Kurikulum, učebnice a ICT ve vzdělávání Jiří Zounek Kurikulum • Vzdělávací program, projekt, plán • Průběh studia a jeho obsah • Obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujícím, její plánování a hodnocení (Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2009) Význam pojmu • zaváděn po roce 1989 • má význam pro komplexní řešení cílů, obsahu, metod, způsobů organizace a hodnocení školního vzdělávání • dříve: byly problémy vztahovány ke konceptům učební osnovy, učební plán, obsah vzdělávání, učivo, které však nepokrývají komplexní význam pojmu kurikulum Formy kurikula 1/2 • Základní kurikulum – Dokument stanovující obecné požadavky státu na jehož základě mohou jednotlivé školy vytvářet svá školní kurikula přizpůsobená specifikům školy a regionu (RVP) http://rvp.cz/ • Formální kurikulum (program institucionálního, čili školního vzdělávání) – Komplexní projekt cílů, obsahu, prostředků a organizace vzdělávání, jeho realizace ve vzdělávacím procesu a předepsané způsoby kontroly a hodnocení výsledků (ŠVP) (př: http://www.jaroska.cz/node/8) Formy kurikula 1/2 • Neformální kurikulum – Aktivity a zkušenosti vztahující se ke škole, mimotřídní a mimoškolní akce organizované školou Formy kurikula 2/2 • Skryté kurikulum – zkušenosti žáků v reálném životě školy, které nejsou postižitelné ve vzdělávacích programech • Zamýšlené kurikulum – plánované • Realizované kurikulum – probrané • Dosažené kurikulum – učivo osvojené žáky 21st century skills (dovednosti pro dvacáté první století) • Komunikace: konstruování logických argumentů, ale také vyvozování závěrů z odlišných zdrojů či vnímavost k účastníkům komunikace. Klíčové adekvátní využívání digitálních technologií, a to především v případě, podporují-li tyto technologie efektivitu komunikace. • Spolupráce: Soudobé organizace (firmy) vyžadují stále více práci v týmech a koordinaci členů týmu. Digitální sítě a na sítích založené nástroje se tak stávají základem pro spolupráci. • Kritické myšlení: kritický přístup k dostupným informacím a znalostem včetně jejich hodnocení. • Technologická gramotnost: nejde o zvládání jednotlivých nástrojů moderních technologií (ty poměrně rychle zastarávají), ale o obecnou připravenost (učit se) používat takové počítačové programy a nástroje, které rozšiřují možnosti lidí a bez nichž již dnešní studium či práce nejsou možné. http://www.p21.org/storage/documents/1.__p21_framewo rk_2-pager.pdf • Kreativita: zdůrazňován požadavek inovativnosti, protože kreativita a inovace jsou chápány jako klíčové charakteristiky společnosti vědění. Anderson (2008) in Zounek, Sudický, 2012 Zkuste odpovědět • Proč využívat ve výuce učebnici? • Proč učebnici ve výuce nepoužívat? Učebnice • Učebnice je prostředek vyučování a učení v knižní formě, ve kterém jsou určitá odborná témata a okruhy daného předmětu metodicky uspořádány didakticky ztvárněny tak, že umožňuje učení...„ (Mayers Kleines Lexikon - Pädagogik, 1988, s. 259 in Průcha 1998, s. 13) Základní funkce učebnice Prezentace učiva učebnice prezentuje svým uživatelům soubor informací, a to různými formami (verbální, obrazovou, kombinovanou); v tomto smyslu jde o prvek kurikula (prezentuje určitou část obsahu vzdělání). Řízení učiva a vyučování učebnice ovlivňuje vyučování učitele a zároveň řídí učení žáka, stimuluje žáky/studenty k učení. Funkce organizační (orientační) pomocí různých pokynů, obsahu či rejstříku učebnice informuje uživatele o různých způsobech svého využívání. Typy učebnic • učebnice (v užším slova smyslu) převažuje výkladový text s komponentami: prezentace učiva, aparát řídící osvojování učiva a aparát orientační; obsahem výkladové složky je vlastní výkladový text, text doplňující a text vysvětlující cvičebnice, pracovní sešity určené především k procvičování učiva nebo k samostatné práci žáků Metodická příručka • součást pomocných materiálů pro učitele, doporučené návody a postupy jak pracovat se žáky, k jednotlivým tematickým celkům a dílčím tématům v určitém předmětu nebo ročníku (ročnících), jak učebnicemi, učebními pomůckami • na základě doporučení si učitel vybere metody, postupy, materiální didaktické prostředky, které vyhovují a zohledňují podmínky konkrétní školy, popř. i konkrétní třídy • součástí bývá i časový a tematický plán, kalendář sběru živých přírodnin a přehled doporučení literatury • jsou zpracovány pouze k některým učebnicím Příklady učebnic • http://www.grada.cz/pedag ogika-pro- ucitele_6187/kniha/katalog/ • Integrating Educational Technology into Teaching Multimediální učebnice • interaktivita – uživatel může komunikovat s učebnicí/programem, tj. nějak zasahovat do programu, např. volit, zda chce výklad pouze pročítat, přeskočit určitou část, zastavit chod programu, opakovat určitou část apod. • vizuální a zvukové nahrávky, odkazy na web – některé elektronické učebnice nabízí kromě textu též zvukové nahrávky či vizuální ukázky (video, fotografie), odkazy na web. Interaktivní učebnice • http://www.youtube.com/watch?v=F 4UkiuQln9A • http://ucitel.flexilearn.cz/interaktivni- ucebnice/ • http://ucitel.flexilearn.cz/elektronicka- priprava-ucitele/ Kurz v prostředí Moodle jako elektronická učebnice? kurz/předmět: Academic Typing http://eldum.phil.muni.cz/course/view.php?id =13 Na závěr … • učebnice pro interaktivní tabule – ukázky z YouTube + Teachers set (YouTube) • http://www.veskole.cz/ • http://www.youtube.com/watch?feature= player_profilepage&v=TAUhCxkRw2Y • http://www.stream.cz/uservideo/556101- merici-system-vernier-a-interaktivni-tabule