GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ e-Government a informatizace veřejné správy podzim 2014 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic GIS ve veřejné správě Zadání cvičení I. • Prezentujte současný stav veřejné správy a veřejných služeb na centrální i územní úrovni (ministerstva a ústřední správní úřady, územní samospráva – její struktura a kompetence, prostorové rozložení VS) a hlavní problémy v Strategie realizace Smart Administration v období 2007–2015 . • Kriticky zhodnoťte z pohledu GI ve VS! • 15 – 20 minut + diskuze. • Vedení – Lucie Adlerová, Boleslav Bárta, Martina Bilíková, Jan Brodský. eGovernment musí sloužit všem Czech POINT KIVS Komunikační infrastruktura veřejné správy Zákon o eGovernmentu Centrální registry Czech eGovernment switches ON Proč? • Služba pro občana • Údaje občan dokládá pouze jednou • Efektivní výkon veřejné správy • Transparentní prostředí • Jednoznačná práva a povinnosti • Zjednodušení procesů při výkonu VS Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta Základní pojmy Registr – datová báze, spravovaná v rámci informačního systému veřejné správy na základě zákona Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta Struktura Základní – nemovitostí a územní identifikace, obyvatel, osob, práv a povinností Partnerské – využívající referenční data ze základních registrů Ostatní – bez vazby na referenční data ze základních registrů Zvláštní – tajné služby, armáda, informace v režimu utajení Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta Zápis dat do registru Prováděn vždy editorem, může nabývat stavů: • Nový údaj – Např. zápis narozeného občana – Nový údaj, nové ID (nový referenční údaj) • Změna stávajícího údaje – Např. změna stavu občana ze svobodný na ženatý – Změna hodnoty u stávajícího údaje, v registru zůstává uložena i původní podoba údaje • „Smazání“ stávajícího údaje – Např. úmrtí občana – Změna stávajícího údaje do jiného stavu Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta Zápis dat do registru • Žádný údaj není možno z registru smazat, pouze nabývá dalšího stavu • Všechny údaje v registrech musí být historizovány, je tedy možné zobrazit stav záznamu v kterémkoli čase od vzniku registru – „časové pohledy“, Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta Zápis dat do registru Prováděn vždy jednoznačně specifikovaným okruhem oprávněných osob na základě jednoznačně definovaných činností. Pro jednotlivé registry je určeno: • Kdo? • Co? Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta Sdílení dat registrů Základní referenční vazba • Sdílení dat mezi základními registry, vazba je vždy obousměrná Referenční vazba • Sdílení dat mezi registry a základními registry (základní, partnerské, ostatní, zvláštní). • Sdílení dat mezi klientskými informačními systémy Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta Právo na informace Každý občan a osoba má právo na: • Výpis údajů o sobě z registrů • Výpis záznamů o čtení údajů o sobě oprávněnými osobami • Výpis záznamů o referenčních vazbách do jiných registrů (základní, partnerské, ostatní, zvláštní) Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta Základní registry Schematická prezentace Jak to všechno funguje? Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta Registr územní identifikace, adres a nemovitostí - RUIAN Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta Registr nemovitostí a územní identifikace RUIAN Složen ze dvou částí: •Územní identifikace •Nemovitostí RUIAN Územní identifikace •Územní a správní členění státu •Ulice, domy, adresní body •Část nemovitostí popíšeme později UIR RUIAN Územní identifikace - aktualizace •Na základě legislativy a prováděcích předpisů (správní členění) •Na základě rozhodnutí orgánů veřejné moci (dům, adresa) UIR Registr nemovitostí a územní identifikace RUIAN Čím je referenční? •Ve všech registrech se adresa uvádí odkazem do tohoto registru •Ve všech registrech se nemovitost uvádí odkazem do tohoto registru Registr obyvatel Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta Registr obyvatel Registr obyvatel •Občané s trvalým bydlištěm •Cizinci s povolením k pobytu •Občané jiných států se záznamem v registrech státu Registr obyvatel Identifikátor občana Registr obyvatel •Nutné zavést bezvýznamový identifikátor občana a nahradit stávající rodné číslo – nutná podmínka pro integraci dat v základních registrech Registr nemovitostí a územní identifikace Registr obyvatel Vazby na referenční data Registr obyvatel •Adresy jsou přebírány výhradně z RUIAN Příjmení Registr obyvatel Jméno identifikátor Okres Obec Část obce Ulice a čp PSČ 653-877999-65281 Novák Karel Plzeň-město Plzeň Jižní předměstí 331 62 Škroupova 18 Registr obyvatel Čím je referenční? Registr obyvatel •Ve všech registrech jsou obyvatelé (občané) uvádění odkazem na registr obyvatel prostřednictvím identifikátoru Registr osob •Registr všech osob s právní subjektivitou Registr osob Registr osob Registr osob •Fyzické osoby •Fyzická osoba podnikající dle živnostenského zákona nezapsaná v obchodním rejstříku •Samostatně hospodařící rolník nezapsaný v obchodním rejstříku •Fyzická osoba podnikající dle jiných zákonů než živnostenského a zákona o zemědělství nezapsaná v obchodním rejstříku •Zemědělský podnikatel fyzická osoba nezapsaná v obchodním rejstříku •A obdobně pro fyzické osoby zapsané v obchodním rejstříku Registr osob Registr osob •Právnické osoby •Tuzemské •Zahraniční •Mezinárodní Registr osob Registr osob •Právnické osoby - tuzemské obchodněprávní: vznik a fungování je zakotveno v obchodním zákoníku a souvisejících předpisech, veřejnoprávní: jedná se o stát, jeho organizační složky, územní celky a další subjekty veřejného charakteru působící na základě dílčích zákonů z této oblasti, občanskoprávní: vznik a fungování vycházejí z práva na sdružování zakotveného v občanském zákoníku a upřesňujících předpisech pro jednotlivé dílčí oblasti. Registr nemovitostí a územní identifikace Registr obyvatel Registr osob Vazby na referenční data Registr osob Název Registr osob Právní forma IČ Adresa Stat.zástupce 234517011 Ocelárna Plzeň a.s. Akciová společnost Novák Karel, Žitná 7, Praha Průmyslová 17, Plzeň, 306 14 • Adresa je přebírána z Registru nemovitostí a územní identifikace • Statutární zástupce je přebírán z registru obyvatel Registr osob Registr osob •Specifická část Registru osob je Registr Subjektů veřejné správy •Zahrnuje všechny veřejnoprávní osoby •Důležitý typ – orgán (veřejné moci) •Nemusí mít vlastní subjektivitu •Pak je vždy součástí jiné veřejnoprávní osoby •př. Živnostenský úřad, Stavební úřad •Cíle funkčnosti této části registru osob: •Určení hierarchie a vazeb v rámci struktury veřejné správy •Určení územní působnosti •Určení nadřízenosti a podřízenosti •Organizační struktura, pracovní pozice a konkrétní zaměstnanci a ostatní související osoby •Sdílení základních informací pro komunikaci •Jednotná aktualizace Subjekty VS Registr osob Registr osob Minimální rozsah informací o sub. VS •Orgán veřejné moci ANO/NE •Typ subjektu (např. VÚSC) •Doručovací adresa •Bankovní spojení •E-mail •WWW •Elektronická podatelna •Elektronická úřední deska •Telefonní spojení •Úřední hodiny (pracovní doba) •Informace dle zák. o svobod.přístupu k inf. (něco uvádím znovu duplicitně) •Organizační struktura •Pracovní pozice a zaměstnanci •Zřizované organizace •Územní působnost •Struktury a osoby krizového řízení (pokud existují) Subjekty VS Zpět k RUIAN UIR Katastr nemovitostí Katastr nemovitostí •Uchovává informace o nemovitostech a jejich vlastnostech •Obsahuje státní mapová díla •Katastrální mapy •ZABAGED •Ortofoto •Adresní body Registr obyvatel Registr osob Registr nemovitostí a územní identifikace Vazby na referenční data UIR Katastr nemovitostí Registr nemovitostí Číslo parcely Katastr Druh Vlastník 145/7 Bolevec Ostatní plocha 1/2 Karel Novák, Žitná 7, Praha 1/2 Ocelárna Plzeň, Průmyslová 17, Plzeň • Vlastníci jsou přebírány buď z registru obyvatel, nebo z registru osob Registr práv a povinností Uchovává informace o právech a povinností osob a obyvatel na základě: •Právních předpisů •Podzákonných norem •Z toho vyplývajících agend a činností (služeb veřejné správy) •Rozhodnutí orgánů veřejné moci Činnosti +gendy Legislativa Rozhodnutí orgánů VS Registr práv a povinností Registr práv a povinností Činnosti a agendy subjektů VS: Činnosti – kdo, co a proč dělá ve struktuře: •Název činnosti •Identifikační kód •Samospráva/státní správa •Hlavní výstup činnosti •Gestor činnosti •Důvod výkonu činnosti (zákon, vyhláška, rozhodnutí) •Instance •Typová činnost (ano/ne) •Kdo vykonává •Vazba „kdo danou činnost vykonává“ je vůči registru osob – subjekty VS Činnosti +gendy Legislativa Registr osob Subjekty VS Registr práv a povinností Registr práv a povinností Příklad činnosti •Název činnosti: vydávání cestovních dokladů •Identifikační kód: 5423772 •Samospráva/státní správa: Státní správa •Hlavní výstup činnosti: vydaný cestovní doklad •Gestor činnosti: •Důvod výkonu činnosti (zákon, vyhláška, rozhodnutí): •Instance: první •Typová činnost (ano/ne): ANO •Kdo vykonává: Činnosti +gendy Legislativa Registr osob Subjekty VS Ministerstvo vnitra zákon č. xxxx 2005 Sb. Obecní úřady s rozšířenou působností Registr práv a povinností Registr osob Registr obyvatel Registr práv a povinností Registr nemovitostí a územní identifikace Komunikační rozhraní Mezi základními registry • Zajišťuje základní referenční vazby • Registry zdánlivě komunikují přímo mezi sebou • Např.: • adresa bydliště do záznamu občana • občan jako statutární zástupce obchodní společnosti do registru osob • obchodní společnost jako účastník řízení do rozhodnutí orgánu veřejné moci • parcela jako údaj v rozhodnutí orgánu veřejné moci • obchodní společnost jako vlastník parcely • občan jako účastník řízení Rozhraní pro komunikaci Komunikační rozhraní Zajišťuje komunikaci a integrační vazby na těchto úrovních 1. Mezi základními registry 2. Mezi základními registry a dalšími registry veřejné správy (partnerské registry) 3. Mezi registry a uživateli Registr osob Registr obyvatel Registr práv a povinností Registr nemovitostí a územní identifikace Rozhraní pro komunikaci Registr osob Registr obyvatel Registr práv a povinností Registr nemovitostí a územní identifikace Komunikační rozhraní Mezi základními registry • Ve skutečnosti komunikace a integrační vazby probíhají výhradně prostřednictvím komunikačního rozhraní • Tím je zajištěno, že registry jsou schopné dle potřeby komunikovat navzájem mezi sebou, aniž by se propojoval každý s každým! Např.: adresa bydliště do záznamu občana Potřebuji doplnit adresu Adresa Rozhraní pro komunikaci Registr osob Registr obyvatel Registr práv a povinností Registr nemovitostí a územní identifikace Komunikační rozhraní Mezi základními registry a dalšími registry veřejné správy (partnerské registry) • Je nutné, aby i v jiných registrech veřejné správy byly referenční údaje vazbou do příslušného základního registru Např.: Údaje o občanovi v daňové evidenci Finančního úřadu Informační systém Ministerstva financí Potřebuji údaje o občanovi Karel Novák, Škroupova 18 Plzeň Rozhraní pro komunikaci Registr osob Registr obyvatel Registr práv a povinností Registr nemovitostí a územní identifikace Komunikační rozhraní Mezi registry veřejné správy a uživateli • když potřebuje úředník údaje z některých registrů • nebo když je chce občan fyzicky (např. na CzechPointu) Informační systém Ministerstva financí CzechPoint úřad Restaurace CzechPoint Česká pošta Potřebuji výpis z Katastru nemov. k parcele č.235/3 Vlastník: Karel Novák, Škroupova 18 Plzeň Jaký je stav mých daňových nedoplatků Není uhrazena daň z příjmu GIS ve veřejné správě RUIAN - shrnutí GIS ve veřejné správě Aktualizace RUIAN RUIAN - editace • Správce RUIAN – ČÚZK • Obce • Stavební úřady • ČSÚ class CM_Vazby mezi prvky čsúObec Stavební úřad ČUZK Stat Region_soudrznosti VUSC ORP POU Obec Kraj_1960 Okres MOMC Spravni_obvod MOP Cast_obce Ulice Katastralni_uzemi ZSJ Stavebni_objekt Parcela Adresni_misto 0..* 1 0..* 1 1..* 1 1..* 1 0..* 0..1 0..* 0..1 1..* 0..1 1..* 0..1 0..* 0..1 1..* 1 0..* «nullable»+identifikacni_parcela 1 0..* 1 1..* 1 0..* 1 1..* 1 1..* 1 0..* 1 1..* 1 1..* 1 1..* 1 1..* 1 1..* 1 1..* 1 1..* 1 Sdílení aktualizace ISKN + ISUI RUIAN 123 52/2 Identifikační údaje Lokalizační údaje •hranice •hranice st. objektu •definiční bod + vazba pozemku a stavby na územní prvky (příslušnost do k.ú., obce atd…) S Způsob ochrany nemovitosti Druh pozemku BPEJ Výměra č.p. 5 Editují katastrální úřady prostřednictvím ISKN Dokončeno: 2009 Počet bytů: 2 Zastavěná plocha v m2: 168 Obestavěný prostor v m3 : 756 Podlahová plocha v m2: 315 Počet nadzemních podlaží: 2 Počet podzemních podlaží: 0 . . Připojení na vodovod: ano Připojení na kanal. síť: ano Připojení na rozvod plynu: ano Způsob vytápění: vlastní zdroj Výtah: ano POZOR! Ostatní údaje o stavebním objektu • číslo popisné • definiční bod • způsob využití (např. rodinný dům) • TE atributy Editují stavební úřady prostřednictvím ISÚI GIS ve veřejné správě Jaké údaje se zapisují? Stavební úřad zapisuje údaje o: • (A) stavebním objektu, který vyžaduje stavební povolení nebo ohlášení stavebnímu úřadu. • (B) adresním místě, které vzniká spolu s výše uvedeným stavebním objektem. Obec zapisuje údaje o: • (A) ulici, • (B) stavebním objektu, který nevyžaduje stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu, • (C) adresním místě. GIS ve veřejné správě Způsob zápisu adresy GIS ve veřejné správě Volební okrsky v RUIAN GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Jak získat údaje z RUIAN? GIS ve veřejné správě Výstupy z RÚIAN Veřejný dálkový přístup (VDP) – Vyhledávání informací o prvcích – Prohlížení mapy – Ověření adresy – Získání dat ve výměnném formátu GIS ve veřejné správě Výměnný formát (VF, VFR) – Formát GML 3.2.1 – Budou poskytována: • Stavová data (měsíčně) • Změnová data (denně) – Dvě varianty: • Základní datová sada bude obsahovat pouze textové (popisné) údaje o územních prvcích a územně evidenčních jednotkách, které budou doplněny o jejich definiční body. • Kompletní datová sada bude, vedle textové části (popisné) o územních prvcích a územně evidenčních jednotkách a jejich definičních bodech, obsahovat originální a generalizované hranice územních prvků včetně definičních čar ulic. – Rozsah souborů: některé bloky přes ČR / po obcích. GIS ve veřejné správě VDP Veřejný dálkový přístup (VDP) 55 VDP GIS ve veřejné správě Import a využití VDP a VFR GIS ve veřejné správě Využití – lokalizační služby GIS ve veřejné správě Využití – prostorové analýzy • Plánování a analýzy prostorových vztahů – využití TEA stavebních objektů • Nereferenční údaje TEA, technickoekonomické atributy stavebních objektů – (například počet bytů, počet podlaží, zastavěná plocha, informace, zda je stavba připojena k vodovodu, kanalizaci). GIS ve veřejné správě Strategický rámec rozvoje eGovernmentu 2014+ • Vytváří rámec pro zajištění efektivní komunikace a nakládání s daty v rámci veřejné správy, prostřednictvím sdílených služeb eGovernmentu, ale především navenek při komunikaci s občany a podnikateli. • plně v souladu se stěžejními evropskými strategickými a koncepčními dokumenty (Evropa 2020, Digitální Agenda pro Evropu). • Rozvíjí a implementuje Strategie rozvoje infrastruktury pro prostorové informace v ČR do roku 2020 (GeoInfoStrategie). • Detailní rozklad na závěr předmětu! GIS ve veřejné správě Zadání cvičení II. • Prezentujete hlavní cíle a strategie jejich dosažení navržených v dokumentu „ Politika státu v oblasti prostorových dat“, kriticky zhodnoťte a zdůvodněte reálnost jejich dosažení. • 15 – 20 minut + diskuze. • Vedení – Coufal, Pavel; Crhová, Agata ; Černák, Tomáš ; Čuhel, Jakub.