Afrika – doprava, cestovní ruch Antonín Věžník PriF OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222 4.12.2014 1 Obecně k dopravě Neexistují transkontinentální komunikace nejvyšší třídy Ani v poledníkovém, ani v rovnoběžkovém směru Slabá doprava Zeslabení hospodářských vztahů uvnitř zemí a mezi zeměmi brždění integračních procesů (podle: http://nd01.jxs.cz/462/005/f6b5591474_5477256_o2.jpg ) PriF OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222 http://nd01.jxs.cz/462/005/f6b5591474_5477256_o2.jpg 4.12.2014 2 Železniční doprava Celková délka přes 80000 km2 Nejmenší hustota železnic Nízká elektrifikace (cca. 11%) 90% úzkorozchodných tratí Převaha „kapského rozchodu“ – 1067 mm Moderní železnice Zatím spíše lokálnějšího charakteru – např. Jižní Afrika, Maroko (http://www.czefrica.com/cs/component/content/article/38-zpravy/266-moderni-eleznice-v-jini-africe- a-v-maroku.html) Rozvoj železnic v Africe podporují mnohé organizace – např. Světová banka, Africká rozvojová banka… PriF OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222 4.12.2014 3 •(podle: http://api.ning.com/files/HIUOh5bCM1h4IKkDbpkjgmqkc6hF1K2bTU25c5RklaJ-UH6*bT3LkM2DQ7p23aHgORzS6hc8d jl8dLZ*NxVOsauRBc12mAXQ/AfricaMakeoverRaiway.bmp ) OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222 http://api.ning.com/files/HIUOh5bCM1h4IKkDbpkjgmqkc6hF1K2bTU25c5RklaJ-UH6*bT3LkM2DQ7p23aHgORzS6hc8d jl8dLZ*NxVOsauRBc12mAXQ/AfricaMakeoverRaiway.bmp 4.12.2014 4 Silniční doprava Přes 2 mil. km Malé množství silnic s pevným povrchem Hustota silniční sítě – 5 km /100 km2 S Afrika – velmi dobré silnice Trop. Afrika – velmi špatné silnice – nesjízdné – nákladná výstavba i údržba PriF OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222 4.12.2014 5 . PriF OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222 http://shakara.files.wordpress.com/2007/11/map_of_trans-african_highways.png (podle: http://shakara.files.wordpress.com/2007/11/map_of_trans-african_highways.png ) 4.12.2014 6 Říční doprava Omezená splavnost afrických řek Celková délka splavných toků 40000 km2 Zejm. Kongo a jeho přítoky, dolní tok Nigeru, Benue, Nilu Nesplavné řeky – kombinace s jiným druhem dopravy (železniční) Doprava na velkých afrických jezerech (Viktoriino jezero / Ukerewe, Tanganjika, Malawi…) PriF OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222 4.12.2014 7 Námořní doprava Především transkontinentální význam Celková tonáž přes 85 mil. BRT Přes 80 mil. BRT – Libérie – „země levné vlajky“ (2. po Panamě) 2/3 BRT připadá na tankery Celkový obrat přes 500 mil. tun Téměř 40% obratu – Nigérie + Libye, dále Alžírsko, JAR, Maroko, Egypt, Libérie, Angola, Gabon, Mosambik, Tunisko, Rovníková Guinea (zde hodně ropy) PriF OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222 4.12.2014 8 l •(podle: •http://www.infrastructureafrica.org/aicd/system/files/Figure%2012.2_0.png ) OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222 http://www.infrastructureafrica.org/aicd/system/files/Figure%2012.2_0.png 4.12.2014 9 Přístavy podle obratu (2000) Arzew (Alžírsko)………………………..48 581 tis. t Warri (Nigérie)…………………………..37 167 Casablanca (Maroko)…………………..19 742 Abidjan (Nigérie)………………………...15 441 Las Palmas (Kanárské ostrovy)………..12 272 Santa Cruz de Tenerife (Kan.ost.)……..12 035 PriF OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222 4.12.2014 10 Letecká doprava Dynamický rozvoj – boom letecké dopravy Mezinárodní letiště ve většině hlavních měst 1961 – regionální letecká společnost Air Afrique (Benin, Pobřeží Slonoviny, Burkina Faso, Gabon, Kamerun, Kongo, Mauritánie, Niger, Senegal, Togo, Středoafrická republika, Čad) Národní letecké společnosti – vnitrostátní doprava Průniky nových společností – Emirates, Brussels Airlines… PriF OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222 4.12.2014 11 Potrubní doprava Rozvoj těžby a exportu ropy a zemního plynu Guinejský záliv – např. Rovníková Guinea (podle: http://nd01.jxs.cz/047/917/90248e0e88_29957398_o2.png ) PriF OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222 http://nd01.jxs.cz/047/917/90248e0e88_29957398_o2.png 4.12.2014 12 Rozvoj dopravy S Afrika – vznik sítě ropovodů, plynovodů, zlepšení dopravní sítě Projekty výstavby transsaharských železnic a silnic I. Třídy „česká stopa“ – projekt firmy SUDOP Praha (http://www.sudop.cz/cs/reference/stavby/transsaharska_silnice.php ) Dálnice Lagos – Mombasa (Atlantik – Indický oceán) Problémy = nedostatek finančních a materiálně technických prostředků PriF OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222 4.12.2014 13 CESTOVNÍ RUCH Přírodní atraktivity Klima, hydrologie (moře,oceány, řeky, jezera), reliéf, flóra, fauna… Společenské atraktivity Kulturně historické památky Kulturní zařízení a kulturní akce Sportovní a zábavná zařízení a podniky Konkrétněji např.: S Afrika – subtropické klima, přímořská lázeňská letoviska J a V Afrika – národní parky, přírodní rezervace Dále archeologické památky starých kultur, architektonická díla, muzea… r. 2001 činily příjmy z mezinárodního cestovního ruchu 18,6 mld. USD a Afriku navštívilo celkem 41,6 mil. turistů PriF OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222 4.12.2014 14 j •(podle: •http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://maps.grida.no/library/files/storage/employment_in_the_tr avel_and_tourism_industry_in_africa.png ) OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222 4.12.2014 15