3. Letecké snímkovaní a jeho součásti, snímkový let • Nosiče • Fotogrammetrické komory (kamery) • Projekt a provedení snímkového letu • Letecký měřický snímek a jeho součásti Nosiče: • kosmické (družice, pilotované kosmické lodi, družicové stanice - viz DPZ • letecké > letadlové laboratoře - výška letu 5-20km, výdrž desítky hodin, např. An-30 (Rusko), U-2(USA) - podobné družicím > klasická FM letadla- výška letu 500-8000m, záběr cca 20km2, výdrž 6-8h, např. L-410 (CZ), Cessna (USA), Piper Aztec, Z37-A (Čmelák) > vrtulníky (dříve MI-2, MI-8), výška letu 50-2000m >bezpilotní prostředky - vzducholodě, balóny, UAV (unmanned aerial vehicle), výška letu 50-1000m(300), malá výdrž, gyrostabilizace Fotogrammetrické komory Zajistí: • geometrickou kvalitu zobrazení • stálost prvků vnitřní orientace • určení prvků vnější orientace Podle oblasti využití: > letecké > pozemní Podle typu záznamu: > analogové > digitální Podle znalosti údajů o komoře: > komory měřické (znám údaje o prvcích vnitřní orientace) > neměřické (neznám, nutná kalibrace, stačí kvalitní zrcadlovky) Fotografické komory klasické letecké komory • řadové o jednokomorové (RMK TOP15) o multispektrální (vícekomorové nebo optický dělič) MKF-6 (spektrální výtažky) • štěrbinové (kontinuální záznam, není uzávěrka, vojenské účely, liniové prvky ) • panoramatické (úhel přes 120°, vysoké rozlišení, geometrické nepřesnosti) digitální komory (CCD technologie, viz dig. FGM) • ohnisková vzdálenost: f = 115 až 210 mm • formáty snímků dříve i 18x18 ; nyní 23x23cm • obrazový úhel: normální (do 70°), širokoúhlé (70° až 110°), rybí oka (nad 180°) štěrbinová komora panoramatická komora Přídavná zařízení pro letecké snímkování: regulátor překryvu, výškomer, GPS/IMU/gyroskopy, kompenzace pohybu - smažu FMC, Používané typy komor - aplikace 1 objektiv (komora) aplikace " f 1 | zvlášť širokoúhlý extravilán, řídká zástavba 9 cm | 1 širokoúhlý extravilán až příměstská zástavba 15 cm 1 | normální univerzální, extravilán, intravilán 30 cín | lizkoúhly | multispektrálrií íiiLraviláii — mestská zástavba u nás např. NP a Cl IFCO 00 cm 1 po2n.: různé objektivy = různá f => různé aplikace f - platí pro rozměr snímku 23 x 23 cm Základní součásti řadové kamery • optický systém čoček s filtrem -objektiv - vysoce světelný, korigovaná radiální distorze, filtry slouží pro filmu přesně spektrálně vymezenýn světlem • tělo komory (lehká litina, odolná proti teplotám, spodní část výměna objektivů, horní část značkový rám • kazeta s filmem • rám se značkami(8, doplňková data -číslo snímku, konstanta a číslo komory, výška letu, přibližné souřadnice projekčního centra) • přítlačná deska (podtlak) • uzávěrka (rotační, rychlé uzavření, elektronické na bázi tekutých krystalů) • závěs kamery (dříve pružiny, kardanový závěs, dnes princip nezávislé plošiny) Take-up reel Film- ► Magazine Body Lens cone assembly DIMAC i CCO irnirr Lirtj ■ Současné typy digitálních komor _ UltraCam Eagle Leica RCD30 ULTRAOW Mn ■• i: j- tiíerthangmble fMíi lajcDiinr port Ctítm půfl RMK - Cessna Základní způsoby navigace při leteckém snímkování 1. Palubní způsob navigace (vizuální navigace z paluby letadla) 2. Radiolokační způsoby navigace (pozemní) - např. systémy SHORAN, HIRAN (10-15 m), LORAN, RATAN (řízení rovnoběžných letových drah. 3. Družicová navigace - GPS, GLONASS - kinematické určování polohy. Komora musí mít možnost registrovat čas - Wild RC 20, Wild RC 30, Zeiss RMK TOP, LMK 2000 Navigační zařízení CCNS-4 - nalétnutí řady s přesností 30 metrů. GPS při leteckém snímkování • vlastní navigace letadla • přesné určení polohy kamery v době expozice - určování prvků vnější orientace GPS lpí + Inertial Navigation System Projekt snímkového letu J(§ 1. Přípravné práce • projekt snímkového letu • volba a signalizace vlícovacích bodů 2. Práce v terénu • vlastní snímkování • zaměření vlícovacích bodů 3. Práce v laboratoři -postprocesing • geodetické výpočty • kontroly (trajektorie, transformace, kvality) • předzpracování obrazových dat • fotogrammetrické zpracování •výstupy a uložení dat (GIS atd.) Snímkový let • řadové snímkování Plánování letu - software na . p . podélný překryv (60-80 %) zpracování - navigace v letadle...... /0_ 0_ a/x ^ a • q - pncny překryv (25-35 %) Projekt snímkového letu (náletový plán) Základním parametrem náletového plánu je požadované merítko výsledné mapy, způsob vyhotovení a také přesnost dostupných přístrojů. • počet snímkových pásů, příčný a podélný překryv • výška letu • počet snímků v páse a celkový počet snímků, počet stereomodelů • počet vlícovacích bodů • odstup snímkových pásů • snímková (fotogrammetrická) základna - vzdálenost mezi středy sousedních snímků • plocha území zobrazeného na jednom snímku, přírůstek plochy • časový interval mezi dvěma expozicemi •vhodné letové dny (roční období, vegetace, počasí, zhoršené atm. podmínky, mimořádné situace) • náletové osy V-Z Určení výšky letu : h=ms*c (c=konstanta komory) Délka fotogrammetrické základy při podélném překryvu: B= s*ms(1-p/100) vzdálenost sousedních letových os: A= s*ms(1-q/100) Expoziční čas (nastavení spínače) t=B/v r Pro jednotlivá mapová měřítka se nejčastěji používají snímky následujících měřítek měřítko snímku je vždy menší než měřítko mapy Třída přesnosti mapování 3 4 5 Měřítko základní mapy 1 :1000 1 : 2000 1 : 5000 Optimální snímkové měřítko (f=150 mm) 1 :3400 1 : 6800 1 :10 000 až 13 600 Optimální snímkové měřítko (intravilán f=305 mm) 1 : 2000 1 : 4000 Minimální použitelné snímkové měřítko 1 : 4500 1 :10 000 1 :13 000 až 15 000 Optimální výška letu (f=150) 510 1020 2040 Kalibrační protokol Údajů ů rarrtůyých írtaŕkátľ* ä raťttalrtim ikreslůrtf kůfn-Bry. kal ib rsd-ĽHi d iie -n B. 12. ;í J Ľ O e b ■D ■D h-J.LiLdil I Ĺidjjti: Ěfetokflfrieť> ŮÉÍO Ot^SHiWJ LíAÍ ti 2637*3 A f52.tS5 Ť 2 ä b 7 8 X +f ÍŮJ&33 +Ů.Ů3Ů +ŮJM3 + ttŮ.Ů35 +f tŮ.ŮOB *Ů,024 +f tůj022 5-L-i Jľádni-Ĺť btiuJú: Krtinm yftnm rtaurtí bwf auäífcofiťnsfle +Ů.Ů05 fC ♦OJŮ36 PíůaeQhapopiic PoíK^eftfií fOC +G,QÚŮ R-b-dlůIiii jhr-ůbJ-ůiii: ;:■ 2a 4Ů 00 10Ů t20 t4G i 0 t t -2 -? -fl t i í: t 2 D 2 t ř 0 2 t D -i -2 2 3 B 0 0 -2 -1 2 Ů 1 Ů -3 -1 3 3 KlH