Základní komponenty: • laserový skener • navigační systém (GPS) a INS. • laserové paprsky • časový interval mezi vysláním a přijetím paprskem slouží k určení 3D polohy snímaného bodu. • Změna intenzity signálu slouží k určení charakteru objektu, od kterého se signál odrazil. Airborne Laser Scanning (ASL) - LIDAR (light detection and ranging) Významné vlastnosti laserového světla • vysoká pulzní energie • krátké trvání pulzu • vysoká přenost měření vzdáleností (10-6-8m) • úzká šíře paprsku • dobře se odlišuje od ostatního záření • negativní vliv vodní páry a aerosol - zeslabují záření (dosah) • odražené sluneční světlo – někdy problém Typické hodnoty leteckých laserových systémů • Vlnová délka většinou 0,8-1,6 • Trvání pulsu cca 5 ns • Frekvence měření 50-500 kHz Laserové skenování • Letecké skenery - DMT , mapování liniových staveb, 3D modely Přesnost 0,10- 0,50 m • Pozemní skenery - měření různých objektů (bližší vzdálenost, statika) Přesnost 0,001- 0,025 m, přesnější jsou omezené dosahem, méně přesné větší vzdálenost – doly, lavinové vzdálenosti, dosah až 2km • Mobilní skenery – mobilní mapování dopravního značení, inženýrských sítí, budov (streetview, panorama) • relativní přesnost 5-10mm Palubní laserové systémy (ALS Airborne Laser Scanning) • Laserový dálkoměr pevně spojený s letadlem vysílá kontinuálně pulsy z laserové diody pracující v blízkém IR spektru. (pro určení prostorových souřadnic je potřeba měřit vzdálenost k bodu, náklon od svislé osy – viz obr. a souřadnice skeneru v okamžiku vysílání pulsu), rozmítáním paprsku vzniknou otisky - footprint • Snímají: – jednotlivé diskrétní odrazy (Discrete Return DR) – celý průběh křivky (vlny) návratu signálu (Full-waveform skenery FWF) Vývoj palubních palubních laserových systémů • Po delší a pomalejší vývojové etapě v 90. letech učinilo letecké laserové skenování velký pokrok v posledních 8 letech. • Letecké laserové skenování (ALS) se stalo vedle snímkování významnou mapovací technologií. Obě technologie se používají pro mapovací účely (výškový digitální model snímková data pro tvorbu ortofotomap). • Přibližně 500 leteckých skenerů je používáno po celém světě. • V inženýrských aplikacích je požadována vysoká hustota přesně měřených dat (obvykle desítky bodů na metr čtvereční v sub-decimetrové přesnosti). Na druhé straně je voláno po větším pokrytí terénu (data musí být získána ze stále větší výšky létu). • Rozsah vlnových délek: NIR 0,7-1,4 μm, Green 0,45-0,55 μm, SWIR 1,4-3,0 μm Princip určení geometrické polohy • Obecně laserové skenery pracují na základě měření doby letu vyslaného paprsku. • Jsou využívány dvě možnosti určení vzdálenosti: – čas letu laserového pulsu (je vyslán laserový puls a měří se čas mezi vysláním pulsu a přijmutím odrazu) – porovnání fáze (je vyslán paprsek, který je modulován harmonickou vlnou a vzdálenost k předmětu se vypočte jako fázový rozdíl mezi vyslanou a přijatou vlnou). • Celková koncepce a hlavní komponenty ALS jsou dány tím, že pozice a orientace skeneru je průběžně měřena pomocí GNSS / IMU. Současně řada délek a odpovídajících snímacích úhlů se měří laserovým dálkoměrem a úhlovým snímačem, který je připojen k mechanismu skenování. Spojení těchto dvou sad měření vede k určení bodů (s X, Y, Z souřadnicemi).                                    cos sin 0 0 0 0 s sR Z Y X Z Y X ,s Polární souřadnice v čase t (α je rozmítací úhel) • Kromě měření délek jsou rovněž měřeny hodnoty intenzity vráceného pulsu. Tyto informace jsou často zašumělé a obtížně se interpretují nebo využívají. Až dosud se hodnoty intenzity zdají být v omezeném zájmu pro většinu uživatelů ALS dat, jejichž zájem je zaměřen na polohová a výšková data. • Míru rychlosti po sobě jdoucích impulsů nazýváme frekvencí opakování pulsů (pulse repetition frequency PRF 50 kHz-500 kHz). • Míra rychlosti skenování postupných profilů nazýváme rychlost skenování (scan rate cca 100-200 Hz) = rychlost, kolik udělá za 1s řádků • Rychlost skenování je nepřímo úměrná úhlu záběru = FOV – field of view. Většinou bývá 60°, dá se nastavit až na 75° (více už se kvůli kvalitě odrazu nedává) • Výška letu má vztah k PRF – pro H = 1000m bude puls putovat po dráze 2km cca 6,7 μs, do 1s se tak vejde maximálně cca 150 000 pulsů - PRF bude 150 kHz • Toto omezení je v současnosti překonáno technologií multipulsu – nečeká se na vrácení pulsu, ale vysílá se kontinuálně další, možný nárůst PRF – MPiA – Multiple-pulse-in-the-air (Leica) – CMP – Continuous multi-pulce (Optech) – MTA – Multiple time around (Riegl) Vliv úhlu záběru na frekvenci skenování (ALS50) Metody rozmítání paprsku • Rotující zrcadlo • Rotující hrano l(vyšší rychlost pohybu svazku paprsků, nemusí se vracet) LASER ZRCAD LO - pomocí optických vláken Základem je rotující zrcadlo, které rozmítá záření do optických vláken, které pak určují konečný počátek a směr šíření svazku paprsků. Vzory rozmítání paprsku – různé typy rozmetačů ALS70 Odraz pulzů – tvar vlny Novější přístroje umí zaznamenat i plně digitalizovaný tvar vlny (FullWaweFormProcessing) – několikanásobný odraz, závisí na tvaru odraženého povrchu Odraz pulzů Vliv povrchu na tvar odražené vlny Dosah skeneru • Odrazivost (při odrazivosti povrchu 80% je konkrétní dosah dle tabulky od výrobce) • Znečistění vzduchu, viditelnost, obsah aerosolu, prachu • Rychlost skenování – pomalejší rychlost skenování znamená větší dosah Dosah skeneru • příklad pro Riegl LMS- Q 680 • 30% odrazivost dohlednost 23 km dosah pro 80kHz 2400m dosah pro 240kHz 1500m • 30% odrazivost dohlednost 10 km dosah pro 80kHz 1950m dosah pro 240kHz 1300m Přesnost polohy bodu • Složení více systémů a jejich přesností • GPS/IMU je cca 0,10 m (pro letadlo letící rychlostí 80m/sec s referenční stanicí vzdálenou do 50 km). Čím větší je výška letu, tím více se projeví chyby v úhlových hodnotách získaných pomocí inerciální jednotky. • Přesnost rozmítání paprsku 5-10mgon je nutno připojit k chybám IMU (10mgon=16cm/1km). • Přesnost laserového dálkoměru je 0,02- 0,03 m. • Další náhodné chyby: efekt divergence paprsku (footprint), atmosférická refrakce, terénní vlivy, časová synchronizace, transformace souřadnic • Celková přesnost ve výšce je v rozsahu 0,1-0,5 m, polohová přesnost 0,1-1 m. • Rozdíl ze dvou náletů může být 25-30cm Rozdílné výsledky ze 4 náletů Faktory přesnosti • Část paprsků z jednoho pulzu projde vegetací, část se odrazí v různých úrovních porostu. Pro eliminaci bodů, které mají měřenou vzdálenost ovlivněnou více odrazy jsou používány speciální filtry. • Jelikož palubní laserové systémy neposkytují nadbytečná měření, doporučuje se mít v zájmovém území nezávislé údaje –“vlícovací plochy“ • Vliv počasí je u ALS menší než u fotogrammetrického snímkování. Lze skenovat pod mraky a v noci. Využití je – pro tvorbu DMT, DMP – speciální mapování, např. dokumentace liniových staveb – vedení vysokého napětí. • Výsledkem je zaměření terénu, výšky porostů, prostorové polohy elektrických vodičů a stožárů. Výsledky měření, zpracování • surová data – mračno bodů X,Y,Z • vícenásobné odrazy – možnost extrakce DMT, DMP • obarvení, filtrace (odstranění šumu, chyb) klasifikace do tříd (porosty, budovy), vektorizace, konverze do rastru • možné využití intenzity odrazu • specializované softwary, moduly (pluginy) pro GIS, CAD Zpracování dat http://photogrammetrydevelopment.blogspot.com/search/label/Lidar%20Tutorial Letecké laserové skenování - svislý profil bodovým mračnem Zpracování dat Letecké laserové skenování - svislý profil terénem LIDAR - Aplikace • Tvorba digitálního modelu terénu • Vodní hospodářství • Lesní hospodářství • Telekomunikace • 3D vizualizace LIDAR Digitální model povrchu - řeka Svitava Zdroj: http://www.geodis.cz/sluzby/letecky-laserscanning LIDAR Digitální model terénu - řeka Svitava Zdroj: http://www.geodis.cz/sluzby/letecky-laserscanning Letecké skenování - výsledek 3D model Mapování průběhu el. vedení Výrobci skenerů Nejznámější výrobci jsou firmy • Optech : skenery ALTM Orion(liniové objekty, Gemini (plošné mapování + DMT), Pegasus (universální typ s vysokou frekvencí 400 kHz při výšce letu 500m) • Leica Geosystems: skenery, ALS70-HA (plošné mapování až z výšky 5km), ALS70-HP, ALS70-CM (liniové objekty z výšky 200-1000m) • Riegl: skenery LMS - Q 680,LMS- Q 680i (použití je universální – topografické aplikace, mapování koridorů i městských oblastí, mapování území pokrytých ledem a sněhem, mapování elektrických vedení. Umožňuje FullWaweForm Processing.), Toposys – skener LIDAR. Optech ALTM Gemini Leica ALS 70 Riegl LMS Q680i