GOS 14 žBiologická podmíněnost +x sociální povaha žDětství ¡Kojenec, batole, „brzké dospívání“? ¢středověk: „malí dospělí“, dětská práce (UNICEF), týrání, sexuální zneužívání žDospívání (adolescent, teenager) ¡Puberta, sexuální aktivity/reprodukce ¡Práva dítěte / proces formálního vzdělávání ¢„na půli cesty mezi dětstvím a dospělostí“ žMladý dospělý ¡Nová etapa, podmíněnost majetkem, „oddechový čas“ žStřední věk ¡Manželství, rodina, sociální kontakty ¢Svoboda jedince X zodpovědnost → „architekty“ vlastního života / „uvažovat dopředu“ ¢„krize středního věku“ žStáří ¡Úcta, autorita ¡Nárůst nejstarší věkové skupiny – ekonomická ne/závislost ¡„třetí věk“ (U3V) žSmrt a střídání generací ¡Konec života (jedince) X obnova generací ¢Zhuštěný proces socializace – 5 fází: popírání, hněv, vyjednávání, deprese, přijetí žRodina: ¡Nukleárního typu ¢rodič/e, děti (vlastní, adoptivní) ¡Rozšířená ¢+ prarodiče, bratři, sestry žManželství v minulosti ¡Délka trvání kratší, 3 fáze: ¢Nukleární, citová ne/blízkost, pohlavní styk, ne/svobodná volba ¢„uzavření se“, mateřská a rodičovská láska, autoritativní pravomoci otce ¢Soukromí / citový individualismus, romantická láska, sexuální přitažlivost, oddělení pracoviště a domova (místo spotřeby) žCitát (BOSWELL 1995 in GIDDENS 1999, s. 158) žGOODE 1963, ¡World Revolution in Family Patterns) 1.Pokles významu rozšířených rodin a jiných příbuzenských skupin 2.Všeobecná tendence ke svobodné volbě manželského partnera 3.Posílení práva žen na rozhodování ve věci sňatku i rodiny 4.Úbytek příbuzenských sňatků 5.Prosazení větší míry sexuální svobody 6.Rozšíření práv dítěte žSériová monogamie ¡Více, ne současně žRomantická láska ¡osobní přitažlivost, kompatibilita partnerů žPatrilinearita ¡jméno/majetek v mužské linii žNeolokalita ¡nové místo, nová domácnost žNukleární charakter žOrganizační ¡Rozdělování povinností/rolí, vztah k sociálnímu prostředí žKulturní ¡Rozmanitost v rodinných hodnotách a názorech ¢Etnické menšiny, přistěhovalci, feminismus ¢Rodinná věrnost, čest, rozšířená rodina / pokrevní vztahy ¢Sociální kapitál X individualismus žTřídní ¡Chudina, kvalifikované dělnictvo, střední třída… žŽivotní dráhy ¡Úplná rodina v dětství/mládí, rozvrácená… žVěkové skupiny ¡Jednotlivé generace v rodinách ¢Slabší, vs. vyšší střední délka života, až 3 páry generací? žNezrušitelnost / na základě žaloby → po vzájemné dohodě od 60. let 20. století / usnadnění žPočet rozvodů nelze považovat za přímý ukazatel nespokojenosti s manželstvím ¡Majetek, status, sociální stigma, osobní uspokojení žProces odpoutání ¡Sociální separace (zrcadlový obraz „zamilování se“) – iniciátor, fyzický rozchod žVývoj názorů na manželství a rozvod ¡Sexuální chování, manželství a role obou pohlaví ¡Rozdíly mezi třídami, rodiči a děti,… ž žEmocionální zátěž ¡Přenos zkušeností, vzorců chování… žDomácnost vedená osamělým rodičem ¡Ženy/samoživitelky jako ohrožená skupina, nedobrovolně žChybějící otec ¡Válečné konflikty, pracovní nasazení, ztráta zájmu ¡Ztráta otcovské role – nárůst kriminality a násilí? žNásledná manželství ¡Děti z předchozího vztahu + nové/vlastní ¡Statisticky méně úspěšná než první žAdopce (osvojení) ¡Adoptivní rodiče, nevlastní dítě, různé návyky a představy o správném chování ¡Vznik tzv. binukleárních rodin ž žNe/dostupnost školního vzdělávání ¡Volný čas, prostředky – masově až za industrializace ¡X sociální návyky + pracovní dovednosti od dospělých žGramotnost ¡Obecný základ X schopnost učit se žKnihtisk / GUTENBERG 1454 / Čína dříveJ žŠkolní vzdělávání: ¡Evropa 150 let X Spojené státy žRozdíly mezi kulturami, státy, oblastmi ¡Délka školní docházky (str. 395), způsob organizace, charakter výuky ¡Zdarma, ne/rovnost příležitostí, státní X privátní, excelence ž žMezinárodní srovnání vysokých škol ¡Akreditace, diploma supplement, prostupnost ¡Podíl studujících z populačního ročníku žŽeny a dívky ve vzdělávacím systému ¡Přístup ke vzdělání, postgraduální/terciární vzdělávání ž„Všeobecná školní docházka nepřispívá k překonání ekonomické nerovnosti“ (BOWLES, GINTIS 1976) ¡Motivace k úspěchu X možnost vlastního rozhodování ž„skryté poselství školy“ (ILLICH 1973) ¡„Znát své místo a klidně sedět“ (pasivní konzumace) X ¡osvobodit společnost od školy: materiální základna + komunikační sítě ¡ žSoučást lidského bytí – vnímání a reakce na okolní svět žKřesťanství/bible X islám/korán ¡Překryv, „nevěřící“, konflikt ¢křížové výpravy v 11. až 13. stol. / současnost? žDefinice: ¡Víra ve vyšší bytost, dodržování mravních pravidel, posmrtný život (eurocentrický pohled) ¡Vznik světa a člověka, nadpřirozenost, symboly, rituály, magie žMonoteismus ¡Víra v jednoho boha: Židovství, islám ¡Více: katolictví ¡Žádný: budhismus ¢ ž ž žTotemismus a animismus ¡Zvíře/rostlina považované za posvátné ¢Totem: severoameričtí Indiáni/Odžibvejové ¡Víra v duchy ovlivňující/působící ve světě živých ¡Malé kultury X ďábel, čarodějnice žŽidovství a judaismus ¡1000 let před n. l., náboženští vůdci/proroci ¡Rozptýlení v diaspoře, nacistické Německo X Izrael ¢Princip kibuců žKřesťanství ¡Ježíš ortodoxním Židem, Mesiáš=Kristus, Pavel šiřitelem, císař Konstantin ¡2000 let dominantním náboženstvím, organizačně a teologicky členěno ž žIslám ¡7. století prorok Muhammad / korán, Alláh ¡Pilíře: vyznání, 5x, ramadán, almužna, Mekka žHinduismus ¡Vůbec nejstarší, polyteistické (více?), „věřící“ x+ “nevěřící“ ¡Reinkarnace ¢Zrození, umírání, znovuzrození ¡Kastovní systém ¢Sociální a rituální postavení z předchozího života žBudhismus, konfucianismus, taoismus ¢Tzv. etická náboženství, etické ideály ¡B: sebekázeň, meditace, nirvána ¡K: 6. stol. přnl, „nejmoudřejší z mudrců“, vnitřní harmonie přírody ¡T: meditací a nenásilím k ušlechtilejšímu životu (X ČLR) ž žSekularizace ¡Odklon od náboženství v moderním světě X ¡Islámský fundamentalismus ¢Doslovný výklad svatých textů žVývoj islámu ¡Výzvy k boji „za pravdu Boží“ ¡Diferenciace/sekty: ¢Charídžité: rovnostářství ¢Šíité: 16. stol. oficiální náboženství, íránská revoluce ¢Sunnité: dnes dominantní, tolerantnější, vliv Západu žIslám a Západ ¡Středověk: ¢Maurové, Turci v Evropě ¡Íránská revoluce: ¢Šáh Réza, ajatolláh Chomejní – obnovené islámské právo (šarí´a), islamizace státu ¡HUNTINGTON (1993) Střet civilizací ¢Důsledek dokončení studené války a postupující globalizace žTechnika tzv. bombardování láskou ¡Získání naprosté oddanosti jedince, „vymývání mozků“ ¢Scientologové, moonisté (Církev sjednocení) ¢Konec světa? žOdklon od zavedených církví ¡Posílení netrinitářských denominací ¢Otce, Syna a Ducha ¡Mormoni, Svědkové Jehovovi žOddělení církve od státu žMíra religiozity/sekularizace a její měření ¡Pokles členství a aktivity ¡Vliv, majetek, prestiž církví ¡Racionalismus X náboženské oživení