Témata seminárních prací 1. Problémový žák Co je to problémové chování a čím je způsobeno? Má žákovské zlobení nějakou logiku? Jak s ním může učitel efektivně zacházet? Literatura: - Auger, M.T., Boucharlat, Ch. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. - Bendl, S. Ukázněná třída. Praha: Triton, 2005. - Keogh, B. Temperament ve třídě. Praha: Grada, 2007. (kapitola7) - Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. - Ondráček, P. Františku, Přestaň konečně zlobit, nebo … Praha: ISV, 2003. - 2. Učitel a stres V čem je učitelská profese specifická? Jaké jsou zdroje a příčiny pracovní zátěže učitelů? S jakými obtížemi se musejí učitelé vyrovnávat? Literatura: - Hennig, C., Keller, G.: Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha: Portál, 1996. 99 s. ISBN 80-7178-093-6. - Vašutová, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004, 190 s. ISBN 80-7315-082-4. - Míček, L., Zeman, V. Učitel a stres. Opava: Vademecum, 1997. 195 s. ISBN 80-86041-25-5. 3. Socializace do profese učitele Jak probíhá první rok učitele ve škole? Co jej čeká? Jak žáci popisují své učitele? Musí se učitel učit být učitelem? Literatura: - Kasíková, Hana. Naučit se být učitelem. Pedagogika, 1995, roč. XLV, s. 147-153. ISSN 0031-3815. - Rendl, Miroslav. Učitel v žákovském diskurzu. Pedagogika, 1994b, roč. XLIV, č. 4, s. 347-354. - Švaříček, Roman. Zkoumání konstrukce identity učitele. In Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál, 2007, s. 335-355. ISBN 978-80-7367-313-0. 4. Vzdělávací systém ČR a legislativa ve vzdělávání Ve kterém dokumentu je definováno práv na vzdělávání? Které oblasti školství a vzdělávání upravuje legislativa (právo) České republiky? Kterými zákony se v současné době řídí vzdělávání (ve své institucionální podobě) v ČR? Vyjmenujte a popište zákony, které upravují oblast základních a středních škol, vysokých škol, zákon o pedagogických pracovnících či zákon o poskytování dotací… Jak vypadá hierarchie legislativy podle její právní síly? Popište systém vzdělávacího systému v ČR a použijte přitom relevatní schéma. Literatura: HÝBLOVÁ, Radmila. Školská legislativa. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 71 s. ISBN 978-80-244-2541-2. KATZOVÁ, Pavla. Školský zákon: komentář. Praha: ASPI, 2008, xix, 772 s. ISBN 978-80-7357-412-3. PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9. PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 271 s. ISBN 978-80-7367-567-7. 5. Učitel a výuka přírodovědných předmětů v současné škole pohledem výzkumu Jsou učitelé přírodovědných předmětů tvořiví? Proč se žáci učí fyziku? Jak používat pojmové mapy pro výuku přírodovědných předmětů? V čem spočívá specifikum výuky přírodovědných předmětů? Je možné učinit přírodovědné předměty oblíbené? Literatura: - Žák, V. Zjišťování parametrů kvality výuky fyziky. Pedagogika, 2008, roč. LVIII., č. 1, s. 60-72. - Žák, V. Důvody, proč se čeští žáci učí fyziku. Pedagogika, 2009, č. 3, s. 269-282. - Škoda, Jiří. Výzkum dětských pojetí vybraných přírodovědných fenoménů z učiva fyziky a chemie na základní škole. Pedagogika, 2006, roč. 56, č. 3, s. 231-245. - Škoda, Jiří. Uplatňování vybraných vzdělávacích postupů při výuce chemie na víceletých gymnáziích a jejich diagnostika. Pedagogická orientace, č.4 (2002), s.66-72. - Janík, T. Cílová orientace výuky fyziky: exkurz do subjektivních teorií učitelů. Pedagogická orientace, 2007, roč. 17, č. 1, s. 12-33. ISSN 1211-4669. Dostupné online (http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/0018.pdf). - Janík, T.; MIKOVÁ, M. Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-127-8. Výuka přírodovědných předmětů ve školách v Evropě. Koncepce a výzkum. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2008 (Eurydice 2006). 96 s. ISBN 978-92-79-06101-1. Dostupné z: http://eacea.ec.europa.eu/eurydice/ressources/eurydice/pdf/0_integral/081CS.pdf 6. Vyučování a rozvoj dětského myšlení Požaduje škola od dětí memorování nebo tvořivé výkony? Učí učitelé myslet? Jakým způsobem mohou žákovské myšlení rozvíjet? Literatura: - Fischer, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2004. - Kolář, Z., Šikulová, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. - Lokšová, I., Lokša, J.: Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. - Pety, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál, 2004. 7. Nižší gymnázia versus II. stupně ZŠ Co je to selekce ve vzdělávacích systémech? Jaké hlavní argumenty jsou uváděny zastanci uplatňování selekce a jaké argumenty zdůrazňují odpůrci? Jaké přístupy převládají v evropských zemích? Literatura: - Průcha, J.: Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999. (kap. 4) - Greger, D.; Ježková, V. (Eds.). Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha : Karolinum, 2006. - Greger, D. (Guest editor). Education, Equity and Social Justice - Thematic issue. Orbis scholae, 2008/2. (http://www.orbisscholae.cz/) 8. RVP a ŠVP: Co na to učitelé? Jak vidí současnu reformu učitelé? Proč se učitelé chtějí/nechtějí měnit? Co je největší překážkou reforem? Literatura: - Beran, J., Mareš, J., Ježek, S. Rezervované postoje učitelů k dalšímu vzdělávání jako jeden z rizikových faktorů kurikulární reformy. Orbis scholae, 2007, roč. 2, č. 1, s. 111–131. (on-line) - Janík, Tomáš a kol. Kurikulární reforma na gymnáziích v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských škol. Praha: VÚP, 2010. 161 s. ISBN 978-80-87000-36-6. (on-line) - Lazarová, B. Psychologické aspekty profesionálního rozvoje učitelů: Rezistence vůči změně. Pedagogika, 2005, roč. LV, s. 102 - 118. 9. Vztahy mezi školou a rodinou Jsou vztahy mezi rodinou a školou partnerské nebo konkurenční? Podrývají rodiče autoritu učitelů? Ovlivňuje vztah rodičů ke škole vzdělávací dráhu dítěte? Literatura: - Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., Čiháček, V.: Škola a /versus/ rodina. Brno: MU, 2004. - Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci. Praha: SLON, 2004. - Štech, S. Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Československá psychologie 6/1997. s. 487 – 502. Štech, S., Viktorová, I. Vztahy rodiny a školy – hledání dialogu. In Kolláriková, Z., Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001 10. Kritika alternativních škol Jsou alternativní školy přínosné i pro současný svět? Které nedostatky odhaluje kritika waldorfských škol? A přínosy? Literatura: - Štampach, O. Anthroposofie. Votobia: 2000. - Steiner, R. Eurytmie jako viditelná mluva. Nebo jiná jeho kniha. - Pol, M. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: MU, 1996. 166 s. ISBN 80-210-1097-5. 11. Jak fungují školy? Efektivita a kvalita ve škole Jaké funkce má v moderní společnosti škola? Jaká jsou očekávání veřejnosti od škol?Jak školy fungují z hlediska řízení? Jaké vlastnosti mají efektivní školy? Co to je kvalita ve škole? Jaké principy vzdělávací politiky jsou uplatňované pro zvyšování efektivity škol? Literatura: - Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. - Sedláček, M. Řízení školy na vesnici. Studia paedagogica, 2008/1. - Sedláček, M. Škola a její ředitel. In Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál, 2007 - Pol, M. Škola v proměnách. Brno: MU, 2008. (kap. 1,2, 3 a 9) - Nezvalová, D.: Kvalita ve škole. Olomouc, UP, 2002. 12. Střední školství – ideální proporce všeobecného a odborného vzdělávání. Co je to všeobecně zaměřené a odborné středoškolské vzdělávání? Jaké existují trendy z hlediska proporce středoškolského vzdělávání? Jaká existují rizika výrazné preference všeobecného proudu a jaká rizika jsou zmiňována při zdůrazňování odborného vzdělávání? Jaké přístupy převládají v evropských(světových) zemích? Literatura: - Průcha, J.: Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999. (kap.5) - Greger, D.; Ježková, V. (Eds.). Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha : Karolinum, 2006. - Liessmann, K.: Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2008. - Keller, J., Tvrdý, L.: Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. 13. Gender ve škole Projevují se ve vzdělávání nějakým způsobem genderové stereotypy? Kdo je ve škole zvýhodňován – chlapci, nebo děvčata? K čemu je dobrá generová korektnost? Literatura: - Jarkovská, L., Lišková, K. Genderové aspekty českého školství. Sociologický časopis 4/2008, str. 683 - 701. - Kaščák, O. Feministický pohľad na socializáciu pohlaví. E- pedagogium 4/2004. Dostupné na: http://epedagog.upol.cz/eped4.2004/clanek05.pdf - Smetáčková, I., Vlková K. Gender ve škole. Dostupné na: http://www.osops.cz/cz/projekty/genderova-rovnost/publikace-gender-ve-skole - Šmídová, I., Janoušková, K. Katrňák, T. 2008. „Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace a vzdělanostní segregaci dívek a chlapců v českém vzdělávacím systému.“ Sociologický časopis, 1/2008, str. 23-53. 14. Budoucnost školy a vzdělávání Co je to společnost vědění? Žijeme v takové společnosti? Jaká je budoucnost školy ve společnosti vědění – přežije v podobě, v jaké ji známe dnes? Literatura: - Keller, J., Tvrdý, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON, 2008. - Kotásek, J. Modely školy budoucnosti. Pedagogická revue, 2003/1. - Liessman, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2008. - Veselý, A.: Společnost vědění jako společenský koncept. Sociologický časopis 2004/4.