Staré satirické mapy Satirické mapy I  Cílem není přesně vyobrazení území  Tyto mapy jsou často „imaginární“  Avšak nejsou zcela fiktivní. Přestože tvary, linie atd. jsou pozměněny mají něco konkrétního připomínat a evokovat, ale také navozovat jiný pohled.  Pro účel těchto map je nezbytné, aby tyto reálné objekty byly poměrně lehce rozpoznány. Aby jakýkoliv běžný uživatel toho byl schopen. Na tomto totiž závisí pochopení satiry. Satirické mapy II  Satira = posměšné vyjádření, často spojeno s literárním druhem odsuzujícím záporné společenské jevy, lidské vlastnosti, vztahy apod. výsměchem, ironií, sarkasmem  Satirický = útočný, vysměvačný, posměšný, kousavý, jízlivý  Vznik ve starověkém Římě  Vychází i ze středověkých map, které byly ale spojené spíše s náboženstvím (avšak nějakým způsobem symbolické a alegorické) Staré satirické mapy  Následné dělení je dělení do výrazných celků/směrů. Tyto kategorie ale nejsou definitivní a v mnohém se překrývají. Antropomorfní a zoomorfní satirické mapy Kreslené politické mapy Antropomorfní a zoomorfní satirické mapy I  Mapy, které ukazují země nebo kontinenty v lidských/zvířecí tvarech, bud zcela abstraktní (často i na okrajích map, např. jako baculaté dámy symbolizující bohatství), anebo pokroucené postavy odpovídající obrysu a tvaru států, které představují  Podžánry, např.:  Satirické/politické kreslené mapy využívající zvířata a lidi k znázornění hranic států  aktuální výklady/komentáře obvykle zastávající zaujatý, zaslepený až fanatický pohled  Částečné odnož propagandistických map – jejich vrchol v období první světové války Antropomorfní a zoomorfní satirické mapy II  Tradice od středověku dodnes  Přestože snaha o přesný obraz reality, byly vyplňovány různou symbolikou (např.: O-T mapy, mappae mundi)  Obsahují náboženská symbolika , mytický zvířata, lidé na okrajích map  předchůdci těchto satirických map  Pro dnešní moderní čtenáře je většina vtipu převážně ztracena  V době v jejich vzniku však vyvolávali živější reakce živené stereotypy a předsudky.  Lidé tak poznávali sousední státy, své nepřátelé a spojence.  I dnes jsou tvořeny mapy se stejnou funkcí, avšak bez symboliky zvířat – nekorektní politické mapy Detail Indie, Vydáno v r.1914, Japonsko Evropa jako královna světa, Cca 1537 Belgický Lev, 1583 Orel –U.S.A., 1833 Francie jako loď, 1796 http://www.zazzle.com/europe_according_to_italy_poster-228617414132130010 Kreslené politické mapy  Satira je převážně politicky orientovaná – proti jiným mocnostem, nepřátelům a jejich vůdcům  I zde využívá podob s lidmi a zvířaty:  kniha “Geographical Fun: Being Humorous Outlines of Various Countries.“ Autor Aleph = William Harvey  12 map evropských zemí od r.1869 s krátkou básní  Země Anglie, Skotsko, Wales, Irsko, Francie, Španělsko, Portugalsko, Itálie, Prusko, Německo, Holandsko, Belgie, Dánsko a Rusko  Na základě nápadu 15tileté dívky, která se snažila zabavit svého nemocného bratra Kreslené politické mapy II  Jako kreslené satirické vtipy v různých periodikách, reklamách, atd.  Př. De Nieuwe Amsterdammer Kreslené politické mapy III  Octopus/chobotnice  Oblíbená mapová příšera v kartografii  Kartografická propaganda: nepřítel jako chobotnice chapadly škrtí své sousedy  Dříve kartografové používaly různé obrazy zvířat, příšer a různých jiných stvoření pro prázdná/bíla místa na mapách  Například velryby, mořské panny, mořské hady a jiné nestvůry  Nejvíce se z nich uchytila právě chobotnice (v AJ „Cartographic Land Octopus“), jako „potopek“ starší nestvůry – Krakena (obří olihně, která podle pověstí stahovala celé lodě na dno oceánů) Kreslené politické mapy – Octopus I  Cílem bylo vštípit čtenářům strach a odpor, záhadu  Chobotnice má ideální tvar pro rozprostření se po celé mapě  Chapadla symbolizují šíření zla po mapě  „Odporná“ hlava jako centrum zla jimi manipuluje.  Dobře to demonstruje geografický dosah nepřátelského státu a jeho ničivý potenciál. Kreslené politické mapy – Octopus II  Ze dvou třetin vzniklo v 19. Století, kdy narůstalo vnitroevropské pnutí (které nakonec vyústilo v první světovou válku).  Migrace Krakena/chobotnice na zemi, někde kolem roku 1870, lze považovat za eskalaci, symbolizující tuhnutí mezinárodních postojů.  Problematické národy tak mohly být zobrazovány jako skutečné zlo – pomocí mytické příšery – ne jako národy, jejichž symbolem je člověk, který je stále lidská bytost a není tedy tolik hrozivý.  CLO (Cartographic Land Octopus) je zaměřena přímo na pocity odporu, zhnusení. Jejím cílem je signál: To je prvotní nepřítel, a je třeba nejen být poražen, ale být zničen. Kreslené politické mapy – Octopus III  Náhled na Land octopus jako grafický koncept můžeme pojmout ze dvou směrů: 1) jako nekartografický koncept, kdy má tato chobotnice stejný význam avšak je použita bez užití mapy, i když pracuje s nějakým prostorovým elementem 2) jako antropo-zoomorfní mapy Chobotnice = Rusko, velký žrout už nemyslí na zranění utržená za Krymské války a útočí se svou armádou ve všech směrech. Po zastavení tureckého útoku, postupuje vpřed s nadějí, že rozdrtí Turecko, jako to udělalo s Polskem. Zdá se, že Řecko si také přeje obsazení a vyčerpání Turecka z jiného směru. Maďarsko je zadržováno z útoku na Rusko pouze svou sestrou Rakouskem. Francii stále pálí nedávná porážka a horlivě prozkoumává svůj arsenál. Německo pozoruje francouzské pohyby, a je připraveno na všechny eventuality. Velká Británie a Irsko pečlivě monitorují situaci a jsou připraveni zabránit Rusku ve vtrhnutí do Turecka nebo zásazích do Suezu. Španělsko si nutně potřebuje zdřímnout. Itálie si pohrává s papežem, zatímco bohatý král Belgičanů zabezpečuje jeho poklad. Dánsko může mít malou vlajku, ale i to je důvod k hrdosti. r.1870 Děkuji za pozornost!