Důvody - cena neodpovídá celkové hodnotě statku → užitná x neužitná hodnota - pokřivení cen → dotace, regulace, korupce - externalizace nákladů (externality) → nezapočítávání všech nákladů - dle ekonomů není důvod vzniku ceny nevzácného zdroje Př. Cena dnešních pralesů? → skutečného docenění přírodních statků však nelze nikdy dosáhnout (netržní hodnoty, zdraví, dědictví, atd.) – lze se ale přiblížit → tržní mechanizmy tak nikdy nezajistí zachování kvalitního ŽP Hodnota statku I - celková hodnota statku = užitná + neužitná hodnota Užitné hodnoty - přímá → tržní hodnoty, přímý užitek ze spotřeby - nepřímá → netržní hodnoty, funkční přínos Roční užitek lesů ve vybraných státech Hodnota statku II Zvýšení hodnoty statku - celková hodnota statku = užitná + neužitná hodnota Neužitné hodnoty - opční hodnota → hodnota zachování svobody budoucí volby (někdy v budoucnu můžu statek využívat) - hodnota dědictví → hodnota zachování jiným, včetně budoucích generací - existenční hodnoty → plyne ze samotné existence statku (vnitřní hodnota, hodnota statku sama o sobě) Ekonomické přínosy při alternativnách praktikách řízení. Pokřivení cen s důsledky pro ekosystémy Dotace - smysl: podpořit žádané společenské cíle - ekon. růst odvětví, produktivita… - důsledky – zvýšení tlaku na ekosystémy - př. podpora rybářského průmyslu - př. dotace na pesticidy → zvýšení zaměstnanosti ve výrobě ↑ zemědělské produkce, ale také nadužívání „levných“ pesticidů = ekosyst. důsledky, negativní na zdraví rolníků, kontaminace vod… Dotace v energetice Objem realizovaných podpor v uplynulých letech naznačuje studie „Analýza dotací v energetice“, která mapuje a porovnává podporu neobnovitelných a obnovitelných zdrojů a úspor energie z veřejných zdrojů v letech 1994 – 1998. Z výsledků studie vyplývá, že státní dotace na podporu neobnovitelných zdrojů na bázi fosilních paliv dosáhly výše 113 miliard Kč a na podporu jaderných zdrojů 20 miliard Kč, zatímco podpora úspor a obnovitelných zdrojů energie činila pouhých 3,7 miliardy Kč. Přímé dotace tvořily zejména náklady na útlum těžby a odstraňování následků, dotace cen tepla a přechodu od uhlí k jiným fosilním palivům (podpora plynofikace obcím) a náklady institucí. Ačkoliv byly některé z těchto dotací odstraněny, celkově se tato forma podpory stále uplatňuje, v některých případech i na zachování neefektivní těžby, na kterou je stát ochoten uvolnit stovky miliónů korun. Nepřímou dotací je také bezplatná armádní a policejní ochrana jaderných elektráren nebo převzetí části odpovědnosti za škody v případě jaderné havárie, kdy provozovatel zařízení ručí za škody pouze do omezené výše. V současnosti probíhá také postupné uvolňování dalších financí na odstranění škod po těžbě uhlí v Ústeckém a Karlovarském kraji, na které vláda uvolnila 15 miliard Kč z Fondu národního majetku. Velké náklady si vyžaduje likvidace následků po těžbě uranu ve Stráži pod Ralskem, kde se uran přestal těžit v roce 1996. (Rámec programů udržitelné výroby a spotřeby v ČR) Pokřivení cen s důsledky pro ekosystémy Regulace - podpoření ekonomického růstu – „grow now, clean up later“ přístup důsledek – např. v Číně v roce 1998 činily náklady spojené s ekologickými škodami a znečištěním 14 % HDP ! Korupce - zpronevěra a krádeže veřejných statků s „posvěcením“ mocných - nárůst ceny (vzhledem k ušlým ziskům) s následným zvýšením těžby Externality I „nezamýšlené dopady ekonomické činnosti které se neodrážejí v tržních transakcích“ - pozitivní x negativní externality - nezapočítávání celkových nákladů na výrobu, používání a likvidaci produktů/služeb → přesun těchto nákladů na jiné účastníky trhu prostorově (jinam) nebo časově (jindy) → poškození trhu → podnikatel nedostává správný signál o efektivnosti své činnosti x kupující nedostává správný signál o vzácnosti kupovaného zboží (podhodnocení ceny zboží) „Indeed, everywhere we look, we see products whose prices don’t reflect the true environmental costs of their production.“ Internalizace externalit - „znečišťovatel platí“ → zatížení původce mimotržními náklady, které jinak nedobrovolně hradí veřejnost a budoucí generace - započítáním negativních externalit do ceny výrobku → zdražení → výrobek neprodejný → producent nucen změnit výrobu pro snížení negat. externalit Problémy spojené s internalizací I) v praxi nefunguje model volného trhu - ceny určují monopoly a nadnárodní firmy → nebezpečí přesunu výroby do zemí s ↓ náklady II) příroda poskytuje své statky a služby zadarmo – veřejné statky - problém stanovení ceny přírodních služeb, zdrojů a hodnotu přírody, lidského zdraví, života, a stačí vůbec za škodu jen zaplatit? III) vzdálenost dopadů na ŽP v čase a prostoru → problém vyčíslení permanentních externalit → příroda složitý systémem → dopady složité, nelineární, s dlouhou dobou latence IV) často chybí jednoznačná kauzalita škůdce-poškozený Možnosti a metody oceňování ŽP - cena se tvoří na příslušných trzích - pro řadu statků trhy neexistují (veřejné statky) → nedoceňování - oceňování ŽP (přírodních zdrojů) → zjišťování poptávky po kvalitě statků přírody a hodnocení užitků, které poskytují → přiřazování určité hodnoty, respektive ceny - nutný předpoklad pro odpovídající internalizaci externalit Docenění skutečné hodnoty přírodních zdrojů I) tržní/mimotržní mechanizmy - ocenění veškerých služeb, které nám doposud bezplatně poskytují ekosystémy → (mikroekonomická úroveň) II) techniky na makroekonomické úrovni III) regulační mechanizmy (státní) - různé normy či zavedení „zelených“ poplatků či daní, které budou odrážet poškozování ŽP ad I) Tržní/mimotržní mechanizmy – mikroekon. úroveň A) metody vycházející z přímých trhů - vytvoření trhů pro environmentální statky a služby - privatizace → předpokladem zde je názor, že majitel lépe hospodaří se svým soukromým majetkem... B) metody vycházející ze zástupných trhů - metody využívané k nalezení a analýze určitých zástupných trhů I) metoda hedonického ohodnocení - vychází z analýzy skutečných trhů, jak se pozitivní či negativní změny v kvalitě ŽP projevují v ceně př. nemovitostí - cena je tedy hledána na zástupném (skutečném) trhu nemovitostí a rozdíl v ceně odpovídá finanční hodnotě prostředí, kde nemovitost stojí II) metoda cestovních nákladů - zjišťuje částky, které vydávají lidé za účelem navštívit rekreační oblast → taková je pak její „hodnota“ kritika: skrytý předpoklad - hodnota území je určována tržním chováním ad I) Tržní/mimotržní mechanizmy – mikroekon. úroveň III) metody tzv. mimotržního (netržního) hodnocení - př. metoda podmíněného (kontingenčního) hodnocení - zjištění ochoty platit (za zachování určitého statku) či ochotu přijmout kompenzaci (za poškození určitého statku) → zjištění preferencí jedinců (konzumentů) Např. Podmíněné ocenění určitého území – chránit? Dotazníkovým šetřením se zjistí, kolik by určitý jedinec byl ochoten zaplatit za návštěvu nově navrhovaného chráněného území, a kolikrát by ho navštěvoval. Např. 1. návštěva = 25 Kč, 2. návštěva = 20 Kč, 3. návštěva = 15 Kč atd. Ze zjištěných hodnot pak můžeme zkonstruovat pseudokřivku poptávky. Plocha pod křivkou pak odpovídá ochotě jedince platit. kritika: skrytý předpoklad - lidé jsou konzumenti s prioritou osobního zájmu ad II) Makroekonomická úroveň - snahy ocenit škody na na ŽP objektivně (př. škody na lesních porostech způsobené kyselými dešti) - snahy spočítat externality na základě vědeckých dat 1) Cost-benefit analýza – analýza nákladů a přínosů postup: identifikace pozitivních nákladů (zisky, přínosy) + identifikace negativních dopadů (ztráty, náklady) → vyjádření v penězích → součet všech peněžních hodnot přínosů, od nichž se odečtou náklady za daný rok → realizace projektu pouze v případě, že je číslo kladné kritika: - řadu nákladů i přínosů nelze vyjádřit penězi (složité oceňování ŽP) 2) Analýza životního cyklu - hodnocení externalit, vzniklých při výrobě, užívání a likvidaci výrobku či metody získávání energie ad III. Regulační mechanizmy (státní) I Normativní nástroje politiky ŽP - založeny na donucovací pravomoci orgánů státní správy - používány především v minulosti (stále stěžejní prvek politiky ochrany ŽP v ČR), ale nahrazovány efektivnějšími ekonomickými nástroji Přímé, administrativní normativní nástroje - nařízení (zákazy a příkazy) - limity (věcné, časové), např. na vypouštění škodlivin do ovzduší - standardy a technické normy (např. Euro pro emise automobilů) Výhody - při správném nastavení radikálně a rychle vyřeší určitý problém ŽP Nevýhody - neberou ohled na specifika znečišťovatelů - nutná rozsáhlá byrokracie - nemotivuje znečišťovatele pozitivně, tvrdé dopady mají často řadu výjimek ad III. Regulační mechanizmy (státní) II Ekonomické nástroje politiky ŽP → ekonomické nástroje politiky ochrany ŽP používané za účelem docenění hodnoty veřejných statků - založeny na nepřímém ovlivňování subjektů poškozujících ŽP - nepůsobí na základě přímého mocenského přinucení ale motivací → ekonomické kalkulace 1) Negativní stimulace poplatky → většinou příjmem SFŽP: 1) za znečišťování ŽP (emise do vzduchu, vody, odpady...) 2) za využívání přírodních zdrojů (vody, dřeva, nerostných surovin...) 3) uživatelské poplatky (spotřeba pesticidů, místní poplatek ze psa...) daně - k ochraně ŽP + „ekologická daňová reforma“ - místní daně příjmem obecních rozpočtů sankční platby - pokuty, přirážky - př. k elektronice Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR cíl: stimulovat ekonomické subjekty k chování vedoucímu ke snížení poškození ŽP a jeho dopadů na zdraví obyvatelstva co se zdaňuje? statky a služby, jejichž výroba a spotřeba vede k prokazatelnému negativnímu dopadu na ŽP a zdraví snaha o příjmovou neutralitu ~ bez zvýšení daňové zátěže občanů (zdanění nových statků kompenzováno snížením daně ze mzdy) - 3 etapy EDR v ČR – v průběhu 2008 - 2017 - 1. etapa → od 2008 - elektřina, zemní plyn, pevná paliva - v zákoně č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů 2) Pozitivní stimulace - daňové úlevy (v rámci DPH, spotřebních daní, daní z příjmů...) - finanční podpory (granty, dotace, dary...) - úlevy v placení poplatků - depozitně refundační systémy - obchodovatelná emisní povolení - environmentální pojištění ad III. Regulační mechanizmy (státní) III Obchodovatelná emisní povolení OEP - poznání, že různí výrobci mají různé náklady na snížení emisí cíl: tržními mechanizmy nalézt úroveň, při které je při nejnižších nákladech nejnižší znečištění postup: 1) všem výrobcům v určené oblasti (např. ČR) jsou vydány ve formě cenných papírů OEP, odpovídající jejich současné úrovni emisí CO2, a s nimi je možno obchodovat 2) nově vzniklé zdroje musí zůstat v limitu původního množství emisí, tj. musí si od někoho koupit OEP (= jinde musí dojít ke snížení emisí) 3) OEP může odkupovat i stát nebo nevládní organizace a nevyužít je → tím dosáhnout snížení celkového množství emisí v dané oblasti Environmentální pojištění - základem je právní princip odpovědnosti znečišťovatele, u kterého se lze soudně domoci náhrady za utrpěné škody - dobrovolné či povinné pojišťění se proti riziku škody na ŽP - výše pojistné částky se liší podle dosud prokázaných a do budoucna odhadovaných rizik → podnik přímo motivován k jejich omezení ad III. Regulační mechanizmy (státní) IV Možná intervence spotřebitele Ecolabelling – značení výrobků vyznačujících se určitou vlastností ve vztahu k životnímu prostředí Eko-značky Jiné značení HDP – kritika a alternativy Hrubý domácí produkt (HDP, GDP - Gross Domestic Product) - peněžní hodnota statků a služeb vytvořená za rok na určitém území - makroekonomický ukazatel pro určování výkonnosti ekonomiky států Výpočet HDP - př. výdajová metoda → HDP = součet výdajů: - osobní výdaje na spotřebu (statky dlouhodobého užití, statky krátkodobého užití, služby) - hrubé soukromé domácí investice (fixní investice firem, změny stavu zásob, fixní investice do bytové výstavby) - vládní výdaje na nákup statků a služeb Kritika - v HDP nejsou započítány služby, které lidé dělají mimo oficiální trh → práce na zahradě, vaření, práce protislužbou… → ilegální produkce - např. výroba a prodej drog, prostituce… - v HDP jsou započítány náklady na likvidaci škod na ŽP, boj s kriminalitou… GPI – Genuine Progress Indicator - indikátor snažící se lépe popsat růst kvality života a blahobytu - vychází z HDP, z kterého odečítá položky spojené se zhoršením stavu ŽP či společnosti a připočítává položky nové HDP x GPI v USA Růst HDP x pocit šťastného života - názor konzumní společnost - ↑ spotřeba = ↑ životní štěstí - co činí lidi šťastné?