Seminární práce Ve dvojicích zpracujete jedno z pedagogických témat podle svého výběru, a to do podoby studijního textu pro své kolegy. Ten bude mít rozsah 8 – 10 stránek. Z tohoto textu si připravíte na seminář prezentaci (s oporou v powerpointové prezentaci), ve které budou obsaženy klíčové pojmy a koncepty vztahující se k danému tématu a také odpovědi na otázky, které téma uvozují. V určený den ji odprezentujete v čase 10 – 15 minut. Písemnou podobu seminární práce odevzdáte nejpozději v den prezentace v tištěné a elektronické podobě (do is. muni). Témata seminárních prací 1. Socializace do profese učitele Vypracují: Jak probíhá první rok učitele ve škole? Co jej čeká? Jak žáci popisují své učitele? Musí se učitel učit být učitelem? Literatura: · Kasíková, Hana. Naučit se být učitelem. Pedagogika, 1995, roč. XLV, s. 147-153. ISSN 0031-3815. · Rendl, Miroslav. Učitel v žákovském diskurzu. Pedagogika, 1994b, roč. XLIV, č. 4, s. 347-354. · Švaříček, Roman. Zkoumání konstrukce identity učitele. In Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál, 2007, s. 335-355. ISBN 978-80-7367-313-0. 2. Učitel a stres Vypracují: Jaké jsou zdroje a příčiny pracovní zátěže učitelů? S jakými obtížemi se musejí učitelé vyrovnávat? Je v tomto ohledu učitelská profese specifická? Literatura: · Hennig, C., Keller, G.: Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha: Portál, 1996. 99 s. ISBN 80-7178-093-6. · Vašutová, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004, 190 s. ISBN 80-7315-082-4. · Míček, L., Zeman, V. Učitel a stres. Opava: Vademecum, 1997. 195 s. ISBN 80-86041-25-5. · Lazarová, B. a kol: Pozdní sběr: O práci zkušených učitelů. Brno: Paido, 2011 3. Gender ve škole Vypracují: Projevují se ve vzdělávání nějakým způsobem genderové stereotypy? Je někdo ve škole zvýhodňován – chlapci, nebo děvčata? K čemu je dobrá genderová korektnost? Literatura: · Jarkovská, L., Lišková, K. Genderové aspekty českého školství. Sociologický časopis 4/2008, str. 683 - 701. · Kaščák, O. Feministický pohľad na socializáciu pohlaví. E- pedagogium 4/2004. Dostupné na: http://epedagog.upol.cz/eped4.2004/clanek05.pdf · Smetáčková, I., Vlková K. Gender ve škole. Dostupné na: http://www.osops.cz/cz/projekty/genderova-rovnost/publikace-gender-ve-skole · Smetáčkova, I. Běžný den v životě žen a mužuů– představy dívek a chlapců o vlastní budoucnosti. Studia paedagogica, 2010, 15, 1, s. 107-124. · Šmídová, I., Janoušková, K. Katrňák, T. 2008. Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace a vzdělanostní segregaci dívek a chlapců v českém vzdělávacím systému. Sociologický časopis, 1/2008, s. 23-53. 4. Žák ve škole Vypracují: Reakce žáků na požadavky školy. Strategie žáků na cestě k úspěchu – akceptovatelné a neakceptovatelné. Co je zdrojem nedovoleného chování a jednání žáků? · Gavora, P. Smelosť verzus ostýchavosť v komunikácii gymnazistov. Studia paedagogica, 2011, 16, 1, s. 119-137. · MAREŠ, J. Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika, 2005, 4 310-335. 5. Problémový žák Vypracují: Co je to problémové chování a čím je způsobeno? Má žákovské zlobení nějakou logiku? Jak s ním může učitel efektivně zacházet? Literatura: · Auger, M. T., Boucharlat, Ch. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. · Bendl, S. Ukázněná třída. Praha: Triton, 2005. · Keogh, B. Temperament ve třídě. Praha: Grada, 2007. (kapitola7) · Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. · Ondráček, P. Františku, Přestaň konečně zlobit, nebo … Praha: ISV, 2003. 6. Střední školství – ideální proporce všeobecného a odborného vzdělávání Vypracují : Co je to všeobecně zaměřené a odborné středoškolské vzdělávání? Jaké existují trendy z hlediska proporce středoškolského vzdělávání? Jaká existují rizika výrazné preference všeobecného proudu a jaká rizika jsou zmiňována při zdůrazňování odborného vzdělávání? Jaké přístupy převládají v evropských (světových) zemích? Literatura: · Průcha, J.: Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999. (kap.5) · Greger, D.; Ježková, V. (Eds.). Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha : Karolinum, 2006. · Liessmann, K.: Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2008. · Keller, J., Tvrdý, L.: Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. 7. Učitel a výuka přírodovědných předmětů v současné škole pohledem výzkumu Vypracují : V čem spočívá specifikum výuky přírodovědných předmětů? Jsou učitelé přírodovědných předmětů tvořiví? Proč se žáci učí fyziku? Je možné učinit přírodovědné předměty oblíbené? Literatura: · Žák, V. Zjišťování parametrů kvality výuky fyziky. Pedagogika, 2008, roč. LVIII., č. 1, s. 60-72. · Žák, V. Důvody, proč se čeští žáci učí fyziku. Pedagogika, 2009, č. 3, s. 269-282. · Škoda, Jiří. Výzkum dětských pojetí vybraných přírodovědných fenoménů z učiva fyziky a chemie na základní škole. Pedagogika, 2006, roč. 56, č. 3, s. 231-245. · Škoda, Jiří. Uplatňování vybraných vzdělávacích postupů při výuce chemie na víceletých gymnáziích a jejich diagnostika. Pedagogická orientace, č.4 (2002), s.66-72. · Janík, T. Cílová orientace výuky fyziky: exkurz do subjektivních teorií učitelů. Pedagogická orientace, 2007, roč. 17, č. 1, s. 12-33. ISSN 1211-4669. Dostupné online (http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/0018.pdf). · Janík, T.; MIKOVÁ, M. Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-127-8. · Výuka přírodovědných předmětů ve školách v Evropě. Koncepce a výzkum. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2008 (Eurydice 2006). 96 s. Dostupné z: http://eacea.ec.europa.eu/eurydice/ressources/eurydice/pdf/0_integral/081CS.pdf 8. Nižší gymnázia versus II. stupně ZŠ Vypracují: Co je to selekce ve vzdělávacích systémech? Jaké hlavní argumenty jsou uváděny zastánci uplatňování selekce a jaké argumenty zdůrazňují odpůrci? Jaké přístupy převládají v evropských zemích? Literatura: · Průcha, J.: Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999. (kap. 4) · Greger, D.; Ježková, V. (Eds.). Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha : Karolinum, 2006. · Greger, D. (Guest editor). Education, Equity and Social Justice - Thematic issue. Orbis scholae, 2008/2. (http://www.orbisscholae.cz/) 9. Rámcové vzdělávací programy a Školní vzdělávací programy: Co na to učitelé? Vypracují: Jak vidí současnu reformu učitelé? Proč se učitelé chtějí/nechtějí měnit? Co je největší překážkou reforem? Literatura: · Beran, J., Mareš, J., Ježek, S. Rezervované postoje učitelů k dalšímu vzdělávání jako jeden z rizikových faktorů kurikulární reformy. Orbis scholae, 2007, roč. 2, č. 1, s. 111–131. (on-line) · Janík, Tomáš a kol. Kurikulární reforma na gymnáziích v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských škol. Praha: VÚP, 2010. 161 s. ISBN 978-80-87000-36-6. (on-line) · Lazarová, B. Psychologické aspekty profesionálního rozvoje učitelů: Rezistence vůči změně. Pedagogika, 2005, roč. LV, s. 102 - 118. 10. Konstruktivismus je když… Vypracují: Co je konstruktivismus? Čím se vyznačuje konstruktivismus? Najdeme ho v našich školách? Literatura: · Petrová, Zuzana, Pupala, Branislav. K súčasným pedagogickým diskusiám o zóne najbližšieho vývinu. Pedagogika, 2008, roč LVIII, s. 117-130. · Kaščák, Ondrej. Poznávanie a učenie sa v teórii radikálneho konštruktivizmu. Pedagogická revue, 2002, roč. 54, č. 5, s. 418-430. ISSN 1335-1982. · Rendl, Miroslav. O konstruktivismu ve vyučování matematiky. Pedagogika, 2008, roč. LVIII, s. 167-203. 11. Vyučování a rozvoj dětského myšlení Vypracují: Požaduje škola od dětí memorování nebo tvořivé výkony? Učí učitelé myslet? Jakým způsobem mohou žákovské myšlení rozvíjet? Literatura: · Fischer, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2004. · Kolář, Z., Šikulová, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. · Lokšová, I., Lokša, J.: Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. · Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál, 2004. 12. Jak fungují školy? Vypracují: Jaká očekávání má veřejnost od škol? Je škola konzervativní instituce? Jak školy fungují z hlediska řízení? Jaká je úloha řídících pracovníků ve školách? Literatura: · Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. · Sedláček, M. Řízení školy na vesnici. Studia paedagogica, 2008/1. · Sedláček, M. Škola a její ředitel. In Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál, 2007 · Švaříček, Roman. Pomluvy jako mikropolitická strategie učitelů základní školy. Studia paedagogica, 2009, 14, 1, s. 87-108. · Pol, M. Škola v proměnách. Brno: MU, 2008. (kap. 1,2 a 9) 13. Efektivita a kvalita ve škole Vypracují: Jaké vlastnosti mají efektivní školy? Co to je kvalita ve škole? Jak ji lze měřit a o čem taková měření vypovídají? Literatura: · Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. · Nezvalová, D.: Kvalita ve škole. Olomouc, UP, 2002. · Pol, M. Škola v proměnách. Brno: MU, 2008. (kap. 3) · PRÁŠILOVÁ, M.; VAŠŤATKOVÁ, Jana. Současné pohledy na procesy vnitřní evaluace škol v českém prostředí. Pedagogika, 2006, roč. 3, s. 273-284. 14. Vliv rodiny na školní úspěšnost žáků Vypracují: Ovlivňuje vztah rodičů ke škole vzdělávací dráhu dítěte? Jak ovlivňuje rodinné zázemí školní dráhu žáka? Literatura: · Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., Čiháček, V.: Škola a /versus/ rodina. Brno: MU, 2004. · Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci. Praha: SLON, 2004. · VIKTOROVÁ, I. Změny rodičovského vztahu ke škole a vzdělávání dětí“. Pedagogika, 2004, 4 389-405. 15. Vztahy mezi školou a rodinou Vypracují : Jsou vztahy mezi rodinou a školou partnerské nebo konkurenční? Podrývají rodiče autoritu učitelů? · Šeďová, Klára. Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia paedagogica, 2009, 14, 1, s. 27-52. · Štech, S. Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Československá psychologie 6/1997. s. 487 – 502. · Štech, S., Viktorová, I. Vztahy rodiny a školy – hledání dialogu. In Kolláriková, Z., Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. 16. Budoucnost školy a vzdělávání Vypracují (2): Co je to společnost vědění? Žijeme v takové společnosti? Jaká je budoucnost školy ve společnosti vědění – přežije v podobě, v jaké ji známe dnes? Jaké jsou scénáře budoucnosti škol (dokumenty OECD)? Literatura: · Keller, J., Tvrdý, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON, 2008. · Kotásek, J. Modely školy budoucnosti. Pedagogická revue, 2003/1. · Liessman, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2008. · Veselý, A.: Společnost vědění jako společenský koncept. Sociologický časopis 2004/4.