Školní pedagogika Jitka Červenková, Martina Ukropcová Žák ve škole —Reakce žáků na požadavky školy . — —Co je zdrojem nedovoleného chování a jednání žáků? — —Akceptovatelné a neakceptovatelné podvádění. — —Strategie žáků na cestě k úspěchům. — — — —Žák - jedinec, který je nějakým způsobem vychováván a vzděláván - jako objekt, jako subjetk —Škola - místo určené vzdělávání a výchově mládeže - pro správné fungování je důležitý školní řád — Podvádění - úmyslné porušení pravidel za účelem získání nějaké výhody — Reakce žáků na požadavky školy —zájem o vzdělání —zájem o předmět —úspěšnost ve studiu —kvalitou a chováním učitelů —vztahy ve třídě —rodinné zázemí — —Útěk - mluvení ve třídě během hodiny - očividný nezájem vůči probírané látce - opravdoví útěk v podobě záškoláctví —Útok - tendence přít se, provokovat nebo se dokonce uchýlit k agresivnímu chování —Podřízení systému Zdroj nedovoleného chování a jednání žáka Druhy podvádění —tradiční podvádění — —elektronické podvádění - rozvoj a dostupnost IT technologií přináší nejen usnadnění komunikace, učení, získávání nových informací, ale také nové způsoby podvádění Detekce podvádění Podezřelé činnosti před a při podvádění —chybí kopie testů —někteří žáci jsou roztěkaní —někteří studenti si sedli na jiná místa —věci na lavici, které tam nepatří —jiné oblečení než obvykle —padání tužek —žák nepracuje naplno — Motivy podvádění —vlastní zisk —přizpůsobení se —napravení vnímané nespravedlnosti —osobnostní —prosociální —nehrozí žádné důsledky pro studenta/ pro ostatní —výzva —dřívější zkušenosti s podváděním —udržení vztahů Akceptovatelné a neakceptovatelné podvádění —Pohled žáka: —Běžné a snadné —Členění do 4 skupin — —Rozpor nahlášených podvodů a přiznaných podvodů žáky (v dotaznících) — —Pohled učitelů: —Tlak ze strany školy a trhu —Soucit — Důsledky podvádění —Může zkazit povahu jednotlivého žáka. —Snižuje přesnost a spolehlivost závěrů. —Výsledné známky mohou ztrácet vypovídající hodnotu, o vědomostech žáka a dokonce o kvalitě školy. —Opisování ovlivňuje nejen výslednou známku, ale také reputaci učitele a školy. —A pokud je opisování pro studenty snadné, objevuje se podvádění častěji. Strategie žáků na cestě k úspěchu —Klidné místo na učení —Čas —Přestávky —Poznámky, aktivní práce s textem —Opakování Literatura —Mareš, J. Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika, 2005, 4 310-335. —Foneseca, L. (2013). „Všichni vědí, že opisovat se nemá, ale stejně to každá dělá.“Pedagogický pohled na paradoxy „férového“ opisování. Studia paedagogica, 18(2-3), s. 73-92. —Bendl, S. (2001). Kázeň ve škole, METODY ASTRATEGIE. Praha: ISV. —Auger, M. T., & Boucharlat, Ch. (2005). Učitel a problémový žák. Praha: Portál. —Kolář a kolektiv, Z. (2012). Výkladový slovník z pedagogiky. —Panáková, M. (2011). Fenomén podvádění ve školách. —Národní ústav v odborném vzdělávání, Pedagogicko psychologická poradna Praha 10, Jak se učit na střední škole. Dostupné z http://www.gtgm.cz/attachments/article/20/jak_se_ucit_na_ss.pdf — — — Děkujeme za pozornost.