Školní pedagogika (XS050) Sylabus Podzim 10 Vyučující: Doc. Jiří Zounek, Ph.D; Martin Sedláček, Ph.D. Posluchárna: IBA1 Čas: úterý 11.00-12.50 Anotace předmětu Předmět poskytne přehled o základních tématech (školní) pedagogiky. V úvodních částech kurzu se studenti seznámí a porozumí základům pedagogiky a postupně se přejde k tématům souvisejícím s denní praxí a životem škol, např. pedagogické komunikaci nebo vztahům školy a rodiny. Pozornost bude věnována i řízení školy či hlavním aktérům vzdělávání, tj. učiteli a studentovi. Studenti budou mít na konci semináře přehled o pedagogice, jejích základních otázkách či tématech. Budou schopni identifikovat a rozčlenit informační zdroje z oblasti výchovy a vzdělávání. Studenti budou znát problematiku učitelské profese z mnoha pohledů, podobně budou mít přehled o žákovi, jako dalším klíčovém aktérovi výuky. Studenti budou rovněž schopni objasnit podstatu a pravidla pedagogické komunikace a aplikovat je do vlastní práce. V neposlední řadě budou schopni vysvětlit principy současné školské reformy v kontextu jejich konkrétních oborů. Program kurzu: 4.9.2013:Pedagogika jako věda (Martin Sedláček) + organizace kurzu 1.10. 2013: Žák (Jiří Zounek) + seminární prezentace (1. téma) 8.10. 2013: Učitel (Martin Sedláček) + seminární prezentace (2. a 3. téma) 15.10. 2013: Kurikulum I. (Jiří Zounek) + seminární prezentace (4. a 5. téma) 22.10. 2013: Pedagogická komunikace I. (Martin Sedláček) + seminární prezentace (6. téma): 29.10. 2013: Pedagogická komunikace II. (Martin Sedláček) + seminární prezentace (7. a 8. téma): 5.11.2013: Kurikulum II. – ICT ve vzdělávání (Jiří Zounek) + seminární prezentace (9. téma): 12.11. 2013: Alternativní školy (Jiří Zounek) + seminární prezentace (10. téma): 19.11. 2013: Škola jako instituce (Martin Sedláček) + seminární prezentace (11. téma): 26.11. 2013: Výzkumu v práci učitele (Jiří Zounek) + seminární prezentace (12. a 13. téma): 3.12. 2013: Vzdělávací politika (Martin Sedláček) + seminární prezentace (14. téma): 10.12. 2013: Zápočtový test Povinnosti k zápočtu a hodnocení: · Vypracování a přednesení seminární prezentace – 15 až 20 min. skupinová prezentace vybraného tématu · Odevzdání písemné verze prezentace jako studijní podklad (nejpozději 14 dnů po prezentaci v hodině) · Aktivní osobní účast na seminárních konzultacích. · Závěrečný test. Struktura seminární prezentace · Představení zdrojů/literatury (O čem celkově byl daný článek? Jeho zhodnocení studenty atp.) - stručně · Jádro práce: Odpovědi na hlavní otázky/téma dané seminární práce (nejen „holé“ odpovědi, ale případné různé pohledy na téma, které jsou ve zdrojích; pokud jsou rozdíly, tak v čem atp.) · Zhodnocení tématu/odpovědí studenty: Jak se téma zpracovávalo, jaké nastaly problémy při jeho zpracovávání, ale hlavně – Co Vás překvapilo? S čím souhlasíte? S čím nesouhlasíte? Proč? Co je pro Vás zajímavé pro práci učitele? Aj. Literatura · Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. 481 s. ISBN 978-80-7367-503. · Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha : Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-427. · Fontana, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha : Portál, 2003. 383 s. ISBN 80-7178-626-8. · Kasíková, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-167-3. · Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha : Portál, 2004. 172 s. ISBN 80-7178-966-6. · Janík, Tomáš. Školní vyučování. In Průcha, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha : Portál, 2009. od s. 178-183, 6 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. · Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. 139 s. ISBN 80-7178-584-9. · Vygotskij, Lev Semenovič - Průcha, Jan. Psychologie myšlení a řeči. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. 135 s. ISBN 80-7178-943-7. · Janík, Tomáš. Obsah vzdělávání. In Průcha, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha : Portál, 2009. od s. 138-142, 5 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. · Průcha, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. 154 s. ISBN 80-7178-621-7. · Janík, Tomáš. Oborové a předmětové didaktiky. In Průcha, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha : Portál, 2009. od s. 651-655, 5 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. · Průcha, Jan - Švaříček, Roman. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická oriemtace, Brno : ČSPd - Konvoj, 19, 2, od s. 89-105, 12 s. ISSN 1211-4669. 2009. · Zounek, Jiří. Elearning ve školním vzdělávání. In Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. od s. 277-281, 5 s. Neuvedeno. ISBN 978-80-7367-546-2. · Rabušicová, Milada. Sociální nerovnosti ve vzdělávání. In Průcha, Jan (ed). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha : Portál, 2009. od s. 829-833, 5 s. encyklopedie. ISBN 978-80-7367-546-2. · Rabušicová, Milada. Rodiče a škola. In Průcha, Jan (ed). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha : Portál, 2009. od s. 319-323, 5 s. encyklopedie. ISBN 978-80-7367-546-2.