A.Hynek Geografický ústav Přír.fak. MU Brno TU Zvolen 20.11.2014 Press Release 2014-10-06 The Nobel Assembly at Karolinska Institutet has today decided to award The 2014 Nobel Prize in Physiology or Medicine with one half to John O´Keefe and the other half jointly to May-Britt Moser and Edvard I. Moser for their discoveries of cells that constitute a positioning system in the brain http://static01.nyt.com/images/2014/10/06/multimedia/nobel-prize-medicine/nobel-prize-medicine-vide oSixteenByNine540.jpg john moser1 moser2 E:\B Zvolen2014November\prezentace\pyramidBuňka.png E:\B Zvolen2014November\prezentace\pyramidal_cells_400x_PC231471_lbd.JPG }Výchozí prostorový koncept }Dějiště sociálních vztahů }Jde i o pocit, afekt, tělesnost, materialitu }Význam, smysl, reprezentace, praktiky }Kvalita života, životní styl, prožívaná zkušenost }Giddensovská struktura a jednání, instituce a moc }Identita, diference, mobilita, události } }Percepce }Paměť }Myšlení ( utváření idejí, představivost, názory, uvažování aj.) }Vůle }Emoce }Mentální událost } (schopnost vnímat věci) ◦ }popisují naši každodenní představu o naší prostorové poloze }zřídkakdy si lidé zobrazují svou polohu, představy do formální mapy }všichni jsme prostorově umístěni a uvědomujeme si své umístění }mentální mapa tak vztahuje prvky, jež vidíme jako důležité }přehlížíme místa, jež nenavštěvujeme }vyjma ptačí perspektivy jsou naše mentální mapy organizovány podle cest a význačných bodů, které nám pomáhají najít cestu v každodenním životě }v naší percepci ovšem působí i kulturní filtry, rámce ovlivňující naši produkci obrazů světa E:\A GeogrÚstav\FGterén2014\mapovéPodklady\docu0019.JPG E:\A GeogrÚstav\FGterén2014\mapovéPodklady\get3.jpg E:\B Zvolen2014November\FGterénLhotaRapotina\mentálníMapy\HradeckáMent.jpg E:\B Zvolen2014November\FGterénLhotaRapotina\mentálníMapy\Mentalni_mapa_Stehno.jpg E:\B Zvolen2014November\FGterénLhotaRapotina\mentálníMapy\Hvězda_mentalna_mapa.jpg E:\B Zvolen2014November\FGterénLhotaRapotina\kognitivníMapy\Umlauf_-_kognitivni_mapa.jpg }1 - javořiny s příměsí habru }2 - vysoké borovice a duby }3 - vysoké jehličnaté lesy s keřovým patrem }4 - vlhký listnatý segment kolem strží }5 - buk }6 - vysoké jehličnaté lesy }7 - sesuv půdy a strž }8 - listnatý vlhký les }9 - mýtina }10 - školky }11 - pouze keřové patro - ostružiny, kopřivy … }12 - teplomilné stromy na vápencích }13 - bezlesí, koryta pro divočáky }14 - nízká plantáž smrků }15 -nízká plantáž borovic }16 - travnatá plocha } Nová geologie D:\A výukaSust2013\A výukaSust2013\podklady\ZvolenA\LynchImage.jpg E:\B Zvolen2014November\prezentace\MentalImageryB.jpg D:\Canada_Kanada\CanadaA\mental maps\history_files\lynchdiagram.gif } }Jak by naše chápání toho, jak lidé rozvíjejí mentální podobu životního prostředí mohlo pomoci navrhnout prostory, jež by lépe vyhovovaly jejich uživatelům } }Jak může přispět environmentální poznávání k praktickému environmentálnímu designu E:\B Zvolen2014November\článek\MentMapy\ment_mapaBorkovcová.jpg C:\Users\hynek\Pictures\penalty.tif E:\B Zvolen2014November\prezentace\RetzHexa1.jpg E:\B Zvolen2014November\prezentace\mentMapa1.png E:\B Zvolen2014November\prezentace\mentMapa.jpg