Geografické kurikulum – říjen 2003-10-07 ü Ne suma znalostí, nýbrž způsob jejich získávání, výběru, zpracování a interpretace. ü Faktografie/údaje a pojmosloví. Encyklopedické pochopení univerza (Komenský), ü nebo jsou východiskem obtíže vyvolávající myšlení hledající řešení (Dewey, Příhoda in Kalhous a Obst)? Přizpůsobování se měnícím se podmínkám. ü Jde o binární opozita? Nikoliv, jde o pluralitu výuky. Živé a mrtvé znalosti. ü Vzdělávací cíle ( attainment targets), nebo konkrétní učivo? ü Rámcový vzdělávací program – soubor kompetencí= vědomosti,dovednosti, hodnoty a postoje. Zatím existují Osnovy i Standard gymnaziálního vzdělávání. RVP je východiskem pro tvorbu Učebního plánu, výběru předmětů a jejich strukturaci. Kurikulum: UNESCO/Seguin, podle Kalhous a Obst, 2002,132 – vzdělávací projekt určující záměry, cíle a konkrétní úkoly vzdělávacího procesu: 1. záměry, cíle a konkrétní úkoly vzdělávacího působení 2. metody, prostředky a aktivity k dosažení těchto cílů 3. způsoby a nástroje požadované k hodnocení úspěšnosti vzdělávacího působení Fairgrieve, 1926, in Kent et al., 2000, 113: q geografie je jedním z nejdůležitějších, ale i nejtěžších učebních předmětů q kurikulum bez geografie je neúplné q geografie umožňuje lidem pochopit jejich místo ve světě bez zveličování či snižování jejich pozice q geografie umožňuje do jisté míry rozumět jiným lidem vzájemným srovnáním q vede k chápání/rozumění faktům nezbytným pro občany v matoucím a protichůdném světě q nedostatek geografických znalostí brání žádoucím společenským a mezinárodním změnám ( v originále je řeč o ´pokroku´) q geografie podává přesnou představu o světové scéně q umožňuje rozumně se zamyslet nad politickými a sociálními problémy okolního světa Podoby kurikula (Walterová, 1994,16, Kalhous a Obst, 2002,132): 1. doporučené – základní koncepční otázky 2. předepsané – oficiální závazný dokument pro školy nebo celý vzdělávací systém 3. uskutečněné - to, co učitel/ka ve třídě naplňuje 4. podpůrné - učebnice, časové dotace, zaměstnanci školy, vzdělání učitelů, vybavení školy 5. hodnocené - převedené do testů, zkoušek a dalších nástrojů hodnocení 6. osvojené - to, co se skutečně žáci naučí Walterová, 1994, 17, upraveno: Formální kurikulum – celkový projekt cílů, obsahu a prostředků organizace vzdělávání, uskutečňování návrhu kurikula ve vzdělávacím procesu a způsob kontroly i hodnocení výsledků výuky/učení Neformální kurikulum – aktivity a zkušenosti vztahující se ke škole= mimotřídní a mimoškolní aktivity organizované školou, např. exkurze,výlety, soutěže, zájmové činnosti, jakož i domácí studium, úkoly a příprava žáků na vyučování Skryté kurikulum – étos a klima školy, vzdělávací hodnoty, vztahy mezi žáky a učiteli, školou a rodiči žáků, pravidla chování ve třídě, její sociální uspořádání, ráz školního prostředí, implicitní obsah učebnic a učitelovy výuky Kalhous a Obst, 2002, 133: Nulové/chybějící kurikulum – to, čemu se nevěnuje pozornost, co jakoby pro školu/společnost neexistuje či nestojí za zmínku Metakurikulum – autoregulace učení, metakognitivní znalosti a dovednosti, metamotivace. Zvládání emocí, pozornosti, neúspěchů – tvorba pomůcek, prostředků, strategií, stylů učení = učit se jak se učit. Cesta k ´lifelong learning´, ´learning society´ Dvojúrovňové kurikulum – národní (RVP) a školní Lawton in Kent et al., 2000, 239-40, zdůrazňuje Lintonovu představu kultury – soubor znalostí, postojů, vzorců chování sdílených a šířených lidmi ve společnosti. Odpovědnost má nejen rodina, ale i vzdělávací instituce Kent, 2000, 240: formální kurikulum se opožďuje za neformálním