Úvod do práce v laboratoři Zdeněk Bochníček Literatura: PÁNEK, Petr. Úvod do fyzikálních měření. Brno: skripta PřF MU, 2001 HORÁK, Zdeněk. Praktická fysika. SNTL Praha, 1958 BROŽ, Jaromír a kol. Základy fysikálních měření. SPN Praha, 1967 Podmínky zápočtu: • 80% účast • vyřešení experimentálního úkolu a odevzdání protokolu z měření Chyba měření: naměříme jinou hodnotu, než je hodnota správná. Chyby dělíme na systematické a náhodné. Při měření byly získány tyto hodnoty. Měření 1: Měření 2: Které měření je zatíženo náhodnou a které systematickou chybou? Vyznačte na ose možné výsledky dvou měření: s malou a s velkou systematickou chybou. malá systematická chyba velká systematická chyba Vyznačte na ose možné výsledky dvou měření: s malou a s velkou náhodnou chybou. malá náhodná chyba velká náhodná chyba Vyznačte na ose možné výsledky těchto měření: • s malou systematickou a velkou náhodnou chybou. • s velkou systematickou a malou náhodnou chybou. • s velkou systematickou a velkou náhodnou chybou. • s malou systematickou a malou náhodnou chybou. V loňském roce jste měli na spořícím účtu uloženo 20 000Kč. Na konci roku Vám byl připsán celkový roční úrok v hodnotě 300Kč. Jaká byla úroková míra spořícího vkladu? Napíšeme-li výraz: je uvedená nejistota tzv. chybou absolutní – má stejné jednotky jako hodnota. Vedle absolutní nejistoty se používá také nejistota relativní, která je bezrozměrná a udává, jakou poměrnou část z hodnoty nejistota tvoří. Relativní nejistota se často udává v procentech. Jak je relativní nejistota definována? Posuvným měřítkem jsem naměřili tloušťku skleněné destičky: Jaká je absolutní a jaká relativní nejistota měřené veličiny? Svinovacím metrem měříme šířku knihy a šířku stolu. Které měření má větší absolutní a které větší relativní nejistotu? Naměřený proud 425mA byl změřen s relativní nejistotou 2·10-3. Jaká byla absolutní nejistota ? Chceme změřit šířku kovového nosníku (přibližná hodnota 12cm) s relativní nejistotou 1‰. S jakou absolutní nejistotou musíme měřit? Jak dlouho musíme měřit periodu kmitů kyvadla (počítat kmity a měřit čas), abychom ji určili s nejistotou 10-4? Čas měříme ručními stopkami. Návod: Nejprve odhadněte, s jakou absolutní nejistotou jste schopni ručními stopkami měřit časový interval. Níže jsou uvedeny dva výsledky měření: Které měření je přesnější a které citlivější? Vyberte pravdivé výroky A: Přesnost měření je dána relativní nejistotou. B: Přesnost měření je dána absolutní nejistotou. C: Citlivost měření je dána relativní nejistotou. D: Citlivost měření je dána absolutní nejistotou. Klasická definice pravděpodobnosti: Jakých hodnot může pravděpodobnost daného jevu nabývat? Klasická definice pravděpodobnosti: Jaká je pravděpodobnost, že na hrací kostce padne číslo „3“? Jaká je pravděpodobnost, že na minci padne „orel“? Jaká je pravděpodobnost, že na hrací kostce padne sudé číslo? Jaká je pravděpodobnost, že na hrací kostce padne číslo dělitelné třemí? Jaká je pravděpodobnost, že se narodí děvče? Statistická definice pravděpodobnosti n krát opakujeme daný experiment m krát je výsledek „úspěch“ (příznivý případ). V roce 1999 se v ČR narodilo 43 642 děvčat a 45 829 chlapců. Z těchto dat určete odhad pravděpodobnosti narození děvčete či chlapce. Pravidla pro počítání s pravděpodobnostmi 1: Pravděpodobnost, že nastane alespoň jeden ze dvou navzájem se vylučujících jevů je součtem pravděpodobností obou jevů. 2: Pravděpodobnost, že současně nastanou dva nezávislé jevy je součinem pravděpodobností obou jevů. Zajímá nás, jestli při příštím hodu kostkou padne číslo tři a nebo šest. Jedná se o: • nezávislé jevy • navzájem se vylučující jevy Zajímá nás, jestli se sestře narodí chlapec nebo děvče. Jedná se o: • nezávislé jevy • navzájem se vylučující jevy Házíme současně dvěma kostkami. Zajímá nás, jaká je pravděpodobnost, že na první kostce padne „2“ a na druhé „4“. Jedná se o: • nezávislé jevy • navzájem se vylučující jevy Určete pravděpodobnost, že při následujícím hodu kostkou padne číslo „1“ nebo číslo „5“. Určete pravděpodobnost, že při následujícím hodu dvěma kostkami padne na první kostce číslo „1“ a na druhé číslo „5“. Určete pravděpodobnost, že při následujícím hodu dvěma kostkami padne na některé kostce číslo „1“ a na druhé číslo „5“. Měříme opakovaně n krát za shodných podmínek stejnou veličinu. Danou hodnotu x naměříme m krát. Číslu m říkáme „četnost“ měřené hodnoty x. Jaké hodnoty může četnost nabývat, pokud jsme provedli n měření? Tento graf nazýváme histogram Při měření intenzity pozadí ionizujícího záření byly naměřeny následující hodnoty: číslo měření intenzita (imp/10s) 1 3 2 4 3 3 4 3 5 4 6 2 7 4 8 3 9 3 10 2 Nakreslete histogram: graf četnosti intenzity jako funkce měřené hodnoty Měříme opakovaně n krát za shodných podmínek stejnou veličinu. Danou hodnotu x naměříme m krát. Číslu m/n říkáme „relativní četnost“ měřené hodnoty x. Jaké hodnoty může relativní četnost nabývat, pokud jsme provedli n měření? Při měření intenzity pozadí ionizujícího záření byly naměřeny následující hodnoty: číslo měření intenzita (imp/10s) 1 3 2 4 3 3 4 3 5 4 6 2 7 4 8 3 9 3 10 2 Nakreslete histogram: graf relativní četnosti intenzity jako funkce měřené hodnoty Relativní četnost je definována jako Za jakých podmínek bude relativní četnost rovna pravděpodobnosti naměření dané hodnoty? Pravděpodobnost je definována jako Graf závislosti pravděpodobnosti na naměřené hodnotě nazýváme rozdělení diskrétní náhodné proměnné. Pravděpodobnost naměření hodnoty xi budeme značit Jaká je hodnota výrazu: Nakreslete pravděpodobnost, že padne dané číslo při hodu kostkou Nakreslete pravděpodobnost, že padne daná strana při hodu mincí Z údajů roku 1999 nakreslete odhad pravděpodobnosti narození daného pohlaví. (V roce 1999 se v ČR narodilo 43 642 děvčat a 45 829 chlapců). Doposud jsme se věnovali diskrétní náhodné proměnné. To je taková proměnná, která nabývá jen určitých hodnot. (Př.: výsledek hodu kostkou, posloupnost čísel při tahu sportky apod.) Fyzikální veličiny však obvykle mohou nabývat libovolné hodnoty. Náhodná proměnná spojená s takovou fyzikální veličinou bude tzv. spojitá. Toto je však pouze teorie Ve skutečnosti je každá měřená hodnota diskrétní – diskretizaci provádí měřící přístroj. http://www.e-voltcraft.cz/shadowm11000_1999/1200/1260/1265/126506_BB_00_FB Tento digitální voltmetr naměří hodnoty 1,295, 1,296 nebo 1,297 ale nic mezi tím. Přesto, že ve skutečnosti se se spojitými náhodnými proměnnými při měření v praxi nesetkáme, používají se spojitá rozdělení častěji – lépe se s nimi počítá s využitím aparátu matematické analýzy. Formalismus popisu náhodných proměnných je odlišný. Jaká je pravděpodobnost, že naměříme hodnotu frekvence elektromagnetického záření 2,128574443445098853567899653GHz? Přesně! Pravděpodobnost naměření určité konkrétní hodnoty spojité náhodné proměnné nemá smysl, Je vždy rovna nule. Smysl má pouze pravděpodobnost naměření hodnoty v určitém intervalu Definujeme tzv. hustotu pravděpodobnosti Analogie hustota (hmotnosti) průměrná hustota „kusu“ látky o hmotnosti m a objemu V Pokud se hustota tělesa mění místo od místa, má smysl definovat „lokální“ hustotu: Hustota v bodě, hmotnost nekonečně malého kousku děleno objemem tohoto kousku. Známe-li střední hustotu, můžeme hmotnost tělesa spočítat takto: Známe-li lokální hustotu, hmotnost tělesa se spočítá takto: Napište vztah pro výpočet pravděpodobnosti naměření hodnoty x z intervalu (x1, x2) ze známé hustoty pravděpodobnosti p(x). Pravděpodobnosti naměření hodnoty x z intervalu (x1, x2) se spočítá jako: Čemu je roven výraz: Seřaďte podle velikosti od nejmenšího po největší 1)pravděpodobnost naměření hodnoty v intervalu (50,100) 2)pravděpodobnost naměření hodnoty v intervalu (100,150) 3)pravděpodobnost naměření hodnoty v intervalu (250,300) Základními parametry rozdělení jsou: střední hodnota n – počet všech možností D – definiční obor diskrétní rozdělení spojité rozdělení rozptyl (disperze) Které rozdělení má větší střední hodnotu (černé nebo červené)? Které rozdělení má větší disperzi (černé nebo červené)? Proč je červené rozdělení nižší než černé? Střední hodnota určuje polohu rozdělení na ose x a disperze jeho šířku. Disperze však nemůže být přímo jakkoliv definovanou šířkou – nemá vhodnou jednotku. Proto definujeme tzv. směrodatnou odchylku σ vztahem: Nakreslete dvě rozdělení spojité náhodné proměnné: Rozdělení A má větší střední hodnotu a menší směrodatnou odchylku než rozdělení B. Normální (Gaussovo) rozdělení střední hodnota: µ disperze: D=σ2 veličina σ je směrodatná odchylka µ = 500 σ = 100 µ = 300 σ = 100 µ = 500 σ = 200 Nakreslete přibližně Gaussovo rozdělení se střední hodnotou 54 a směrodatnou odchylkou 10. µ = 500 σ = 100 Měříme-li veličinu, která se řídí normálním rozdělením se střední hodnotou µ a směrodatnou odchylkou σ, je pravděpodobnost toho, že při dalším měření naměříme hodnotu z intervalu (µ - σ, µ + σ) rovna 68%. Jaká je pravděpodobnost, že při dalším měření naměříme hodnotu z intervalu (µ, µ + σ)? Odhadněte, jaké je pravděpodobnost naměření hodnoty z intervalu (µ - 3σ, µ + 3σ). Definujeme tzv. krajní chybu vztahem: Pravděpodobnost naměření hodnoty v intervalu (µ - 3σ, µ + 3σ) je rovna krajní chyba = jistota Měříme veličinu - náhodnou proměnnou – a chceme určit odhad její střední hodnoty a chyby, tedy výraz: Opakujeme n – krát měření za stejných podmínek, odhad střední hodnoty získáme jako: aritmetický průměr a odhad směrodatné odchylky (chyby) jako Při měření intenzity pozadí ionizujícího záření byly naměřeny následující hodnoty: číslo měření intenzita (imp/10s) 1 3 2 4 3 3 4 3 5 4 Vypočtěte odhad střední hodnoty a směrodatné odchylky. x= 3,4 imp/10s sx=0,55 imp/10s Další modelová rozdělení Nechť při jednom pokusu (měření) má daný jev (úspěch) pravděpodobnost p. Pak pravděpodobnost toho, že při n pokusech nastane r krát úspěch je dána binomickým rozdělením: Binomické rozdělení střední hodnota disperze Soubor:Binomial distribution pmf.svg Pro velká n se binomické rozdělení blíží normálnímu (Gaussovu) Nechť jistá náhodná událost nastává v časovém intervalu Δt se střední hodnotou μ. Pak pravděpodobnost, že v tomto časovém intervalu dojde k r událostem je dána Poissonovým rozdělením Poissonovo rozdělení střední hodnota disperze Soubor:Poisson distribution PMF.png Pro velká n se Poissonovo rozdělení blíží normálnímu (Gaussovu) Chyba nepřímo měřených veličin Nepřímo měřená veličina – nemáme „přístroj“ ale žádanou veličinu počítáme z jiných přímo měřených veličin. Uveďte dva příklady přímo měřené a dva příklady nepřímo měřené veličiny. Navrhněte dva experimenty, ve kterých by hustota kapaliny byla jednou přímo měřená a jednou nepřímo měřená veličina. Mějme nepřímo měřenou veličinu y, která je funkcí přímo měřených veličin p1, p2, ….., pm. přičemž pro každou přímo měřenou veličinu jsme určili: střední hodnotu a odchylku veličiny y určíme takto: Nepřímo měřená veličina y je rovna součtu dvou přímo měřených veličin Například měříme délku 4m místnosti ale máme k dispozici pouze 3m svinovací metr. Najděte vztah pro odchylku veličiny y. Nepřímo měřená veličina y je rovna násobku přímo měřené veličiny Například obvod kružnice počítaný z průměru. Najděte vztah pro odchylku veličiny y. Najděte vztah pro relativní odchylku veličiny y. Nepřímo měřená veličina y je rovna součinu dvou přímo měřených veličin Například plocha obdélníkového pozemku. Najděte vztah pro odchylku veličiny y. Najděte vztah pro relativní odchylku veličiny y. Nepřímo měřená veličina y je rovna podílu dvou přímo měřených veličin Například průměrná rychlost jako podíl dráhy a času. Najděte vztah pro odchylku veličiny y. Najděte vztah pro relativní odchylku veličiny y. Nepřímo měřená veličina y je rovna mocnině přímo měřené veličiny Například plocha čtverce či objem krychle. Najděte vztah pro odchylku veličiny y. Najděte vztah pro relativní odchylku veličiny y. Měříme hustotu materiálu, který máme k dispozici ve tvaru válce. Pro hustotu platí: Najděte vztah pro absolutní i relativní odchylku veličiny ρ. Vypočtěte odchylku aritmetického průměru Opakujeme n – krát měření za stejných podmínek, odhad střední hodnoty získáme jako: aritmetický průměr a odhad směrodatné odchylky jako Připomeňme si: Směrodatná odchylka popisuje šířku rozdělení Udává interval, ve kterém je 68% pravděpodobnost, že příští naměřená hodnota bude ležet v tomto intervalu. Obvykle, pokud napíšeme výraz: veličinou sx myslíme odchylku aritmetického průměru, spíše bychom tedy měli psát: Tedy pro určení intervalu Počítáme veličiny takto: Při měření intenzity pozadí ionizujícího záření byly naměřeny následující hodnoty: číslo měření intenzita (imp/10s) 1 3 2 4 3 3 4 3 5 4 Vypočtěte odhad střední hodnoty a směrodatné odchylky aritmetického průměru. x= 3,4 imp/10s sx=0,24 imp/10s Pokud jsme za stejných podmínek opakovali velký počet měření, udává interval 68% pravděpodobnost, že správná hodnota leží uvnitř tohoto intervalu a interval dává „jistotu“ Pokud měření opakujeme jen malým počtem pokusů, které statisticky vyhodnotíme, je pravděpodobnost, že správná hodnota leží v intervalu a)větší než 68% b)menší než 68% c)rovna 68% Existuje způsob, jak zkonstruovat interval, který by při zadaném počtu statisticky vyhodnocených měření poskytnul požadovanou spolehlivost, tj. pravděpodobnost s jakou správná hodnota leží uvnitř vymezeného intervalu. Intervaly spolehlivosti Interval vytvoříme z hodnot a rozšířením či zúžením intervalu vhodným koeficientem kde ν je tzv. počet stupňů volnosti: ν = n – 1 a p je pravděpodobnost. tzv. Studentovy koeficienty Z pěti naměřených hodnot byly statistickým zpracováním získány následující údaje: Určete interval spolehlivosti odpovídající pravděpodobnosti 68% Ocelovým pásmem měříme rozměry učebny s následujícími výsledky: Určete střední hodnotu plochy místnosti a její směrodatnou odchylku. Napište vztah pro dobu kmitu matematického kyvadla, jaké veličiny musíme přímo měřit? Ze vztahu vyjádřete tíhové zrychlení. Měření tíhového zrychlení z doby kmity matematického kyvadla Odvoďte vztah pro odchylku tíhového zrychlení. číslo měření T (s) 1 1,42 2 1,40 3 1,39 4 1,43 5 1,41 Vyhodnoťte měření doby kmitu číslo měření l (cm) 1 50,2 2 50,4 3 49,8 4 49,9 5 50,1 Vyhodnoťte měření délky kyvadla Určete střední hodnotu a odchylku (aritmetického průměru) tíhového zrychlení. S využitím Studentových koeficientů sestavte intervaly spolehlivosti 68% a 99,7%. Struktura protokolu Hlavička Teorie: Stručné shrnutí teoretického popisu měřeného jevu, veličiny. Základní vztahy, popis experimentálního uspořádání. Výsledky měření: Tabulky naměřených hodnot (při ručním měření), případně grafy závislostí (při automatizovaném měření) Zpracování měření: Výpočty středních hodnot, chyb, numerické zpracování měření. Závěr: Komentář výsledků, srovnání se známou či očekávanou hodnotou, diskuse možných systematických chyb. Numerická regrese (fitování) Numerické metody, při kterých hledáme funkci co nejlépe vystihující (typicky experimentálně studovanou) závislost. Soubor:LinearRegression.svg Krok č. 1 volba vhodné funkce • funkční závislost je známa z teorie jevu např. závislost intenzity prošlého záření na tloušťce materiálu • využijeme nabídku „univerzálních funkcí“ polynomy Taylorův rozvoj Krok č. 2 vlastní proložení Metoda nejmenších čtverců http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/Linear_least_squares_example2.png Minimalizace výrazu s – součet čtverců Metody měření vybraných fyzikálních veličin Měření vzdálenosti Posuvné měřítko http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Calibro_con_rondella_1.jpg posuvka Jaký údaj je na posuvném měřítku? Jaký údaj je na posuvném měřítku? mikrometr http://images.okazje.info.pl/p/dom-i-ogrod/1673/cromwell-mirkometr-zewnetrzny-kablak-emaliowany-met ryczny-50-75mm-.jpg Jaký údaj ukazuje mikrometr? Jaký údaj ukazuje mikrometr? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3f/Comparateur0.jpg/220px-Comparateur0.jpg Indikátorové hodinky (úchylkoměr) http://www.rucni-naradi.cz/img_product/img/PROMA-UCHYLKOMER-10.jpg Jaký údaj ukazuje úchylkoměr? Katetometr http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3a/Cathetometer.jpg Ultrazvukový dálkoměr http://www.mbcalibr.cz/produkty/big-328952c.jpg Laserový dálkoměr http://www.igbplus.cz/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/e/meri cvzdalenosti.jpg Měření času Periodické děje Kmity kyvadla matematické kyvadlo fyzické kyvadlo V harmonické aproximaci V této aproximaci doba kmitu nezávisí na amplitudě výchylky http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d7/Graham_Escapement.png http://nd04.jxs.cz/395/990/140607363d_72086751_o2.jpg Torzní kmity setrvačky http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Hamilton_926_movement.jpg Elastická deformace pružného pera – lineární tedy harmonické (Hookův zákon) Kmity křemenného krystalu Piezoelektrický jev quartz-strojek Čas – jedna z nejlépe měřitelných veličin Oscilátor + čítač http://www.orientalmotor.com/images/mainContent/step-pulse-signal.jpg Měření teploty Kapalinové teploměry http://fyzikavpraxi.g6.cz/_img/59/20110320_20_39_01_m.jpg Nakreslete schematicky dva kapalinové teploměry A: s větší citlivostí, B: s menší citlivostí. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/de/e/e3/Bimetallthermometer.png Bimetalový teploměr Který ze dvou kovů má větší koeficient teplotní roztažnosti? http://www.bemanorm-gmbh.de/shop/images/H0016340.jpg http://bildwoerterbuch.pons.eu/images/all/bimetall-thermometer-135300.jpg Odporové teploměry Změna elektrického odporu s teplotou Kovové: odpor s teplotou roste http://www.odbornecasopisy.cz/imagesold/a0507361.jpg Používané kovy: Ni, Pt Polovodičové (termistory): odpor s teplotou klesá http://www.odbornecasopisy.cz/imagesold/a0507361.jpg Který teploměr má větší citlivost, platinový nebo niklový? http://www.odbornecasopisy.cz/imagesold/a0507361.jpg Při jakých teplotách je NTC termistor (negastor) citlivější, při nižších nebo vyšších? termočlánek Termoelektrické napětí T1 – referenční teplota α – termoelektrický koeficient Jeden z nejpoužívanějších termočlánků je typ K – chromel - alumel Chromel: 90% Ni, 10% Cr Alumel: 95% Ni, 2% Mg, 2% Al 1% Si Termoelektrický koeficient α = 42 μV/°C Jaké bude napětí při rozdílu teplot 100°C ? Teplota referenčního spoje je 20°C, napětí na termočlánku typu K je 3,1mV. Jaká je teplota měřeného spoje? 93,8 °C http://www.ferret.com.au/c/Practical-Control-Solutions/images/GMH3710-precision-thermometer-from-Pr actical-Control-Solutions-166081-255x255.jpg Kde je tady referenční spoj? Infračervené teploměry měří záření emitované tělesem http://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0012825211000043-gr1.jpg Planckův vyzařovací zákon: Dokonale černé těleso Problém: emisivita Záření reálného tělesa: IR teploměr bez korekce na emisivitu vždy ukazuje nižší teplotu, než je skutečná. Měření elektrických veličin, napětí, proudu a odporu Voltmetr měří rozdíl potenciálů mezi dvěma body. Chceme měřit napětí na odporu R. Nakreslete zapojení voltmetru Ampérmetr měří proud, který samotným ampérmetrem protéká Chceme měřit proud v obvodu. Nakreslete zapojení ampérmetru. Zapojení voltmetru do obvodu dle obr. méně ovlivní situaci v obvodu pokud: a)voltmetr má velký vnitřní odpor b)voltmetr má malý vnitřní odpor Zapojení ampérmetru do obvodu dle obr. méně ovlivní situaci v obvodu pokud: a)ampérmetr má velký vnitřní odpor b)ampérmetr má malý vnitřní odpor Měření odporu – současné měření napětí a proudu Nakreslete zapojení ampérmetru a voltmetru do obvodu a napište vztah pro výpočet odporu z Ohmova zákona Označme UV napětí měřené voltmetrem a IA proud měřený ampérmetrem. Je níže uvedený vztah správně? Měří voltmetr skutečně napětí na odporu? Měří ampérmetr skutečně proud tekoucí odporem? Označme IV proud tekoucí voltmetrem, IR proud tekoucí odporem a IA proud tekoucí (a měřený) ampérmetrem. Napište správný vztah pro výpočet odporu. Ve vztahu neznáme proud tekoucí voltmetrem IV. Můžeme jej však spočítat ze známých hodnot, pokud známe vnitřní odpor voltmetru RV. Napište jak a doplňte jej do výše uvedeného vztahu pro odpor. Vnitřní odpor voltmetru vždy udává výrobce Ampérmetr lze do obvodu zapojit tak, aby měřil správný proud. nakreslete toto zapojení Jeden problém jsme vyřešili a druhý vytvořili. Jaký? Označme UV napětí na voltmetru (a voltmetrem měřené), UR napětí na odporu a UA napětí na ampérmetru. Odvoďte správný vztah pro výpočet odporu z naměřených veličin. Shrnutí metoda A metoda B vhodné pro malé odpory vhodné pro velké odpory Určení chyby elektrických měřicích přístrojů chybu udává výrobce vždy jako krajní chybu Analogové přístroje – třída přesnosti krajní chyba jako procento z rozsahu http://www.edunet.souepl.cz/~kulhanek/OPVK%202012/Analogove%20pristroje/stupnice%20ferodynamicka%20 voltmetr.gif http://www.tika.sk/fotky8298/Tika/panelove_a_rozvadzacove/MP220-voltmetr.png Jaká je směrodatná odchylka při měření napětí tímto přístrojem? Digitální přístroje způsoby zadání krajní chyby: procento měřené hodnoty + procento rozsahu procento měřené hodnoty + počet „digit“ Určete směrodatnou odchylku digitálního přístroje z následujících údajů: Informace o chybě: 0,5% of reading + 3 digit display: 4,25 V