Školství optikou statistik Úvod: Statistikou školství se zabývá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, které každoročně vydává ročenky statistických údajů. Z těchto statistik můžeme sledovat vývoj vzdělání za určité období anebo proporce žáků studujících na různých typech škol. Typy škol: 1. Učební obory - tříleté učební obory zakončené učňovskou zkouškou a vydáním výučního listu - absolventi pak nacházejí uplatnění v dělnických profesích [1] 2. Střední odborné školy - zpravidla čtyřleté studijní programy ukončené maturitní zkouškou - absolventi se uplatňují v praxi nebo mohou pokračovat na vysoké škole - např. střední průmyslová škola, střední zemědělská škola, střední zdravotnická škola, obchodní akademie [1] 3. Konzervatoře - specifické střední odborné školy, které se zaměřují na vzdělání v oblastech umění - žáci ukončí studium po čtyřech letech maturitní zkouškou, ale zpravidla pokračují další dva roky, poté je studium ukončeno titulem diplomovaný umělec [1] 4. Gymnázia - poskytují všeobecné vzdělání a připravují své absolventy ke studiu na vysoké škole - žáci si mohou vybrat mezi čtyřletým, šestiletým a osmiletým studiem, všechny tyto možnosti jsou zakončeny maturitní zkouškou [1] 5. Speciální střední školy - jsou určené pro tělesně a smyslově postižené žáky [1] Na jakých druzích SŠ studuje nejvíc studentů? V roce 2013/2014 bylo procentuální zastoupení žáků na SŠ následovné: Z grafu lze vyčíst, že nejvyšší zastoupení mají učební obory s procentuálním zastoupením 43 %, přičemž 6 % žáků poté pokračuje v nástavbovém studiu. Na druhém místě jsou gymnázia s 29 % a následovně odborné školy s 22 %. [2] Odlišnost počtu středních škol podle krajů: (statistiky jsou z roku 2013/2014) [2] Jak se liší kraje svou proporcí všeobecných a odborných SŠ? (statistiky jsou z roku 2013/2014) [2] http://www.czso.cz/csu/cizinci.nsf/3c54b1b80ef3ef6cc125723d004a7ccc/f38d285233f87ddfc125726500284fd c/Obsah/0.332?OpenElement&FieldElemFormat=gif Nyní se zaměříme na pohlavní rozložení na středních školách. Celkově většina žen ukončí vzdělání maturitní zkouškou, naopak muži své studium ukončí výučním listem. Z grafu lze také vyčíst, že ženy ve věku do 34 let mají vyšší zastoupení ve vysokoškolském vzdělání, je to zhruba 30 %, zatímco u mužů v tomto věku převládá ukončení vzdělání na střední škole. Od 35. roku je situace opačná, kde u mužů převládá vysokoškolské vzdělání, což může být způsobeno mateřstvím. Ve věku nad 65 let je rozdíl dosažení vysokoškolského vzdělání mezi ženami a muži 9 %, tento rozdíl a malé procento vystudovaných žáků může být způsobeno režimem v té době. [3] Jaké je procentuální zastoupení dívek a chlapců na jednotlivých druzích SŠ? Na gymnáziích a středních odborných školách převažují dívky nad chlapci, kdežto chlapci převažují na učilištích. [4] Procentuální zastoupení můžeme vidět na následujících grafech: (statistiky jsou z roku 2006/2007) [5] Pozn.: Dívek na gymnáziích ubývá, jelikož struktura SCIO testů více vyhovuje chlapcům, proto na některých gymnáziích může být poměr opačný. [6] Pozn.: Zastoupení chlapců a dívek se liší zaměřením těchto škol. Dívky převažují v oborech zdravotnictví, sociální péče, humanitních věd a pedagogiky. Chlapci preferují technické a průmyslové obory. [4] Pozn.: Učiliště více vyhovují chlapcům, jelikož jsou zaměřeny zejména na manuální práce. [4] Typy škol podle zřizovatele: 1. Resortní školy - jsou zřizovány krajem, popřípadě obcí, MŠMT nebo jiným resortem - jsou bezplatné [7] 2. Církevní školy - jsou zřizovány registrovanou církví nebo náboženskou společností - většinou jsou bezplatné stejně jako resortní školy, ale církev má nárok na určení školného [7] 3. Soukromé školy - jsou zřizovány právnickou nebo fyzickou osobou - dostávají dotace od MŠMT na provoz školy, dotace se nevztahuje na péči o majetek - na těchto školách se platí školné [7] Jaká proporce žáků studuje na soukromých, církevních a resortních SŠ? (statistika z roku 2013/2014) V České republice naprostá většina studentů středních škol dává přednost školám resortním, protože jsou nejlépe dostupné. [2] Procentuální zastoupení žáků na středních školách v rozmezí 10 let: V roce 2004/05 je procentuální zastoupení všeobecného vzdělání a odborného vzdělání s maturitní zkouškou téměř stejné, ale během 10 let došlo k nárůstu studentů na gymnáziích a tím pádem k poklesu studentů na SOŠ s maturitou; je to nejspíš způsobeno tím, že chtějí po střední škole pokračovat ve studiu na vysokých školách a gymnázium dokáže nejlépe připravit na přijímací řízení. Počet studujících na odborných učilištích zůstal přibližně stejný. Ale počet zájemců o nástavbové studium značně klesl. [2] Procentuální zastoupení škol podle zřizovatele během 10 let: Z grafu je zřetelné, že se zvýšil počet soukromých středních škol. Největší rozdíl je mezi školním rokem 2005/06 a 2006/07. Použité zdroje: [1] Peníze.cz [online] [cit. 2014-11-25]. Dostupné z: http://www.penize.cz/15790-druhy-strednich-skol [2] Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy – ročenky školství [online] [cit. 2014-11-25]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/vyvojova-rocenka-skolstvi-2003-04-2 013-14 [3]Český statistický úřad – vzdělání [online] [cit. 2014-11-25]. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/cizinci.nsf/kapitola/gender_vzdelani [4] Český statistický úřad – gender [online] [cit. 2014-11-25]. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/cizinci.nsf/kapitola/gender_uvod [5] Gendrová studie [pdf] [online] [cit. 2014-11-25]. Dostupné z: http://www.genderstudies.cz/download/vzdelavani.pdf [6] Dívek na gymnáziích ubývá, zprávy i-dnes [online] [cit. 2014-11-25]. Dostupné z: http://zpravy.idnes.cz/divek-na-gymnaziich-ubylo-scio-testy-vice-vyhovuji-chlapcum-prc-/domaci.aspx ?c=A100914_1449620_domaci_jw [7] Střední průmyslová škola Otrokovice [online] [cit. 2014-11-25]. Dostupné z: http://www.zkola.cz/rodice/vybirameskolu/soukrome-cirkevni-skoly/Stranky/Legislativa-a-financov%C3% A1n%C3%AD-soukrom%C3%BDch-%C5%A1kol.aspx