SOCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková ZÁKLADNÍ POJMY ¢Socializace —Proces přeměny člověka na společenskou bytost —Vývoj od malého dítěte po osobu, která si uvědomuje sebe samu — ¢Učitel —Člověk neustále vychovávající a vzdělávající —Iniciátor edukačního procesu — ZAČÍNAJÍCÍ UČITEL ¢Absolvent PdF, PřF, FF ¢Nezkušený, mladý, nevyzrálý ¢Cca prvních 5 let ¢Potřebuje systematickou radu a pomoc ¢Má problémy (ubytování, dojíždění...) ¢Používá co se naučil na VŠ – ignorace třídy ¢Napodobuje ZAČÍNAJÍCÍ UČITEL ¢Činí na základě vlastních zkušeností ¢ ¢Je kreativní ¢ ¢Motivuje žáky k novým metodám učení ¢ ¢Přizpůsobuje se novému prostředí CO MUSÍ UČITEL ZVLÁDNOUT? ¢Projektování – cca 2,5 hod denně (předimenzoivání) ¢ ¢Vyučování – cíle, obsah, metody, podmínky ¢ ¢Hodnocení – zpětná vazba, informační ráz, motivace ¢ DALŠÍ ČINNOSTI UČITELE ¢Styk s veřejností —Publikace, vzdělávací služby, prezentace školy ¢Reflexe —Potřeba více praxe na školách —Podílení přímo na výuce —Zkouška třídnictví —Co nejdřívější řízená praxe DALŠÍ ČINNOSTI UČITELE ¢Konzultační činnost ¢Koncepční činnost —Tvorba kurikula, projektů, změn ¢Administrativní činnost —Archivace hodnocení žáků, finanční přehledy, korespondence, zprávy a podklady ¢Operativní činnost —Dozory, suplování, porady, akce školy ¢ MUSÍ SE UČITEL UČIT BÝT UČITELEM? ¢Přemýšlení o profesi, zdokonalování ¢Formování osobnosti – praxe, první roky práce ¢Propojení teoretického a praktického vědění ¢Zkušenost jako žák – uvědomění si potřeby praxe ¢Sebereflexe ¢Dlouhodobý proces od studia po rozhodnutí se pro profesi učitelství JAK ŽÁCI POPISUJÍ SVÉ UČITELE? ¢Mnoho učitelů odmítá hodnocení žáky ¢ ¢Subjektivně – první dojmy, oblíbenost předmětu ¢ ¢Hodnocení žáků – důležité ale ne směrodatné ¢ ¢ CO SI ŽÁCI PŘEJÍ? ¢Porozumění ¢Praktičnost výuky a její využití v životě ¢Méně „drcení“ ¢Soustředí se na vztah s učitelem ¢Větší prostor pro volbu předmětů ¢Jasně sdělená pravidla vztahů ¢Respektování potřeb a názorů žáka ¢Příjemné vystupování, skvělý výklad ¢ ZDROJE ¢DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M., Učitel: Příprava na profesi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009, 128 s. ISBN 978-80-247-2863-6 ¢GIDDENS, A., Sociologie. 1. vyd. Příbram: Argo, 1999, 595 s. ISBN 80-7203-124-4 ¢GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠKOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1998, 231 s. ISBN 80-85783-20-7 ¢KYRIACOU, CH., Klíčové dovednosti učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 80-7178-965-8 ¢PETTY, G., Moderní vyučování. 4. vyd. Praha: Portál, 2006, 380 s. ISBN 80-7367-172-7 ¢PODLAHOVÁ, L., První kroky učitele. 1. vyd. Olomouc: Triton, 2004, 223 s. ISBN 80-7254-474-8 ¢PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J., Pedagogický slovník. 6. Vyd. Praha: Portál, 2009, 400 s. ISBN 978-80-7367-647-6 ¢SKALKOVÁ, J., Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7 ¢SPILKOVÁ, V., Dilemata v pojetí pedagogické přípravy studentů učitelství. Pedagogika LVI, 2006, č. 1, s. 19-30. ISSN 0031-3815 ¢VAŠUTOVÁ, J., Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004, 190 s. ISBN 80-7315-082-4 ¢VAŠUTOVÁ, J., Být učitelem, 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2007, 77 s. ISBN 978-80-7290-325-2 DĚKUJEME ZA POZORNOST!