Motivace studentů Motivace jako podmínka učení •Gagné: učení je řetězec událostí, je třeba je podpořit: • -motivace -rozpoznání (upoutání pozornosti) -vštípení -uchování -vybavení -zobecnění (přenášení do nových situací, nové strategie) -výkon (praktické uplatnění) -zpětná vazba (informace o výsledcích) • Motivace jako pojem •motivace vnitřní (zvědavost, zájem, získání schopností, splnění cíle … je přirozená, je třeba ji podporovat), •vnější motivace (tlak, odměna…). Souvisejí spolu. • •motivy: potřeby, hodnoty, zájem • •Vztah schopností a motivace (motivace je prostředkem k využití inteligence) • •Individuální rozdíly v možnostech aktivizace a motivace žáků • Principy motivace •Princip psychického ekvilibria (rovnováhy) •veškeré chování směřuje k udržování či restauraci vnitřní dynamické psychické rovnováhy •homeostáza = udržování stálého stavu (status quo), který je předpokladem optimálního fungování organismu •psychické ekvilibrium je udržováno návratem ke stále stejnému optimálnímu vnitřnímu stavu •rozhodující je redukce vnitřních rozporů či disonance •rozhodující roli hraje eliminace negativních pocitů • •Princip psychického hédonismu (slasti) •vyjadřuje obecnou tendenci všech živých bytostí k maximalizaci slasti a k minimalizaci strasti (dosahování příjemného a k vyhýbání se nepříjemnému) •dimenze slasti: slast smyslová (příjemné druhy vnímání), slast duševní či duchovní (spojena s preferencí kulturních hodnot, radosti z úspěchu, uznání…) Problém s diagnostikou •Seznamy činností, které studenty baví • •Testy výkonové motivace (Hrabal, Pavelková) Motivace jako součást teorií osobnosti •Motivace obecně, pro učení, pro práci (manažerské teorie – Mc. Clealland, Mc Gregor, Herzberg, Mayo, Adams, Homans…) • •Pohled psychoanalytický (Freud) •Pohled behaviorální (Skinner) •Pohled kognitivní (Festinger) •Pohled humanistický (Maslow) •----------------------------------------------- •Pohled sociálně-psychologický (Bandura, Homans) Motivace studentů •Obecný princip fungování motivace (teorie) •Zvláštnosti fungování v prostředí školy/třídy •Osobnostní charakteristiky žáků a jejich životní situace Motivace – faktory (chce, může, umí) •schopnosti, osobnost organizační podmínky výkon motivace moci vědět umět chtít Stabilita motivace a výkonu Vlivy Stabilita vlivů interní externí stabilní Schopnosti, osobnost a její zaměření Stálá podpora, třída.. variabilní Nálada, nemoc… Náhody, štěstí, smůla Motivace aktualizací potřeb •Vytváření problémových situací (J. Dewey) (kognitivní potřeby) – chci to vyřešit, chci na to přijít, musí to dávat smysl, potřeba nových podnětů - projektové metody ve vyučování • •Soutěž a spolupráce (sociální potřeby) … chci být nejlepší, chci se prosadit, chci získat postavení, chci mít dobrý pocit v kolektivu – metody soutěže, výměna rolí, poskytování ZV…. • •Individuální přístup (výkonové potřeby, potřeba ocenění…) – chci si dokázat, že to zvládnu, udělat sobě či někomu jinému radost – rodiče, chci být dobrý žák a dostávat dobré známky, baví mě to, potřeba vyhnout se neúspěchu… • •Výukové metody a interakce učitele Motivace interakcí a komunikací •Humanistické přístupy •Vzdělávání jako pomoc •Vztah (empatie, kongruence, akceptace) •----------- • Vytváření frustračních situací – negativní motivace (střední míra frustrace) •Motivace hodnocením, odměny a tresty Vývojově podmíněné výkyvy (ne poruchy) (Vágnerová: Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Karolinum, 2005) •Impulzivita a obtíže v sebeovládání •Kolísání aktivační úrovně (fáze útlumu) •Výkyvy v sebehodnocení (důsledek situačního neúspěchu), dospívající potřebuje potvrdit své kompetence •Zkratkovitě generalizující závěry (z jednoho neúspěchu nebo konfliktu se vyvodí radikální závěry) •Ztráta motivace ke školní práci. Odmítání rodinou proklamovaných hodnot – např. vzdělání, škola jako zástupný symbol dětské závislosti) •Změna vztahu k autoritě (kritika norem, oceňují přiznání chyby dospělým, dohody), změna vztahu s učitelem (provokace, odmítání požadavků, snaha projevit názor a být respektován) •Změna postoje ke škole (škola je prostředek n naplnění vyšších cílů, někteří dospívající však stále nemají pracovní návyky) •Školsky neúspěšní žáci se dříve osamostatňují, nemají motivaci k učení Podpora motivace - shrnutí •podnítit zájem – netradiční formy výuky •společně formulovat cíle – vytyčování cílů, vybrat si úkol, •poskytovat ZV, •oceňovat snahy, •upozorňovat na možnosti využití naučeného, •navodit očekávání úspěchu •zajistit přiměřený tlak třídy – klima, normy, klima školy •přiměřená míra soutěživosti •Teorie FLOW – motivace činností •Atd. • Fenomén FLOW •Mihaly Csikszentmihalyi (1934) •Změna vědomí usnadňující činnost, vliv na motivaci: •soustředění (nevnímá okolí) •dobrý pocit •jde to samo (obtížné se stává snadným) •bez emočních výkyvů. • •Je třeba klást vyšší požadavky, nízké požadavky nudí – vysoké požadavky vyvolávají úzkost. • •Flow je stav mezi nudou a úzkostí. •Při flow je mozek v chladném stavu. • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/Mihaly_Csikszentmihalyi.jpg/220px-Mihaly_C sikszentmihalyi.jpg FLOW – ani nuda ani úzkost graf_flow.jpg Podmínky FLOW •cíle jsou jasné •okamžitá ZV (jde mi to) •rovnováha mezi příležitostí a kapacitou •koncentrace se prohlubuje •důležité je, co se odehrává nyní •kontrola není problém (neruší, není, nevzbuzuje úzkost…) •pocit času se mění •ztráta EGO. •