GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ IX podzim 2013 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic Zadání cvičení VIII. • GEOSPATIAL TECHNOLOGY COMPETENCY MODEL • Popište hlavní schopnosti pro pracovníka v oblasti GIS/T na základě GTCM. Věnujte se podrobněji všem kompetenčním úrovním a pokuste se přizpůsobit národnímu prostředí. • 15 – 20 minut + diskuze. • Vedení – Navrátilová, Jana; Nedorost, Luboš; Otáhal, Jan; Peňák, Martin; Procházka, Jan; Procházka, Ondřej; Ptáček, Tomáš; Reczek, Michal. Aktuální stav projektu tvorby Strategie rozvoje infrastruktury pro prostorové informace v ČR do roku 2020 (GeoInfoStrategie) 5 Dohoda o spolupráci - snahy MV o formulování „geoinformační strategie státu“ (opora v INSPIRE) dlouhodobě neúspěšné - přelom v polovině roku 2012 – na spolupráci při vypracování geoinformační strategie • pod koordinací MV • bez zvýšené potřeby finančních prostředků se dohodly  společný záměr předložen ministrem vnitra k projednání vládě v říjnu 2012 Usnesení vlády ČR č. 837/2012  vláda ČR dne 14. listopadu 2012 • schválila záměr vypracování GeoInfoStrategie • uložila - ministru vnitra vypracovat návrh GeoInfoStrategie ve spolupráci s ministry životního prostředí, pro místní rozvoj, obrany a dopravy a předsedou ČÚZK a předložit ho vládě do 28. února 2014 - ministrům a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy poskytovat podporu při zpracovávání návrhu Strategie • doporučila hejtmanům, primátorovi hlavního města Prahy, primátorům statutárních měst a starostům obcí při zpracovávání návrhu GeoInfoStrategie spolupracovat Koncepce veřejné správy a eGovernmentu Katalogizace služeb Automatické nárokové Poloautomatické nárokové Nenárokové / neautomatické Standardizace agend Implementace ve veřejné správě Zpětná kontrola RPP Napříč územní působností Napříč věcnou působností Napříč osobní působností Řízení kvality Outsourcing Postavení úředníků Servisně orientovaná architektura eGovernmentu RIA / CIA Nákladově orientovaný výkon Administrativní členění Zpětná vazba klientů Permanentní revize agend Veřejnoprávní smlouvy Financování přen. působnosti PMA I - II E-Sbírka / E-Legislativa Strategický rámec eGov 2014+ Strategický rámec VS 2014+ Koncepce eGovernmentu „Čtyřvrstvá architektura jako cesta k úplnému elektronickému podání“ „CO“ výplata sociálních dávek, vydání ŘP, výměna OP, změna trvalého pobytu, vydání živnostenského oprávnění „KDE“ hostingové služby národního datového centra, platforma jako služba, provozní dohled jako služba „JAK“ poskytnutí referenčních údajů, ověření identity, zaručené podání a doručení „KUDY“ univerzální klientská přípojka z fixní lokace, klientská přípojka z mobilní lokace, propojení do EU, propojení mezi datovými centry  popis stavu NIPI, přehled klíčových problémů a analýzu jejich příčin a možností řešení  vytýčení cílového stavu s jasně formulovanými společnými prioritami a měřitelnými cíli (SMART)  návrh konkrétních opatření a úkolů k dosažení vytýčených cílů • stanovení legislativních a organizačních opatření a gestorů jednotlivých opatření a cílů • časový harmonogram plnění jednotlivých úkolů • odhad nákladů a přínosů jednotlivých opatření  upřesnění rolí dotčených subjektů veřejné správy i zainteresovaných uživatelských skupin  institucionální zakotvení vhodné koordinační struktury  nastavení povinnosti pravidelného předkládání zprávy o plnění Implementační plánu vládě Implementační plán GeoInfoStrategie - obsah Projekt tvorby GeoInfoStrategie  je postupováno v souladu s „Metodikou přípravy veřejných strategií“ ( www.verejne-strategie.cz ) • usnesení vlády ČR ze dne 2.5.2013 č. 318  orgány Organizační struktury projektu Tvorba GeoInfoStrategie • Gestor (předseda Řídicího výboru) - MV • Řídicí výbor • Koordinátor projektu (MV) • Zpracovatelský tým • Konzultační tým  VS, profesní sdružení, akademická sféra • Pracovní skupiny  pro konkurenceschopnost, pro datovou oblast, pro globální architekturu a technická řešení, pro regulační rámec, …  do procesu tvorby jsou zapojeny další zainteresované subjekty veřejné i soukromé sféry. Aktuální stav projektu  je vypracována a aktualizována řídicí dokumentace projektu  jsou ukončeny práce na vstupní analýze existujících evropských i národních zdrojů (gesce ČÚZK)  je uzavřena etapa intenzivního shromažďování a sběru • dalších informací pro analýzu • podnětů pro návrhovou část  ŘV schváleno (vazba na cíle eGovernmentu) • vize a globálního cíl • 4 strategické cíle • specifické cíle  je vypracován návrh opatření 12 Vstupní analýzy - cesta maximálního využití existujících zdrojů a podkladů při sledování níže uvedených hledisek • legislativa definující vznik, správu a poskytování prostorových dat • agendy a činnosti veřejné správy předpokládající využití prostorových dat • koordinace vzniku, správy a užití prostorových dat ve VS • služby poskytování primárních dat • datové sady a metadata • lidské zdroje a vzdělávání • možnosti využití potenciálu prostorových dat a geoinformačních technologií pro růst konkurenceschopnosti • trendy v oblasti NIPI 13 Zdroje a východiska - příklady  INSPIRE (http://inspire.gov.cz) a geoinformační strategie některých evropských států  strategické národní rozvojové dokumenty • Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky pro období 2012–2020; Strategický rámec rozvoje eGovernmentu 2014+; Strategický rámec rozvoje veřejné správy 2014+ (návrh); Státní politika v elektronických komunikacích (Digitální Česko) 2011-2015 ; …  existující resortní výstupy • výstupy 2 výzkumných projektů MV z roku 2010; Koncepce rozvoje zeměměřictví a katastru pro období 2012-2016, VÚGTK Zdiby, 2011; Státní politika životního prostředí ČR 2012-20 (MŽP); …  existující relevantní podněty a stanoviska • Stanovisko SMO ČR k problematice geoinformatiky a digitálních dat o území; Závěry a doporučení k problematice Digitální mapy veřejné správy a Technické mapy obce, Český svaz geodetů a kartografů, 2012; Závěry ze semináře Digitální mapa veřejné správy – první kroky, čtyři roky, Nemoforum 2012; … Podněty - s využitím všech komunikačních nástrojů projektu shromážděno cca150 podnětů celkem - 50 tzv. top podnětů - top podnět - řešit dostupnost základních prostorových dat nejvyšší úrovně podrobnosti • obraz reálného stavu území celé ČR • legislativní ukotvení • definované procesy pořízení, správy a aktualizace • závazný podklad pro výkon veřejné správy 15 Národní sada prostorových objektů (NaSaPO) „Rok 2020 +: Česká republika je znalostní společností účelně využívající prostorové informace.“ • Prostorové informace a související služby jsou využívány ve všech oblastech života společnosti a podporují konkurenceschopnost, bezpečnost, a trvale udržitelný rozvoj • Veřejný sektor díky dostupnosti prostorových informací a služeb efektivně poskytuje moderní a kvalitní veřejné služby. 16 Vize − Vytvořit podmínky pro účelné a účinné využití prostorových informací ve společnosti a vybudování garantovaných služeb veřejné správy • chceme správně pracovat s prostorovými daty, využívat tato data pro agendy ve veřejné správě a také umožnit jejich využívání třetím stranám • chceme podpořit socioekonomický růst a konkurenceschopnost ČR 17 Globální cíl Strategický cíl 1:  Zajištění garantovaných služeb veřejné správy pro správu a efektivní využívání prostorových informací pro činnosti veřejné správy a další široké využití celou společností • Musíme znát, připravit a dobudovat soubor služeb veřejné správy, u kterých potřebujeme garantované prostorové informace a potřebujeme znát způsoby jejich využívání. Musíme nastavit regulační rámec pro správu a využívání prostorových informací a vědět, o kterých službách veřejné správy, agendách a činnostech to je. Strategický cíl 2:  Vybudování národní infrastruktury pro tvorbu, správu a propojení datového fondu prostorových informací veřejné správy • Chceme vybudovat národní infrastrukturu včetně sdílených služeb pro prostorové informace jako podpůrnou infrastrukturu pro tvorbu, správu a využívání a publikování prostorových informací, a to jak po stránce technické (informační systémy a jejich data propojená jako datový model), tak po stránce služeb (sdílené služby umožňující správu a využívání prostorových informací). Chceme, aby takto vybudovaná infrastruktura umožňovala splnění mezinárodních závazků, jimiž je Česká republika vázána. Strategický cíl 3:  Zkvalitňování a další rozvoj datového fondu prostorových dat pro jejich využívání veřejnou správou a celou společností • Je nezbytné stanovit oblasti a vrstvy dat (prostorových dat včetně mapových dat), která potřebuje veřejná správa pro svoji činnost. Musíme stanovit způsob jejich pořízení, správy, aktualizace a také závaznosti, a to včetně určení správců a gestorů za tato data a postupně musíme být schopni data validovat a garantovat alespoň pro podklad pro činnosti veřejné správy. Je třeba zajistit standardizaci dat a jejich interoperabilitu, a to včetně zohlednění závazných mezinárodních norem. Národní sada prostorových objektů (NaSaPO) Strategický cíl 4:  Koordinace a rozvoj institucionálního zajištění oblasti prostorových informací a podmínek pro jejich správu a využívání • Je třeba nastavit koordinaci v této oblasti a stanovit role a povinnosti všech zúčastněných. V rámci institucionálního zajištění v oblasti prostorových informací se musíme věnovat jak souvislosti s legislativním a právním rámcem, tak především zajištění kvalifikovaných lidských a provozních zdrojů pro práci s prostorovými informacemi na všech úrovních, a to včetně výzkumu a vzdělávání (zejména ve veřejné správě). Národní sada prostorových objektů (NaSaPO) Proč je NaSaPO cíl GeoInfoStrategie?  V současné době neexistuje státem garantovaná sada prostorových dat detailní úrovně podrobnosti (velkého měřítka), která by byla jednotně využívána agendami VS (?).  Národní infrastrukturu prostorových informací (NIPI) nelze budovat bez harmonizovaných datových sad základních prostorových dat.  Je třeba poptávat kompletní řešení pro vymezení referenčních dat a jejich integraci pomocí modelové generalizace.  Spolehlivá data jsou základním předpokladem pro generování kvalitních informací  Nekvalitní informace -> dezinformace  Cíl: Vytvoření Národní sady prostorových objektů (NaSaPO) Prostorový objekt ve smyslu geografický vzhled podle ČSN P ISO/TS 19104:2010 Vlastnosti NaSaPO  Státem stanovená množina prostorových objektů s garancí parametrů kvality (poloha, úroveň detailu, …) na celém státním území,  Legislativně stanoven správce a editor jednotlivých prostorových objektů a popisných údajů odpovědný za jejich vymezení a vedení,  Legislativně vymezené a technologicky definované procesy pořízení, správy, vedení a aktualizace dat  Datové specifikace prostorových objektů NaSaPO v souladu s ISO a metodikou a prováděcími pravidly INSPIRE,  Metadata v souladu s národním metadatovým profilem,  NaSaPO bude vedena v národním referenčním souřadnicovém systému S-JTSK, výškový systém baltský – po vyrovnání Bpv, Vlastnosti NaSaPO  prostorové objekty NaSaPO s nižší úrovní podrobnosti budou vytvářeny na základě datové generalizace  NaSaPO bude závazným podkladem pro informační systémy veřejné správy, pro tvorbu státního mapového díla  prostorové objekty NaSaPO budou zdrojem pro účelové výstupy typu ÚAP, DTM, Registr dopravní infrastruktury, Registr technické infrastruktury (včetně Registru pasivní infrastruktury), …  poskytování do jiných souřadnicových systémů bude zajištěno garantovanými transformačními službami. Nutné podmínky pro realizaci NaSaPO  Legislativní zajištění vymezení a pořízení dané množiny prostorových objektů včetně vynutitelných sankcí pro stanovené editory při jejich neplnění NaSaPO.  Institucionální zabezpečení NaSaPO jako nadresortní datové báze (Správa NaSaPO).  Zabezpečení sdružených finančních zdrojů pro procesy sběru, vedení a údržby NaSaPO.  Explicitní vyjádření souladu NaSaPO s principy INSPIRE. 32 Děkuji za pozornost http://www.geoinfostrategie.gov.cz