Vizualizace a využití dat v praxi • Co je důležité? • Vědět o možných zdrojích dat • Umět je nalézt • Dostupnost dat • Kriticky vyhodnotit data • Využít data / vytvořit přidanou hodnotu / analýza nad mapou ZDROJ: http://www.ecartouche.ch/content_reg/cartouche/LBSmaps/e n/html/controller_learningObject1.html ZDROJ: http://www.geovista.psu.edu/sites/icavis/ICAgif/m&k2.gif the map cube or (cartography) model - MacEachren • http://data.blog.ihned.cz/c1-59883430-kompletni-mapa- hazardu-kolik-hracich-automatu-je-ve-vasi-ctvrti-a-kde-lezi- ceske-las-vegas • http://www.mapyhazardu.cz /mapy/ • http://www.osbrneni.cz/regu lace-hazardu/mapy-hazardu • http://policymic.com/articles/68221/this-awesome-interactive- map-will-make-you-think-twice-about-africa • http://labratrevenge.com/pdx/#14/45.5467/-122.6445 • http://paperscape.org/ • http://moritz.stefaner.eu/projects/map%20your%20moves/ • http://dailyinfographic.com/fruitsvegetablesherbs-when-are-they-in-season- infographic • http://dailyinfographic.com/companion-planting-infographic • http://www.flickr.com/photos/carbonquilt/4014194070/sizes/l/in/pool- 16135094@N00/ • http://dailyinfographic.com/wp-content/uploads/2013/08/obesity-in-america- infographic.jpg • http://dailyinfographic.com/everyone-and-their-mother-infographic • http://dailyinfographic.com/2010-social-media-wrap-up-facebook-vs-twitter- infographic • http://dailyinfographic.com/wp-content/uploads/2013/06/new-ring-1-bigger- first-pic.jpg • http://dailyinfographic.com/the-rise-of-social-media-spending-infographic • http://dailyinfographic.com/how-much-can-you-drink-blood-alcohol-infographic • http://dailyinfographic.com/how-many-lines-of-code-does-it-take-infographic 1. Vybrat si tématiku • Co vás zajímá • Aktuální problémy • Praktické využití • Každý bude mít jiné téma 2. Najít zdroj volně dostupných dat • Není územně omezeno • Pokud možno takové s kterými si běžně nesetkáváte (žádné obligátní ČSÚ, atd.) • Kombinovat zdroje (pozor na metodiku, jednotky, atd.) 3. Vytvořit mapu • Zajímavá vizualizace • Analýza, srovnávání vzorů a vztahů • Forma: mapa, poster, infografika, s doprovodným odstavcem/článkem, atd. • > volnost užití formy, nástrojů, atd., ALE formálně správně! • podle kartografických zásad, uvádět zdroje, vhodně pracovat s daty (aby nedošlo k desinterpretaci), atd. CÍLEM JE abyste si sami vyzkoušeli: • Vyhledat data • Pracovat s nimi a vyhodnocovat • A následně zvolit vhodné zpracování • Konzultace a diskuze na cvičení (dobrá je i mailová přechozí domluva, • osobně po předchozí domluvě) • Vodítkem mohou být vaše prezentace (viz seznam témat v isu) • Různé pobočky statistických úřadů a národních a mezinárodních agentur (nejlépe ty s kterými jste se ještě nesetkali) • Aj. • Vlastní průzkum možných zdrojů! 1. PREZENTACE ZVOLENÉHO TÉMATU 2. Odevzdat do odevzdávárny výsledný produkt 3. V dalších cvičeních: UKÁZKA SVÉHO VÝSLEDKU SE SLOVNÍM DOPROVODEM PREZENTACE ZVOLENÉHO TÉMATU • 5.11. a 12.11. • Seznámit ostatní s tématem • Každý bude mít své originální téma • Proč jste so ho vybrali, proč je důležité/zajímavé/podnětné • Ukázat zdroj dat • Odkud, v jaké formě, zhodnocení dostupnosti, metadata • Kritické zhodnocení samotných dat • Hypotézy toho, co chci znázornit, jak.. • Vytvoření výzkumné hypotézy (do začátku) • Udělat si představu o datech (vizualizace „na hrubo“ – mapy, grafy, atd.) • Nebojte se ukázat i slepé uličky • Jaké zdroje dat jste nevyužili a z jakého důvodu (proč byly nevyhovující?) • Proč jste zavrhli určitý způsob vizualizace, atd. • Ukázat proces vašeho rozhodování • Do Pondělí 19.11. 20:00: • Odevzdat do odevzdávárny výsledný produkt • Hodnocení: Max 10 b., Min 6 b. (při menším počtu bodů nutná oprava, poté možné max 9 b.) + možné získat bonusový bod (body?) - za vynikající výkon, za „něco extra“, nad rámec, originalitu • Hodnocení až po odprezentování všech • V dalších cvičeních: UKÁZKA SVÉHO VÝSLEDKU SE SLOVNÍM DOPROVODEM • Není potřeba vytvářet ppt • vysvětlit znovu o co jde (viz prezentace zvoleného tématu), změny oproti původnímu plánu, umět prodat výsledek  Využívat konzultace  Nebát se na cokoliv zeptat  Nepodcenit přípravu ≈ nepodcenit samotnou tvorbu  Být otevřený/-á novým možnostem  Avšak formální správnost  Pozor na desinterpretaci  Nebát se toho