GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ VII podzim 2013 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic GIS ve veřejné správě Zadání cvičení VI. • Tematické mapové zdroje ve VS • Zhodnocení volně dostupných mapové zdroje hazardů (environmentálních i antropogenních) v ČR – zdroj, data, aplikační využití, ukázka. • 15 – 20 minut + diskuze. • Vedení – Lukáš Klučka; Klimeš Daniel; Kolman Marek; Krchňáček Radim; Kubíček Tomáš; Kudláčková Lucie; Kundera Zdeněk; Kuska Ján. GIS ve veřejné správě Krajské projekty DMVS pod lupou GIS ve veřejné správě Projekt Digitální mapa veřejné správy • Integrovaného operačního programu, výzvy č. 8 – Rozvoj služeb eGovernmentu v krajích, oblast podpory 2.1 - Zavádění ICT v územní veřejné správě. • Principem vybudování DMVS je sestavení celorepublikové DMVS na základě tzv. typizovaných projektů. Typizovanými projektovými záměry (TPZ) DMVS jsou: – Účelová katastrální mapa (ÚKM), – Nástroje pro tvorbu a údržbu územně analytických podkladů (ÚAP), – Digitální technická mapa (DTM). GIS ve veřejné správě Studie proveditelnosti 1. ÚVOD 2. SOUČASNÝ STAV A HISTORIE PROJEKTU 3. ANALÝZA POPTÁVKY A KONCEPCE MARKETINGU 4. MATERIÁLOVÉ VSTUPY POTŘEBNÉ K PROJEKTOVÉ ČINNOSTI 5. TECHNICKÉ ŘEŠENÍ 6. ORGANIZACE A REŽIJNÍ NÁKLADY 7. LIDSKÉ ZDROJE, VLASTNÍCI A ZAMĚSTNANCI 8. REALIZACE PROJEKTU A ČASOVÝ PLÁN 9. FINANČNÍ ANALÝZA PROJEKTU A FINANČNÍ PLÁN 10. EKONOMICKÁ ANALÝZA PROJEKTU 11. ANALÝZA RIZIK 12. UDRŽITELNOST PROJEKTU GIS ve veřejné správě 1. Studie proveditelnosti • Studie proveditelnosti DMVS poskytuje podklady k rozhodnutí samosprávy o tom, zda projekt bude nebo nebude realizován, a v případě realizace také o tom, které části (tematické vrstvy) DMVS budou zařazeny do realizovaného projektu. • Diskuse probíhá zejména nad digitální technickou mapou (DTM) – zda zejména kvůli vysokým provozním nákladům tuto vrstvu do projektu DMVS zařadit nebo ne. • Pro Olomoucký kraj nedoporučena DTM. GIS ve veřejné správě 1. Cílové skupiny projektu • Cílovými skupinami projektu ÚKM jsou: – krajské úřady, – obce, – organizace zřizované a zakládané krajem a obcemi, – veřejnost. • Cílovými skupinami Nástroje pro tvorbu a údržbu ÚAP jsou: – úřady územního plánování, – krajské úřady, – poskytovatelé údajů o území, – veřejnost. • Cílovými skupinami projektu DTM jsou: – správci a provozovatelé sítí, – územní samospráva, – státní správa (stavební úřady, orgány státní správy na úseku životního prostředí, dopravy, úřady územního plánování, pozemkové úřady,…), – složky IZS, – geodeti, projektanti, – veřejnost. GIS ve veřejné správě 2. Strategie projektu • Strategie „Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby: – Zajistit odpovídající využívání informačních komunikačních technologií (ICT), vytvořit centrální registry veřejné správy tak, aby bylo možné bezpečné sdílení dat orgány veřejné moci a zároveň byl občanům umožněn oprávněný přístup k údajům vedeným v těchto registrech. – Zlepšit vertikální i horizontální komunikaci ve veřejné správě, zajistit podmínky pro spolupráci různých úrovní veřejné správy. • Strategie implementace eGovernment v území: – „Projektové a procesní řízení v Olomouckém kraji“, rozpočet 15 mil. Kč, spolufinancování OPLZZ, vý – „Účelová a katastrální mapa“ – realizace v roce 2008; rozpočet 6 mil. Kč, hrazeno z rozpočtu kraje, • Technologická centra eGovernmentu • INSPIRE GIS ve veřejné správě 2. Cíle projektu Hlavním cílem projektu DMVS je zajistit garantované jednotné digitální vektorové mapové podklady pro konzistentní výkon příslušných agend veřejné správy v území, včetně následné správy užitých digitálních vektorových podkladů. • Základní cíl projektu ÚKM: – Vytvořit a aktualizovat digitální vektorové mapové dílo s obsahem katastrální mapy pokrývající území kraje. • Základní cíle projektu Nástroje pro tvorbu a údržbu ÚAP: – Zefektivnění procesů při poskytování údajů o území, zejména údajů v digitální podobě. – Vytvoření nástrojů pro ukládání a správu sledovaných jevů a údajů o území, údajů o stavu a vývoji území, hodnotách území, limitech a záměrech na provedení změn v území. – Vytvoření nástrojů pro ukládání a správu metadat k sledovaným jevům a údajům o území dle směrnice INSPIRE. – Vytvoření metainformačního systému správy pasportů údajů o území a evidence poskytovaných dat. – Efektivní a kvalitní zpřístupnění ÚAP obcí (pro správní území ORP) a kraje. • Základní cíl projektu DTM: – Efektivní správa DTM (finanční, procesní, personální, technologická synergie mezi státní správou, územní samosprávou a správci inženýrských sítí). GIS ve veřejné správě 2. Shrnutí současného stavu • Stav UKM – zpracovatel (Geodis), pokrytí území, investice. • Stav UAP – kraj x ORP (IRI x T-mapy), • Stav DTM – Přerov, Olomouc, nedostatek dat, cena udržitelnosti. GIS ve veřejné správě 2. Varianty řešení Zohlednění variant správy DMVS. Základními variantami jsou buď outsourcing, nebo správa vlastními silami krajského úřadu. 4 varianty: • Varianta A – outsourcing aktualizace a správy a outsourcing publikace dat. • Varianta B – outsourcing aktualizace a správy dat. • Varianta C – outsourcing aktualizace dat. • Varianta D – zabezpečení aktualizace, správy i publikace dat silami krajského úřadu. GIS ve veřejné správě 2. Etapy projektu • Harmonogram projektu lze rozdělit na: – 1. Přípravná etapa – zahrnuje vytvoření studie proveditelnosti, její schválení a výběr dodavatele/ů systému DMVS. – 2. Realizační etapa – dodávka systému pro správu a publikaci DMVS včetně nasazení do pilotního provozu, konsolidace dat ÚAP případně DTM a aktualizace dat ÚKM. – 3. Provozní etapa – období po nasazení systému do rutinního provozu. Zahrnuje udržitelnost projektu. GIS ve veřejné správě Přípravná etapa - DTM GIS ve veřejné správě Realizační fáze DTM GIS ve veřejné správě Provozní fáze DTM GIS ve veřejné správě 3. Koncepce odbytu (analýza a marketink) • Projekt DMVS je řešen za účelem vytváření dat jejich poskytování cílovým skupinám uživatelů. • Vybrané skupiny uživatelů budou mít přístup k datům pro účely editace a budou registrovanými uživateli s definovanými právy v systému přístupových oprávněn. Ostatní skupiny uživatelů pouze na čtení. GIS ve veřejné správě 5. Technické řešení • Požadavky na řešení jednotlivých projektů DMVS; • Řešení IS DMVS, které vychází z uvedených požadavků na dílčí projekty. • Konceptuální modely. • Procesní schéma a moduly podporující procesy. • Architektura řešení – návrh a popis komponent. • Návrh datového modelu – UKM, ÚAP, DTM. GIS ve veřejné správě 5. Požadavky • Definice požadavku, zdroj (typizovaný projektový záměr), návrh způsobu řešení. GIS ve veřejné správě IS DMVS procesy GIS ve veřejné správě Sběr dat GIS ve veřejné správě Výměna dat obec - kraj GIS ve veřejné správě 5. Moduly podporující procesy • Datové úložiště pro aktualizaci DMVS • Modul pro aktualizaci dat • Modul pro řízení zakázek • Modul pro vzdálenou editaci • Modul pro importy, exporty a konverze dat • Modul pro replikaci dat • Datové úložiště pro publikaci DMVS • Modul pro vyhledávání dat • Modul pro publikaci dat a metadat • Modul pro poskytování dat a metadat • Modul pro transformaci dat • Modul pro komunikaci se systémy třetích stran • Modul pro odvozování dat • Modul pro řízení přístupových práv • Modul pro administraci systému • Modul pro monitorování a reportování GIS ve veřejné správě 5. Moduly a vrstvy DMVS GIS ve veřejné správě 5. Architektura řešení • Varianty ( doporučená oddělený aktualizační a publikační systém) datová, aplikační a prezentační vrstva. GIS ve veřejné správě 5. Umístění komponent systému • Variantní – výhody x nevýhody • Varianta A – outsourcing aktualizace a správy a outsourcing publikace dat GIS ve veřejné správě 5. Umístění komponent systému • Varianta B – outsourcing aktualizace a správy dat GIS ve veřejné správě 5. Umístění komponent systému • Varianta C – částečný outsourcing aktualizace dat GIS ve veřejné správě 5. Pravidla zobrazení dat Přístup k zobrazovaným datům a metadatům bude podléhat přístupovým právům, přidělených jednotlivým rolím, – Veřejnost – Odborná veřejnost (geodeti, projektanti, investoři, …) – Partneři projektu – ORP – Krajský úřad Zařazení uživatelů do rolí z výše uvedených skupin bude provedeno na základě partnerských smluv administrátorem systému. GIS ve veřejné správě 5. Formy sdílení a zpřístupnění dat • Sdílení a zpřístupnění dat a metadat DMVS bude realizováno: – vyhledávacími službami, – službami stahování dat; – službami poskytování dat. • Sdílení a zpřístupnění dat bude realizováno ve dvou následujících formách: – Publikační systém umožní stáhnout data a metadata v dohodnutém formátu (např. VFK). – Publikační systém poskytne data pomocí webových služeb v dohodnutém formátu (WMS a WFS). GIS ve veřejné správě 5. Variantní návrhy řešení /průzkum trhu GIS ve veřejné správě 5. Porovnání variant GIS ve veřejné správě 7.Lidské zdroje • Role a jejich detailní popis - implementace GIS ve veřejné správě 7.Lidské zdroje • Role a jejich detailní popis - provoz GIS ve veřejné správě 8. Harmonogram a očekávané finanční náklady GIS ve veřejné správě 9. Finanční plán a 10. ekonomická analýza •Finanční analýza a plán: –Přehled dlouhodobého majetku –Přehled nákladů v průběhu projektu (investiční a provozní, varianty). –Finanční plán (etapy, položky) Hodnocený projekt je z finančního hlediska v obou variantách nevýnosný, především proto, že negeneruje finanční příjmy. Ekonomická analýza vyhodnocena v návaznosti na ostatní projekty Olomouckého kraje. GIS ve veřejné správě 12. Udržitelnost projektu • Projekt není realizován za účelem tvorby zisku a negeneruje žádné příjmy. Jeho provozní náklady budou hrazeny z vlastních zdrojů žadatele, čímž bude zajištěna udržitelnost výsledků a výstupů projektu. • Projekt musí být udržitelný po dobu 5 let od ukončení projektu. Udržitelnosti projektu v rovinách: – Institucionální - Olomoucký kraj – Finanční – nevýdělečná, CBA – Provozní – • Údržby a obnovy pořízených technologií • Vyčlenění a udržení kvalitního projektového týmu DATOVÉ MODELY DMVS GIS ve veřejné správě (5) Obsah DMVS a konceptuální datový model • Vychází z legislativy a z pravidel stanovených ČÚZK. – Obsah ÚKM je definován v příloze č. 2 Technická specifikace ÚKM Olomouckého kraje. – Obsah a datový model ÚAP je definován vyhláškou č. 500/2006 Sb. – Obsah DTM vychází z vyhlášky č. 233/2010 Sb. Vyhláška o základním obsahu technické mapy obce • Návrh finálního stavu datového modelu DMVS provede dodavatel projektu DMVS. – Někteří poskytovatelé dat budou muset postupně splňovat podmínky směrnice INSPIRE, zejména v oblasti metadat a datových specifikací, datový model je nutné připravit na tuto situaci. – Obce a další partneři projektu mají další požadavky na obsah technické mapy, které je potřeba zohlednit ve finálním návrhu. GIS ve veřejné správě Datové modely - ÚKM DGN, SHP, VFK GIS ve veřejné správě ÚAP • Přílohy vyhlášky specifikující sledované jevy (celkem 119) a způsob jejich předávání včetně návrhu předávacího protokolu. GIS ve veřejné správě ÚAP • Různé datové modely podle zpracovatele, odlišné údaje podle poskytovatele - př. SŽDC GIS ve veřejné správě ÚAP - metadata GIS ve veřejné správě INSPIRE Datová specifikace - metadata - Area management/restriction/regulation zones and reporting units GIS ve veřejné správě ÚAP - atributy GIS ve veřejné správě DTM - rozsah • (1) Technická mapa obce se zpracovává pro celé území obce, jeho část, zejména pro zastavěné území nebo zastavitelnou plochu nebo pro koridory. • (2) Základní obsah technické mapy obce tvoří – a) značky bodů bodových polí, – b) polohopis, – c) výškopis, – d) popis technické mapy obce a – e) metadata o prvcích technické mapy obce. • (3) Prvky základního obsahu technické mapy obce jsou uvedeny v příloze této vyhlášky. • (5) Obsah technické mapy obce se vyznačuje způsobem stanoveným příslušnou technickou normou - ČSN 01 3411 Mapy velkých měřítek. Kreslení a značky.. • (6) Objekty se zvláštním režimem ochrany a provozu lze jako prvky technické mapy obce uvádět pouze se souhlasem příslušného ministerstva. GIS ve veřejné správě DTM - příloha • Příloha k vyhlášce č. 233/2010 Sb. Prvky základního obsahu technické mapy • Př: 1.4 Zařízení dopravní infrastruktury – a) svodidlo, – b) zábradlí, – c) mechanické závory (stojan), – d) zastávka veřejné dopravy (označník), – e) světelné signalizační zařízení, – f) dopravní značka (sloupek), – g) měřené podrobné body na dopravní infrastruktuře. • Prvky nad rámec základního obsahu definuje obec vyhláškou. • Prvky musí být zaměřeny v souřadnicích S-JTSK a požadovanou přesností v poloze a výšce. GIS ve veřejné správě Zadání cvičení VII. • NÁVRATNOST INVESTIC PROJEKTŮ GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ • Na základě existujících studií a prezentací popište možnosti hodnocení návratnosti investic projektů GIS ve veřejné správě. V případě existence uvďtě také „best practices“. • 15 – 20 minut + diskuze. • Vedení – Kvíčala, Tomáš; Láchová, Lenka; Langr, Jan; Lavická, Petra; Lukeš, Václav; Lunda, Pavel; Marek, Petr; Matějová, Eliška.