prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. ÚÚstav experimentální biologie PřF MU GENETIKA CHOVÁNÍ 1. Metody studia Vý k íř t hVýzkum na zvířatech Bi6170 Genetika II 17.9.201417.9.2014 Obsah přednáškyObsah přednášky  Metodické přístupy ke studiu chováníMetodické přístupy ke studiu chováníp pyp py  DrozofilaDrozofila - geotaxe  VčelaVčela - hygienické chování  MyšMyš - konzumace alkoholu, péče o mláďataMyšMyš konzumace alkoholu, péče o mláďata  KrysaKrysa - učenlivost  PesPes reakce na výcvik PesPes - reakce na výcvik Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 METODICKÉ PŘÍSTUPYMETODICKÉ PŘÍSTUPYMETODICKÉ PŘÍSTUPYMETODICKÉ PŘÍSTUPY KE STUDIU CHOVÁNÍKE STUDIU CHOVÁNÍ Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 FrancisFrancis GaltonGalton (1869):(1869):  Hereditary Genius:y An Inquiry into Its Law and Consequencesand Consequences Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Biologická determinace chování?Biologická determinace chování? dědič t tř dídědič t tř dídědičnost vs. prostředídědičnost vs. prostředí NATURE NURTURE determinismusdeterminismus behaviorismusbehaviorismus Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Metodologie studia genetiky chováníMetodologie studia genetiky chování (živočišné modely)(živočišné modely) t di l kt ý h b i b d í h k ů (živočišné modely)(živočišné modely)  studium vyselektovaných nebo inbredních kmenů  úspěšnost selekce v populacip p p  studium jednotlivých genů (mutace, "knock-out") á ě é ří molekulárně-genetické přístupy Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Bi l i ké d lBi l i ké d lBiologické modelyBiologické modely pro studium genetiky chovánípro studium genetiky chování  bezobratlí:bezobratlí: hmyz – drozofila, včela, mravenec ob atlo ciob atlo ci obratlovci:obratlovci: hlodavci – myš, krysa, potkan, morče pes primáti – pavián, šimpanz, gorilaprimáti pavián, šimpanz, gorila Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Metodologie studia genetiky lidského chováníMetodologie studia genetiky lidského chování  Analýza mutací u jedinců s neobvyklým chováním g g yg g y  Analýza mutací u jedinců s neobvyklým chováním  Studium dvojčat  Familiární výskyt určitého typu chování  Asociační studie (molekulární markery) Asociační studie (molekulární markery) Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 DROZOFILADROZOFILADROZOFILADROZOFILA (( DrosophilaDrosophila melanogastermelanogaster )) Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 St diSt di tt d fild filStudiumStudium geotaxegeotaxe u drozofilyu drozofily Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Výsledky selekce na pozitivní a negativní geotaxiVýsledky selekce na pozitivní a negativní geotaxi v průběhu 65 generací: Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 ůSchéma křížení pro lokalizaci genů zodpovědných za geotaxi: Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Negativní geotaxe:Negativní geotaxe:  JohnstonůvJohnstonův orgánorgán (primární mechanosenzorický orgán pro detekci(primární mechanosenzorický orgán pro detekci gravitace) Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Sun Y Liu L Ben Shahar Y et al :Sun Y, Liu L, Ben-Shahar Y, et al.:  TRPA channels distinguish gravity sensing from hearing in Johnston’s organfrom hearing in Johnston s organ  PNAS 106, 13606-13611, 2009 Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Geny pro proteinyGeny pro proteiny transmembránovýchtransmembránových kanálůkanálů TRP (TRP (TransientTransient ReceptorReceptor PotentialPotential))  gen TRPN - no mechanoreceptor potential C (NompC) TRP (TRP (TransientTransient ReceptorReceptor PotentialPotential)) gen TRPN no mechanoreceptor potential C (NompC)  geny TRPV - nanchung (nan), inactive (iav)  geny TRPA - painless (pain) pyrexia (pyx) geny TRPA - painless (pain), pyrexia (pyx)  mutace pain a pyx → porucha negativní geotaxe  mutace nompC → porucha sluchu  mutace nan a iav → porucha obou funkcí současně Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 VČELA MEDONOSNÁVČELA MEDONOSNÁ (( ApisApis melliferamellifera ))(( ApisApis melliferamellifera )) Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Walter C.Walter C. RothenbuhlerRothenbuhler (1964):(1964): Hygienické chování včel:Hygienické chování včel:  odstranění larev nakažených Bacillus larvae  2 kroky: odvíčkováníodvíčkování ((uncappinguncapping)) odstranění larvy (odstranění larvy (removingremoving))odstranění larvy (odstranění larvy (removingremoving))  inbrední kmeny  komerčně důležité komerčně důležité Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Experiment: místění 100 umístění 100 nakažených larev do buněk v plástvi (kolonie)  odstranění všech l d 48 hlarev do 48 h → hygienickéhygienické chováníchování Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 c o ác o á Rothenbuhler WC:Rothenbuhler WC:  Behavior genetics of nest cleaning in honey bees. IV Responses of F and backcross generations toIV. Responses of F1 and backcross generations to disease-killed brood. A Z l 12 578 583 1964 Am Zool 12, 578-583, 1964 Hypotéza:Hypotéza:  hygienické chování je determinováno dvěma hygienické chování je determinováno dvěma geny, které nejsou vázané: uu ((uncappinguncapping)) rr ((removingremoving))uu ((uncappinguncapping),), rr ((removingremoving)) Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 M it RFAMoritz RFA:  A reevaluation of the two-locus model for hygienic b h h b ( ll f )behavior in honeybees (Apis mellifera L.). J Hered 79, 257-262, 1988  hypotéza: 3hypotéza: 3 lokusylokusy Lapidge KL, Oldroyd BP, Spivak M:  Seven suggestive quantitative trait loci influencegg q hygienic bahavior of honey bees. Naturwissenschaften 89, 565-568, 2002Naturwissenschaften 89, 565 568, 2002  hypotéza: kvantitativní typ dědičnostihypotéza: kvantitativní typ dědičnosti Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Š Á ÍŠ Á ÍMYŠ DOMÁCÍMYŠ DOMÁCÍ (( MusMus musculusmusculus ))(( )) Bi6170 Genetika II / 17.9.2014  G E McClearn D A Rogers (1959 1962): G.E. McClearn, D.A. Rogers (1959 - 1962): Differences in alcohol preference among inbred strains of micestrains of mice. 4 inbrední kmeny myší4 inbrední kmeny myší  volný přístup k vodě obsahující 10% EtOH a k čišté vodě zároveň po dobu 3 týdnů ad libitumvodě zároveň po dobu 3 týdnů ad libitum  "alcohol-prefering" a "alcohol-avoiding" kmeny il á ti ká d t i (2 l k k jí í silná genetická determinace (2 lokusy vykazující mendelovskou dědičnost ?) QTL tit ti t it l i QTLs = quantitative traits loci (aditivní efekt nebo interakce) Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 S h é ý l dk i tů 4 i b d í h k hSouhrnné výsledky experimentů na 4 inbredních kmenech: Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Myš jako biologický model pro studiumMyš jako biologický model pro studium genetických predispozic k alkoholismugenetických predispozic k alkoholismu PorovnáníPorovnání inbredníchinbredních kmenů:kmenů: C57BL/6 (B6 i ) j h d ější C57BL/6 (B6 mice) – nejvhodnější: extrémní preference alkoholu (0,75)*  129/ReJ, C3H/HeSnJ, A/J (nejvíce inbrední kmeny): střední preference alkoholu (0,15 – 0,25)*p ( , , )  DBA/2J: nejmenší preference alkoholu (<0 07)*nejmenší preference alkoholu (<0,07)* *) Podíl příjmu 10% EtOH na celkovém příjmu tekutin Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 ) od p j u 0% tO a ce o é p j u te ut Identifikace QTLs ve vztahu k preferencím alkoholu:Identifikace QTLs ve vztahu k preferencím alkoholu: Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Brown JR Ye H Bronson RT Dikkes P Greenberg ME:Brown JR, Ye H, Bronson RT, Dikkes P, Greenberg ME:  A Defect in Nurturing in Mice Lacking the Immediate Early Gene fosBEarly Gene fosB Cell 86, 297-309, 1996  exprese transkripčních faktorů FosFos familyfamily je indukovatelná vnějšími stimuly v různých částechj y ý mozku (adaptivní neuronální odpověď): stimulace světlem vede ke změně cirkadiánníchst u ace s ět e ede e ě ě c ad á c rytmů (indukovaná exprese genů Fos family v určité části hypotalamu)yp )  opačný efekt:opačný efekt: Může změna exprese proteinů Fos ovlivnit chování? Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Může změna exprese proteinů Fos ovlivnit chování? Normální péče o mláďata (wild-type) Odmítání péče o mláďata (FosB mutant) Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 129Sv x BALB/c 129Sv inbrední129Sv inbrední Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 A) Samice po prvním poroduA) Samice po prvním porodu  pozorování 20 min  N = 8 / 11 (▫/・) N = 8 / 11 ( / ) B) Samice po prvním porodu šechna mláďata odejm ta všechna mláďata odejmuta na dobu 1h  poté 3 mláďata vrácena, poté 3 mláďata vrácena, každé do jiného rohu  N = 6 / 10 (▫/・) Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 A) Samice nullipary  2 dny po sobě expozice 3 mláďatům na dobu 30 minmláďatům na dobu 30 min  hodnocení 2.den  N = 14 / 14 (▫/・) N = 14 / 14 (▫/ ) B) Samci  4 dny po sobě expozice 34 dny po sobě expozice 3 mláďatům na dobu 20 min  hodnocení 4.den  N = 10 / 14 (▫/・) Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 KRYSAKRYSA (( RattusRattus rattrattusus ))(( )) Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Selekce 2 kmenů:  TMBTMB (Tryon Maze Bright)  TMDTMD (Tryon Maze Dull) Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Nejchytřejší myš…Nejchytřejší myš…  Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 PESPES (( CanisCanis familiarisfamiliaris ))(( CanisCanis familiarisfamiliaris )) Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 J k L b tJ k L b tJackson LaboratoryJackson Laboratory  www.jax.orgwww.jax.org  Scott and Fuller (1974): Dog Behavior. The Genetic Basis.g 2 4 1 51 3 5 Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 V b á lV b á l 11 BeagleBeagle ((BeagleBeagle)) Vybraná plemenaVybraná plemena 1.1. BeagleBeagle ((BeagleBeagle)) FCI VI. – Honiči a barváři 22 Basenji (Basenji)Basenji (Basenji)2.2. Basenji (Basenji)Basenji (Basenji) FCI V. – Špicové a tzv. primitivní plemena A li ký k k š ěl (A li ký k k š ěl (E li hE li h C kC k S i lS i l))3.3. Anglický kokršpaněl (Anglický kokršpaněl (EnglishEnglish CockerCocker SpanielSpaniel)) FCI VIII. – Slídiči, retrieveři a vodní psi ýý4.4. FoxterierFoxterier hrubosrstý (Foxhrubosrstý (Fox TerrierTerrier WireWire)) FCI III. – Teriéři 5.5. SheltieSheltie (Shetland(Shetland SheepdogSheepdog)) FCI I. – plemena ovčácká, pastevecká a honácká Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 1) Násilná metoda tréninku:1) Násilná metoda tréninku:1) Násilná metoda tréninku:1) Násilná metoda tréninku:  poslušnost povelů (zůstat potichu, jít u nohy na vodítku zůstat a vyskočit na povel)vodítku, zůstat a vyskočit na povel)  10 dní tréninku  nejlepší výsledky:nejlepší výsledky: kokršpaněl  specifické typy chyb / chování:specifické typy chyb / chování: basenji - vzpírání se vodítku, tahání za vodítko,j p , , zaostávání sheltie - překážení cvičiteli (zamotávání nohoup ( do vodítka) beagle - vyjadřování odporu ("they vocalized in protest") Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 beagle vyjadřování odporu ( they vocalized in protest ) 2) Trénink s odměnou:2) Trénink s odměnou:  štěněti se ukázal kus ryby v krabici štěněti se ukázal kus ryby v krabici  štěně zůstávalo za drátěnou brankou, dokud se mu nedovolilo běžet ke krabici a sníst rybunedovolilo běžet ke krabici a sníst rybu  měnící se poloha krabice  nejlepší výsledky:nejlepší výsledky: basejni Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 3) Řešení problému:3) Řešení problému:  6 týdenní štěňata oddělena od krmení drátěnou 6-týdenní štěňata oddělena od krmení drátěnou překážkou, kterou bylo možné obejít  změna velikosti a tvaru překážky bludiště změna velikosti a tvaru překážky, bludiště  nejlepší výsledky:nejlepší výsledky: basejni bludiště: beagleg  častou reakcí štěkání (nikdy ne řešení)  na neúspěch štěňata reagovala spánkem na neúspěch štěňata reagovala spánkem Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 4) Interakce genotypu a zkušenosti:4) Interakce genotypu a zkušenosti:  psi byli chováni v izolaci a přicházeli do kontaktup y p pouze s tolerantními nebo přísnými lidmi  pes dostal misku s krmením, po přiblížení se hopes dostal misku s krmením, po přiblížení se ho člověk udeřil, aby se pes polekal  poté pes zůstal s plnou miskou krmení o samotě poté pes zůstal s plnou miskou krmení o samotě  basenji: pes vždy sežral krmeníj p y  sheltie: pes se nikdy krmení nedotkl  beagle: přísně vedení psi sežrali krmení, beagle: přísně vedení psi sežrali krmení, tolerantně vedení ne Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Anglický kokršpaněl:Anglický kokršpaněl:  asociace agresivního asociace agresivního chování s geny pro barvu srstis st  zlatý > černý > ostatnízlatý > černý > ostatní Bi6170 Genetika II / 17.9.2014 Bi6170 Genetika II / 17.9.2014