Abigail – krokodýlí řeka Legenda: Na opačných březích krokodýlí řeky žijí dva milenci – Honza a Abigail. Zatím žijí tak, že se spravedlivě střídají v přecházení mostu přes řeku, která rozděluje jejich domovy, aby mohli společně trávit noci. Události, které se jednoho dne seběhly lze shrnout do následujících bodů: • Bouře strhla most – jiné cesty na druhý břeh není, protože žádný plavec by neunikl krokodýlům. • Abigail by se ráda dostala na druhou stranu, neboť – kromě toho, že je na ní řada, trpí obavou, jak je to po bouři s Honzou, protože např. jeho stavení nebylo takové, aby silné bouři mohlo dlouho odolávat. • Na druhou stranu se však sama nedostane, a proto odchází za převozníkem, který jediný vlastní loď. • Převozník není v zásade proti, ale cesta po bouři bude náročná, nebude to zadarmo . . . nakonec požádá Abigail, aby se s ním vyspala. • Abigail to striktně odmítne. • Jde za svou matkou a žádá ji o radu a pomoc. Matka se zachmuří, ale nakonec řekne: „Jsi dospělá, musíš se rozhodnout sama“. • Abigail je neklidná, má starost a velmi se jí stýská. • Nakonec jde tedy za převozníkem, vyhoví jeho přání a tak se dostane na druhý břeh. • Honza s Abigail prožijí vroucí setkání, Abigail má však po čase potřebu svěřit se Honzovi s tím, jakou cestou se k nemu dostala a také to učiní. • Honza se velice rozlítí a Abigail vyhodí. • Abigail zná na druhém břehu Jirku. Vylíčí mu celý príbeh a Jirka se naštve na Honzu a zmlátí ho. Každý člen skupiny se pokusí následně udělat pořadí postav podle toho, která se (dle jeho mínení) zachovala nejlépe – „nejetičtěji“ a která nejméně mravně. Následuje diskuse ve dvojicích, každá dvojice by se měla shodnout na společném pořadí. To se poté opakuje i ve čtveřicích (případně osmicích, pokud je skupina velká). Podle toho, jaký je cíl aktivity, můžeme klást důraz buď na etickou stránku věci a porovnání postojů a hodnot, nicméně hra je prioritně o kumunikaci a „pořadí dle mravnosti“ je tu použito jako prostředek k uvědomění si procesu komunikace (atmosféra, moderátor, efektivita, kompromis, argumentace...). V reflexi je možné zodpovědět si otázky: Co urychlovalo a co brzdilo komunikaci? Co by se dalo príšte zlepšit? Byl někdo, kdo debatu řídil? Někdo, kdo se nezapojil? Byli jste ochotni přijímat cizí argumenty? Byli jste ochotni dělat kompromisy? Atd. atd... Pozn. Neexistuje žádné správné pořadí. Pozn. Stačí říct příběh malinko jinak a pořadí se může u jednotlivců rapidně měnit (ale o to při zaměření na komunikaci nejde). Pozn. Pokud je hra více zaměřená na etickou stránku věci, jde na začátku skupiny rozdělit a každé říct stejný příběh, ovšem postavy v něm mají „prohozená pohlaví“. Pořadí pak bude u obou skupin vypadat jinak.