Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Magdaléna Rylková Studijní program: Matematika Studijní obor: Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Učitelství matematiky pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Terénní výuka na území Beskyd Fieldwork education in the Beskydy Mts. Zásady pro vypracování: Cílem práce je navrhnout a kompletně zpracovat trasy a učební podklady pro terénní výuku v modelovém území Beskyd. V úvodní části práce nejdříve na základě studia a rešerše naší a zahraniční literatury stručně zhodnoťte postavení a úlohu terénní výuky v geografickém vzdělávání s důrazem na rozvíjení klíčových kompetencí. Základ práce budou tvořit různé typy (rozdílné obsahem, alternativními metodami atd.) terénního vyučování, kdy pro každý typ vytvořte příslušnou dokumenty pro realizaci vyučovacích jednotek v terénu. Volbu tematického zaměření terénních vyučovacích jednotek, včetně tras a lokalit řádně zdůvodněte z hlediska jejich přínosu pro rozvoj gymnaziálního geografického vzdělávání i kompetencí žáků. Dále vypracujte pro každou vyučovací jednotku i metodický návod pro učitele, pro zadávané úkoly i vzorová řešení. Bude-li to možné, tak se pokuste alespoň některé Vaše návrhy prakticky ověřit na některém gymnáziu. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: HOLMES, D., FARBROTHER, D. A-Z advancing geography: fieldwork. Sheffield, Geographical Association, 2000, 112 s. KENT, A. Fieldwork strategies for geography 16-19: examples from Cumbria. London, Geography Curriculum Development Unit, 1994, 103 s. LENON, B., J., CLEVES, J. G. Fieldwork techniques and projects in geography. London, Collins Educational, 2001, 173 s. PETŘÍKOVÁ, G. A Drainage Basin in Environmental and Geographical Education: A Case Study of the Kretinka Drainage Basin. International Research in Geographical and Environmental Education, vol. 12, 2003, 2, s. 91 - 105. Diplomové a bakalářské práce zpracované v minulosti na Geografickém ústavu s podobnou problematikou. Další literatura při konzultacích. Jazyk závěrečné práce: čeština Vedoucí diplomové práce: RNDr. Vladimír Herber, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: listopad 2013 Datum odevzdání diplomové práce: do 7. května 2015 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ...................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Radka Nedělová Studijní program: Matematika Studijní obor: Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Učitelství matematiky pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Terénní geografická výuka v národních parcích ČR Fieldwork education in the national parks of the Czech Republic Zásady pro vypracování: Národní park je rozsáhlejší zvláště chráněné území, převážně s ekosystémy podstatně nezměněnými lidskou činností nebo v jedinečné a přirozené krajinné struktuře, v němž je ochrana přírody nadřazená nad ostatní činnosti. Národní parky tak skýtají jedinečnou možnost využití i v geografickém vzdělávání. Cílem diplomové práce je zpracování návrhů na terénní výuku v jednotlivých národních parcích ČR, a to jako součást geografického a environmentálního vzdělávání pro žáky gymnázií. Práci budou tvořit dvě hlavní části – teoretická, ve které zhodnotíte na základě rešerše literatury možnosti využití českých národních parků pro terénní výuku v geografickém vzdělávání s důrazem na rozvíjení klíčových kompetencí. Druhá, praktická část bude obsahovat návrh konkrétních terénních projektů – vyučovacích jednotek (vždy alespoň jeden návrh pro každý NP) postihujících různá geografického a environmentálního vzdělávání. Každý výukový blok/terénní projekt musí tvořit samostatnou jednotku (využitelnou nezávisle na ostatních, s možností využití i školami z jiných regionů) a bude obsahovat charakteristiku lokality a konkrétní způsob využití ve výuky (terénní výuka, dlouhodobý projekt, jednorázová frontální výuka + práce ve skupinách, apod..). Diplomovou práci vybavte metodickým návodem pro učitele a popř. i podkladovým materiál do výuky (např. mapové náčrty studovaných území, pracovní listy a další). Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: BEST, B. The geography teacher´s handbook. Continuum International Publishing Group. GERSMEHL, P. Teaching geography. The Guildford Press, New York 2008, 320 s. HOLMES, D. - FARBROTHER, D. A-Z advancing geography – fielwork. Sheffield 2000, 112 s. LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. 2nd ed. London 2010, Routledge, 455 s. LENON, B. - CLEVES, P. Fieldwork techniques and projects in geography, Second edition, Collins Educational, London 2001, 173 s. RUBÍN, J. (editor) a kol. Národní parky a chráněné krajinné oblasti. Praha, Olympia, 2003, 204 s. ŘEZNÍČKOVÁ, D. a kol. Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání. Výuka v krajině, Praha 2008, 184s. příslušné díly z edice Chráněná území ČR, Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Diplomové a bakalářské práce zpracované v minulosti na Geografickém ústavu s podobnou problematikou. Další literatura při konzultacích. Jazyk závěrečné práce: čeština Vedoucí diplomové práce: RNDr. Vladimír Herber, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: listopad 2013 Datum odevzdání diplomové práce: do 7. května 2015 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ...................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Barbora Ježková Studijní program: Geografie a kartografie Studijní obor: Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Učitelství historie pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Terénní projektová výuka v českokrumlovském regionu Project fieldwork education in the Český Krumlov Region Zásady pro vypracování: Cílem diplomové práce je zpracování návrhů na terénní projektovou výuku v českokrumlovském regionu jako součást geografického a environmentálního vzdělávání pro žáky gymnázií. Práci budou tvořit dvě hlavní části – teoretická, ve které zhodnotíte na základě rešerše literatury postavení a význam terénní a projektové výuky v geografickém vzdělávání s důrazem na rozvíjení klíčových kompetencí. Druhá, praktická část bude obsahovat návrh konkrétních terénních projektů postihujících různé etapy utváření a změn současné krajiny českokrumlovského regionu. Každý výukový blok/terénní projekt musí tvořit samostatnou jednotku (využitelnou nezávisle na ostatních, s možností využití i školami z jiných regionů) a bude obsahovat charakteristiku lokality a konkrétní způsob využití ve výuky (terénní výuka, dlouhodobý projekt, jednorázová frontální výuka + práce ve skupinách, apod..). Diplomovou práci vybavte metodickým návodem pro učitele a popř. i podkladovým materiál do výuky (např. mapové náčrty studovaných území, pracovní listy a další). Součástí diplomové práce by také mělo být i vyhodnocení praktická realizace části navrhovaných výukových programů, včetně zpětné vazby. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: BEST, B. The geography teacher´s handbook. Continuum International Publishing Group. GERSMEHL, P. Teaching geography. The Guildford Press, New York 2008, 320 s. HOLMES, D. - FARBROTHER, D. A-Z advancing geography – fielwork. Sheffield 2000, 112 s. KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno 2011, Barrister and Principal, 185 s. LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. 2nd ed. London 2010, Routledge, 455 s. LENON, B. - CLEVES, P. Fieldwork techniques and projects in geography, Second edition, Collins Educational, London 2001, 173 s. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno, Paido 2003. 219 s. ŘEZNÍČKOVÁ, D. a kol. Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání. Výuka v krajině, Praha 2008, 184s. TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha 2009, Portál. Jazyk závěrečné práce: čeština Vedoucí diplomové práce: RNDr. Vladimír Herber, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: listopad 2013 Datum odevzdání diplomové práce: do 7. května 2015 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ...................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Alena Rýparová Studijní program: Geografie a kartografie Studijní obor: Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Učitelství historie pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Využití problémové metody v geografickém vzdělávání Problem-solving method in geographical education Zásady pro vypracování: Problémová metoda je chápána jako vyučovací metoda, respektive typ výuky, který začleňuje řešení problémů samotnými žáky jako prostředek jejich intelektového rozvoje. Základ metody spočívá v pojetí řešení problémů jako aktivní a samostatné činnosti vzdělávaného jedince. Žákům nejsou sdělovány „hotové" vědomosti a fakta, ale jsou vedeni k tomu, aby se samostatně nebo s nepatrnou pomocí pedagoga snažili k novým poznatkům dospět vlastním uvažováním, pozorováním, měřením, výpočtem, atd. V úvodní teoretické části diplomové práce proto nejdříve na základě studia a rešerše naší a zahraniční literatury stručně zhodnoťte klady, zápory, možnosti a omezení využití problémové metody v geografickém vzdělávání s důrazem na rozvíjení klíčových kompetencí. Druhá, praktická část, bude tvořit základ diplomové práce, kdy si zvolíte 5-7 témat vhodných pro problémovou výuku. Volbu témat řádně zdůvodněte z hlediska jejich přínosu pro rozvoj gymnaziálního geografického vzdělávání i kompetencí žáků. Pro každé téma zároveň vytvořte příslušné dokumenty pro realizaci vyučovacích jednotek a dále vypracujte pro každou vyučovací jednotku i metodický návod pro učitele, bude-li to možné a nutné, tak i vzorová řešení. Pokuste alespoň některé Vaše návrhy prakticky ověřit na některém gymnáziu a zkušenost s realizací zařaďte do textu práce Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: BEST, B. The geography teacher´s handbook. Continuum International Publishing Group. GERSMEHL, P. Teaching geography. The Guildford Press, New York 2008, 320 s. HOLMES, D. - FARBROTHER, D. A-Z advancing geography – fielwork. Sheffield 2000, 112 s. KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno 2011, Barrister and Principal, 185 s. KUBY, M., HARNER, J., GOBER, P. Human geography in action. 6th ed., John Wiley and Sons, 2013, 478 s. LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. 2nd ed. London 2010, Routledge, 455 s. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno, Paido 2003. 219 s. NAGLE, G. Advanced geography. Oxford, Oxford University Press, 2000, 464 s. NOVÁKOVÁ, H. Svět v pohybu - problémové vyučování v geografii. Diplomová práce, PřF MU Brno, 1998, 84 s. Jazyk závěrečné práce: čeština Vedoucí diplomové práce: RNDr. Vladimír Herber, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: listopad 2013 Datum odevzdání diplomové práce: do 7. května 2015 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ...................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Barbora Vysloužilová Studijní program: Geografie a kartografie Studijní obor: Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Učitelství historie pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Povodně na Olomoucku v gymnaziálním geografickém vzdělávání The Great Olomouc-area floods in secondary geographical education Zásady pro vypracování: 1. Povodně jako živelná pohroma, rešerše odborné literatury a dostupných informačních zdrojů 2. Povodně a jejich následky na Olomoucku, protipovodňová opatření 3. Téma povodně v RVP 4. Návrhy využití tématu v geografickém vzdělávání na SŠ v ŠVP 5. Praktické ověření, vyhodnocení výsledků Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: PETŘÍKOVÁ, G. A Drainage Basin in Environmental and Geographical Education: A Case Study of the Kretinka Drainage Basin. International Research in Geographical and Environmental Education, 2003, Vol. 12, č. 2, s. 91 - 105. Geographical education in a changing world: past experience, current trends and future challenges. Edited by John Lidstone - Michael Williams. Dordrecht: Springer, 2006. xv, 250 s. ISBN 1-4020-4806-8. SVOZIL, B.,TRÁVNÍČEK, J., TROJAN, J., HYNEK, A. Interdisciplinární geografické vzdělávání v praxi: aplikace projektového a komunitního přístupu na Deblínsku prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. In Herber, V. Fyzickogeografický sborník 8: Fyzická geografie a kulturní krajina. Brno: Masarykova univerzita, 2010. s. 113-118. ISBN 978-80-210-5369-4. BRÁZDIL, R. a kol. Povodně na Moravě a ve Slezsku. In 10 let od katastrofálních povodní na Moravě v roce 1997. Praha: Česká meteorologická společnost, 2007. s. 15. ISBN 978-80- 86690-45-2. Jazyk závěrečné práce: čeština Vedoucí diplomové práce: doc. RNDr. Alois Hynek, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: listopad 2013 Datum odevzdání diplomové práce: do 7. května 2015 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ......................................