Vyučování a rozvoj dětského myšlení Školní pedagogika podzim 2014 BUMBÁLKOVÁ A., VAŇKOVÁ M. UM a UZ, 3. semestr Základní pojmy * Tvořivost * Facilitace Tvořivost ve výuce? * Přemíra informací -> memorování -> zapomínání • Originalita Novost Užitečnost Akceptovatelnost Komponenty tvořivosti * Porozumění problému * Generování myšlenek * Příprava realizace řešení * Faktory determinující tvořivost * Hodnocení výkonu * Odměna a sociální posílení * Sociální facilitace * Imitace pozorovaného chování * Motivační orientace * Výchovné prostředí * Společenské, politické a kulturní vlivy Závěry důležité pro praxi * Výkony lidí motivovaných k tvůrčí činnosti vnějšími motivačními faktory jsou v zásadě menší než výkony těch, kteří pracují bez vlivu takových činitelů * Lidé pracující v prostředí, které podporuje tvořivost, produkují tvořivější řešení než lidé, kteří v takových podmínkách nepracují. Metody tvořivého vyučování * Problémové metody * Dialogické problémové metody * Výzkumná metoda * Demonstrativní a laboratorní metody * Heuristické metody * Hry jako metoda * Aktivizující metody * Relaxačně aktivační metoda * * Požaduje škola od dětí memorování nebo tvořivé výkony? * Učí učitelé myslet? * Jakým způsobem mohou žákovské myšlení rozvíjet? Zdroje: * KRAUS, B., Sociální aspekty výchovy, 2. vydání, Hradec Králové, Gaudeamus, 1999, 165 str., ISBN: 80-7041-135-X * BĚLOHRADSKÝ, V., Společnost nevolnosti, Eseje z pozdější doby, 2. vydání, Praha, SLON, 2009, 370 str., ISBN: 978-80-7419-007-0 * LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I., Tvořivé vyučování, 1. vydání, Grada, 2003, 208 str., ISBN: 80-247-0374-2 * KREJČOVÁ, L., Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících, 1. vydání, Grada, 2011, 232 str., ISBN: 978-80-247-3474-3 * FISHER, R., Učíme děti myslet a učit se, 1. vydání, Praha, Portál, 1997, 176 str., ISBN: 80-7178-120-7 * HŘÍBKOVÁ, L., Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi, 1. vydání, Praha, Grada, 2009, 255 str., ISBN: 978-80-247-1998-6. * MEDINA, J., Pravidla mozku dítěte, 1. vydání, Brno, Computer Press, 2011, 224 str., ISBN 978-802-5136-195 * Doporučení: KREJČOVÁ, L., Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé, 1. vydání, Praha, Portál, 2013, 174 str., ISBN 978-802-6204-961 Děkujeme za pozornost