Tvorba odborné publikace Důvod Etika Typy publikací Než začnete psát… Obsah a rozsah částí Po napsání první verze… Recenzní řízení Co dělat a nedělat… Proč vědci publikují? * Sdílení získaných poznatků s celou vědeckou komunitou * Přispění k rozvoji lidského poznání * Výměna a sdílení informací * Omezení duplikování pokusů – plýtvání * Diskuse s odborníky * Ochrana intelektuálního vlastnictví * Uložení informací pro příští generace * Osobní reputace a kariéra Podle C. Ascheron – Scientific publishing, Springer - Verlag Vědecká etika – kód cti * Publikuj pouze důležité a nové poznatky –Kvalita důležitější než kvantita * Publikuj pravdivá a ověřená data –Zavázání se k publikovaným výsledkům –Nevynechávat negativní výsledky, data co se „nehodí“ do hypotézy * Respektuj intelektuální vlastnictví a copyright – stop plagiátorství!!! * Cokoliv přejatého důsledně cituj * Publikuj získané výsledky jen jednou, neopakuj se * Publikuj ve vhodný okamžik –Kompletní data x konkurenční boj Podle C. Ascheron – Scientific publishing, Springer - Verlag Typy publikací * Standardní publikace – cca 10 stran • nové důležité výsledky, interpretace, diskuse * Krátké sdělení (short note) – 2 – 4 stránky • aktuální speciální výsledky zároveň s diskusí * Review – cca 50 stran • souhrn znalostí o celé problematice * Hypotézy – Vysoce aktuální review dosud důkladně neprozkoumaných, ale slibných oblastí výzkumu, které přináší nové hypotézy, které by mohly široce ovlivnit další výzkum * Rozšířený abstrakt – cca 2 strany • konferenční příspěvek standardně strukturovaný – Než začnete psát… * Výběr typu časopisu * Nový x zavedený, obecný x specializovaný * Podle propozic zvolit rozsah, formu, počet grafických příloh, jazyk • * Formulace cílů a získaných výsledků * Je dostatek výsledků? * Myšlenkové schéma publikace * Shrnutí celé práce do jedné věty • * Ujasnění formy spoluautorství * Souhlas spoluautorů se schématem • * Důkladná rešerše problematiky * * Nadpis * Cca 20 slov (+ krátká verze), aktivní forma * Obvykle bez „articles“, nepoužívat zkratky * Obsahuje hlavní myšlenku –Název studovaného organismu –Studovaný systém nebo aspekt problému –Způsob ovlivnění –Test „jedna věta vystihující vše“ * Příklady: –The effect of Temperature on Germination of Corn –Does Temperature Affect Germination of Corn? –Temperature and Corn Germination: Implication of agriculture –High Temperature Reduces Germination of Corn –Hot issue - Heat Reduces Germination of Corn Podle S. Steingraber – Guidelines of Writing Scientific Paper Autoři a jejich působiště – Authors and affiliation * Pořadí podle míry přispění * První sepisující autor * Poslední zaštiťující autor * Při stejné míře přispění rozhoduje abeceda * Možné označit několik autorů za rovnocenné – equally contributed * Nutné uvést a označit korespondujícího autora – poštovní i e-mailová adresa, číslo faxu * Technické síly a konzultanti se neuvádí (jen v poděkování) * Přiměřený počet autorů * Všichni autoři musí mít uvedeno svoje současné působiště – plný název organizace, město, země * Přiřadit indexem autora k pracovišti – Poznámky pod čarou * Korespondující autor * (Poděkování) * Seznam použitých zkratek * Jakékoli další důležité vysvětlující informace (např. aktuální adresa) Příklad: Abstrakt - Abstract * Charakterizuje celý článek * Musí být schopen samostatné existence * Pro rozšíření informací je nejdůležitější * Nejlépe jej napsat až jako poslední část * Stanovený rozsah – 100 – 300 slov * Indikativní (jeden odstavec) x informativní (strukturovaný) * Používat zkratky jen výjimečně * Obsahuje –Účel a cíl studie –Krátká charakterizace použitých metody –Sumarizace výsledků –Jaký význam dosažené výsledky mají Klíčová slova – Key Words * Rychlá informace pro čtenáře * * Některé vyhledávače podle nich vybírají žádané publikace • * Obvykle cca 5 slov * * Hlavní studované veličiny, faktory, organizmy, molekuly * * Uspořádat dle abecedy * * * Úvod - Introduction * Uvedení do studované problematiky * Vysvětlit, proč je dané téma aktuální a důležité * Obsahuje –Základní informace o tématu (pro začátečníky) –Nejnovější fakta (pro specialisty) –Vše podpořeno CITACEMI!!! –Fakta směřující k formulaci pracovní hypotézy –Jaký bude přínos uvedených výsledků * Trend – poslední odstavec shrnující výsledky ještě stručněji (jinými slovy) než abstrakt * Délka cca 500 slov Materiál a metody – Material and Methods * Stručný popis –Pokusného organismu –Experimentálních podmínek + průběh pokusů –Použitých detekčních metod + stručně princip metody –Popis lokality –Vyjmenovat a specifikovat použité chemikálie (výrobce a jeho adresa) –Použité speciální přístroje (výrobce, adresa) –Způsob pozorování a hodnocení (statistická analýza) * Reprodukovatelnost!!! * Možnost citovat metody dříve detailně popsané * Uvést případné modifikace * Schválení pokusů na zvířatech etickou komisí, informovaný souhlas pacientů atd. * Apendixy – přílohy (Supplements) - sekvence primerů, microarrays * – Výsledky - Results * Logicky uspořádané výsledky podložené grafickými důkazy a statistikou (neinterpretovat) * Podkapitoly s nadpisem x volný text * Text musí být srozumitelný i bez studia graf. příloh a naopak, ale neduplikovat •The results are given in Tab. 1 •Temperature was directly proportional to the metabolic rate (Tab. 1) * Na všechny graf. přílohy musí být odkaz v textu * Uvádět i výsledky, které nepodpírají hypotézu • Prezentace výsledků (St. publikace) x • Prezentace + interpretace (Short note) • • * Technické připomínky * Používat správné jednotky (SI) * Výsledky uvádět s přesností o jeden řád vyšší než měřená hodnota (T na 0.1°C, S.D. 0.01) * Zvlášť číslovat Tab. a Fig. * Hodnoty statistických testů uvádět za danými výsledky (t-test, t = 0.034, P > 0.05) * Kde není rozdíl statisticky významný, psát o tendenci, trendu * Používat minulý čas (past simple) * Trend k používání aktivního plurálu místo pasiva * V manuskriptu dát na konec textu (až za ref.) legendy k obrázkům, tabulky; obrázky zvláštní soubor * Jasné legendy ke obrázkům – Název přílohy. Popis metod, zkratek, inkubačních intervalů, zvětšení • * Dahl and Simon, Blood Cells, Molecules, and Diseases 31 (2003) 229–233 Příklady: b) MCF-7 cells were transfected with either EV, YB-1(wt), or YB-1(Ala102) and stable pooled clones were then examined for differences in anchorageindependent growth. The MCF-7(EV), MCF-7(YB-1), and MCF-(Ala102) cells expressed on average 1.6, 2.19, and 1.09 colonies per field, respectively. The statistical significance was determined using the Student’s t-test. WANG et al.,J. Cell. Physiol. 208:133–140 (2006) Diskuze - Discussion * Konfrontace výsledků s literaturou (citace) * Interpretace dat v širších souvislostech * Výsledky nepodporující hypotézu nepotlačovat, ale snažit se vysvětlit * Kriticky posoudit hodnověrnost výsledků * Jaké nové otázky váš výzkum otevřel * Navrhnout další experimenty * Vhodné ilustrovat získané výsledky schematicky (sumární schéma) * Poslední částí by mělo být potvrzení nebo vyvrácení pracovní hypotézy * Struktura odstavce •Odstavec je skupina „příbuzných“ myšlenek * První věty – seznámení s hlavní myšlenkou * Střed – důkazy, které tuto myšlenku podporují * Závěr – shrnutí předchozích myšlenek a přechod na další myšlenku * Přechodové fráze: * Další myšlenka podporující předchozí – In addition,... Moreover,... We also noted that, * Odporující myšlenka – However,... On the other hand,... In contrast,... * Shrnující myšlenka – Thus,... Consequently,... In conclusion,... Příklad • Moreover, it has been demonstrated that CBP/p300, by dint of its intrinsic histone acetyl-transferase activity, acts as a transcriptional co-activator and that the interaction of CBP with p65/RelA is a critical event in recruiting other key components of the transcriptional machinery to form a transcription initiation complex (20). We examined the effect of resveratrol on CBP interaction with p65/RelA. It was found that topical application of TPA resulted in a dramatic increase in the interaction of CBP with p65 in mouse skin, which was strongly inhibited by resveratrol pretreatment (Figure 3C). Taken together, our results indicate that resveratrol blocks the TPA induced transcriptional activation of NF-kB in mouse skin by inhibiting NF-kB interaction with the transcriptional coactivator CBP/p300. • Kundu et al., Carcinogenesis 27(7) pp.1465–1474, 2006 Poděkování - Acknowledgement * Každému, kdo nějakým způsobem přispěl více, než byla jeho povinnost * Např. učitelé, konzultanti, korektoři, pomocní studenti * Všechny zdroje financí, které podporovaly výzkum * * Umístění na konci textu x na titulní straně (poznámky pod čarou) * Odkazy - References * Všechny citace uvedené v textu musí být také v odkazech a naopak * Dodržet formu žádanou časopisem * Vhodné množství –Short note – cca 20 –Standardní publikace – cca 50 –Review – 200 * Pro zorientování použít podobné publikace zveřejněné ve vybraném časopise v minulých letech * Vyhýbat se zdrojům z internet serverů mimo časopisy Zotero (http://www.zotero.org) * Návod: •http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html#zotero.01_instala ce_zotero – EndNoteWeb * Návod: http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html#enw.01_registrace. swf Citační manažery: Mendeley Praktické cvičení s EndNoteWeb 1.Vyhledat publikaci v PubMed 2.Vložit publikaci do EndNoteWeb 3.Vložit publikaci do Word (Cite while you write) 4.Vytvořit seznam citací • output style: • Copeia (kapitálky) • Plant Cell (tučná písmena) Po napsání první verze… * Zkontrolovat, jestli je na první přečtení jasné, co je cílem sdělení * Zkontrolovat strukturu odstavců – nejdůležitější věta je první * Zkontrolovat výpočty, všechny podklady uschovat pro případné tazatele * Zkontrolovat správnost a vhodnost citací * Projít znovu styl (dle časopisu) – maximální jednoduchost * Odsouhlasení textu spoluautory * Korektura gramatiky/ rodilý mluvčí Podle T. Albert – tips for preparing manuscript Recenzní řízení – peer-review * Publikační čas – tištěný časopis – 6 měsíců • - elektronický č. – 1 měsíc * Časopis přejímá autorská práva * Editoři posuzují vhodnost tématu – vybírají recenzenty * Recenzenti posuzují vlastní výsledky, jejich důležitost, věrohodnost, správnost a kvalitu prezentace * Navrhované změny jsou vždy v zájmu kvality publikace * Rychle provést žádané změny a dodatky * Po zamítnutí vyhledat podobný časopis a přizpůsobit text manuskriptu novým požadavkům • Co dělat… * Vybrat správný obsah pro správný čas. * Snažit se o maximální obsažnost * Vybrat správný čas pro publikování * Snažit se publikovat v renomovaných č. * Publikuj jen pravdivá a ověřená data * Zvol úderný název a informativní abstrakt * Spoluautoři jen opravdu ti, co se podíleli * Logicky uspořádat strukturu článku * Dodržuj etický kód Podle C. Ascheron – Scientific publishing, Springer - Verlag Co nedělat… * Nesnažit se do článku vecpat všechna data * Raději vyčkat a publikovat standardní článek než short note * Nepublikovat ani brzo, ani pozdě * Neschovávat důležité informace v málo rozšířených, neanglických časopisech * Nepublikuj unáhleně neověřená data * Nepokoušej se nacpat detaily do názvu a abstraktu * Nezapomeň poděkovat všem, co jakkoliv přispěli * Nevystavujte se riziku obvinění z plagiarismu Podle C. Ascheron – Scientific publishing, Springer - Verlag Stylistické poznámky * Vynechávat neužitečná slova * Nezpodstatňovat slovesa (I studied the effect of A on B x A study was undertaken to determine the possible effect of A on B) * Podmět věty musí být jasný * Kratší věty jsou jasnější než dlouhé * Pořádek slov ve větě (syntax) * Four Cs : Clear » Concise » Complete » Correct Vynechávat nadbytečná slova * The reason for this is that * The question as to whether * Owing to the fact that * In spite of the fact that * A considerable amount of * A majority of * A number of * Based on the fact that * For the purpose of * Has the capability of * In order to * Through the use of * Used for research purposes * Of great theoretical and practical importance * By using = Because = Whether = Since, because = Although = Much = Most = Many = Because = For = Can = To = By = Used for research = Useful = by / using One of the most... These results are meaningful..., Interestingly..., Podle J. Svoboda, the Basics of Scientific Writing, 2007 Syntax * Only I hit him in the eye yesterday. * I only hit him in the eye yesterday. * I hit only him in the eye yesterday. * I hit him only in the eye yesterday. * I hit him in only the eye yesterday. * I hit him in the only eye yesterday. * I hit him in the eye only yesterday. * I hit him in he eye yesterday only. Podle J. Svoboda, the Basics of Scientific Writing, 2007 Zdroje informací pro tuto přednášku * Šesták Z. 2000, Jak psát a přednášet o vědě. Academia, Praha * Steingraber S. 1985, Guidelines for Writing Scientific Paper -http://www.bms.bc.ca/library/Guidelines%20for%20writing%20Scientific%20papers.pdf * Ascheron C. – Scientific publishing - http://www.ai.tuwien.ac.at/wb_archiv/download/ascheron_scientific_publishing.pdf * McKechnie A. – How to write a scientific paper - http://www.uwo.ca/biology/undergraduate/fieldcourses/bats/Appendix%202%20How%20to%20write%20a%20sci entific%20paper.pdf * Albert T. – Tips for Preparing your Manuscript -http://www.timalbert.co.uk