CVIČENÍ 2: GIBRATŮV MODEL Osnova: àStatické, dynamické modely sídelních systémů àGibratův model – zadání cvičení àVyužití dynamických modelů v praxi STATICKÉ VS. DYNAMICKÉ MODELY ? è STATICKÉ VS. DYNAMICKÉ MODELY ? Whebellův model è STATICKÉ VS. DYNAMICKÉ MODELY ? Whebellův model Teorie centrálních míst è STATICKÉ VS. DYNAMICKÉ MODELY ? Whebellův model Teorie centrálních míst Evoluční teorie è STATICKÉ VS. DYNAMICKÉ MODELY ? Whebellův model Teorie centrálních míst Evoluční teorie Gibratův model è STATICKÉ VS. DYNAMICKÉ MODELY ? Whebellův model Teorie centrálních míst Evoluční teorie Gibratův model Rank-size modely è STATICKÉ VS. DYNAMICKÉ MODELY ? Whebellův model Teorie centrálních míst Evoluční teorie Gibratův model Rank-size modely Taaffeho model è STATICKÉ VS. DYNAMICKÉ MODELY ? Whebellův model Teorie centrálních míst Evoluční teorie Gibratův model Rank-size modely Taaffeho model Teorie sebeorganizace è STATICKÉ VS. DYNAMICKÉ MODELY ? Whebellův model Teorie centrálních míst Evoluční teorie Gibratův model Rank-size modely Taaffeho model Teorie sebeorganizace Zákon vedoucího města è STATICKÉ VS. DYNAMICKÉ MODELY ? Whebellův model Teorie centrálních míst Evoluční teorie Gibratův model Rank-size modely Taaffeho model Teorie sebeorganizace Zákon vedoucího města Hamplovy teorie è MODELY STATICKÉ DYNAMICKÉ Teorie centrálních míst Rank-size modely (Zákon vedoucího města) Whebellův model (kolonizační) Evoluční teorie Gibratův model Teorie sebeorganizace MODELY STATICKÉ DYNAMICKÉ Teorie centrálních míst Rank-size modely (Zákon vedoucího města) Whebellův model (kolonizační) Evoluční teorie Gibratův model Teorie sebeorganizace •PROSTOROVÁ, VELIKOSTNÍ STRUKTURA V URČITÉM MOMENTU MODELY STATICKÉ DYNAMICKÉ Teorie centrálních míst Rank-size modely (Zákon vedoucího města) Whebellův model (kolonizační) Evoluční teorie Gibratův model Teorie sebeorganizace •PROSTOROVÁ, VELIKOSTNÍ STRUKTURA V URČITÉM MOMENTU •CHOVÁNÍ STRUKTURY V ČASE / OBDOBÍ K ČEMU TO JE ? è èStudium STAVŮ struktury osídlení Jaká je struktura osídlení v našem regionu v současné době? Jak se struktura osídlení změnila za posledních dvacet let, jaký je trend? K ČEMU TO JE ? è èStudium STAVŮ struktury osídlení Jaká je struktura osídlení v našem regionu v současné době? Jak se struktura osídlení změnila za posledních dvacet let, jaký je trend? èStudium CHOVÁNÍ struktury osídlení Jaký byl vývoj osídlení v posledních 100 letech, v jaké jsme fázi? Jaký bude vývoj osídlení v následujících 50 letech? (scénář BAU/nulová varianta/baseline scenario) Jaký bude vývoj sídelní struktury, pokud budeme podporovat konvergenční strategii regionálního rozvoje? Jaký bude vývoj sídelní struktury, pokud budeme podporovat divergenční strategii regionálního rozvoje? MODELY STATICKÉ DYNAMICKÉ Teorie centrálních míst Rank-size modely (Zákon vedoucího města) Whebellův model (kolonizační) Evoluční teorie Gibratův model Teorie sebeorganizace MODELY DYNAMICKÉ Whebellův model (kolonizační) Evoluční teorie Gibratův model Teorie sebeorganizace Path-dependence Náhodnost Instituce/normy/pravidla GIBRATŮV MODEL Předmětem cvičení je simulace růstu a diferenciace sídelního systému ve smyslu Gibratova modelu proporčního růstu. Pořiďte si klasickou hrací kostku a vytvořte 6 imaginárních měst představujících uzavřený sídelní systém, kdy každé bude mít v čase t0 počáteční velikost 100; Simulaci stavu systému, tj. velikosti jednotlivých měst v časech t1, t2, t3 až tn proveďte pomocí kostky. Pro simulaci každého nového stavu budou potřeba tři hody kostkou: §prvním hodem určíte průměrné tempo růstu platné pro všech šest měst; 1 = 1%, 2 = 2%, 3 = 3%, 4 = 4%, 5 = 5% a 6 = 6% růst; §druhým hodem vyberete 1 město, které se stanovenému růstu bude vymykat; §třetím hodem určíte pro toto město hodnotu fluktuace, resp. hodnotu růstu odlišnou od ostatních pěti: 1 = 0%, 2 = 7%, 3 = -2%, 4 = 8%, 5 = -5%, 6 = 10% Série tří hodů provádějte až do: okamžiku, kdy systém přejde do víceméně dlouhodobě víceméně stabilizovaného stavu o určitém hierarchickém odstupňování sídel; okamžiku, kdy vás bude bolet ruka. GIBRATŮV MODEL Předmětem cvičení je simulace růstu a diferenciace sídelního systému ve smyslu Gibratova modelu proporčního růstu. Pořiďte si klasickou hrací kostku a vytvořte 6 imaginárních měst představujících uzavřený sídelní systém, kdy každé bude mít v čase t0 počáteční velikost 100; Simulaci stavu systému, tj. velikosti jednotlivých měst v časech t1, t2, t3 až tn proveďte pomocí kostky. Pro simulaci každého nového stavu budou potřeba tři hody kostkou: §prvním hodem určíte průměrné tempo růstu platné pro všech šest měst; 1 = 1%, 2 = 2%, 3 = 3%, 4 = 4%, 5 = 5% a 6 = 6% růst; §druhým hodem vyberete 1 město, které se stanovenému růstu bude vymykat; §třetím hodem určíte pro toto město hodnotu fluktuace, resp. hodnotu růstu odlišnou od ostatních pěti: 1 = 0%, 2 = 7%, 3 = -2%, 4 = 8%, 5 = -5%, 6 = 10% Série tří hodů provádějte až do: okamžiku, kdy systém přejde do víceméně dlouhodobě víceméně stabilizovaného stavu o určitém hierarchickém odstupňování sídel; okamžiku, kdy vás bude bolet ruka. GIBRATŮV MODEL Jednotlivé stavy v jednotlivých časech se snažte číselně či graficky zachytit (tabulky, grafy). Navrhněte možné úpravy této simulace. Cvičení zpracujte a odevzdejte do odevzdávárny předmětu do 15. 10. 2014 včetně. GIBRATŮV MODEL GIBRATŮV MODEL GIBRATŮV MODEL MOŽNOSTI PROVEDENÍ SIMULACE 1.HÁZENÍ KOSTKOU 2. 2.APLIKACE DICE (mobil, web) http://www.dicesimulator.com/ 3. 3.EXCEL (generátor náhodných čísel) OBSAH ZÁVĚRU „PROTOKOLU“ ? Navrhněte úpravy simulace. 1.ZAMĚŘTE SE NA PŘIŘAZENÉ SCÓRE K JEDNOTLIVÝM HODNOTÁM KOSTKY 2. 2.JAK DANOU SIMULACI PROVÉST V EXISTUJÍCÍM SÍDELNÍM SYSTÉMU? 3. 3.JAKÉ JE UPLATNĚNÍ V PRAXI? VYUŽITÍ V PRAXI •Výzkum v oboru geografie sídel • •Rozdělení na strukturu systému a chování systému è PLATNÉ OBECNĚ (demografická prognóza, ekonomická prognóza, dosavadní vývoj dopravního systému, apod.) •Principy evoluční teorie (path-dependence), teorie sebeorganizace (význam institucí) è OBECNĚ PLATNÉ ve studiu sociální/ekonomické geografie • •V běžné praxi se tyto modely příliš nevyužívají, jelikož neexistuje dostatečná skupina uživatelů (decision makers), která by je byla schopná chápat