Rozměry UR Trvale udržitelný rozvoj – oč jde? - příroda sama sobě – dlouhodobě udržitelný vývoj TUR - žít a rozvíjet lidskou společnost v rámci ekologické kapacity Země - komplexní rozvojová strategie společnosti a ekonomiky, která nesmí být na úkor kvality přírodního bohatství Místní agenda 21 (MA21) - programem konkrétních obcí, měst, regionů, který zavádí principy TUR do praxe při zohledňování místních problémů - výsledek - zvýšení kvality života Cesta k TUR - Agenda 21 - dokument přijatý v Riu de Janeiru 1992 - strategický plán udržitelného rozvoje společnosti Místní Agenda 21 (MA21) - oficiální metoda kvality práce ve veřejné správě (od r. 2006) „MA21 je nástroj ke zlepšování kvality veřejné správy, strategického řízení, zapojování veřejnosti a budování místního partnerství, s cílem podpořit systematický postup k udržitelnému rozvoji na místní či regionální úrovni.“ (MV ČR) - co je udržitelný rozvoj? „Rozvoj, který současným i budoucím generacím zachovává možnost uspokojovat jejich základní životní potřeby a přitom nesnižuje rozmanitost přírody a zachovává přirozené funkce ekosystémů“ (zákon č. 17/1992 Sb.) MA21 lze sledovat pomocí kritérií kvality - Kategorie „Zájemci“ (sem se hlásíme) - Kategorie „D“ až „A“ - Kategorie „A“ nejvyšší kategorie, předpokládá strategický a dlouhodobý rozvoj za aktivní účasti veřejnosti, založený na principech udržitelného rozvoje a směřující ke zvyšování kvality života obyvatel obce Přínosy zavedení MA21 - zlepšení komunikace vedení obce s občany - možnost zapojení se do Národní sítě zdravých měst a získání prestižní mezinárodní značky „Zdravá obec“ - přístup k osvědčeným praxím a zajištění podpory našich projektů - možnost čerpat určité druhy dotací, atd. Náklady členství – obce do 2000 ob.: 0 Kč Národní indikátory MA21 - př. MA21 v obcích Křížánky a Chrudim Ekonomické souvislosti snižování dopadů na ŽP - pro podnikatele nutné, aby se změny vyplatily finančně - proč např. kupovat dražší recyklovanou surovinu, když surová ropa je levnější a technologicky vhodnější? - prostor pro intervenci státu – buď legislativně nařídit používání určité suroviny (např. podíl bio-nafty v naftě) nebo legislativně opatřit započítání externalit (dopadů na ŽP) do ceny surovin, či produktů „... snahy pro vyřešení udržitelnosti života jsou liché, dokud bude převládat ekonomický systém založený na předpokladu trvalého růstu. Pokud to myslíme s udržitelností života vážně, pak musíme změnit současný ekonomický systém...“ „Zelenější“ ekonomika Internalizace externalit = znečišťovatel platí - výrobek znevýhodněn vyšší cenou na trhu = tlak na změnu technologie. Systém ekologických daní - vyššími daněmi zatíženy ty výrobky, které jsou škodlivější k ŽP, popř. zastavení výroby, velký zásah do struktur výroby) - zdanění surovin, energ. zdrojů a produkce odpadů (+ zlevnění lidské práce) Ekoznačky - lidé se rozhodují nejen podle ceny, ale i podle hodnotového žebříčku Radikálnější pohled - změnit ekonomické indikátory - HDP je nevyhovující, místo toho GPI, HDI či jiné, jež budou lépe odrážek skutečný rozvoj společnosti Hodně radikální – alternativní ekon. systém - kritika ekonomického systému založeného na růstu HDP - Snaha zavést alternativní systémy, např. „ekonomiku ustáleného stavu“ (Herman Daly). Zlepšení ŽP x ekonomický růst - investice do inovací za účelem zlepšení kvality ŽP nemusí být v rozporu s růstem HDP, spíše naopak - nutno určit správnou míru investic (cost benefit analysis) - decoupling ~ růst HDP není kopírován růstem emisí (znečišťování ŽP) - neplatí tedy: „na ekologii si musíme vydělat“ Otázka správné míry investic