Procvičovací úkol č.10 - Zadání Stará látka: Příklad č.l: Načtěte datový soubor vyska.txt, který obsahuje údaje o výšce 48 studentek VŠE v Praze (proměnná vyska) a obor jejich studia (1 - národní hospodářství, 2 - informatika). (a) Pomocí S-W testu ověřte na hladině významnosti a = 0.1 předpoklad o normalitě výšek v obou skupinách studentek. (b) Na hladině významnosti a = 0.1 testujte hypotézu o shodě rozptylů výšek studentek v daných dvou oborech studia. # Testováni pomoci kritického oboru: # statistika tO [1] 1.987288 # kriticky obor W = (0 ; 0.503273> a <2.090489 ; inf) # Testováni pomoci IS : # dolni hranice [1] 0.9506332 # horni hranice [1] 3.948727 # Testováni pomoci p-hodnoty # p-hodnota [1] 0.1249251 (c) Na hladině významnosti a = 0.1 testujte hypotézu o shodě středních hodnot výšek studentek v daných dvou oborech studia. # Testováni pomoci kritického oboru: # statistika tO [1] 1.744008 # kriticky obor W = (-inf ; -1.67866> a <1.67866 ; inf) # Testováni pomoci IS : # dolni hranice [1] 0.1094654 # horni hranice [1] 5.733392 # Testováni pomoci p-hodnoty # p-hodnota [1] 0.08783749 (d) Výpočet doplňte krabicovými diagramy. Pozn.: Nezapomeňte uvést tvar nulové hypotézy H0 (i u testováni normality), alternativní hypotézy Hi, hodnotu zvolené hladiny významnosti a, typ testu, který jste k výpočtu použili, rozhodnutí o zamítnuti/ nezamítnutí H0, a hlavně CELKOVÝ ZÁVĚR TESTOVÁNÍ, tedy INTERPRETACE VÝSLEDKU TESTOVÁNÍ. :) 1 Nová látka: Příklad č.2: Pan Novák může cestovat z místa bydliště do místa pracoviště třemi různými způsoby: tramvají (způsob A), autobusem (způsob B) a metrem s následným přestupem na tramvaj (způsob C). Máme k dispozici jeho naměřené časy cestování do práce v době ranní špičky (včetně čekání na příslušný spoj) v minutách: způsob A: 32 39 42 37 34 38 způsob B: 30 34 28 26 32 způsob C: 40 37 31 39 38 33 34 1. Pro všechny tři způsoby dopravy vypočtěte průměrné časy cestování. 2. Na hladině významnosti a = 0.05 testujte hypotézu, že doba cestování do práce nezávisí na způsobu dopravy. V případě zamítnutí nulové hypotézy zjistěte pomocí Scheffého metody, které způsoby dopravy do práce se od sebe liší na hladině významnosti a = 0.05. Poznámka: Před samotným testováním nezapomeňte ověřit, že všechny tři výběry pochází z normálních rozložení a že rozptyly těchto výběrů jsou shodné. Jsou to důležité předpoklady, které musí být splněny, abychom mohli analýzu rozptylu použít. Normalitu otestujte pomocí vhodného testu a graficky pomocí Q-Q grafu, shodu rozptylů potom ověřte pomocí vhodného testu a graficky pomocí krabicových diagramů. Pozn.: Nezapomeňte uvést tvar nulové hypotézy Hq (i u testování normality a shoáé rozptylu), alternativní hypotézy H\, hoánotu zvolené hlaáiny významnosti a, typ testu, který jste k výpočtu použili, rozhoánutí o zamítnutí/ nezamítnutí Hq, a hlavné CELKOVÝ ZAVER TESTOVANÍ, teáy INTERPRETACE VÝSLEDKU TESTOVÁNÍ. :) Boxplot - Doprava tramvaj autobus metro SA fA SE fE ST fT Fa 154 2 172 15 326 18 6.715 "Kriticky_oboru=u<3.682;Inf)" "p-valueu=u0.00827" 2 [1] "Scheffe.L:" ABC A - - -B 7 - -C 1 6 - [1] "Scheffe.R:" ABC A - - - B 5.565 C 5.113 5.381 Příklad č.3 - Vkládání obrázků - DOBROVOLNÝ, ale užitečný :) Exportujte krabicový graf z úkolu č.2 do jednoho libovolného typu souboru (pdf, png, bmp) a pošlete mi jej s řešením úkolu. :) V praxi je celkem užitečné umět vytáhnout obrázky z Rka do nějakého vhodného souboru. Export obrázků z R do pdf souboru uděláme příkazem pdf('obrazekl.pdf'), potom zadáme příkazy k vykreslení obrázku a ukončíme příkazem dev.offQ. Obdobně, chceme-li uložit obrázek do bitmapového souboru, nebo do png souboru. (řvlozeni obrázku do pdf souboru pdf('DU9-obrázek.pdf ' ) boxplot(A,B,C,names=c('tramvaj ','autobus','metro') ylab='casucetovaniudoupraceu(vumin)',main= col='cadetbluel' ,border='dodgerblue4 ' ) dev.off () (řvlozeni obrázku do bitmapového souboru bmp('DU9-obrázek.bmp ' ) boxplot(A,B,C,names=c('tramvaj ','autobus','metro') ylab='casucetovaniudoupraceu(vumin)',main= col='cadetbluel' ,border='dodgerblue4 ' ) dev.off () (řvlozeni obrázku do png souboru png('DU9-obrázek.png ' ) boxplot(A,B,C,names=c('A','B','C'), ylab='casucetovaniudoupraceu(vumin)',main='Boxplotu-uDoprava', col='cadetbluel' ,border='dodgerblue4 ' ) dev.off () !!! Po zadání příkazu dev.offQ musí Rko vypsat hlášku null device 1 Pokud ji nevypíše, vypíše např. RStudioGD 2 zadejte znovu příkaz dev.offQ dokud se nevypíše 'Boxplotu-uDoprava', 'Boxplotu-uDoprava', 3 null device 1 Jinak nebude obrázek v souboru dostupný. Obrázek se exportuje do adresáře, do kterého si Rko sahá pro data. Adresu zjistíte příkazem getwdQ. 4