Regionální politika EU ve vztahu k zemědělství Vývoj a stav obecné regionální politiky v zemích EU npříprava koncepce regionální politiky pro Evropu započala v roce 1983 zpracováním Evropské charty regionálního plánování, která obecně definuje typy problémových regionů a přístupy k jejich rozvoji npráce na koncepci regionální politiky vyvrcholili v roce 1991 dokumentem Evropa 2000 s cíly: 1) za probíhající integrace států respektovat zvláštnosti regionů, a to i přes existující státní hranice, 2) uvolnění dosavadních vnitrostátních vazeb, 3) tvorba mozaiky menších území, dosti homogenních, jako základ ekonomické, sociální a politické struktury Evropy npřijímání principů, teoretické formulace a aplikace ČR přejímá v devadesátých letech z EU s výhledem budoucího členství n Vývoj a stav obecné regionální politiky v zemích EU nvětšina koncepcí regionalizace Evropy vychází z trojúhelníku Londýn – Paříž – Brusel, na severu přes Londýn a směrem k jihu přes Porýní, Basilej až k Milanu a Turinu, dávají důraz na městské aglomerace a zanedbávají venkovský prostor ndále jsou položeny čtyři otázky: n1) Jaká by měla být optimální rozloha regionu ve vztahu k rozloze státu? n2) Jaké by měly být pravomoce regionální samosprávy? n3) Jaký by měl být vztah k centru? n4) Jak by měl region vzniknout? Úsilím zdola nebo shora? nExistuje mnoho praktických zkušeností, ale ne univerzálních, ani ideálních včetně formulací pravomocí n Vývoj a stav regionální politiky v zemích EU nNástroje regionální politiky jsou v zemích EU zaměřeny: na) regionální podpora podnikání (kapitálové či pracovní granty, zvýhodněné úvěry, daňové úlevy, speciální odpisy) nb) podpora konverze oblastí (programy na sociální ochranu pracovníků, znovuzačleňováním propuštěných na trh práce, inovace v technologiích i technice) nc) investice do infrastruktury (komunikace, telekomunikace, výstavba škol vyššího typu, zdravotních objektů apod.) nd) proti postupnému chudnutí, zaostávání a posléze vylidňování několika typů venkovských oblastí (daňové úlevy, právní ochrana, zvýhodněné investiční úvěry), rámcově definuje EU, kvantifikaci provádí členské státy dle vlastních poměrů a částečně z vlastních zdrojů nK naplnění slouží fondy: v ČR využitelný např. Evropský fond regionálního rozvoje, Evropský sociální fond, Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova Vývoj a stav regionální politiky v zemědělství zemích EU - LFA nLFA („jednotná“ cenová politika EU, trvale horší podmínky): nhorské oblasti: mimořádně obtížné klimatické poměry v důsledku nadmořské výšky či území s velkou svažitostí pozemků nostatní znevýhodněné agrární zóny: málo úrodné půdy nevhodné pro intenzivní rostlinnou výrobu → zemědělství odkázáno především na extenzivní chov hospodářských zvířat, nízká hustota osídlení a převládající tendence k rychlému vysídlování…ohrožení životaschopnosti regionů nmalé agrární oblasti: specifické nevýhody – extrémně suchá stanoviště, slatinná pásma, mokřiny, zasolené půdy, provozováním zemědělství za vyšší cenu se zde uchovává kulturní krajina, osídlení venkova či pobřežní oblasti Regionální politika v zemědělství v zemích EU - LFA npro zemědělské podniky z LFA regionů je příznačné, že: na) musí získávat dodatečné příjmy z mimozemědělské činnosti nb) mají vyšší podíl rodinné práce nc) plocha zemědělské půdy je v průměrném podniku poloviční, než v jiných oblastech nd) podíl živočišné výroby je vyšší než u podniků v jiných oblastech ne) mají slabší kapitálové vybavení (hodnota strojů i budov) nf) vyšší pracovní náročnost ng) nižší produktivitu práce Vybraná opatření zemědělské regionální politiky v zemích EU n1) vyrovnávací příplatek k doplnění nedostatečných zemědělských důchodů dle velké dobytčí jednotky či ha zememědělské půdy, 2) preference při poskytování dotací na investiční výstavbu a 3) speciální programy zaměřené na problémy jednotlivých regionů (zemědělství i rozvoj míst, malých měst a obcí) nad 1) představuje nejvyšší částku na strukturální změny nžádný nárok na ad 1) není u ploch, kde se pěstuje pšenice s výjimkou tvrdé pšenice a výnosů trvale pod limitem, žádný nárok na ad 1) není u ploch, na nichž se pěstuje cukrovka, víno a ovocné sady Vybraná opatření zemědělské regionální politiky v zemích EU nzem. podnik může získat příplatek na zalesněné plochy nebo plochy plánované k zalesnění, a to zpětně, u rostlinné výroby za plochy uvedené do klidu nznačnou podporu mají opatření vedoucí k zlepšení vztahů zemědělství a ochrana životního prostředí (agroenvironmentální opatření), krajiny a přírody a využití půdy pro porosty či aktivity s využitím volného času npodporováno je usnadnění odchodu starších farmářů do důchodu n Vybraná opatření zemědělské regionální politiky v zemích EU - ŽV nu živočišné výroby potvrdila EU systém tržní organizace a zavedla: 1) mléčné kvóty, 2) intervenční systém pro hovězí maso a 3) prémiování v chovu ovcí a ostatního skotu, zároveň pro případy chovu skotu pro nadměrnou koncentraci zvířat zavést limity a jejich vývoj nza zřeknutí se mléčné kvóty mohou být vypláceny kompenzační příplatky nad 2) speciální prémie, prémie za krávy bez tržní produkce mléka, zpracovatelské prémie a prémie za extenzivní chov ndále se podporuje zvětšování farem a snižování počtu pracovníků předčasnými odchody do důchodu Vybraná opatření zem. reg. politiky v zemích EU – OŽP, rozvoj venkova nzavádění a udržování technologií, které mají příznivý vliv na životní prostředí, krajinu a hospodaření s přírodními zdroji nEAFRD – novým prvkem zemědělské politiky v evropských zemích se stala politika vývoje venkovského regionu pro životaschopné projekty na venkově nposilování životaschopnosti zemědělství vůči současným výzvám v dlouhodobém měřítku (TUR) nudržení osídlení v odlehlých oblastech s méně příznivými přírodními podmínkami a zachování kulturního vzhledu venkovské krajiny (i zachování evropské malovýroby, sociálním reakcím příp. liberalizace a politickým dopadům) nzem. regionální politika je ovlivněna vztahem EU - USA Možnosti a podmínky rozvoje regionů nomezení produkce, uvádět další aspekty a významy zemědělství nomezení výroby přebytkových a neperspektivních komodit nřešení nezaměstnanosti s ohledem na stabilitu osídlení a péči o krajinu v oblastech, kde by odchod obyvatel znamenal trvalou zkázu rázu krajiny (Valašsko, Pošumaví, Kaplicko apod.) nnové zemědělské aktivity: technické plodiny – bionafta, agroturistika, zařízení pro volný čas, obnovitelné energetické zdroje núdržba krajiny, péče o vodu…má být hrazeno společností nobnova ekologické stability krajiny a udržitelný rozvoj Regionální programy 90. let núčelné zhodnocení dotační politiky, návyk na vstup ČR do EU nrestrukturalizace zemědělské výroby, mimoprodukční funkce zemědělství nzaměstnanost, tvorba nových pracovních příležitostí (nebo inovace stávajících) nobnova a údržba energetických zdrojů noblasti indikátorů: sociální úroveň, údržba stability osídlení, malé a střední podnikání mimo zemědělství na venkově, rozvoj venkovské infrastruktury v rámci obecné regionální politiky, údržba rázu krajiny (struktura zem. výroby, ÚSES, zemědělská půda v útlumu), imise a násl. standardizace s metodikou EU, pořadí bod. okresů