Krajinné kulturní ekosystémy (aktéři, agenti, aktanti), získávání dat pomocí rozhovoru
I) Kulturní krajinné ekosystémy - aktéři, agenti, aktanti
Obr. 1: Stakeholders = "Dotčení"
Stručná nápověda ke cvičení číslo 6., tedy k vyplnění tabulky 3: Kulturní krajinné ekosystémy - Aktéři, agenti, aktanti:
- stakeholders = dotčení
- aktéři x agenti: agenti jsou nejvíce aktivní aktéři (manažeři aktérů)
- aktanti: neživí aktéři, kteří mají v území nějakou (nezastupitelnou, důležitou, zajímavou) roli (železnice, přehrada, elektrárna, hora atd.)
- správa území: mocenský koncept (kdo území vlastní, kdo ho prodává/ kupuje atd.), kdo je vlastník x kdo území využívá
- nemovitosti: využívání prostoru (Christaller Theory, August Losch)
- veřejný prostor: přítomnost komunity, přítomnost společensky aktivních obyvatel, existence veřejných prostor pro scházení místních obyvatel atd.
II) Zdroje potřebných informací:
- oficiální data a veřejné zdroje (databáze, oficiální webové stránky, územní plány)
- vlastní sociální výzkum, komunikace s místními obyvateli a lokálními znalci, rozhovory (ve škole, na ulici)
- vyplnění tabulky vyžaduje také kreativitu, inovativnost, nové metody a přístupy, hledání zajímavostí v konkrétním území
III) Získávání dat pomocí rozhovoru
- následující text slouží jako stručný návod, jak vést rozhovor, na co se během rozhovoru zaměřit a čeho se naopak vyvarovat, vychází z publikace Hendl J., 2008
- kvalitativnímu výzkumu a konkrétně také metodám jak vést rozhovor se věnuje řada publikací
- znát účel výzkumu
- začátek rozhovoru: prolomit případné psychické bariéry, zajistit souhlas se zvukovým záznamem, postupně se snažit vytvořit atmosféru důvěry
- řazení otázek:
- začínat otázkami na přítomnost, přítomnost používat jako oporu pro otázky do minulosti, nejtěžší jsou otázky na budoucnost - určitá míra spekulace
- nejprve se zaměřit na neproblémové skutečnosti (současné aktivity, zkušenosti)
- informace o interpretacích, názorech, pocitech vztahujících se k popsaným akcím a chováním
- demografické a identifikační otázky jsou často pro respondenta nudné - zařadit je buď na konec rozhovoru, nebo v průběhu rozhovoru (nikdy ne na začátek!)
- způsob kladení otázek:
- otázka je stimulem pro generování odpovědi respondenta
- dbát na formulaci otázek (jasné otázky), pozor na kladení více otázek najednou (vyvarovat se!)
- snaha minimalizovat vnucování určitých odpovědí (zachovat neutralitu)
- kvalitativní interview - otázky otevřené, neutrální, citlivé, jasné
- sondáž: slouží k prohloubení odpovědi v určitém směru (Kde se to stalo?, Jak k tomu došlo? atd.); nedávat najevo, že nám na odpovědi hodně záleží, ale vést dál normální konverzaci jako doposud
- role tazatele:
- motivovat, ale být neutrální - nereagovat kladně ani záporně; informovat o průběhu rozhovoru (Vaše odpovědi mi pomáhají pochopit, co se tu děje. Jsme v půlce rozhovoru a myslím si, že jsem se toho od Vás spoustu dozvěděl. atd.)
- tazatel musí vědět, co se chce dozvědět (efektivitu rozhovoru snižují vleklé odpovědi, nepodstatné poznámky - vhodně a zdvořile respondenta přerušit a navést ho)
- rozmluvit respondenta (Hm, to je velmi zajímavé., Toto jsem vůbec netušil. atd.)
- udržovat si důvěru respondenta (sdělovat jaké informace chci získat a proč)
- simulační otázky (vizualizace, představa nějaké situace)
- konec rozhovoru: výměna kontaktů pro možnost dodatečných odpovědí
Doporučená rozšiřující literatura:
HENDL, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Druhé přepracované a aktualizované vydání. Portál, s.r.o., Praha, 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4
KAUFMANN, J-C (2010). Chápající rozhovor. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 151 s. ISBN 9788074190339.