GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ VIII podzim 2013 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic Zadání cvičení VII. • NÁVRATNOST INVESTIC PROJEKTŮ GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ • Na základě existujících studií a prezentací popište možnosti hodnocení návratnosti investic projektů GIS ve veřejné správě. V případě existence uvďtě také „best practices“. • 15 – 20 minut + diskuze. • Vedení – Kvíčala, Tomáš; Láchová, Lenka; Langr, Jan; Lavická, Petra; Lukeš, Václav; Lunda, Pavel; Marek, Petr; Matějová, Eliška. DATOVÉ MODELY DMVS GIS ve veřejné správě (5) Obsah DMVS a konceptuální datový model • Vychází z legislativy a z pravidel stanovených ČÚZK. – Obsah ÚKM je definován v příloze č. 2 Technická specifikace ÚKM Olomouckého kraje. – Obsah a datový model ÚAP je definován vyhláškou č. 500/2006 Sb. – Obsah DTM vychází z vyhlášky č. 233/2010 Sb. Vyhláška o základním obsahu technické mapy obce • Návrh finálního stavu datového modelu DMVS provede dodavatel projektu DMVS. – Někteří poskytovatelé dat budou muset postupně splňovat podmínky směrnice INSPIRE, zejména v oblasti metadat a datových specifikací, datový model je nutné připravit na tuto situaci. – Obce a další partneři projektu mají další požadavky na obsah technické mapy, které je potřeba zohlednit ve finálním návrhu. GIS ve veřejné správě Datové modely - ÚKM DGN, SHP, VFK GIS ve veřejné správě ÚAP • Přílohy vyhlášky specifikující sledované jevy (celkem 119) a způsob jejich předávání včetně návrhu předávacího protokolu. GIS ve veřejné správě ÚAP • Různé datové modely podle zpracovatele, odlišné údaje podle poskytovatele - př. SŽDC GIS ve veřejné správě ÚAP - metadata GIS ve veřejné správě INSPIRE Datová specifikace - metadata - Area management/restriction/regulation zones and reporting units GIS ve veřejné správě ÚAP - atributy GIS ve veřejné správě DTM - rozsah • (1) Technická mapa obce se zpracovává pro celé území obce, jeho část, zejména pro zastavěné území nebo zastavitelnou plochu nebo pro koridory. • (2) Základní obsah technické mapy obce tvoří – a) značky bodů bodových polí, – b) polohopis, – c) výškopis, – d) popis technické mapy obce a – e) metadata o prvcích technické mapy obce. • (3) Prvky základního obsahu technické mapy obce jsou uvedeny v příloze této vyhlášky. • (5) Obsah technické mapy obce se vyznačuje způsobem stanoveným příslušnou technickou normou - ČSN 01 3411 Mapy velkých měřítek. Kreslení a značky.. • (6) Objekty se zvláštním režimem ochrany a provozu lze jako prvky technické mapy obce uvádět pouze se souhlasem příslušného ministerstva. GIS ve veřejné správě DTM - příloha • Příloha k vyhlášce č. 233/2010 Sb. Prvky základního obsahu technické mapy • Př: 1.4 Zařízení dopravní infrastruktury – a) svodidlo, – b) zábradlí, – c) mechanické závory (stojan), – d) zastávka veřejné dopravy (označník), – e) světelné signalizační zařízení, – f) dopravní značka (sloupek), – g) měřené podrobné body na dopravní infrastruktuře. • Prvky nad rámec základního obsahu definuje obec vyhláškou. • Prvky musí být zaměřeny v souřadnicích S-JTSK a požadovanou přesností v poloze a výšce. PROFESNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V GI GIS ve veřejné správě Motivace ? GIS ve veřejné správě Klíčové oblasti rozvoje lidských zdrojů • Získávání zaměstnanců – není zatím nijak rozpracováno – otázka náboru, fluktuací, odchod odborníků z profese(?) • Motivace zaměstnanců – Vnitřní a vnější faktory – Nutnost motivace i pro vzdělávání – Oddanost zaměstnance jako součást etiky - identifikace s cíli a hodnotami organizace, touha náležet k organizaci a ochota vyvíjet úsilí v zájmu organizace. • Vzdělávání a osobní rozvoj zaměstnanců – význam celoživotního vzdělávání GIS ve veřejné správě Celoživotní učení • Počáteční vzdělávání + další vzdělávání • Formální vzdělávání – školy, klasický stupeň vzdělání – certifikace, titul. • Neformální vzdělávání – organizované školení, kurzy, přednášky - rekvalifikace, profesní kurzy. • Informální – neorganizované, sebevzdělávání. • dle zákona č. 312/2002 Sb. (o úřednících územních samosprávných celků) se rozlišuje vstupní vzdělávání, průběžné vzdělávání a přípravu a ověření zvláštní odborné způsobilosti. • Další vzdělávání – propojení s praxí. GIS ve veřejné správě Obecné nedostatky • nedostatečné rozvinutí systému dalšího vzdělávání. • slabé dovednosti absolventů škol - soft skills a jazyky. • znalost angličtiny dokonce slabší než v ostatních nových členských zemích EU-10. • využívání internetu ke komunikaci, k vyhledávání a zpracovávání informací u Čechů zhruba o třetinu nižší. • nedostatek technicky zaměřených pracovníků (HK ČR). • zaostávání v účasti na kurzech v rámci neformálního vzdělávání + výrazně nižší počet strávených hodin. GIS ve veřejné správě Situace na VŠ • Málo na technických oborech + vysoký podíl nedokončení studia. • Nesoulad mezi volbou uchazečů o studium a poptávkou po absolventech na trhu práce. • Bakalářské studium – uplatnění (zaměření na odborný základ). • Doktorské studium – zaměření, uplatnitelnost a zájem? • neschopnost spolupracovat s aplikační sférou; • podpora výzkumu a vývoje na vysokých školách – nakupovaný výzkum. • profilace vysokých škol – záměr novelizace VŠ zákona – profesní, akademické a výzkumné. • malý zájem VŠ na realizaci dalšího vzdělávání • OPVK, OPLLZ. GIS ve veřejné správě Zahraniční zkušenosti LZV v oblasti GIS/T Geoinformační strategie: • Wales (mimo jiné): – rozvoj aktivit typu pracovní stáže (+ pro zaměstnavatele i studenty), – role profesní organizace v organizaci soustavy školení a akreditací, podpory komunikace, organizací setkávání a sdílení příkladů dobré praxe • Nizozemí (GIDEON) – obecná doporučení • Vzdělávací infrastruktura (DiBiase)- komplexní síť, zahrnuje vzdělávací instituce, profesní sdružení, soukromé firmy, veřejné instituce, veřejná i soukromá média, ale také např. výstavy, dokonce kluby geocachingu … GIS ve veřejné správě Marble (1998) pyramida 6 úrovní dovedností GIS/T, které by měly být obsaženy ve vzdělávacím programu. GIS ve veřejné správě UCGIS Body of Knowledge – proč? Model společného kurikula v oblasti GIS/T. Důvody vzniku: – Neregulované akademické certifikované programy, nedostatek standardů a zodpovědnosti. – Nedostatečně náročné pregraduální studium, nízkoúrovňové, netechnického charakteru výuky GIS, které studentům neposkytuje dobrý základ. • Využití: – Plánování studijních programů a jejich revize – Akreditace programů – Hodnocení programů – Vzájemné uznávání výsledků studia a přenositelnost – Profesionální certifikace – Sledování zaměstnanců GIS ve veřejné správě UCGIS Body of Knowledge – struktura • Znalostní oblasti – představují jednotlivé domény v rozsahu GIS/T. • Jednotky – reprezentují související sadu témat, které zahrnují významné koncepty, metody, techniky a aplikace. – základní (core) a volitelné (selective). • Téma – reprezentuje jeden koncept, metodu, techniku. – definované pomocí jednoho či více formálních výukových cílů. GIS ve veřejné správě UCGIS Body of Knowledge – obsah 1 • Oblast znalostí: Konceptuální základy (Conceptual Foundations, CF) – Jednotka CF1 Filosofické základy (Philosophical foundations) – Jednotka CF2 Kognitivní a sociální základy (Cognitive and social foundations) – Jednotka CF3 Základní koncepty geografické informace (Domains of geographic information) – Jednotka CF4 Prvky a reprezentace geografické informace (Elements of geographic information) – Jednotka CF5 Vztahy (Relationships) – Jednotka CF6 Nejistota geografické informace (Imperfections in geographic information) • Oblast znalostí: Kartografie a vizualizace (Cartography and Visualization, CV) – Jednotka CV1 Historie a trendy (History and trends) – Jednotka CV2 Datové aspekty (Data considerations) – Jednotka CV3 Principy návrhu map (Principles of map design) GIS ve veřejné správě Unit CV3 Principles of map design This topic covers basic design principles that are used in mapping and visualization, as well as cartographic design principles specific to the display of geographic data. •Topic CV3-1 Map design fundamentals – List the major factors that should be considered in preparing a map. – Discuss the differences between maps that use the same data but are for different purposes and intended audiences. – Critique the graphic design of several maps in terms of balance, legibility, clarity, visual contrast, figure-ground organization, and hierarchal organization. – Prepare different maps using the same data for different purposes and intended audiences (e.g. expert and novice hikers). GIS ve veřejné správě Kategorie výukových cílů v BoK ECTS label – Learning outcomes - Aktivní slovesa – Bloom taxonomy. GIS ve veřejné správě GEOSPATIAL TECHNOLOGY COMPETENCY MODEL • GTCM se snaží identifikovat plné spektrum schopností potřebných k profesionální práci. Proto zahrnují 29 obecných obchodních, technických, analytických a interpersonálních schopností, které jsou nezávislé na GIS doméně. GIS ve veřejné správě Competencies: •Personal •Academic •Workplace GIS ve veřejné správě Competencies: Industry wide Industry sector Management GIS ve veřejné správě Profesionální certifikace v GIS/T v USA • Certifikační program URISA (Urban and Regional Information Systems Association) od 2004, certifikační institut GIS (www.gisci.org). • žádné testy, sebecertifikace založená na bodech vypočtených z dosaženého vzdělání, profesionální zkušenosti a přínosu pro obor • Min. kritéria: – bakalářský titul s absolvováním kurzu (kurzů) GIS (nebo ekvivalentní), – čtyři roky práce s GIS aplikací nebo pořizování geodat (nebo ekvivalent) a – roční aktivní členství v profesionální GIS asociaci. • každý úspěšný žadatel musí podepsat etická pravidla. GIS ve veřejné správě Profese a zaměstnanost v oblasti GIS/T (USA) GIS ve veřejné správě Profese a zaměstnanost v oblasti GIS/T (ČR) • Vhodné provést průzkum reálné situace v praxi, identifikovat profese, ideálně společně s odhadem počtu míst a očekávaného vývoje. • Např.: – Správce GIS (správce geodat apod.) – Správce informačního systému (např. městského) – Analytik (s důrazem na prostorové a časoprostorové úlohy) – Vývojář GIS/T aplikací – Programátor GIS/T aplikací – Kartograf – Technik zeměměřictví – Zeměměřič – Technik v GIS/T – Specialista DPZ a fotogrammetrie – Marketing GIS/T – Specialista pro modelování v GIS/T – Výzkumník • Koncepce VÚGTK obsahuje úvahu o potřebě zeměměřičů: 8000 zeměměřičů (r. 2011), roční potřeba 100 nových absolventů SŠ a VŠ. GIS ve veřejné správě Uživatelé GIS/T Dělení podle: – Tematické oblasti (úředník, hasič, záchranář, policista, informatik, politik ..) – intenzity využívání (úředník stavebního úřadu více) – pravidelnost užívání (periodická, nepravidelná, občasná apod.) – úroveň a náročnost (jednoduchá úroveň pro politiky, vysoká úroveň pro hydrology) Vymezení hlavních kategorií a doporučení pro ně: – Profesionálové (specialisté GIS/T) – nezbytný systematický odborný růst a vzdělávání, vysoká kvalita vzdělávání, všestrannost, důraz i na manažerské, obchodní a komunikační dovednosti, soft skills. – Intenzivní uživatelé – klást důraz na efektivitu a možnosti využití školeného systému, zejména správnost postupů, vyšší míru využití aplikací a zdrojů. – Periodičtí uživatelé – synchronizovat školení s periodou potřeby práce s GIS/T – Občasní uživatelé – zajistit pravidelný trénink, nezbytný pro udržování požadované úrovně práce se systémem. GIS ve veřejné správě Formální vzdělávání v oblasti GIS/T GIS ve veřejné správě Terciérní vzdělávání v oblasti GIS/T • studijní plány různorodé a odrážejí různý základ a zaměření jednotlivých garantujících pracovišť; • inovace výuky, náročnost vybavení; • terminologie, učebnice; • nízká nabídka kombinovaného a distančního studia (např. pro NMgr. pouze VŠB-TU Ostrava a ZČU v Plzni). GIS ve veřejné správě Celoživotní vzdělávání • Koncepce VÚGTK (2011) uvádí požadavky na další vzdělávání pro zeměměřiče, vč. povinného doškolování. • V oblasti GIS/T - využít zahraniční zkušenosti (např. UCGIS body of knowledge). • Založit společnou oborou radu pro celoživotní učení? • Etické zásady. GIS ve veřejné správě Neformální vzdělávání • Kurzy a školení – problémy: – nekontroluje se úroveň výstupních znalostí (vyjma certifikačních kurzů); – fenomén „placených“ kurzů; – akreditované vzdělávání u nás není aktivně vyžadováno a není konkurenční výhodou, formalismus; – jak zvýšit jejich kvalitu? • Přednášky – informovanost • Konference, semináře GIS ve veřejné správě Informální učení • Slabá úroveň sebevzdělávání v ČR (každý 5. člověk) • Četba odborných periodik a odborných publikací • Knihovny • Popularizačně-vzdělávací aktivity • Web • Diskusní fóra, blogy – např. Konference katastru nemovitostí • Profesní organizace • Sociální sítě GIS ve veřejné správě Národní kvalifikační rámec tercierního vzdělávání – Q ram • Kvalifikace = prokázané a formálně potvrzené výstupů z učení. • Součástí Národní soustavy kvalifikaci jsou tak všechny bakalářské, magisterské a doktorské studijní programy podle zákona o vysokých školách, jakož i akreditované vzdělávací programy vyšších odborných škol. • 39 oblastí vzdělávání. Pro každou z nich je podle společné systematiky sestaven popis Vědy o Zemi. GIS ve veřejné správě Vědy o Zemi PÁTEŘNÍ OBORY • Vědy o Zemi zahrnují široké spektrum oborů, z nichž k nejvýznamnějším patří geologie (zahrnující podobory tektonika, strukturní geologie, petrologie, stratigrafie, paleontologie, mineralogie, ložisková geologie), fyzická geografie, geomorfologie, pedologie, hydrogeologie a hydrologie, geofyzika, geochemie, environmentální geologie, inženýrská geologie a geodézie. • Zcela chybí sociální geografie, kartografie, geoinformatika!! • Důsledky – akreditace, získávání dotačních titulů, poptávka po absolventech, „přežití oboru“. GIS ve veřejné správě Národní soustava povolání (NSP) prostřednictvím Sektorových rad monitoruje a eviduje požadavky na výkon jednotlivých povolání na trhu práce. Vzniká tak otevřená databáze povolání, která reálně odráží situaci na trhu práce. Společně s Národní soustavou kvalifikací (NSK) přinese důležité informace o kvalifikačních požadavcích, které se následně promítnou do všech úrovní vzdělávání. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Zadání cvičení VIII. • GEOSPATIAL TECHNOLOGY COMPETENCY MODEL • Popište hlavní schopnosti pro pracovníka v oblasti GIS/T na základě GTCM. Věnujte se podrobněji všem kompetenčním úrovním a pokuste se přizpůsobit národnímu prostředí. • 15 – 20 minut + diskuze. • Vedení – Navrátilová, Jana; Nedorost, Luboš; Otáhal, Jan; Peňák, Martin; Procházka, Jan; Procházka, Ondřej; Ptáček, Tomáš; Reczek, Michal.