Procvičovací úkol č.5 - Zadání Učebnice: Průvodce základními statistickými metodami, M.Budíková, M.Králová, B.Maroš, ISBN-978-80-247-3243-5 Stará látka 1. Byl proveden experiment zjišťující stáří rodiček. Rodičky byly podle věku rozděleny do věkových kategorií a pro data byla vytvořena následující tabulka: věk střed n3 fi N3 do 20 19 5 0.051 5 0.051 21 až 23 22 27 0.273 32 0.324 24 až 26 25 32 0.322 64 0.646 27 až 29 28 19 0.192 83 0.838 30 až 32 31 8 0.081 91 0.919 33 až 35 34 6 0.061 97 0.980 36 až 38 37 2 0.020 99 1.000 (a) určete, o jakou tabulku se jedná a co je uvedeno v jednotlivých sloupcích (b) určete, jakého typu byla původní data: bodová/intervalová, jednorozměrná/ dvourozměrná/ vícerozměrná. Zdůvodněte. (Z charakteru tabulky se dá poznat, jakého typu data jsou) (c) napište, kolik znaků nás u každé rodičky zajímalo (d) odpovězte na následující otázky: i. Kolik rodiček bylo celkem vybráno pro experiment? ii. Kolik rodiček je mladších dvacetidevíti let? Uveďte absolutní i procentuální hodnotu. iii. V které věkové kategorii je nejvíce rodiček? iv. Kolik procent rodiček z celého datového souboru spadá do věkové kategorie 27-321et? 2. Bylo sledováno 10 žáků. Na základě psychologického vyšetření byli tito žáci seřazeni podle nervové lability (čím byl žák labilnější, tím dostal vyšší pořadí Rj). Kromě toho sledovaní žáci dostali pořadí Q i na základě svých výsledků v matematice (nej lepší žák v matematice dostal pořadí 1). Výsledky jsou uvedeny v tabulce: Pořadí Ri 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Pořadí Qi 9 3 8 5 4 2 10 1 7 6 (a) určete, o jaký typ dat se jedná a zvolte vhodný korelační koeficient ke stanovení závislosti mezi nervovou labilitou žáka a jeho výsledky v matematice. (b) vypočítejte pomocí R hodnotu tohoto koeficientu a interpretujte výsledek. 3. Dvacetkrát nezávisle na sobě házíme třemi mincemi, jaká je pst, že v aspoň jednom hodě padnou tři líce? Poznámka: Postup řešeni napište na papír. Postupujte přesně jako na hodině. Napište, co je v tomto případě náhodná veličina X, z jakého je rozložení (X ~ ■ ■ ■), dále zápis pomocí P {X > j = j < x) a nakonec Rkový příkaz, který jste použili na dopočítání příkladu. Výslednou hodnotu řádně interpretujte. 1 Nová látka 1. Doba (v hodinách), která uplyne mezi dvěma naléhavými příjmy v jisté nemocnici, se řídí exponenciálním rozložením se střední dobou čekání 2 h. Jaká je pravděpodobnost, že uplyne více než 5 h bez naléhavého příjmu? Poznámka: Postup řešení napište na papír. Postupujte přesně jako na hodině. Napište, co je v tomto případě náhodná veličina X, z jakého je rozložení (X ~ ■ ■ ■), dále zápis pomocí P {X > j = j < x) a nakonec R-kový příkaz, který jste použili na dopočítání příkladu. Výslednou hodnotu řádně interpretujte. 2. (Dokončení příkladu z hodiny) Při provozu balicího automatu vznikají během směny náhodné poruchy, které se řídí rozložením Po(2). (a) Nakreslete graf pstní fce a distribuční fce pro poissonovo rozložení s parametrem A = 2. Poissonovo rozloženi - pstni fce Poissonovo rozloženi - distr.fce .O O 2 CL O CM Ó O ó co o co ó =5 t o CM Ó -8-0-> počet poruch počet poruch (b) Napište, ve kterém grafu byste hledali odpovědi na následující otázky: i. Jaká je pst, že během směny se přístroj porouchá právě čtyřikrát? ii. Jaká je pst, že během směny nedojde k více než třem poruchám? (c) Stanovte přesné odpovědi na otázky b-i) a b-ii). Poznámka: Požadavky na řešení tohoto příkladu jsou analogické požadavkům uvedeným v poznámce u prvního příkladu. 3. Pohrajte si s grafem hustoty normálního rozložení: (a) do jednoho grafu zakreslete 5 křivek hustoty normálního rozložení s parametrem fi = 0, a (Ti = 1/2, (T2 = 1, (T3 = 2, (T4 = 4, (T5 = 8. (b) do jednoho grafu zakreslete 5 křivek distribuční fce normálního rozložení s parametrem /i = 0, a cti = 1/2, o2 = 1,0-3 = 2, o4 = 4, o5 = 8. 2 (c) každý graf doplňte legendou obsahující příslušné hodnoty parametru (d) zamyslete se nad vztahem tvaru hustoty a distribuční funkce normálního rozložení se stejnými parametry \i a a (e) napište, která křivka odpovídá křivce hustoty a křivce distribuční fce standardizovaného normálního rozložení a napište proč. 3