Elektomobily poznámky k přednášce Historie - elektromobil •Robert Anderson of Scotland •1832-1839 první elektromobil •1899, Camille Jénatzy zkonstruoval elektromobil "La Jamais Contente" který ustanovil rychlostní rekord - 68 mph – 109,4 km/h. • rok 1912vrchol prodeje elektromobilů v Americe •1912 cena elektromobilu 1750$ automobilu se spalovacím motorem 650$ (roadster) Tzero Acp_tzero_studio_hires Hmotnost s Pb bateriemi (rok 1997)1040kg Zrychleni 0-60mph 4.07 s Max rychlost 90 mph tj. 140 km/h Dojezd 130-160 km Energie/km 895 J/km Cena 80 000$ To znamená, že by stačil sklon pouhých 10 cm na 1 km, nerealistické. Hmotnost s Li-ion bateriemi (rok 2003)720kg Zrychleni 0-60mph 3.6 s Max rychlost testovaná 169 km/h Dojezd 480 km Cena 220 000 $ EV1 výroba 1996 - 1999 GM_EV Vyrobeno 1117 kusů Hliníková karosérie Hmotnost 1400 Pb acu 1319 NiMH acu Zásoba energie 18.7 kwh/595 kg Pb panasonic acu Dojezd 160 km 26.4 kwh/481 kg NiMH accu Dojezd 240 km General_Motors_EV1_Rückansicht Koeficient aerodynamického odporu 0.19 • threl4V1end • v1 vrack Tesla motors •Tesla Motors is named for electrical engineer and physicist Nikola Tesla.[9] The Tesla Roadster uses an AC motor descended directly from Tesla's original 1882 design, which he said came to him in a feverish hallucination due to exhaustion when he was working as an engineer and inventor in Hungary. • tero23_4b6beb4281165 • 01tesla30_4b6beb3e39597 Tesla roadster •Cena 109 000$ Produkce skončí v roce 2011 •Rozvor (Wheelbase) 2,352 mm • Délka (Length) 3,946 mm •Šířka (Width) 1,873 mm •Výška (Height) 1,127 mm •Pohotovostní hmotnost (Curbweight) 1,235 kg •Zásoba energie (Fuel capacity) 53 kW·h (Li-ion battery) •Dojezd na jedno nabití (Electric range) 393 km •Spotřeba 135 Wh/km 490 kJ/km baterie-kolo •Průměrná účinnost 92% •Motor: třífázový 4 pólový motor 215 kW 380 Nm max. ot 14 000 •Dvoustupňová převodovka •86% celková účinnost zásuvka kolo (plug-to-wheel efficiency) Baterie •Akumulátory (Enegy Storage systém ESS) •6831 Li ion článků •69 článků paralelně „bric“ •9 „brick“ spojeno v sérii do vrstvy •Baterii tvoří 11 vrstev spojených do série •Rozměry článků 18x65 mm (18650 form factor) •Baterie je vodou chlazená, příkon cirkulačního čerpadla 146 W •Doba nabíjení 3.5 hod 70 A 240 V • Graph_Evolution_of_Tesla_Roadster_Efficiency • torquegraph_v2 Akumulátory • http://www.allaboutbatteries.com/Energy-tables.html Odkazy •www.klub.elektromobily.org •http://www.elektromobil.wz.cz/ • Ukázky z internetové literatury •Dalším protiargumentem k zavádějícímu porovnávání „měrné kapacity benzinu“ s energií v akumulátorech je fakt, že většina současné automobilové produkce se spalovacím motorem je velice neefektivní z hlediska špatné aerodynamiky a bezúčelné hmotnosti. Filozofie elektromobilů tedy rovněž spočívá v zásadě nemrhat energií pro pohon zbytečně. Některé seriově vyráběné modely elektromobilů úspěšně uplatnily kombinaci odlehčené hliníkové karoserie a kompozitních vnějších panelů, a to vše za dodržení bezpečnosti pro posádku, s výsledkem podstatné redukce hmotnosti vozidla. •Citát z http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektromobil •Pro ilustraci: hmotnost baterie u elektromobilu s dojezdem odpovídajícím plné 40l nádrži benzínu (30 kg) odpovídá teoretické hmotnosti 400-500 kg moderních akumulátorů, nebo přes 1000 kg běžných olověných akumulátorů. •Komentář: •Pb 41 Wh/kg •NiMH 95 Wh/kg •Li-ion 130 Wh/kg •Toyota Yaris spotřeba město mimo město kombinace 6,2/4.5/5. 40 l odpovídá 800 km dojezdu. •Elektromobil Tesla Motors dojezd 244 miles tj. 393 km •Hmotnost baterie 450 kg hmotnost motoru 52 kg kroutící moment 400Nm •Viz:http://www.teslamotors.com/display_data/TeslaRoadsterBatterySystem.pdf • Výňatky z diskusních fór •autor: Ing. Michal Martinů napsáno: 30. září 2009 v 11:34 •BEZDRÁTOVĚ •dovoluji si vám představit své internetové stránky týkající se bezdrátového pohonu automobilů (Nikola Tesla technologie). Motor poháněný z elektrostatického pole s intenzitou 66-120 [Vm-1], ve kterém žijeme, může dosahovat výkonu i 50 [kW], ale to by bylo nehospodárné. Edwin Gray vynalezl svůj motor v roce 1975 v USA, byl patentován a následně zakázán. Po roce 2000 se jeho patent objevil na internetu. Provedl jsem fyzikální analýzy motoru a na základě nich vytvořil svoje internetové stránky: www.free-motor.org... Takový elektromobil by se nemusel dobíjet vůbec – jeho dojezd by byl neomezený! Výňatky z diskusních fór • autor: xyz napsáno: 20. srpna 2008 v 17:51 •RE: elektromobil •blbec jsi ty, ucinnost spalovaciho motoru je max cca 30%, zatimco elektricke mohou mit teoreticky temer 100%, prakticky tak 90%. Navic elektrinu muzeme vyrobit jak chceme, treba tim nejekologickjsim zpusobem. Pri jejim pouziti v doprave pak uz zadne emise nevznikaji. Elektromotory jsou navic tiche. Fak nevim jakou maji spalovaci motory vyhodu, s vyjimkou naskoku ve vyvoji (ktery stejne brzo ztrati). Ropa ma byt zdroj pro chemicky prumysl a ne palivo. Výňatky z diskusních fór •autor: náčelník napsáno: 12. července 2008 v 20:15 •RE: elektromobil •široko daleko, cca do 10 000 světelných let na všech nebeských tělesech kolem nás jezdí s jistotou vše na elektřinu, protože to je normální!!! Jen tady na zemi se to nějak vymklo!!! není to otázka ceny,ale rozumu, techniky, ekonomiky, ekologie,budoucnosti...stačí?? Výňatky z diskusních fór • autor: hornais napsáno: 8. února 2008 v 18:46 •RE: elektromobil •Dobrý den chtěl,bych se touto cestou zeptat,zda mi neporadíte jaký a jak silný elektromotor použít při pokusu o přestavbu auta.Hlavně kde se dá sehnat a co může stát.Mnohokrát děkuju.Mail : hornais@seznam.cz Ztráty indukčních motorů Electrical motors constructed according NEMA Design B must meet the efficiencies below