Psychologie výchovy a vzdělávání XS150 (předškolák, školní zralost, školák) Semestr: podzim 2014 Práce ve skupinách 1) Práce s textem Náměty k diskusi dědičnost vs. prostředí – diskuse nad důležitostí jednotlivých vlivů 2) Práce s ukázkami testů vývoje a školní připravenosti – klady, zápory, problematická místa v souvislosti s předchozí diskusí…  od cca 3 do 6-7 let  věk hry  stabilizace pozice dítěte ve světě  diferenciace vztahu dítěte ke světu  egocentrické myšlení  období iniciativy  rozvoj kontaktu s vrstevníky i staršími osobami Nazírání světa kognitivní egocentrismus, fenomenismus, prezentismus, Zpracování informací magičnost, antropomorfismus, absolutismus  nechápe nezávislost podstaty na vzhledu  ignoruje informace, které mu „překážejí“  preferuje statické znaky a aktuální stav  preferuje subjektivní pohled před kvalitou objektu kresba  presymbolická, senzomotorická (batole)  přechod na symbolickou úroveň (dodatečné pojmenování)  fáze primárního symbolického vyjádření  kreslí to, co o objektu „ví“ (Matějček)  postava:  hlavonožec (cca 3 roky) obličej, končetiny...  subjektivně fantazijní zpracování (cca 4-5 let) akcentace detailů, považovaných za důležité  stadium realistického zobrazení „reprezentativní“ kresba  používána na úrovni vývoje kognitivních procesů  „proč“ slovník  nápodoba má selektivní charakter  v komunikaci upřesňují platnost gramatických pravidel  egocentrická řeč (dítě hovoří převážně jen samo pro sebe, nevede dialog s lidmi, jeho řečová činnost není sociálně zaměřena)  expresivní  regulační  kognitivní  postupně přesah rodinného prostředí  nutnost chápat sociální normy a morální pravidla  socializace a individuace probíhá v interakci  oblasti:  rodina – jistota symbolického charakteru (Matějček)  oddělení prostoru pro děti a rodiče  vrstevníci – zkušenost, symetrické vztahy  místo, kde dochází ke kontaktu  mateřská škola – první sociální instituce  chybí intimní prostor  komplementarita vnímání rolí otce a matky  sociální role (hra; anticipace rolí - Erikson) hra  neverbální symbolická fce  prostředek vyrovnání s realitou  symbolická hra  tematická hra – hra na „něco“(role) pohádky  jednoznačná pravidla, role, ztotožnění, potřeba řádu a naděje  archetypy Projev fantazie dítěte (i v mladším školním věku…) „vyvolává imaginace, skryté v mysli posluchače…“ Blízká předškolákovi: - časovou neurčitostí - záhadným umístěním v prostoru - tajemností - fantastičností, proměnami - schematičnost, „primitivnost“ (černobílá)  Výchovný, vzdělávací, poznávací, terapeutický…  Předkládá optimistické vidění světa  Interiorizace + exteriorizace (např. vztahů – „odžití“)  Částečné, přijatelné a srozumitelné odpovědi na složité otázky života (proč žijeme, umíráme; proč se lidé nemají rádi; proč, proč…) srov. ve škole tzv. „lži dětem“ (T. Pratchett: http://bit.ly/1nauuMQ)  Realizace psychické autonomie…  Osvojování řeči, pojetí etických norem… Pohádka vs. mýtus (také zjednodušuje skutečnost, určen dospělým, nemusí končit dobře…)  Školní zralost X školní připravenost  U školní zralosti občas zdůrazňován především „biologický“ aspekt – zrání organismu, hovoří se také o mentální zralosti či o stupni vývoje duševních a tělesných funkcí  „Schopnost (připravenost, pohotovost) dítěte dostát nárokům školního vzdělávacího procesu, a to nárokům kladeným na jeho organismus (především na jeho nervový systém), nárokům intelektovým, citovým i společenským." (Matějček, 1994, s. 94)  Školní připravenost – kompetence; zdůrazněn sociální aspekt, důležitá pro zvládnutí role školáka  Vágnerová (2000) vyčleňuje - sociální připravenost (znalost rolí a pravidel chování, úroveň verbální komunikace) - hodnota a smysl školního vzdělávání – odraz postoje rodiny školáka  Problematičnost rozlišování konceptů školní připravenosti a zralosti!  Fyzická – od zjišťování růstu organismu („filipínská míra“ ) po zjišťování stavu vývoje hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky či laterality  Psychická – vývoj řeči (+ sluchová analýza a syntéza), zrakové vnímání, sluch (rozlišení hlásek), rozumové schopnosti (chápání pojmů, barvy, třídění věcí…), paměť. pozornost  Sociální a emoční – navazování kontaktu, schopnost spolupracovat a podřídit se, soustředit se, emoční stabilita při odloučení od rodiny  Nástup do školy – významný sociální mezník  Škola jako sociální instituce  Vztahy s vrstevníky  Mezi 6. a 7. rokem řada vývojových změn  Školní zralost a připravenost (viz výše)  Fáze píle a snaživosti (Erikson)  Kolem 7. roku – konkrétní logické operace;  Kolem 12. roku – formální logické operace (Piaget) Různé…  mladší (od nástupu do školy do 8-9 let)  střední (8-9 let až 11-12)  latence (Freud)  citová vyrovnanost (Erikson)  od cca 10 – časná adolescence (anglosaská literatura)  starší (do 15 let)  pubescence (tradiční dělení)  adolescence (anglosaská literatura)  Součást školní zralosti  Diferencovanější a integrovanější  Konstantnost vnímání  Percepční strategie – systematická explorace  Vizuální analýza a syntéza  Senzomotorická koordinace  Sluchová percepce – dozrávání (5.-7. rok)  Rozvoj pozornosti (záměrné!) strategie respektující zákony logiky a realitu Piaget  konkrétní logické operace (do 11-12)  vázané na realitu  zkušenost a zobecnění (indukce a dedukce…)  změna způsobu práce se znaky a symboly  formální logické operace (poté)  uvolnění vazby na realitu (symboly, znaky)  abstraktní myšlení  operování s pojmy Období („most“) mezi dětstvím a dospělostí (druhá dekáda života jedince…?) Tři fáze:  časná adolescence cca 10 (11) - 13 let;  střední adolescence cca 14 - 16 let;  pozdní adolescence od 17 do 20 let, popřípadě i mnohem déle… (studium na VŠ apod.) Rozvoj sebereflexe a seberegulace Adolescence jako období „bouře a vzdoru“… Psychosociální moratorium – akceptování specifika tohoto vývojového období Emocionálně bouřlivé období, ambivalentní pocity k autoritám, rozvoj emocí a citů v souvislosti s přátelstvím a erotikou, negativní pocity v souvislosti s prvními zklamáními a prohrami, pak postupná stabilizace emocionality Klíčové období pro převzetí dospělých rolí partnerských, rodinných, přátelských i profesních Jak adolescent obstojí v interpersonálních vztazích ovlivňuje také jeho sebedůvěru, pocit autonomie a vědomí vlastní efektivnosti Pozn.: pro zdravý vztah s rodiči v dospělosti je nutné projít bouřlivým konfliktním obdobím?