Představení metodiky přípravy veřejných strategií Seminář Příprava GeoInfoStrategie – mezinárodní souvislosti a zahraniční podněty 17. ledna 2013 Strana 2 Představení metodiky přípravy veřejných strategií 17. 1. 2013 ► reakce na současný nevyhovující stav přípravy strategických dokumentů ► rozdíly v postupu tvorby strategií ► rozdíly v kvalitě výstupů tvorby strategií ► rozdíly v obsahu strategií ► rozdíly v terminologii ► neschvalování strategií, neimplementování strategií, nedostatečné financování strategií, nevyhodnocování naplňování, přínosů a dopadů strategií, nedostatečná provázanost strategických dokumentů ► snaha zavést dobrou praxi ze zahraničí, respektive posílit osvědčené postupy používané v české veřejné správě ► cílem je vytvořit jednotný metodický rámec tvorby strategických dokumentů Kontext vzniku metodiky Strana 3 Představení metodiky přípravy veřejných strategií 17. 1. 2013 Úvod k metodice ► Metodika je určena všem tvůrcům a zadavatelům tvorby strategií v rámci veřejné správy v České republice ► Metodika je využitelná na všech úrovních veřejné správy (tj. jak na úrovni státní správy, tak územní samosprávy) – za podmínky přizpůsobení Metodiky komplexnosti a zadání strategie ► Vymezení (definice) pojmu veřejná strategie ► Strategie vypracovaná subjektem veřejné správy jako ucelený soubor opatření směřujících k dosažení cílů v definované oblasti. ► Strategie v tomto pojetí obsahuje definici problému, souhrn podkladových analýz a dat, definuje vizi (tj. budoucí žádoucí stav v dané oblasti) a stanovuje sadu cílů, jichž má být dosaženo. Dále strategie obsahuje opatření, jejichž prostřednictvím jsou jednotlivé cíle dosaženy. ► Zároveň strategie definuje implementační rámec (včetně vymezení aktérů implementace strategie, časový a finanční rámec implementace atd.). Strana 4 Představení metodiky přípravy veřejných strategií 17. 1. 2013 Schéma tvorby strategie 1. Identifikace potřeby tvorby strategie 2. Nastavení projektu 3. Analytická a prognostická fáze (průběžná) 4. Stanovení základního strategického směřování 5. Rozpracování strategie 6. Nastavení plánu implementace 7. Schvalování strategie Rozhodnutí o vizi a variantě strategických cílů Politické rozhodnutí (předběžná vize) Rozhodnutí o tvorbě strategie Schválení strategie Rozhodnutí o variantách opatření Strana 5 Představení metodiky přípravy veřejných strategií 17. 1. 2013 ► příprava strategie musí být transparentní a objektivní, se zahrnutím širokého okruhu zainteresovaných stran ► strategie musí umožnit vládě (respektive schvalujícímu orgánu) informované a odpovědné rozhodnutí ► strategie musí řešit konkrétní významný problém (případně sady problémů) ► strategické práce jsou koordinovány jak horizontálně (např. napříč resorty), tak vertikálně (tedy s ohledem na strategické dokumenty na vyšší i nižší úrovni veřejné správy, včetně ohledu na strategický rámec EU) ► je aplikován projektový přístup k tvorbě strategií ► vznikající strategie mají jasně definovaný způsob financování jejich implementace, realizace přijatých strategií je pravidelně promítána do rozpočtu ► strategie jsou vytvářeny na základě identifikovaných (a reálných) potřeb těch, jejichž problémy (ve výhledu) jsou řešeny; přístup k tvorbě strategií je založený na důkazech a je hodnocen předpokládaný a reálný přínos a dopad strategií ► strategie zahrnují konkrétní a adresná opatření, jasně určují odpovědnost za dosažení vytyčených cílů, definují implementační strukturu a procesy, stanovují metriky (a indikátory) pro měření úspěšnosti a postupu jejich implementace Základní principy tvorby strategií (1/2) Strana 6 Představení metodiky přípravy veřejných strategií 17. 1. 2013 ► strategie musí mít svého nositele (vlastníka), který bude mít celkovou odpovědnost za strategii a její implementaci ► efektivita opatření realizovaných v rámci strategie je průběžně vyhodnocována ► v rámci tvorby strategie musí být zodpovězeny následující základní otázky: ► proč je daná strategie vytvářena ► co daná strategie řeší (jaký problém) a v jakém hodnotovém kontextu (tj. na základě jakých kritérií) ► jak bude daný problém řešen (a zda vůbec bude řešen) ► jaký je cílový stav, kterého by mělo být realizací strategie dosaženo ► kdy se bude problém řešit a kdy bude vyřešen ► kdo bude problém řešit ► jak dlouho daná strategie platí ► kolik bude dané řešení stát a kdo poskytne potřebné zdroje Základní principy tvorby strategií (2/2) Strana 7 Představení metodiky přípravy veřejných strategií 17. 1. 2013 ► projekt Metodika přípravy veřejných strategií realizovaný Ministerstvem financí ve spolupráci s Ernst & Young skončil v prosinci 2012 ► finální verze Metodiky je zveřejněna na internetových stránkách www.verejne-strategie.cz ► v tuto chvíli je Ministerstvem financí připravován materiál na vládu, která by měla metodiku vzít na vědomí a rozhodnout o garantovi Metodiky do budoucna Stav schvalování metodiky Strana 8 Představení metodiky přípravy veřejných strategií 17. 1. 2013 Kontakty Lukáš Kačena Ernst & Young, s.r.o. Tel.: +420 225 335 753 E-mail: Lukas.Kacena@cz.ey.com Internetové stránky k projektu Metodika přípravy veřejných strategií www.verejne-strategie.cz Databáze strategií http://databaze-strategie.cz Hana Procházková projektová manažerka, Ministerstvo financí Tel.: +420 257 042 570 E-mail: Hana.Prochazkova@mfcr.cz